Auteur Topic: De juiste inspanning  (gelezen 5144 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StInKy

  • Gast
De juiste inspanning
« Gepost op: 14-07-2006 11:20 »
Citaat
padhana

Inspanning. De 4 juiste inspanningen (samma padhana) vormen de 6e factor van het Achtvoudige Pad, (te weten samma vayama, zie ariya atthangika magga). Deze zijn: 1) De inspanning van het vermijden (samvara padhana) van slechte gedachten en heilloze (akusala) zaken die nog niet opgekomen zijn (samvara padhana); 2) De inspanning van het overwinnen van slechte gedachten en heilloze zaken die reeds opgekomen zijn (pahana padhana) zijn; 3) De inspanning van het opwekken en ontwikkelen van heilzame (kusala) zaken en goede gedachten die nog niet opgekomen zijn (bhavana padhana); 4) De inspanning van het tot groei brengen van heilzame zaken en goede gedachten die reeds opgekomen zijn (anurakkana padhana).

Opsomming A.

"En wat, monniken, is juiste inspanning?"

"Hierin wekt een monnik zijn wil op om het opkomen van kwaad -- onheilzame staten -- te vermijden, hij spant zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."
"Om het kwaad -- onheilzame staten te overwinnen die reeds opgekomen zijn -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."
"Voor het opkomen van heilzame staten die nog niet opgekomen zijn, wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."
"Voor het handhaven van de heilzame staten die opgekomen zijn, om hen niet af te laten zwakken maar hen tot groei te brengen, tot volle wasdom en perfecte ontwikkeling -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar: dit is juiste inspanning." D22; A04-013.
Opsomming B.
"Wat, monniken, is de inspanning van het vermijden? Bij het waarnemen van een vorm, of een geluid, of een geur, of een smaak, of een lichamelijke indruk, of een mentaal object, grijpt de monnik noch het geheel noch delen ervan vast. En hij streeft ernaar om datgene af te weren waardoor kwade en onheilzame zaken zullen ontstaan, zoals hebzucht en verdriet (dat daaruit voortvloeit) als hij zijn zintuigen niet bewaakt; en hij waakt over zijn zintuigen, beheerst zijn zintuigen. Dit heet de inspanning van vermijding."
"Wat nu, monniken, is de inspanning van het overwinnen? De monnik laat geen enkele gedachte van zinnelijke wellust toe, of ieder andere, onheilzame zaken die opgekomen zijn; hij rukt ze uit, verwijderd ze, drijft ze uit, vernietigd ze, zorgt ervoor dat ze verdwijnen. Dit heet de inspanning van het overwinnen."
"Wat nu, monniken, is de inspanning van het ontwikkelen? De monnik ontwikkelt de factoren van verlichting, die gericht zijn op afzondering, op onthechting, op uitdoving, en die eindigen in bevrijding, namelijk: indachtigheid (sati), onderzoek van de realiteit (dhamma vicaya), energie (viriya), vreugde (piti), kalmte (passaddhi), concentratie (samadhi) en gelijkmoedigheid (upekkha). Dit, monniken, is de inspanning van ontwikkeling."
"Wat nu, monniken, is de inspanning van het tot groei brengen? De monnik houdt krachtig een goed object in zijn geest zoals het mentale beeld van een skelet, of een lijk dat aangetast is door wormen, of een lijk blauw-zwart van kleur, of een rottend lijk, of een lijk doorzeeft met gaten, of een opgezwollen lijk. Dit heet de inspanning van het tot groei brengen." (A. 4: 14).
In nummer 4 van opsomming B geeft de Boeddha slechts ??n van de vele meditatiemethodes weer die tot onthechting leiden.
http://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#padhana

Kan je dit in een westerse wereld mogelijk maken? Ik probeer het nu op mijn werk(=vakkenvullen, tijd genoeg over om te denken dus) te beoefenen. Maar het is zo moeilijk, en ik vraag me af wat kan ik dan nog wel denken? Moet het dan altijd in verband staan met iets positiefs of hoe moet ik het zien? 

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: De juiste inspanning
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2006 18:00 »
Hallo,

Een uitstekende vraag!

"Hierin wekt een monnik zijn wil op om het opkomen van kwaad -- onheilzame staten -- te vermijden, hij spant zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."

Als je naar de tekst in het Pali kijkt zal je ook het woord chanda aantreffen. Chanda betekent vreugdevolle interrese.

De eerste juiste vorm van inspanning is het cultiveren van een geest gevuld met vreugdevolle interesse en enthousiasme. Als de geest vrolijk is tijdens meditatie en veel lacht in het dagelijkse leven, neemt vreugde toe. Dit zorgt dat de geest opgewekt en heilzaam is gedurende deze tijd. De indachtigheid van vreugdevolle interesse en enthousiasme, ofwel het hebben van een geest met een glimlach, leidt tot een lichte, open, accepterende geest zonder spanning.

Een geest die open is vol acceptatie vermijdt onheilzame staten.

Dus het plaatsen van een glimlach op je gezicht tijdens het vakkenvullen is juiste inspanning.

"Om het kwaad -- onheilzame staten te overwinnen die reeds opgekomen zijn -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."

De tweede vorm van streven leert ons om zware emotionele toestanden op te geven en ze te vervangen door een glimlach. Een glimlach die zelfs de meest subtiele spanning ontspant. Geef zware toestanden zoals woede, depressie, jaloezie, angst, stress op en vervang ze door een glimlach. Dit is wat wordt bedoelt met een heilzame staat van vreugdevolle interesse en enthousiasme.

Door het cultiveren van een geest met een glimlach overkomt men de ego-identificatie met deze zware gemoedstoestanden als ?dit ben ik?. Een goed gevoel voor humor ten opzichte van onszelf is een onmisbaar gereedschap tijdens het bewandelen van het spirituele pad.

Concreet betekent dit dat als je geest afdwaalt naar allerlei gedachten of zware emotionele toestanden dat je deze loslaat door er geen aandacht meer aan te besteden. Ontspan de spanning en lach over hoe gek de geest je wederom maakt.



"Voor het opkomen van heilzame staten die nog niet opgekomen zijn, wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."


Dit betekent dat men vreugdevolle interesse en enthousiasme opbrengt als deze niet in de geest zijn. Het cultiveren van indachtigheid betekent het cultiveren van een geest met een glimlach en vreugde. Zelfs als er een neutrale geest is die aan ditjes en datjes denkt. Dit is de tijd om de glimlach en vreugdevolle interesse en enthousiasme te beoefenen.

"Voor het handhaven van de heilzame staten die opgekomen zijn, om hen niet af te laten zwakken maar hen tot groei te brengen, tot volle wasdom en perfecte ontwikkeling -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar: dit is juiste inspanning."

De vierde vorm van juist streven wijst naar een continue toepassing van meditatie. Men mediteert niet slechts als men ?op het kussen? zit. Dit betekent dat men ten aller tijden meditatie beoefent.

 Hier ziet men het belang van het ontwikkelen van een lach en een geest die is gevuld van vreugdevolle interesse. Er ontstaat een nieuw perspectief in de geest als men lacht en vreugdevolle interesse heeft. Men is niet zo zwaarmoedig en serieus als het allemaal wat tegenzit. Dit komt doordat er niet zoveel ego-gehechtheid is en de meditatie-beoefenaar de situatie ziet voor wat deze werkelijk is. Zonder lachen en vreugdevolle interesse wordt alles zwaarmoedig. De gedachten en mentale toestand worden snel depressief. De geest wordt te serieus en vat alles negatief op.

Dus het hebben van vreugdevolle interresse en het hebben van een glimlach op je gelaat is zeer zeker mogelijk tijdens het vakkenvullen (of welke andere activiteit dan ook).


Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: De juiste inspanning
« Reactie #2 Gepost op: 15-07-2006 18:23 »
Hallo,

Je kan het ook benaderen vanuit de meditatie instructies zoals te vinden in sutta 10, 62 en 118.

"Hierin wekt een monnik zijn wil op om het opkomen van kwaad -- onheilzame staten -- te vermijden, hij spant zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."

Dit is de geest die de aandacht bij het object der meditatie is.

"Om het kwaad -- onheilzame staten te overwinnen die reeds opgekomen zijn -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."

Dit is de geest die opmerkt dat de aandacht niet langer op het object der meditatie is. Dit is de geest die begeerte (spanning in het lichaam en hoofd) en toe-eigenen (gedachten) herkend.


"Voor het opkomen van heilzame staten die nog niet opgekomen zijn, wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."


Dit is de geest die de gedachten loslaat (door er geen aandacht of energie meer aan te schenken) en de spanning in het lichaam en hoofd opgeeft (door je spieren te ontspannen) en de aandacht kalm terugbrengt naar het object der meditatie.

"Voor het handhaven van de heilzame staten die opgekomen zijn, om hen niet af te laten zwakken maar hen tot groei te brengen, tot volle wasdom en perfecte ontwikkeling -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar: dit is juiste inspanning."

Dit is het continue blijven van toepassen van de meditatie.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

StInKy

  • Gast
Re: De juiste inspanning
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2006 19:26 »
Mooie en heldere uitleg. Bedankt :).

Trouwens je vertaling van metta meditatie vind ik een waardevolle tekst. Ik word gegrepen door de vreugde en de liefde die het uit straalt. Het is ook de eerste tekst die me echt aanzet tot mediteren.
Maar wat ik zo dacht was. Als je heel de tijd vreugdevol staat tegenover het leven kan dat niet om slaan in een na?ef positief zijn?

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: De juiste inspanning
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2006 04:29 »
Hallo,

Het doel van meditatie is om inzicht te verwerven in hoe de aandacht van de geest van het ene object naar het andere beweegt. Door te mediteren leert men te zien hoe de geest functioneert en hoe we zware (onheilzame) gemoedstoestanden kunnen opgeven en ze vervangen door positieve (heilzame) gemoedstoestanden.

Het voordeel van het beoefenen van metta is dat (als men het gevoel eenmaal op gang heeft) het een bijzonder plezant meditatie object is. Het is zeer gemakkelijk om te zien wanneer de geest afdwaalt en verstrikt geraakt in onheilzame toestanden. Doordat je het sneller opmerkt is het ook gemakkelijker om het sneller los te laten.

Hierdoor zal je bijvoorbeeld minder lang boos, depressief of wat dan ook de vangst van de dag mag zijn. Je leven zal meer gevuld zijn van vreugde, kalmte en balans.

De beste methode om dit te bevestigen is echter door het toepassen van de meditatie. Brengt het je voordeel? Is je geest opgewekter? enz.. enz..

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!