Auteur Topic: Als je partner er niets van begrijpt.  (gelezen 4049 keer)

Rosy

• Gast
Als je partner er niets van begrijpt.
« Gepost op: 26-02-2013 11:55 »
Ik weet niet of er al hierover is geschreven op dit forum, dan mag iemand mij een desbetreffende link geven of anders een idee of ervaring.
Ik ga mij steeds meer verdiepen in Boeddhisme en mediteer ook regelmatig, maar dat is sinds kort. De reden is een kleine behuizing, dus geen ruimte om mij terug te trekken en een partner die het Boeddhisme totaal niet ziet zitten, omdat hij er totaal geen weet van heeft, ik heb het e.e.a. wel uitgelegd, maar hij blijft bij zijn standpunt. Een retraite zit er voor mij helemaal niet in, zelfs niet een paar dagen, daar wil hij niets over weten. Ik heb 25 jaar een relatie met deze man, dus ik respecteer zijn mening en ik ga hem ook niet aan de kant zetten, om mijn zin door te drijven. Dus zet ik mijn wekker eerder zodat ik kan mediteren als hij nog slaapt of mediteer als hij naar zijn werk is, maar sommige dagen is lastig, omdat ik ook werk.
Nu is mijn vraag; Hoe gaat het bij sommigen met een relatie, zitten jullie beide op e√©n lijn, wat betreft Boeddhisme of zijn er ook mensen hier, waarvan de partner er ook niets van wilt weten.  Ik lees er niets over op internet, dat verbaast mij wel een beetje of ik kijk/lees verkeerd.

Offline Kobe

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:Als je partner er niets van begrijpt.
« Reactie #1 Gepost op: 26-02-2013 12:36 »
Wel ergens kan ik u verstaan, mijn echtgenote is nu ook niet geroepen voor het Boeddhisme.
Daar zij streng katholiek opgevoed is en nog altijd is! In het begin was het voor mij ook niet makkelijk en had ik veel de vraag waarom dit en niet dat. Mijn antwoord is daarop, waarom? Tjah ergens diep binnen in is het volgens mij dit en voor u dat! Who's the best? :)

Nu enige tijd later, vertelde ik haar dat het voor mij "als boeddhist" geen probleem was om BV mee te gaan naar de kerk ect. Waarop ik haar bv een boek toonde jezus en boeddha als broers.

Ik wilde haar duidelijk maken dat alles eigenlijk hetzelfde is of als het zelfde kan ervaren.
Nu gaan dit al veel makkelijker en lijkt ze te verstaan waarom het voor mij dit is en niet dat.
Dus ergens er blijven over praten was voor mij de boodschap.

Hopelijk verstaat u man het ooit!

Wat ik ook nog kwijt is, u zegt een retraite is uitgesloten.
Ik zelf beoefen Shaolin Kung Fu, een shoalin monnik gaf me ooit een mooi antwoord op een vraag die iemand stelde.

De vraag was: Kan ik in shaolin gaan trainen om zo goed als u te worden?

Waarop de meester antwoorde, waarom denk je dat je goed gaat worden door in shaolin te gaan trainen?
Het is maar een tempel, het gebeurd allemaal door jezelf. Of je nu in china traint of hier.

« Laatst bewerkt op: 26-02-2013 12:42 door Lung »

Prullarius

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26-02-2013 13:55 »
Een retraite zit er voor mij helemaal niet in, zelfs niet een paar dagen, daar wil hij niets over weten.

Deze zin vat ik op als dat je man zeggenschap heeft over jouw privéactiviteiten. Dat komt op mij over als iets dat niet erg heilzaam is in een relatie. Ook het gedeelte dat een partner een deel van iemands persoonlijkheid niet respecteert of accepteert komt op mij over als een nogal schrijnende situatie. Je bericht klinkt verder heel rustig, daarom verbaast het me enigszins. Ik weet natuurlijk verder niet wat zijn achtergrond is, welk geloof hij aanhangt etcetera. Maar op basis van deze geringe informatie is mijn eerste reactie vooral; Welk recht heeft deze persoon om jou iets te verbieden? Je bent bij deze persoon omdat je daar uit eigen beweging voor gekozen hebt - jij bent de baas over hoe je je leven inricht.

De opmerking van de monnik die Lung aanhaalt snijdt hout, maar aan de andere kant is het ook zo dat wij mensen zijn en opgezadeld zijn met onze menselijke psyche. We hebben nu eenmaal handvatten nodig, een "interface", om onze geest te trainen en verder te komen. Als het allemaal zo makkelijk was als die opmerking doet vermoeden, waren alle rituelen en zelfs woorden overbodig. Ik zou niet genoegen nemen met die visie enkel en alleen om tegemoet te komen aan iemand die controle over me heeft.

Ik wil overigens met dit alles niet een soort ego-gebaseerde opstand aanwakkeren, het is meer dat ik me bijvoorbeeld goed kan indenken dat het goede meditatie bemoeilijkt als het iets is dat je niet in volle aandacht kan doen maar iets wordt waarbij je rekening moet houden aan gestelde grenzen en het iets is waarbij je een zekere verontschuldigende houding moet hebben. Voor mij zou dat in ieder geval ten koste gaan van mijn concentratie en aandacht.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2013 14:00 door Prullarius »

Rosy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2013 15:04 »
Een retraite zit er voor mij helemaal niet in, zelfs niet een paar dagen, daar wil hij niets over weten.
Ik wil overigens met dit alles niet een soort ego-gebaseerde opstand aanwakkeren, het is meer dat ik me bijvoorbeeld goed kan indenken dat het goede meditatie bemoeilijkt als het iets is dat je niet in volle aandacht kan doen maar iets wordt waarbij je rekening moet houden aan gestelde grenzen en het iets is waarbij je een zekere verontschuldigende houding moet hebben. Voor mij zou dat in ieder geval ten koste gaan van mijn concentratie en aandacht.

Dit gaat ook ten koste van mijn aandacht en concentratie, tot op zekere hoogte laat mijn man mij wel mediteren en hij ziet ook dat ik mijn boekenkast vol heb staan met literatuur over Boeddhisme, maar zelf wil hij er niets over weten, trouwens hij heeft zelf geen geloof o.i.d.  ( wat Lung aangaf met het boek van Thich Nhat Hanh, hoef ik al helemaal niet mee aan te komen bij hem, maar misschien ga ik het zelf wel lezen, mijn dank voor de tip ). Maar hij wil niet dat ik serieus in het Boeddhisme verdiept, ik denk dat hij bang is om mij te verliezen, bang voor het onbekende. Vandaar dat hij een retraite niet ziet zitten.
Inderdaad gesprekken met elkaar blijven voeren doe ik ook wel, maar ik moet een tussenweg proberen te vinden, zodat we er allebei vrede mee hebben

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2013 16:59 »
Beste Rosy,
Toen mijn vriendin er niks van wilde weten.
Heb ik tegen haar gezegd dat het altijd makkelijk is om een vooroordeel over iets te hebben.
Maar hoe kan je over iets oordelen als je het niet hebt ervaren of hebt geprobeerd?
Toen heb ik het volgende met haar afgesproken: als zij voor 2 maanden serieus elke dag 15 min mediteert en haar ervaring is dat het niks is. Dan zal ik er met haar niet meer over praten.
Dit heeft ze gedaan en ze kwam erachter dat het goed helpt tegen stress en nu als ze tentamens of stress heeft dan gaat ze mediteren. Ik ben al 2 keer op retraite geweest van 10 en 12 dagen. Dit deed ik voordat we deze afspraak hadden gemaakt. Nu ik goed met haar heb gesproken ben ik er achter gekomen dat ze bang is dat ik een monnik wordt. Daarom beperkt  ze mij in bepaalde dingen zoals het kaal scheren van mijn hoofd en het op retraite gaan voor een langere tijd zoals 1 maand. Maar hier deal ik nu dus nog mee maar als het er op aankomt dan doe ik wat ik wil en dan moet je dus wel een de voor en nadelen afwegen  maar uiteindelijk is het belangrijk dat je doet wat jij wilt doen in het leven! Hopelijk heb je iets aan mijn advies!
Ik wens je al het beste en veel metta!
« Laatst bewerkt op: 26-02-2013 17:01 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Prullarius

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2013 18:11 »
Als hij zo doet om bang te zijn je kwijt te raken klinkt dat al een stuk minder erg dan als het een gebrek aan interesse of respect zou zijn ofzo. Maargoed bekende adviezen als "praat erover" zul je zelf ook wel doorhebben.. :) Mocht je moeite hebben met iets uit te leggen, bedenk dat het ook met de woorden van anderen kan. Je zou een (youtube)link kunnen geven. Dat doe ik in ieder geval wel eens. Wat dacht je van deze? Bijvoorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=nasIq4E9nNg

Gewoon van Google, en gericht op gewone atheisten zoals je man, allemaal heel gewoon, geen "zweverig gedoe" :)

Trouwens, bedenk dat je in principe geen verklaring verschuldigd bent voor wat dan ook. Dat je die wel geeft is mooi, en ik denk ook terecht, maar ik zou zeggen, bewaak voor jezelf dat je het uit liefde voor hem doet. Uit een liefdevolle houding waarin je hem begrijp wil bijbrengen, niet vanuit een situatie waarin je jezelf moet verdedigen. Dat hoef je niet, je bent vrij om te doen wat je wilt doen.

Rosy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2013 09:16 »
Bedankt voor jullie reactie, ik heb hier zeker wat aan.
Ik lees en leer veel op dit forum en ga mij meer verdiepen in het Boeddhisme (dat kan voorlopig ook zonder een retraite), zonder dat mijn man daar hinder van ondervindt.