Auteur Topic: Inspiratie o.a. in zware tijden  (gelezen 3354 keer)

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Inspiratie o.a. in zware tijden
« Gepost op: 27-07-2012 11:08 »
Ik heb net een talk van Ajahn Brahm geluisterd via YouTube en het heeft mij erg geïnspireerd.
Als je het erg zwaar hebt, iemand is overleden, je vriend(in) heeft het uitgemaakt of je zit in een depressie dan zou ik deze talk zeker aanraden. Het geeft je wijsheid en helpt je de dingen te relativeren.
Ik vind het een zeer mooie talk en wil deze graag met jullie delen.

''This too will pass''

http://www.youtube.com/watch?v=17_TtOysQOA&feature=g-vrec
« Laatst bewerkt op: 27-07-2012 13:07 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
Re:Inspiratie o.a. in zware tijden
« Reactie #1 Gepost op: 27-07-2012 18:57 »
Deze video is gedateerd op 20 juni 2007. Als je doorspoelt naar punt 0:37:04, dan vertelt Ajahn Brahm het verhaal van een koning dat ergens in een boek van hem staat. Dit verhaal komt mij zeer bekend voor, want het is eerder beschreven in het boek “Totdat je sterft, toespraken over de weg van de soefi’s” van Osho (Bhagwan Shree Rajneesh), ik citeer:

“Een machtig koning, heerser over vele landstreken, bevond zich op zo’n luisterrijke positie, dat hij louter wijze mannen in dienst had. Desondanks was hij op een dag helemaal van streek en riep hij zijn wijzen bij zich.
Hij zei:
‘Ik weet niet wat de oorzaak is, maar er is iets dat me ertoe drijft een bepaalde ring te zoeken, die me in staat zal stellen mijn toestand te stabiliseren. Ik moet zo’n ring hebben – die ring moet zodanig zijn, dat hij me blij maakt als ik ongelukkig ben en me treurig stemt als ik gelukkig ben en naar de ring kijk.’
De wijze mannen pleegden overleg met elkaar en gingen in diepe contemplatie. Uiteindelijk besloten ze wat voor soort ring geschikt zou zijn voor hun koning.
In de ring die zij ontworpen, waren de volgende woorden gegraveerd:
‘OOK DIT GAAT VOORBIJ.’”

(Citaat uit: Osho (Bhagwan Shree Rajneesh): “Totdat je sterft, toespraken over de weg van de soefi’s”, Ankh Hermes Deventer 1979, blz. 160)

Dit verhaal is dus eigenlijk afkomstig van de soefi’s, een bepaalde stroming die van oorsprong afkomstig uit de Islam. In het Westen bekende soefi’s zijn (de omstreden) George Ivanovitsch Gurdjieff en Hazrat Inayat Khan. Het verhaal van de koning met de ring gaat over de vergankelijkheid die ook in het Boeddhisme een belangrijke plaats inneemt. Eigenlijk is het een soort (meditatie)techniek, waarbij men zichzelf traint om steeds, in alle verschillende omstandigheden in herinnering te brengen: “Ook dit gaat voorbij.” Gelukkige momenten, gaan voorbij; ongelukkige momenten gaan voorbij; emoties, gedachten, stemmingen gaan voorbij. Alles is slechts van voorbijgaande aard, dat is inherent aan dit universum. Een voorbijgaande fase kan niet het diepste wezen zijn van de mens, het meest innerlijke, het steeds bewuste. Alles gaat voorbij, ook het lichaam. Maar mensen herinneren zichzelf nooit, ze gaan op in de dingen, ze verliezen zichzelf en hechten zich aan de gelukzaligheid. Terwijl zelfs geluk van voorbijgaande aard is. De identificatie met geluk, ongeluk, emoties, enzovoort zorgt er voor dat we intens lijden, omdat (ook) de Boeddha aangaf dat de bron van het lijden onwetenheid en gehechtheid is. Het verhaal van de koning met zijn ring vertegenwoordigt een diepe waarheid, die we eigenlijk in meerdere verhalen terugvinden in de diverse religies. Alleen wordt het vaak niet begrepen of opgevat als te letterlijk of daarentegen te allegorisch. Het hieronder geciteerde verhaal bevat dezelfde wijsheid:

“De woorden van Prediker, de zoon van David, koning in Jeruzalem.

Een en al vluchtigheid, zegt Prediker,
een en al vluchtigheid, alles is even vluchtig.
Welk voordeel heeft de mens van al zijn zwoegen
waarmee hij zwoegt onder de zon?
De ene generatie gaat en de andere generatie komt,
maar de aarde blijft voor eeuwig staan.
De zon gaat op, de zon gaat onder,
en zij hijgt naar haar plaats, waar zij opging.
De wind gaat naar het zuiden
en draait naar het noorden.
Al draaiend en draaiend
gaat de wind,
en al draaiend
keert de wind weer terug.
Alle rivieren gaan naar de zee,
toch raakt de zee niet vol.
Naar de plaats vanwaar de rivieren kwamen,
daarheen keren zij terug, om vandaar weer te gaan stromen.
Alle dingen zijn zo vermoeiend,
dat niemand het kan uitspreken.
Het oog wordt niet verzadigd van zien,
het oor wordt niet vol van horen.

Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.
Is er iets waarvan men kan zeggen:
Kijk eens, dat is nieuw?
In de eeuwen die voor ons geweest zijn,
is het er al geweest.
Er is geen herinnering aan de vroegere dingen.
Ook aan latere dingen, die nog komen,
zal geen herinnering zijn
bij hen die daarna komen.”

(Citaat: Bijbel, Prediker 1:1-11)

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 27-07-2012 18:58 door Basho »

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Re:Inspiratie o.a. in zware tijden
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2012 09:09 »
@ Basho
Bedankt voor je visie en informatie.
Maar ik heb je mening eigenlijk niet goed naar voren zien komen? Alleen over het verhaal van de ring is erg ingezoomd. Ik vind zijn rustige en kalme stem erg prettig. Verder is de praktische informatie die hij geeft erg handig en inspirerend.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen