Auteur Topic: Inzichten door meditatie en het boeddhistische pad  (gelezen 5022 keer)

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Inzichten door meditatie en het boeddhistische pad
« Gepost op: 15-06-2012 11:23 »
Alle problemen ontstaan in jezelf. Wordt je wakker door een mug, dan bepaal je zelf hoe je daarop reageert. Je kan boos of gefrustreerd worden, of gewoon accepteren dat het zo is en verder proberen te slapen. Wanneer wordt ingezien dat het geen zin heeft om overal een probleem van te maken, wordt het leven een stuk makkelijker.
Dan hoef je namelijk niet al die zo genaamde problemen op te lossen.
Er zijn zeker veel externe prikkels die ons uitlokken tot een reactie maar of we daar daadwerkelijk op reageren bepalen we zelf, mits we ons hiervan bewust zijn.
Sinds wanneer is verdrietig zijn erg en lachen goed? Het zijn beide emoties, waarom vinden we de ene prettig en de andere onprettig? Dit is ons aangeleerd. Ze zijn beide niet goed of fout, het zijn gewoon maar emoties. Wanneer alles gewoon neutraal waargenomen wordt en alles mag zijn, ontstaat er ook geen probleem meer.
We voelen nog steeds pijn of ongemak, maar we lijden er niet onder.

Hier helpt meditatie bij, doordat we oefenen met het op een gelijkmoedige en neutrale manier waarnemen van lichamelijke sensaties, emoties en gedachten, wordt onze geconditioneerde/automatische reactie hierop ook gelijkmoediger. Dit is een mooi bij effect maar uiteindelijk zorgt onze opmerkzaamheid ervoor dat je deze al vroeg voelt aankomen en dat je dan kan kiezen hoe je reageert. Op deze manier kan je je eigen handelen in betere banen leiden en zal je minder leed veroorzaken, waardoor je karma ook beter zal zijn. Het is dus een opwaartse spiraal. Het gelijkmoedig waarnemen van de lichamelijke sensaties, emoties en gedachten zorgt er voor dat je kalmer in het leven staat. Je maakt niet zo'n probleem van externe prikkels.
Externe prikkels zorgen niet voor grote interne prikkels. In het begin moet je bewust waarnemen en benoemen, maar na een langere tijd zal je vanzelf al gelijkmoediger kijken naar deze prikkels.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

sterk in kracht

• Gast
Re:Inzichten door meditatie en het boeddhistische pad
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2012 13:58 »
Sinds wanneer is verdrietig zijn erg en lachen goed? Het zijn beide emoties, waarom vinden we de ene prettig en de andere onprettig? Dit is ons aangeleerd

Daar ben ik het niet mee eens, emoties zoals verdrietig of vrolijk zijn niet aangeleerd, misschien wel een gedeelte waarover we verdrietig zijn of niet. Maar ook hier zeker niet alles. Verdrietig zijn is per definitie niet prettig en vrolijk zijn per definitie fijn, deze gevoelens zijn niet een gevolg van de emoties maar een onderdeel van de emotie.

Verdrietig zijn of vrolijk zijn hoort gewoon bij het menselijk bestaan, net zo goed als dat het hart klopt. Wat wij wel kunnen leren hoe wij deze emoties een plaats geven in ons bestaan.

Met vriendelijke groet,
« Laatst bewerkt op: 15-06-2012 14:03 door sterk in kracht »

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2012 10:41 »
Sinds wanneer is verdrietig zijn erg en lachen goed? Het zijn beide emoties, waarom vinden we de ene prettig en de andere onprettig? Dit is ons aangeleerd

Daar ben ik het niet mee eens, emoties zoals verdrietig of vrolijk zijn niet aangeleerd, misschien wel een gedeelte waarover we verdrietig zijn of niet. Maar ook hier zeker niet alles. Verdrietig zijn is per definitie niet prettig en vrolijk zijn per definitie fijn, deze gevoelens zijn niet een gevolg van de emoties maar een onderdeel van de emotie.

Verdrietig zijn of vrolijk zijn hoort gewoon bij het menselijk bestaan, net zo goed als dat het hart klopt. Wat wij wel kunnen leren hoe wij deze emoties een plaats geven in ons bestaan.

Met vriendelijke groet,

Helemaal mee eens! In het speciaal met die laatste zin: Verdrietig zijn of vrolijk zijn hoort gewoon bij het menselijk bestaan, net zo goed als dat het hart klopt. Wat wij wel kunnen leren hoe wij deze emoties een plaats geven in ons bestaan.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2012 12:11 »
Alle problemen ontstaan in jezelf. Wordt je wakker door een mug, dan bepaal je zelf hoe je daarop reageert. Je kan boos of gefrustreerd worden, of gewoon accepteren dat het zo is en verder proberen te slapen. Wanneer wordt ingezien dat het geen zin heeft om overal een probleem van te maken, wordt het leven een stuk makkelijker.
Dan hoef je namelijk niet al die zo genaamde problemen op te lossen.
Er zijn zeker veel externe prikkels die ons uitlokken tot een reactie maar of we daar daadwerkelijk op reageren bepalen we zelf, mits we ons hiervan bewust zijn.

Ik denk dat u juist opmerkt dat de kern van alle problemen onze eigen reacties zijn, onze eigen innerlijke weerklank op een bepaalde situatie en onze eigen mening over wat goed zou zijn en wat niet goed zou zijn. U stelt dat we altijd een keuze hebben om te bepalen hoe we willen reageren op een specifieke situatie. U koppelt hier terecht aan, ik citeer:

“Wanneer wordt ingezien dat het geen zin heeft om overal een probleem van te maken, wordt het leven een stuk makkelijker. Dan hoef je namelijk niet al die zo genaamde problemen op te lossen.”

De hele moeilijkheid ligt er echter in, dat we over het algemeen helemaal geen keuze maken in hoeverre we onszelf willen opstellen ten opzichte van de meeste, zo niet het grootste deel van alle situaties die zich in het leven voordoen. Er gebeurt iets en we reageren meteen, zonder onszelf te herinneren en in onszelf er nota van te nemen dat we een keuze hebben. We reageren eerder automatisch op de wijze zoals ons aangeleerd is, zoals we onszelf hebben aangeleerd om te reageren op soortgelijke situaties, of op de manier zoals onze reflexen werken. Het is dus zaak om automaat-af te worden, maar dat heeft nogal wat implicaties, omdat het leven op aarde gaat zoals het gaat, alles verloopt via de onderlinge afhankelijkheid van alles. Als één iets anders werkt, zal alles – het hele systeem – anders gaan werken, omdat de wetmatigheid van de natuur immers is om balans en evenwicht te bewaren. Ga maar na, als één situatieafhankelijke factor anders zou zijn geweest wat betreft het al dan niet uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, dan zou deze oorlog óf helemaal niet, óf op een andere wijze, óf op een later tijdstip zijn uitgebroken. Alles is afhankelijk van alles, niets staat op zichzelf.

Dit geldt op macroniveau, maar ook op microniveau. In een bepaalde situatie hebt u altijd de keuze om anders te reageren op een bepaalde omstandigheid dan dat u in het verleden steeds op automatische wijze heeft gedaan. Maar het is echter de vraag wat de effecten en neveneffecten van bepaalde keuzen zullen zijn en of we ons daar van bewust zijn. Vaak bevroeden we namelijk via onze zogenaamde “bewuste keuze” (die bij nader inzien helemaal niet zo “bewust” blijkt te zijn) niet, dat er altijd zaken zijn die we niet hebben kunnen voorzien. Het vereist derhalve een minutieus gewaarzijn en een groot inzicht in de eigen machinaliteit, de eigen neiging tot automatisch gedrag in welke situatie dan ook. En het vereist ook nog een groot inzicht in wat de mogelijke neveneffecten zullen zijn van een bepaalde keuze. Want hoe vaak is het zo dat onbedoelde neveneffecten volstrekt teniet zullen doen wat u in eerste instantie uit goede bedoeling in gang hebt gezet of hebt willen zetten? Zodat dus een tegengesteld resultaat wordt bereikt, iets wat u juist had willen vermijden?

Ook de mens zelf kent geen éénheid, maar het is de grootste belediging om tegen iemand te zeggen dat hij geen enkel moment één en zichzelf is en dat er talloze neigingen ontstaan en vergaan in relatie tot een bepaalde omstandigheid of situatie. Dat de mens eerder legio is dan een eenheid, is het meest onaangename wat iemand te horen kan krijgen. Het is des te onaangenaamer, omdat het de waarheid is, en de waarheid wil eigenlijk niemand weten. Over het algemeen overschat de mens zijn vermogen om externe druk te kunnen weerstaan, en worden dito de invloeden van de omgeving schromelijk onderschat. Dat heeft de sociale psychologie allang aangetoond via diverse sociale experimenten (Zimbardo, e.a.). We reageren op situationele druk op exact dezelfde wijze als dat we via onze mening vooraf hebben aangegeven dat we nóóit zoiets zouden doen. Als u echter onder druk van de omstandigheden komt te staan, herinnert u zichzelf niet, en zult u zich aanpassen aan de situatie van dat moment, exact op de wijze zoals u dat geleerd is in het verleden of zoals u denkt dat het de beste houding zal zijn.

En dit geldt voor iedereen. Alleen bestaan er verhalen van mensen die in een bepaalde situatie zichzelf wél herinneren, die de impact van de omgevingsinvloed inzien, en op een totaal andere wijze verkiezen te reageren als dat normaliter het geval is. Dat is werkelijke vrijheid. Ik denk dat de meerderheid van de mensen helaas op een voorspelbare manier zal reageren op extreme situaties. De reactie op een bedreigende situatie is over het algemeen die van vechten of vluchten. Dat is logisch, maar wel automatisch uit de drang tot zelfbehoud. Ik zal een voorbeeld geven van niet-automatisch gedrag:

GOED EN KWAAD

Als Bankei zijn retraite-weken van meditatie hield, kwamen er uit vele delen van Japan leerlingen om hierbij aanwezig te zijn. Tijdens één van deze bijeenkomsten werd een leerling op diefstal betrapt. Het voorval werd aan Bankei overgebracht met het verzoek de schuldige weg te sturen. Maar Bankei negeerde de hele zaak.
Later werd de leerling bij een zelfde daad betrapt, en weer negeerde Bankei het geval. De andere leerlingen werden toen kwaad en stelden een verzoekschrift op, waarin ze erop aandrongen de dief weg te sturen, verklarend dat anders zij als één man zouden vertrekken.
Toen Bankei het verzoekschrift had gelezen, riep hij iedereen bij zich. ‘Jullie zijn wijze broeders,’ zei hij. ‘Jullie weten wat goed en wat niet goed is. Jullie weten dat zo goed dat jullie ergens anders mogen gaan studeren, als jullie dat willen, maar deze arme broeder weet niet eens het verschil tussen goed en kwaad. Wie zal het hem leren, als ik het niet doe? Ik zal hem hier houden, zelfs als jullie verder allemaal vertrekt.’
Een stortvloed van tranen zuiverde het gezicht van de broeder die gestolen had. Alle verlangen om te stelen was verdwenen.” Citaat: Paul Reps: “Zen-zin, Zen-onzin”, Ankh Hermes Deventer 1979, blz. 47-48.

Zoals u kunt zien, is het gedrag inzake goed en kwaad van de leerlingen die de dief weg willen hebben automatisch. Men heeft geleerd wat goed en kwaad is en dat je niet mag stelen. Op zichzelf is deze opvoedkundige maatregel volkomen juist. Maar door het feit dat de leerlingen reageren zoals ze behoren te reageren vanuit ethisch standpunt, zien ze over het hoofd hoe een stelende leerling zou kunnen worden geholpen. Dat aspect ziet Zenmeester Bankei wel, hij reageert niet op het “logische en voorspelbare gedrag” van de leerlingen, maar kijkt naar de stelende leerling.

Uiteindelijk wil hij desnoods iedereen laten vertrekken, maar zal daarentegen de stelende leerling helpen. De laatstgenoemde wordt zich opeens bewust van waar hij mee bezig is en dat de Leraar hem bij uitstek zal helpen in weerwil van de sociale druk die de meerderheid van de leerlingen wil uitoefenen op de Meester. Bankei trekt zich niets aan van sociale druk, hij overziet de situatie en heeft zijn eigen beweegredenen. Hij reageert niet als een automaat, maar als een bewust en ongehecht wezen. Dit vereist een zeer groot inzicht en een zeer diep gewaarzijn, omdat we zoals gezegd vaak de gevolgen van onze reacties niet kunnen overzien. Een automatische reactie is een reactie vanuit het verleden, van wat ons is aangeleerd. Dat is (metaforisch gezien) als het ware ééndimensionaal reageren. Terwijl een niet-automatische reactie een keuze is, die, omdat uitsluitend acuut en in het hier-en-nu wordt ge(re)ageerd vanuit inzicht en niet vanuit dat-wat-sociaal-wenselijk is. We kunnen dat in metaforische zin een meerdimensionale (re)actie noemen.

Met beleefde groet,

Basho :)

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2012 12:40 »
"Alle problemen ontstaan in jezelf...."

IK heb hier toch wel een bijgevoel bij. Volledig ja als ik in mijn eigen leven kijk, ik merk van mezelf dat ik vaak zelf problemen veroorzaak in mijn denken door niet terug te gaan naar basis zegeningen die ik heb; onderdak, voedsel...(en een meditatie kussen ;) )

Maar wat nu als mensen in een positie komen dat er simpelweg geen voedsel meer is, kan je dan nog spreken dat voor die mensen problemen ontstaan in hun eigen denken?

Ik denk dat we betreft dit soort stellingen (en overigens met alle stellingen) er voor moeten waken hier geen universele regel van te maken, want ook deze stelling heeft mijns inziens een beperkte geldigheid.

Met vriendelijke groet,

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16-06-2012 16:34 »
"Alle problemen ontstaan in jezelf...."

IK heb hier toch wel een bijgevoel bij. Volledig ja als ik in mijn eigen leven kijk, ik merk van mezelf dat ik vaak zelf problemen veroorzaak in mijn denken door niet terug te gaan naar basis zegeningen die ik heb; onderdak, voedsel...(en een meditatie kussen ;) )

Maar wat nu als mensen in een positie komen dat er simpelweg geen voedsel meer is, kan je dan nog spreken dat voor die mensen problemen ontstaan in hun eigen denken?

Ik denk dat we betreft dit soort stellingen (en overigens met alle stellingen) er voor moeten waken hier geen universele regel van te maken, want ook deze stelling heeft mijns inziens een beperkte geldigheid.

Met vriendelijke groet,

Ik begrijp helemaal wat je zegt maar ook in dat geval zorgt jou denken voor een probleem.
Dit is heel erg extreem en out of the box denken maar ik zal het wel proberen te laten zien.
Er is geen voedsel meer, is dat een probleem? Dan kan je zeggen 'ja want zonder eten ga je dood'!
Oke maar wie zegt dat doodgaan een probleem is? Feitelijk veranderen de atomen en moleculen van vorm, de energie blijft bestaan alleen in een andere vorm.
De problemen ontstaan in je hoofd, de natuur wil dat wij overleven en daarom heeft het ons allemaal mechanismen gegeven om te zorgen dat we ook daadwerkelijk overleven.
De angst voor de dood is een erg groot probleem, maar hoe dan ook, we gaan uiteindelijk dood.
De kwaliteit van je leven hangt er van af of je overal een probleem van maakt? Maar dit is inderdaad erg makkelijk gezegd allemaal en ik ben zeker zelf ook nog niet zo ver. Maar het vereist meerdere diepe inzichten om:
1) de problemen te zien
2) te zien dat deze problemen door jezelf gemaakt zijn
3) deze problemen los te laten en dus niet meer als problemen te zien

Één manier om dit te bereiken is door meditatie. Het laten zijn van wat er is, het gelijkmoedig waarnemen.
Als alles er mag zijn, niks is goed of fout, dan is er ook geen probleem. Niks hoeft opgelost te worden. Er is geen lijden.
Natuurlijk willen we ook andere mensen helpen en de mensen die dicht bij ons zijn geen pijn doen, dus zorgen we goed voor ons zelf. Door goed te eten en drinken.
Als je te ver door schiet, dan zeg je van oke alles is goed, er is geen probleem. Ik heb honger, maar het is geen probleem. En sterf je uiteindelijk.
Maar waar het om gaat is dat je uiteindelijk alles gelijkmoedig waarneemt en van daaruit handelt. Dit betekent dat er niet langer lijden is maar je vanuit inzicht en wijsheid handelt. Het is alleen maar wijs om goed voor jezelf te zorgen.
« Laatst bewerkt op: 16-06-2012 16:43 door JG888 »

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16-06-2012 17:16 »
Ik begrijp helemaal wat je zegt maar ook in dat geval zorgt jou denken voor een probleem.

Is het punt niet dat we ook moeten inzien dat er wezenlijke en reële problemen kunnen zijn? Voordat wij kunnen denken aan het probleem op te lossen moeten wij toch een probleem kunnen constateren?

Citaat
Dit is heel erg extreem en out of the box denken maar ik zal het wel proberen te laten zien.

In zekere mate is out of the box denken altijd extreem ;)

Citaat
Er is geen voedsel meer, is dat een probleem? Dan kan je zeggen 'ja want zonder eten ga je dood'!
Oke maar wie zegt dat doodgaan een probleem is? Feitelijk veranderen de atomen en moleculen van vorm, de energie blijft bestaan alleen in een andere vorm.
De problemen ontstaan in je hoofd, de natuur wil dat wij overleven en daarom heeft het ons allemaal mechanismen gegeven om te zorgen dat we ook daadwerkelijk overleven.

Twee opmerkingen;

- We kunnen niet koste wat kost principes doortrekken zonder dat deze schade doen aan andere principes.

- In dit geval praten wij over het lijden van anderen en hoe zij zouden kunnen reageren, en daar dienen wij met compassie en mededogen naar te kijken.

Het doodgaan van anderen, want laten we eerlijk wezen de kans dat wij doodgaan van de honger in nihiel, kunnen wij altijd makkelijk in bovenstaand proces omschrijven. Maar eigenlijk zou je dan zeggen; de ander moet maar accepteren dat hij/zij lijd en langzaam dood gaat van de honger. Maar ik stel dan, laten wij mededogen tonen en zien dat de ander een probleem heeft zo groot dat hij/zij die niet kan oplossen.

Dit voorbeeld, doodgaan van de honger gaat gepaard met ongelooflijk veel psychisch en lichamelijk lijden dat ik jouw bovenstaande redenatie moeilijk toepasbaar vind. Ik denk zelf dat je moet oppassen voor zogenoemde "universeel toepasbare redenaties", alle redenaties hebben een beperkte geldigheid. Het verabsoluteren van redenaties (zoals jij in zekere zin doet) kan in dit geval tegen natuurlijk worden. Immers, zou jij niet bewogen worden bij het zien sterven van een uitgemergeld kind? Zou jij dan denken "ach doodgaan hoort erbij ? Ik denk dat als je dat doet je een ander nog veel belangrijker boedhistische levensvisie overboord zet; mededogen....iemand kan lijden aan situaties waar hij/zij geen verandering meer kan aanbrengen/het lijden kan zo groot zijn dat het niet meer te relativeren valt.

En we kunnen dit probleem natuurlijk verder opschuiven, ok een volwassene zou misschien nog kunnen neerzitten onder de hete woestijnzon en gaan denken, ach uiteindelijk ga ik dood van de honger...ik moet er maar geen probleem van maken we gaan hoe dan ook dood. Kan een baby dat ook?

Citaat
De angst voor de dood is een erg groot probleem, maar hoe dan ook, we gaan uiteindelijk dood.
De kwaliteit van je leven hangt er van af of je overal een probleem van maakt? Maar dit is inderdaad erg makkelijk gezegd allemaal en ik ben zeker zelf ook nog niet zo ver. Maar het vereist meerdere diepe inzichten om:
1) de problemen te zien
2) te zien dat deze problemen door jezelf gemaakt zijn
3) deze problemen los te laten en dus niet meer als problemen te zien

Mededogen?

Citaat
Één manier om dit te bereiken is door meditatie. Het laten zijn van wat er is, het gelijkmoedig waarnemen.
Als alles er mag zijn, niks is goed of fout, dan is er ook geen probleem. Niks hoeft opgelost te worden. Er is geen lijden.
Natuurlijk willen we ook andere mensen helpen en de mensen die dicht bij ons zijn geen pijn doen, dus zorgen we goed voor ons zelf. Door goed te eten en drinken.
Als je te ver door schiet, dan zeg je van oke alles is goed, er is geen probleem. Ik heb honger, maar het is geen probleem. En sterf je uiteindelijk.
Maar waar het om gaat is dat je uiteindelijk alles gelijkmoedig waarneemt en van daaruit handelt. Dit betekent dat er niet langer lijden is maar je vanuit inzicht en wijsheid handelt. Het is alleen maar wijs om goed voor jezelf te zorgen.

Ja maar het is in die laatste zin, niet iedereen is daar gewoon toe in staat.

Al met al, ik beschuldig je natuurlijk absoluut niet van gebrek aan mededogen. Sterker nog, ik mediteer zelfs over de dood, zoals in het Sathipatana soetra ook door boeddha wordt onderwezen. Maar ik roep wel op om iedere redenatie binnen een bepaalde bandbreedte te blijven zien en de grenzen door mededogen te laten bepalen.

Met vriendelijke groet,

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16-06-2012 19:26 »
@ Sterk in kracht: Ik vertel alleen hoe een persoon in kwestie om kan gaan met problemen en in het geval dat er geen voedsel meer is van een extreem probleem. Wat ik dus niet zeg is dat iedereen het maar op deze manier moet doen en dat niemand elkaar moet helpen.
Natuurlijk moeten we goed zorgen voor onze medemensen en mededogen tonen.
Als ik een uitgemergeld kind, zie dan zou ik hem zeker eten geven en voor hem zorgen, voorzover ik dat kan.
Maar als er een probleem is die niet opgelost kan worden, denk bijvoorbeeld aan een ernstige ziekte.
Dan is het verstandig om het te accepteren, want boos worden en gefrustreerd zijn heeft dan geen zin.
Ik begrijp dat je niet voor emoties kan kiezen, maar het gelijkmoedig waarnemen van deze emoties en het feit dat je dan de rationele wijsheid hebt, dat je het maar beter kan accepteren, helpt het lijden al verminderen.

Problemen die je zelf kan oplossen of waarmee je een ander kan helpen dat moet je zeker doen! Dan ga je inderdaad niet zeggen 'ah het hoort erbij'. Hetgeen dat in mijn vorige posts staat, doe je alleen als er iets is dat niet verholpen kan worden.

Een gedicht van sint franciscus van assisi:
Heer, geef mij de kracht om te veranderen wat er veranderd kan worden,
En geef mij het geduld om te ondergaan wat niet veranderd kan worden,
En geef mij de wijsheid om onderscheid te kunnen maken tussen die twee.

Dit geeft precies aan wat ik bedoel!  ;)

Ik ben blij dat je mij niet beschuldigd van gebrek aan mededogen want zo kwam het inderdaad wel een klein beetje over.
« Laatst bewerkt op: 16-06-2012 19:29 door JG888 »

sterk in kracht

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16-06-2012 20:38 »

Een gedicht van sint franciscus van assisi:
Heer, geef mij de kracht om te veranderen wat er veranderd kan worden,
En geef mij het geduld om te ondergaan wat niet veranderd kan worden,
En geef mij de wijsheid om onderscheid te kunnen maken tussen die twee.

Dit geeft precies aan wat ik bedoel!  ;)

Dit is een heel mooi gedicht en vat denk ik ook wel onze meningen samen, het is altijd weer bijzonder om te zien dat twee uitgangspunten kunnen samenvallen in een mening.

Citaat
Ik ben blij dat je mij niet beschuldigd van gebrek aan mededogen want zo kwam het inderdaad wel een klein beetje over.

Nee, het zou zelfs vreemd zijn om je daarvan te beschuldigen, immers vanuit welk gezichtspunt dan ook wij beide hebben het over het verminderen van lijden. Ik zou je alleen al om die reden niet kunnen beschuldigen van gebrek aan mededogen, een andere reden is dat men soms ook de ruimte moet nemen om gezichtspunten te testen dat is een heel gewone zaak om te komen tot ontwikkeling. En dood en lijden zijn in deze altijd heel moeilijke zaken.

Met vriendelijke en warme groet,