Auteur Topic: De Pali canon volgens Janssen & de Breet  (gelezen 4253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lord rainbow

  • Gast
De Pali canon volgens Janssen & de Breet
« Gepost op: 03-05-2013 00:31 »
Afgelopen vrijdag werden Rob Janssen en Jan de Breet benoemd tot ridder in de orde van Oranja Nassau, omwille van de maatschappelijke verdienste van hun Nederlandse vertaling van de Pali-canon. (zie hier de boeken). Geen klein project, want met deze basisteksten van de theravada-traditie kun je een hele boekenkast vullen. De Engelse Pali Text Society is bijvoorbeeld al meer dan honderd jaar bezig om de klus te klaren. En ook zij hebben nog enkele duizenden bladzijden te gaan. 
« Laatst bewerkt op: 03-05-2013 00:39 door lord rainbow »

lord rainbow

  • Gast
Integrale Nederlandse vertaling van de Samyutta-Nikaya voltooid
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2014 21:11 »
Bij uitgeverij BODHI is het vierde deel (het Salayatana-Vagga – Het Deel der zes zintuiggebieden) van “De verzameling van thematisch geordende leerredes” van de Boeddha verschenen. Met het verschijnen van dit vierde deel (deel vijf verscheen reeds eerder) is de integrale Nederlandse vertaling van de Samyutta-Nikaya voltooid.

De vertalers, Rob Janssen & Jan de Breet, zijn inmiddels begonnen met het volgende (vijf jaren)-project: de integrale vertaling van de Anguttara-Nikaya, “De verzameling van numeriek geordende leerredes” van de Boeddha (in 5 delen). Deel één daarvan zal waarschijnlijk najaar 2015 verschijnen.

DE VERZAMELING VAN THEMATISCH GEORDENDE LEERREDES

verder lezen

Offline Tibetan Monk

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Re:De Pali canon volgens Janssen & de Breet
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2014 15:30 »
Ik ben momenteel bezig alle vertalingen te kopen en lezen. Het laatste boek dat ik gekocht heb is ''De Verzameling van Lange Leerredes''. Helaas is ''De verzameling van Middellange Leerredes Deel 1'' al lange tijd niet meer beschikbaar bij bol.com en het ziet er niet naar uit dat het snel weer beschikbaar wordt. Toch maar is proberen te bestellen bij één van de boekenwinkels denk ik.

lord rainbow

  • Gast
De zes zintuiggebieden
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2015 16:37 »
Door: Hilde Debacker

Waarom zo veel aandacht besteden aan de zes zintuiggebieden? In het Sabba-sutta (35.23) noemt de Boeddha het paar van de zes zintuiggebieden ‘het al’. Hij zegt daar: ‘En, wat is het al? Het oog en zichtbare vormen, het oor en geluiden, de neus en geuren, de tong en smaken, het lichaam en tastbare objecten en het denken en gedachten, dit wordt het al genoemd.’ Het gaat dus zowel om de zes interne zintuiggebieden (oog, oor, neus, tong, lichaam en denken) als om de zes externe zintuiggebieden (vormen, geluiden, geuren, smaken, tastbare objecten en gedachten). Dit omvat dus de gehele ervaarbare werkelijkheid, alles wat zich in en aan ons kan voordoen.

Wat de Boeddha daarbij voor ogen heeft, is dat je dit ‘al’ volledig opgeeft om tot bevrijding te kunnen komen. De weg hiernaartoe bestaat uit het verwerven van volledig inzicht in de zes zintuiggebieden en hun effecten, om je daarmee te zuiveren van je passie ervoor. Het belang van inzicht in de zintuiggebieden om de begeerte ervoor te kunnen loslaten, wordt door de Boeddha op verschillende manieren verwoord.

In 35.13 heeft hij het bijvoorbeeld over het zien van de zoetheid van de zintuigen (het plezier dat we eraan ontlenen), het nadeel ervan (het feit dat deze zintuiglijke ervaringen leedvol en onbestendig zijn) en de remedie ervoor (het verdrijven van het verlangen ernaar). Pas als je deze aspecten direct begrijpt zoals ze zijn, stelt hij, is er sprake van bevrijdend inzicht.

In dit hele eerste boek worden de zes zintuiggebieden telkens op verschillende manieren benaderd of aan andere mensen of groepen mensen uitgelegd, maar steeds is de hoofdstelling: het ervaren van de zes zintuiggebieden leidt tot reacties van verlangen (bij aangename ervaringen), van afkeer (bij onaangename ervaringen) en van verwarring (bij neutrale ervaringen). Die reacties houden onze begeerte voor de wereld in stand en op die manier kan bevrijding niet verkregen worden.

Wat te doen? Naast inzicht verwerven, is het van belang onze zinnen goed te bewaken en te beheersen. Op die manier kunnen ze zelfs een bron van geluk zijn, stelt de Boeddha. Hoe is dit te verwezenlijken? Door geen verlangen te voelen bij aangename ervaringen en geen afkeer te voelen bij onaangename ervaringen. In een mooie passage in verzen (in sutta 35.94) drukt de Boeddha dit als volgt uit:

‘Beroerd door een prettige aanraking − weest niet verrukt!
En getroffen door pijn − weest niet geschokt!
Kijkt gelijkmoedig naar beide aanrakingen,
zowel naar de prettige als de pijnlijke,
niet verheugd noch verstoord door iets!’

In het daaropvolgende sutta legt hij aan een oude monnik, Mālunkyaputta, uit dat deze gelijkmoedigheid kan worden verkregen door louter te registreren wat zich voordoet aan de zintuigen. In een bekend geworden formulering stelt de Boeddha: ‘Wat betreft de zichtbare, hoorbare, denkbare en waarneembare dingen, moet er voor jou in het geziene alleen het geziene zijn, in het gehoorde alleen het gehoorde, in het gedachte alleen het gedachte, in het waargenomene alleen het waargenomene’ (zie sutta 35.95).

Op het einde van dit boek geeft de Boeddha ook meer concrete aanwijzingen over de beheersing van de zintuigen. De cultivering van aandacht voor het lichaam wordt daarbij vermeld als een belangrijke meditatiepraktijk.

Gevoelens

Na dit eerste lange deel over de zintuiggebieden volgt een belangrijk boek over gevoelens. Net als zintuiglijke indrukken zijn gevoelens immers van groot belang bij het blijven bestaan van begeerte. In wat ‘de keten van voorwaardelijk ontstaan’ genoemd wordt, ontstaan er op basis van de zintuiggebieden zintuiglijke indrukken of contact, leidt dit contact vervolgens tot gevoelens en hebben die gevoelens begeerte tot gevolg. En, zoals de vertalers terecht opmerken, de Boeddha meende dat deze keten het best doorbroken kan worden op het niveau van gevoelens.

De drie soorten gevoelens waarvan hiervoor al sprake was − aangename, onaangename en neutrale − blijken verbonden te zijn met wat de Boeddha ‘latente neigingen’ noemde. Er is de latente neiging tot passie bij een aangenaam gevoel, de latente neiging tot afkeer bij een onaangenaam gevoel en de latente neiging tot onwetendheid bij een neutraal gevoel. Ook hier blijkt inzicht van cruciaal belang te zijn om de latente neigingen te kunnen opgeven. Als je de gevoelens begrijpt voor wat ze zijn, legt de Boeddha uit, zullen de latente neigingen niet opkomen. De sleutel tot bevrijding is dus het wetend ervaren van elk gevoel zoals dat zich voordoet.

Daarbij is het ook van belang om te beseffen dat gevoelens onontkoombaar zijn. Ook vergevorderde leerlingen, en zelfs ontwaakten, blijven gevoelens ondervinden, maar ze worden er niet meer door verstoord. In het sutta ‘De pijlen’ (36.6) legt de Boeddha uit dat de edele leerling maar door één pijl getroffen wordt: die van het lichamelijk gevoel. De doorsnee-mens daarentegen zal zich als hij een onaangenaam lichamelijk gevoel heeft, ook bedroefd voelen, en als hij een gelukkig gevoel ervaart, zal hij zich daardoor ook gebonden voelen. Hij wordt dus geraakt door twee pijlen of twee gevoelens: een lichamelijke en een geestelijke.

Het boek over gevoelens is verder nog de moeite waard omdat dit het sutta (36.19) omvat waarin de Boeddha spreekt over de verschillende niveaus van geluk. In stijgende lijn van belangrijkheid zijn dit: het geluk op grond van de vijf zintuiglijke geneugten (de geneugte van het denken wordt hier buiten beschouwing gelaten), het geluk van de acht meditatiestadia en ten slotte het geluk van het ophouden van cognitie en gevoel, ofwel van bevrijding.

Hij voorziet al dat deze laatste vorm van geluk, eigenlijk een vorm van ‘niet-gevoeld geluk’, door anderen wellicht moeilijk begrepen zal worden. Op het einde van dit sutta licht hij dit verder toe: ‘De Verhevene spreekt niet alleen van geluk met betrekking tot een aangenaam gevoel, maar waar en waarin ook maar geluk wordt gevonden, dat verklaart de Voleindigde als behorend tot geluk.’

Bron
« Laatst bewerkt op: 04-04-2015 16:40 door Dirk Knol »

Offline happydepeppy

  • Geïntresseerde
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re:De Pali canon volgens Janssen & de Breet
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2015 09:58 »
Ik ben momenteel bezig alle vertalingen te kopen en lezen. Het laatste boek dat ik gekocht heb is ''De Verzameling van Lange Leerredes''. Helaas is ''De verzameling van Middellange Leerredes Deel 1'' al lange tijd niet meer beschikbaar bij bol.com en het ziet er niet naar uit dat het snel weer beschikbaar wordt. Toch maar is proberen te bestellen bij één van de boekenwinkels denk ik.

Succes met je zoektocht naar alle boeken en het lezen ervan.

lord rainbow

  • Gast
Re: De Pali canon volgens Janssen & de Breet
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2015 14:54 »
...misschien inmiddels verkrijgbaar bij uitgeverij ' Bodhi' ....