Auteur Topic: Advies nodig inzichts/vipassana meditatie  (gelezen 2970 keer)

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Advies nodig inzichts/vipassana meditatie
« Gepost op: 12-09-2012 15:07 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie advies vragen want ik weet niet zeker of ik nu doorga met de juiste visie/inzicht.

Een half jaar geleden op mijn 1e retraite is mij gezegd dat op een gegeven moment je aandacht bij je buik blijft plakken. Dit was dus ook in de 1e retraite gebeurd en ik had dan ook meerdere ervaringen die ik nog nooit had gehad. (Zie http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1473.0.html)

Daarna merkte ik dat ik in het dagelijks leven wilde zien of de retraite had gewerkt en of de emoties minder heftig zouden zijn. Ik had de verwachting dat dit het geval zou zijn en daardoor was ik teleurgesteld toen het niet minder was. Maar het was juist niet minder door die verwachting en het verzet toen de emoties wel kwamen.

Een paar maanden later besefte ik dat ik de beoefening van de retraite niet toepaste en dat ik het juist los moest laten. Alleen neutraal observeren en benoemen wat er in je opkomt. Hierna ben ik ook in aanraking gekomen met Yuttadhammo een monnik in Sri Lanka, die op youtube veel filmpjes heeft en een eigen site.
Die zei ook weer dat je moet observeren en benoemen wat er in je opkomt.

Nu had ik mij dus ingeschreven voor een 12 daagse retraite en hier heb ik mij ook op voorbereid, in de zin dat ik meer per dag ging mediteren en dat ik in het dagelijks leven nog meer opmerkzaam probeerde te zijn.
Een week voor de retraite mediteerde ik 2 uur en een dag ervoor 3.5 uur.

Tijdens de retraite merkte ik dat ik weinig hindernissen had en dat mijn opmerkzaamheid sterk was. Vooral de tweede dag kon ik alles snel benoemen. Maar ik had erg weinig aandacht voor mijn buik, dus wat ik de volgende zitmeditatie deed was mijn aandacht naar mijn buik brengen. (Dit deed ik dus omdat er in de eerste retraite was gezegd dat je aandacht op een gegeven moment bij je buik blijft plakken)
Hierdoor ging alle concentratie die ik normaal in mijn opmerkzaamheid voor alle objecten had(momentaire concentratie) opeens allemaal naar mijn buik(eenpuntige/statische concentratie). Hierdoor was ik tijdelijk helemaal weg en toen ik terug kwam had ik een erg intens gevoel van enthousiasme en angst. Er werd door de leraar gezegd dat ik niet in mijn buik moest zitten maar hem van een afstandje moest observeren.
Maar juist toen ik hem van een afstandje ging observeren werd mijn aandacht sneller afgeleid. Ik was dus aan het sturen omdat ik wilde dat mijn aandacht bij mijn buik bleef plakken, net als in de 1e retraite. Maar in deze retraite heb ik dit niet vaak ervaren ondanks dat ik het los liet en mijn buik van een afstandje ging observeren. Ik merk nu snel op waar mijn aandacht naar toegaat en ook in het dagelijks leven maar ik blijf niet snel bij mijn buik plakken.
Het voelt alsof de 2e retraite voor 'niks' is geweest en dat ik er geen 'vruchten' van heb geplukt. Mede doordat ik niks speciaals heb ervaren afgezien van het weg zijn op de 2e dag. Ook nu 3 weken na de retraite heb ik veel gedachten en word ik snel afgeleid. Het voelt als een teruggang.

Wie kan mij advies geven?
« Laatst bewerkt op: 12-09-2012 15:11 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
Re:Advies nodig inzichts/vipassana meditatie
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2012 18:38 »
Wat u hierboven beschrijft, komt op mij over alsof de verwarring groter is geworden in plaats van kleiner in relatie tot de retraites die u heeft gevolgd. Het Zenboeddhisme stelt dat er een Boeddha in uw buik zou zitten. Zij stellen het harapunt centraal. Er zijn hele boeken over hara geschreven (o.a. K. von Durkheim), en het haracentrum zou overeenkomen met het (derde) zonnevlechtchakra (manipura). Dit chakra wordt geassocieerd met de wil, het vuur, en is een belangrijk centrum voor energie. Het Boeddhisme schrijft zelf niet veel over chakra’s, eigenlijk is dit chakrasysteem afkomstig uit de yogafilosofie van onder andere Patanjali. Het chakrasysteem is het meest prominent in het Vajrayana Boeddhisme oftewel het Tibetaanse Boeddhisme. Met name Lama Anagarika Govinda beschrijft dit chakrasysteem in zijn boek “De Mystiek van het Tibetaans Boeddhisme”. Voor zover een klein stukje achtergrondinformatie.

Zoals gezegd staat hara centraal in Zen. De Japanner gaat er vanuit dat de innerlijke werkelijkheid in de buik huist, terwijl de Westerling opgroeit met het idee dat de innerlijke werkelijkheid (in de vorm van een wil, een ik) in het hoofd zetelt. Dit is dus de wereld op zijn kop, maar de Oosterling gaat er vanuit dat de werkelijkheid niet kan worden ervaren via het hoofd, maar slechts via de buik. Allemaal mooi en aardig. Ik beoefen zelf Zen en mediteer hooguit een half uur tot een uur per dag en probeer niet te krampachtig in de buik te concentreren. Ik zit los en natuurlijk, zonder een resultaat na te streven of te verwachten. Het lijkt er op, dat u geconcentreerd bezig bent met het ervaren of willen ervaren van de innerlijke werkelijkheid. U stelt dat u in de tweede retraite zelfs even weg bent geweest toen alle concentratie naar het buikcentrum ging. Daarna ervoer u enthousiasme en angst, en heeft de leraar gezegd dat u afstand zou moeten bewaren via observatie van de buik. En nu u dat doet, lijkt alles op te houden, lijkt de hele retraite achteraf zelfs nutteloos te zijn geweest in uw beleving.

Het is heel lastig om van een afstand te kunnen bepalen wat juist is en wat niet juist is. U vraagt naar advies. Wat mij opvalt is dat u haakt naar “iets speciaals” wat u zou willen ervaren. Waarschijnlijk bedoelt u daarmee dat u vooruitgang wilt boeken in uw opmerkzaamheid en dat u zou willen ervaren dat u verder komt op uw spirituele pad, het Boeddhistische pad. Nu bent u op het punt aangeland dat wat u in de eerste retraite heeft ervaren zelfs weg lijkt te zijn gegaan, u stelt dat er sprake lijkt te zijn van een teruggang. Het enige advies wat ik u kan geven is: geef uzelf de tijd. Het kan misschien daadwerkelijk waar zijn dat er sprake is van enige teruggang, maar dit kan ook zeer tijdelijk zijn. De weg van de meditatie is nooit rechtlijnig, maar eerder kronkelig en soms komt men één stap verder en daarna lijkt het alsof er twee stappen achteruit worden gedaan. Door uw ervaringen tijdens de tweede retraite heeft u zowel enthousiasme als angst ervaren. Het buikcentrum staat enerzijds voor de energieke wil, maar ook voor het tegenovergestelde van die wil. In uw geval kan dat tijdelijke uitschakeling en zelfs angst betekenen. Ik heb zelf ervaren dat er behoorlijk wat verdriet, frustratie en woede verborgen kunnen liggen in de buik. Als dat “los” komt, is het mogelijk dat er boosheid lijkt te zijn zonder enige aanleiding. Dat heb ik ooit proberen te kanaliseren, ik heb zelfs gebruik gemaakt van catharsis om de energie te ontladen. Dat kan door aarding: hardlopen, woede uiten door te schreeuwen, te huilen of op kussens te slaan. Dit klinkt natuurlijk heel anders dan de meditaties die steeds gericht zijn op zitten, onbeweeglijk zijn en observeren. Maar catharsis kan een belangrijk onderdeel zijn op de weg naar uzelf...

Mijn ervaring is dat de Westerling veelal op onderdrukte emoties leeft, waarvan hij zelf geen notie heeft. Als dat dan “los” raakt door diepe ontspanning, dan moet dat wel te hanteren zijn, anders zal het u in het ernstigste geval “overspoelen”. Want als u diepe ontspanning bereikt in uw meditatie, zult u als vanzelf ook datgene “ontspannen” wat diep in u verborgen ligt en dat is over het algemeen in eerste instantie datgene wat u in uzelf dreigt te ontkennen. En loopt u de kans dat de verwarring of de angst alleen maar groter wordt. Wellicht is dat de overweging van uw leraar geweest om meer afstand te bewaren ten opzichte van de hara. Meer afstand kan inderdaad betekenen dat u meer in het hoofd terecht komt. Maar uw verwarring kan ook het gevolg zijn van de tweede retraite, dat emoties los komen en uw denken gaan beheersen. Verwarring betekent feitelijk vaak onverwerkte energie of onverwerkte emoties, alhoewel dat niet altijd exact zo hoeft te zijn. Ik raad u aan om rustig te mediteren, niet langer dan veertig minuten per dag en gewoon uw ademhaling te volgen naar uw buik en terug naar buiten via uw neus, zonder te proberen om "hard" te centreren in uw buik. Verder raad ik u sterk aan om vooral aardingsoefeningen te gaan doen, zoals gezegd sporten (hardlopen is erg goed). Ook lijkt me het goed om uw emoties te voelen en er niet teveel observerend mee om te gaan. Opmerkzaamheid is goed, maar soms moet is het zaak om (oude) emoties daadwerkelijk te beleven, er bewust doorheen te gaan, te voelen. Of dat nu vreugde is of verdriet, woede, angst of wat dan ook. Het leven heeft niet voor niets tranen voor de verwerking van bijvoorbeeld verdriet. Dat verwerken hoeft niet in bijzijn van anderen, want die snappen er over het algemeen niets van en denken waarschijnlijk dat u niet goed snik bent.

Verder is ontspanning erg belangrijk, desnoods gaat u wandelen in de natuur of fietsen, gewoon, zonder dat u een vooropgesteld doel hebt. Mocht u het gevoel hebben dat dagelijks mediteren de zaak alleen maar verergert, stop dan bijvoorbeeld eens een week met mediteren en kijk wat er gebeurt. U kunt daarna gewoon weer beginnen. Wees vooral los en natuurlijk, en forceer niets. U hoeft niet via een 1-2-3 cursus de Verlichting te bereiken. De weg naar uzelf zal waarschijnlijk langer duren dan enkele retraites…

Veel sterkte,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 12-09-2012 18:46 door Basho »

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2012 19:43 »
Hallo Basho,

Bedankt voor je reactie.

Ik wil even vermelden dat ik op dit moment niet met hevige emoties kamp. Misschien dat het zo over komt maar dit is dus niet het geval. Ik wilde duidelijk maken dat ik inderdaad merk dat ik met meditatie een beetje het gevoel heb dat er een teruggang heeft plaatsgevonden. Wel moet ik erbij zeggen dat ik in het dagelijks leven wel meer gelijkmoedig ben.
Maar het lijkt dat doordat ik meer loslaat, mijn concentratie ook minder sterk is.
Ik blijf niet meer echt bij mijn buik plakken en dit zorgt dus inderdaad voor verwarring omdat dit wel op de 1e retreate gebeurde en je zou denken dat ik nu iets "verder" ben in mijn spirituele reis/meditatie.
Aan de andere kant kan je niks forceren: 'veranderlijkheid', 'geen controle' en 'lijden'.
Dus ik denk dat ik gewoon door moet gaan en 'zijn met wat er is', dus gewoon geconcentreert mijn buik volgen en als mijn aandacht afgeleid wordt dan deze neutraal observeren en benoemen daarna weer terug naar de buik.

Ik zou ook graag van ervaren vipassana/inzicht meditatie beoefenaars een antwoord krijgen.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2012 20:36 »
Okee, graag gedaan ;). Ik formuleerde al dat het vrij moeilijk is om van een afstand te kunnen bepalen wat juist is voor een ander, voor u in dit geval. We kunnen elkaar namelijk niet zien, alleen elkanders woorden lezen op dit forum. U stelt dat u momenteel geen last heeft van heftige emoties. Dat hoeft ook niet het geval te zijn, emoties kunnen ook een veel subtielere vorm hebben, soms zelfs zo subtiel, dat het lastig is om er notie van te nemen. Maar dat hoeft voor u natuurlijk helemaal niet te gelden. Maar wees in ieder geval waakzaam…

Mijn ervaring is dat er veel oud zeer omhoog kan komen als men gaat mediteren, ook toen ik ging mediteren. Ik heb regelmatig ervaren dat er emotionele blokkades werden “doorbroken”. Maar dat is mijn ervaring, dat klopt. Deze kan volledig anders zijn dan die van u. U vraagt in uw laatste reactie naar “ervaren vipassana/inzicht meditatie beoefenaars”; ik kan u slechts van dienst zijn wat betreft mijn ervaringen w.b. Zenmeditatie, en ik kan u verzekeren dat er veel overeenkomsten zijn tussen Zen en Vipassana c.q. inzichtmeditatie. Maar dat terzijde. Ik ben in ieder geval blij dat ik u enigszins van dienst heb kunnen zijn, ook al is het wellicht slechts op bescheiden schaal. Dat is verder ter uw beoordeling.

Ik heb hierboven al wat adviezen geformuleerd, met alle respect, het valt me op dat u in uw laatste reactie opnieuw de verwachting koestert iets verder te (willen) zijn opgeschoten op uw spirituele weg. Ik benadruk nogmaals dat de weg van meditatie kronkelig is, er is géén sprake van een geasfalteerde snelweg van A naar Z. Soms lijkt het net alsof u helemaal stil staat of zelfs achteruit gaat. Laat u niet vangen door een dergelijke wijze van beschouwen, van denken, ook al lijkt deze visie te getuigen van waarheid, op dit moment. Het kan namelijk best zo zijn, dat de teruggang die u denkt te ervaren zal leiden tot een verdiept inzicht. Misschien is het van belang om juist opmerkzaam te zijn op uw gevoel of gevolgtrekking dat er sprake is van teruggang in uw meditatie. Bekijk dat eens van alle kanten, let er eens op, op uw conclusie of oordeel. Het kan best zijn dat u op dit moment teleurgesteld bent dat u niet wat voortvarender op weg bent, maar dat zegt wat mij betreft helemaal niets.

Ik vermoed dat u binnen enkele weken (misschien duurt het wat langer) veel minder last zult hebben van uw verwarring, mits u uzelf de gelegenheid geeft om stil te staan bij wat er nu met u gebeurt. Dat kan vruchtbare inzichten opleveren, ook al denkt u dat er sprake is van teruggang. Ik heb er alle vertrouwen in dat u wel weer vooruitgang zult boeken, ik vermoed echter dat u net iets te gehecht bent aan het boeken van resultaten. Wees daarop bedacht, omdat dit op dit moment of in de toekomst kan uitgroeien tot een ernstiger belemmering.

Enne, om de Verlichting nog even nader te belichten via een citaat dat mijns inziens het overdenken waard is:

“Daniel Odier, nu tantraleraar in Parijs, vertelt hoe hij Devi, zijn lerares vond en als leerling geaccepteerd werd. Reeds aan het begin van hun ontmoeting vroeg zij hem: ‘Vertel me over je eerste ervaring van ontwaken.’
[Odier:] ‘Dat ik hier ben is juist omdat ik geen ervaren van ontwaken heb gehad.’
[Devi:] ‘Als je geen ervaring van ontwaken hebt gehad, kan ik niets voor je doen […] Zonder voorafgaande ervaring van ontwaken werpt geen ascese, beoefening of meditatie vrucht af […] Je zou mijn onderricht dertig jaar kunnen volgen. Zonder voorafgaande ervaring van ontwaken zou je niets bereiken. Kijk diep in jezelf. Denk aan je kinderjaren, je puberteit. Daar vind je een ervaring van ontwaken. Er bestaat geen schepsel op aarde dat deze fundamentele ervaring niet heeft gehad.’
Enkele ogenblikken later herinnert hij zich: ‘Ik was elf jaar. Ik was op vakantie in de bergen. Ik had een jong meisje van mijn leeftijd ontmoet en op een avond maakten we een wandeling over een pad dat vanuit het dorp naar boven liep. We hielden elkaar bij de hand en liepen in stilte. Op een bepaald moment stopten we en keken naar de hemel. De ongelooflijk helder schitterende sterren leken dichterbij. Ik had de indruk met de hemel te versmelten. Zou dat ontwaken kunnen zijn?’
En Devi bevestigde dit: ‘Van nu af aan ben je niet langer aan het speuren naar een abstracte of verre toestand. Je zoekt naar niets dat niet al in je is. Dit vermogen tot totale verwondering is de essentie van ontwaken.’”

(citaat uit: Nico Tydeman: "De gouden karper is uit het net", Asoka Rotterdam 2012, blz. 290-291)

Advies: Ga nu bij uzelf maar eens na wat uw eerste ervaring van ontwaken was...

Met beleefde groet,

Basho :)

EDIT: nog een weblink naar de "TeaBag Sutra Daniel Odier - Tantra and enlightenment" van Daniel Odier:

http://www.youtube.com/watch?v=cMT15qZ9LsU
« Laatst bewerkt op: 12-09-2012 20:55 door Basho »

Prullarius

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2013 22:43 »
Mij is bij mijn cursus vipassana meditatie verteld dat je op een vast iets concentreert (zoals de buik - of de neusvleugels) en jezelf open stelt voor alles. Dat het is alsof je een herberg bent waar allerlei gasten langskomen, die allemaal even welkom zijn. De focus op bijvoorbeeld de buik verkrijg je niet door alles buiten te sluiten, maar door ze te accepteren, en door die acceptatie en benoeming ze te laten verdwijnen. Focus op de buik is geen doel, maar is het gevolg van het feit dat er op dat moment niets langskomt. Ik zie het als een soort bureau waarnaar je terugkeert als je alle "klusjes" afgehandeld hebt (benoemen is meestal genoeg). Waaraan je ieder moment "opgebeld" kunt worden door dingen die voorbij komen. Of er vaak of weinig van die onderbrekingen komen, speelt geen enkele rol. Als er veel voorbij komt, is daar niets negatiefs aan. Het enige dat telt, is dat je niet "in" de dingen gaat die voorbij komen. Jij hebt zo te horen meer meditatie ervaring dan ik, maar misschien draagt dit nog iets bij voor je.