Auteur Topic: Meditatie: ongemakkelijkheden en tips  (gelezen 15453 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JG888

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Meditatie: ongemakkelijkheden en tips
« Gepost op: 08-06-2012 23:53 »
Sinds een paar dagen heb ik een spanning in mijn dijbenen tijdens het mediteren.
Ze beginnen dan ook een beetje te trillen en ik merk dat als ik ingezakt zit dat ze dan minder trillen en gespannen zijn. Dit is natuurlijk wel weer slecht voor je rug.
Ik zit op een meditatiekussen van 16cm en zit dan met gekruiste benen waarbij er één been onder mijn kuit ligt en de ander onder mijn dijbeen. Dus één been vooraan.
Ik probeer de laatste tijd wel meer op mijn houding te letten en probeer mijn rug dus recht te houden, maar dan komt er zoals ik zei meer spanning op mijn dijbenen. Ik heb al standaard kussens onder mijn dijbenen.
Verder heb ik al het PDF bestand van de 3 juwelen 'Zitten' gelezen maar kan hier niks vinden over spanning in je benen/dijbenen. Het leidt namelijk erg af van de meditatie, kan het ook als meditatie-object gebruiken maar ik denk toch dat het de bedoeling is dat je ontspannen kan zitten.
Weten jullie hoe dit komt of hebben jullie advies?
« Laatst bewerkt op: 11-10-2013 10:23 door Dirk Knol »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

  • Gast
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2012 00:18 »
Sinds een paar dagen heb ik een spanning in mijn dijbenen tijdens het mediteren.
Ze beginnen dan ook een beetje te trillen en ik merk dat als ik ingezakt zit dat ze dan minder trillen en gespannen zijn. Dit is natuurlijk wel weer slecht voor je rug.
Ik zit op een meditatiekussen van 16cm en zit dan met gekruiste benen waarbij er één been onder mijn kuit ligt en de ander onder mijn dijbeen. Dus één been vooraan.
Ik probeer de laatste tijd wel meer op mijn houding te letten en probeer mijn rug dus recht te houden, maar dan komt er zoals ik zei meer spanning op mijn dijbenen. Ik heb al standaard kussens onder mijn dijbenen.
Verder heb ik al het PDF bestand van de 3 juwelen 'Zitten' gelezen maar kan hier niks vinden over spanning in je benen/dijbenen. Het leidt namelijk erg af van de meditatie, kan het ook als meditatie-object gebruiken maar ik denk toch dat het de bedoeling is dat je ontspannen kan zitten.
Weten jullie hoe dit komt of hebben jullie advies?

Ik verbaas me hier geenszins over. Vroeger heb ik zelf de Birmaanse zithouding vaak gebruikt tijdens mijn meditaties. Dan liggen de onderbenen plat voor je op de grond achter elkaar en zit je ook op een meditatiekussen. Dat was voor mij wel enigszins uit te houden; de lotushouding of halve lotushouding was echter niet uit te houden, zelfs niet na veel oefenen. Het leidde veel te erg af van de meditatie. Ik kreeg ook ergens halverwege in de rug last van spanning. Nu heb ik ook nog lichte rugklachten, waarschijnlijk enigszins van genetische aanleg en misschien van de ouderdom (ik krijg fysiotherapie). Ik mediteer tegenwoordig altijd op een stoel, waarbij mijn rug de rugleuning niet raakt. Onder mijn achterste leg ik een niet te dik kussentje, als ondersteuning van de rechte zithouding. Soms gebruik ik zelfs een corrigerend kussentje in mijn rug, ook al wordt dat beschouwd als “uit den boze”, omdat je dan de neiging hebt om te gaan leunen. Maar ik weet wel beter, ik merk precies of ik goed zit, of ik recht genoeg zit, enzovoort. Mijn voeten staan recht op de grond en mijn knieën maken een hoek van negentig graden. En de meditatie gaat meer dan uitstekend, ik word nooit meer afgeleid door ongemakkelijk zitten, ik zak nooit in en voel me er erg bij op mijn gemak.

Vergeet de lotushouding, vergeet al die mooie praatjes dat de lotushouding het beste zou zijn en dat je niet goed zou kunnen mediteren zonder die lotushouding. Allemaal flauwekul en lariekoek. Misschien heeft de lotushouding zo zijn voordelen, maar het is een houding die de Oosterling immers van jongs af aan krijgt aangeleerd. Het was voor de Boeddha een volstrekt natuurlijke houding. Maar voor de Westerling, die dit helemaal niet gewend is, is de lotushouding over het algemeen een regelrechte kwelling. Dus ik raad u aan eens wat anders te proberen, misschien voelt het aanvankelijk wat onwennig aan en denkt u wellicht dat de lotushouding onontbeerlijk is. Maar ik zeg u dat het dus helemaal niet noodzakelijk is om uw lichaam in een lotushouding of halve lotushouding e.d. te dwingen. Dit is zoals gezegd een lichamelijke kwelling en uw rug blijft ook niet recht, zo lees ik. Neem gewoon een rechte stoel en experimenteer er eens mee, zorg wel altijd dat u rechtop zit en dat u niet de neiging krijgt om in te zakken. Vergeet niet dat een goede meditatie absoluut niet afhankelijk is of kan zijn van een bepaalde star voorgeschreven houding. Probeer eerder de voor u beste en meest soepele houding te vinden, dat kost in het begin wat energie, maar dan heb je ook wat.

Wees los en natuurlijk, dwing u niet in zogenaamde “Oosterse houdingen”. U bent geen Oosterling. Kwel uzelf dus niet langer, want het zal uw meditatieresultaten verder verslechteren.

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 09-06-2012 00:22 door Basho »

lord rainbow

  • Gast
Aanverwant
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2012 08:03 »
« Laatst bewerkt op: 23-03-2013 17:35 door lord rainbow »

lord rainbow

  • Gast
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #3 Gepost op: 09-06-2012 08:25 »
Weten jullie hoe dit komt of hebben jullie advies?

De spanning in de benen ontstaat,waarschijnlijk omdat je houding niet correct is.
Belangrijk in de meditatie houding is de rechte rug.
Dat is het gemakkelijkst wanneer je knien lager zijn dan je bekken.


Je zit gewoon het gemakkelijkst als je knien lager zijn dan je bekken.
Probeer dat maar eens uit op een stoel.
Ga op de stoel zitten,iets op het puntje,
dus niet leunend tegen de rugleuning.
Zie of je knien lager zijn dan je bekken.Dat is belangrijk.
Dan zit je vanzelf heel gemakkelijk recht.Zonder inspanning.

Wat het om gaat in de houding is,is de rechte rug.

Wanneer je het toch belangrijk vindt om de halve lotus of de hele lotus te kunnen,
moet je dat gewoon niet overdrijven of al te belangrijk maken.

Je kunt dan bijvoorbeeld gewoon je meditatie op een stoel doen,
moet je natuurlijk niet denken dat het zitten op een stoel tot een soort minderwaardige meditatie zou leiden...,en dan kun je buiten je meditatie om gymnastiek oefeningen doen en de houding oefenen ,waarmee je graag in de toekomst zou mediteren.

maak het niet te moeilijk.

Er zijn ook een soort bankjes,in de handel,kun je ook zelf maken als je drie plankjes aan elkaar kunt bevestigen,op die manier kun je heel gemakkelijk met rechte rug zitten,in de diamanthouding.

Je kunt ook een kussen nemen wat bijvoorbeeld twee keer zo hoog is als je huidige kussen.
dat zit meteen ook een stuk ontspannener.
kortom: lekker uitproberen.

lord rainbow

  • Gast
hoe maak je een bankje
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2012 09:13 »



zelf maken:

http://www.innerned.org/meditatiebankje.html

maar het is natuurlijk veel gemakkelijker er eentje te kopen.

« Laatst bewerkt op: 25-07-2017 18:35 door DirkJan »

Basho

  • Gast
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2012 10:12 »
Voor de duidelijkheid heb ik nog even een afbeelding van de meest gebruikte meditatiehoudingen opgezocht:



Met beleefde groet,

Basho :)

Offline JG888

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2012 10:55 »
Bedankt Lord Rainbow en Basho!

Ik probeerde de burmese houding en die beviel mij wel.
Natuurlijk voel ik het wel trekken bij mijn knien maar dat wend wel. Ze trillen tenminste niet zo erg.
Mijn knieën liggen dan ook lager dan mijn bekken en dat maakt het inderdaad gemakkelijker.
De rechte houding moet ik natuurlijk niet overdrijven, want ook als ik het echt recht wil in deze houding,
dan gaan mijn benen wel trillen. Een klein beetje naar voren buigen is niet erg.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

lord rainbow

  • Gast
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #7 Gepost op: 09-06-2012 11:36 »
Mooi.

Dan is er met betrekking tot de houding ook nog de tip om wat betreft je hoofd voor te stellen alsof je kruin aan een draadje een beetje omhoog getrokken wordt.
De kin trekt hierbij iets naar onderen en naar de keel toe.

Maar inderdaad: niets overstrekken,niets overdrijven,niks forceren.

Wat betreft de ogen.
Wanneer je de ogen geheel sluit,heb je de neiging dit te associeren met slaap en zul je makkelijk in een soort slaaptoestand terecht komen.
Meestal wordt gezegd dat de ogen geloken zijn.
Je kijkt als het ware recht vooruit of door je voorhoofd naar 'buiten',waarbij je aan de onderkant een soort spleetje hebt waardoor de ogen vagelijk de omgeving schuin onder/voor je waarnemen.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2013 17:01 door lord rainbow »

sterk in kracht

  • Gast
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #8 Gepost op: 09-06-2012 14:18 »
Ik had erg veel last van trillen van mijn spieren, dit komt bij mij door medicijnen die deze spiertrillingen/tremor veroorzaken. Vooral ook in mijn dijbenen, zodanig dat ik me vrijwel niet kon concetreren.  Tegenwoordig kan ik gewoon in de kleermakerszit op een kussentje mediteren. Bij mij heeft geholpen op het punt van het kussentje te gaan zitten. Maar ook omdat ik tijdens meditaties (die ik toen nog op de bank deed zodat mijn rug ondersteund was en ik geen trillingen had) mijn lichaam ontspande met behulp van mijn ademhaling.

Tijdens het ademhalen ontspande ik met het in- en uitademen bewust mijn lichaam, ik heb tussendoor steeds geprobeerd op het kussentje te mediteren en zie op een dag waren de trillingen weg. Dit is een zeer effectieve oefening, de medicijnen die ik heb veroorzaken naast tremor ook op de kaken bijten (soms periodes van uren totdat het pijn in je kaakspieren doet) dat is nu ook vrijwel geheel weg.

Nu heb ik alleen nog problemen met mijn duimen als ik mijn handen in een bepaalde positie wil houden, die blijven dan bewegen zodanig dat het mij afleid, ook daar probeer ik nu tijdens de ademhaling bewust aandacht en ontspanning naar toe te sturen.

Zo probeer ik langzaam toe te werken naar de (in mijn ogen) gewenste meditatie houding...
« Laatst bewerkt op: 09-06-2012 14:20 door sterk in kracht »

Offline frederik

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #9 Gepost op: 19-06-2012 20:50 »
Citaat
Sinds een paar dagen heb ik een spanning in mijn dijbenen tijdens het mediteren.
Ze beginnen dan ook een beetje te trillen en ik merk dat als ik ingezakt zit dat ze dan minder trillen en gespannen zijn. Dit is natuurlijk wel weer slecht voor je rug.
Ik zit op een meditatiekussen van 16cm en zit dan met gekruiste benen waarbij er één been onder mijn kuit ligt en de ander onder mijn dijbeen. Dus één been vooraan.
Ik probeer de laatste tijd wel meer op mijn houding te letten en probeer mijn rug dus recht te houden, maar dan komt er zoals ik zei meer spanning op mijn dijbenen. Ik heb al standaard kussens onder mijn dijbenen.
Verder heb ik al het PDF bestand van de 3 juwelen 'Zitten' gelezen maar kan hier niks vinden over spanning in je benen/dijbenen. Het leidt namelijk erg af van de meditatie, kan het ook als meditatie-object gebruiken maar ik denk toch dat het de bedoeling is dat je ontspannen kan zitten.
Weten jullie hoe dit komt of hebben jullie advies?

Als het om inzichtsmeditatie gaat, bekijk dan misschien eens het volgend filmpje. Het gaat over jeuk tijdens meditatie, maar de benadering komt denk ik op hetzelfde neer:

http://www.youtube.com/watch?v=ZOgHruzSqtA&feature=plcp

Die spanning is de realiteit op dat moment. Het probleem is niet dat er spanning is, maar dat jij wilt dat die spanning er niet is. De realiteit is nu eenmaal niet controleerbaar, zoals je nu dus duidelijk ziet in je meditatie. Een belangrijk doel van (inzichts)meditatie is om in te zien dat de realiteit (die bestaat uit ervaringen) niet controleerbaar is. Wanneer we dit echt volledig inzien, laten we los...

lord rainbow

  • Gast
zitten pdf
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2013 21:00 »
Ik wil iedereen even attent maken op dit ebook dat meditatie houdingen behandelt, ideaal voor beginners en gevorderen.

Zie bijlage.

Bron: www.de3juwelen.org
« Laatst bewerkt op: 11-10-2013 10:27 door Dirk Knol »

Offline Lung

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 102
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Spanning in dijbenen tijdens meditatie
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2013 12:36 »
http://www.embody.co.uk/blog/post/how_to_make_a_meditation_stool

Vond deze ook online.
Heb het mijne alvast gemaakt, nu nog wat olie erop dat het toch wat mooi uitziet.

Zal later dan eens een foto posten, van mijn uh werk. :)

lord rainbow

  • Gast
Re: Meditatie: ongemakkelijkheden en tips
« Reactie #12 Gepost op: 04-10-2015 10:14 »
Tijdens meditatie schokken:

lees hier

Boeddha

  • Gast
Re: Meditatie: ongemakkelijkheden en tips
« Reactie #13 Gepost op: 21-01-2018 22:26 »
Nog een paar tips voor een goede houding
Zorg voor een goede ademhaling waarbij de onderbuik vrij is. Iedere zit moet vrijheid geven aan de onderbuik.
Zorg dat je inademt alsof je iets lekkers ruikt. Geen kracht of geweld gebruiken maar laat de lucht naar binnen lopen.
Beeld je zelf in dat je leeg bent als een ballon.
Houd je tong tip tegen je gehemelte net achter de boventanden.
Scan je lichaam enje chackras en ontspan ze een voor een tot je lichaam geheel ontspannen is.
Uitademing is twee tot drie keer langer dan inademing.
Voel je druk in je keel of hoofd stuur de energie naar je eerste chackra.
De frictie van de uitademing is wat tummo veroorzaakt. Het opent de zeven chackras en maakt je lichaamgereed voor diepere meditatie levels.
Toch jeuk of een monkey mind zeg tegen je zelf dat je er na de meditatie aandacht aan besteed.

Dit is zomaar een lukrake opsomming om de meditatie makkelijker te laten verlopen.