Auteur Topic: Twijfel over samatha en vipassana  (gelezen 6620 keer)

Offline J0rrit

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Twijfel over samatha en vipassana
« Gepost op: 23-06-2013 11:46 »
Beste leden,

Ik heb nogal wat twijfel verworven over de Vipassana en Samatha naar mate ik meer literatuur aan het lezen ben. Over samatha meditatie lijkt alle literatuur duidelijk dat het concentreren op de nostrils hét uitgangspunt is. Nu heb ik een aantal boeken gelezen, waaronder 'Mindfullness, bliss and beyond' en 'The meditators atlas: a roadmap of the inner world'. En uit beide boeken blijft de Vipassana beoefening onduidelijk. Nergens wordt bijvoorbeeld gesproken over het volgen van de sensaties in het abdomen terwijl rijzen en dalen. Volgens mij heeft zelfs de boeddha dat nergens beschreven.

Zou iemand mij duidelijk kunnen beschrijven in stappen hoe:

a: Hij/zij Samatha beoefent, en
b: Hij/zij Vipassana beoefent

Aangezien ik veel tegenstrijdige dingen lees. Zelfs heeft een gerespecteerd mediterende persoon mij verteld dat hij al zijn meditaties begint met het concentreren op de nostrils en zodra de concentratie sterk genoeg is verder gaat naar Vipassana, maar onduidelijk bleef hoe hij dit dan deed (of hij bleef concentreren op de nostrils of het abdomen of wat dan ook). Het lijkt allemaal erg onduidelijk voor mij momenteel.

Wat ik zelf denk te weten is dat je voor Vipassana het geheel van sensaties van rijzen en dalen in het abdomen gebruikt, om dit niet leidt tot zon sterke concentratie dat je de oplettendheid uitsluit, terwijl je bij samatha die oplettendheid juist wel wil uitsluiten en puur voor de concentratie wilt gaan. Zou iemand dit voor mij kunnen verduidelijken ?

Dit boek: The meditators atlas: a roadmap of the inner world, lijkt in mijn ogen zelfs te stellen dat het overgaan van samatha naar Vipassana simpelweg betekent dat je objectief gaat kijken naar alle sensaties, maar wél bij de nostrils blijft concentreren, wat ik erg verwarrend vind,

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite,

Groet, J0rrit

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Twijfel over samatha en vipassana
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2013 14:41 »
Hoi Jorrit,

Zou ik kunnen maar wil ik niet, omdat je blijkbaar de m.i. heilloze weg beoefent van meditatie primair uit een boek en discussies op afstand met anderen te willen leren. Dat werkt simpelweg niet boven een zeer basaal begin-niveau, nog ver onder serieuze Samatha. Dus: zoek een meditatiegroep/leraar, fysiek, en beoefen samen met hen. Dán pas leer/ervaar je dat het bij meditatie in aanzienlijke mate gaat om 'de informatie tussen de regels', de niet makkelijk communiceerbare ervaring, etc. etc.
Als je die basis eenmaal hebt kan een forum zoals dit weer uitstekend helpen om kontakt te houden met medevolgers van het Pad, ervaringen uitwisselen etc. - maar na 30 jaar ervaring met mediteren (en de laatste 5 jaar formeel geautoriseerd er in lesgeven) ga ik niet proberen initieel via een medium als dit aan te leren, sorry.

Om een globale richting te geven: voor Samatha gaat het om alles wat je helpt rust en concentratie te bereiken, en voor Vipassana om alles wat je helpt Inzicht te bereiken. Dat tweede wordt dus 'gestapeld' op de concentratie, en zintuiglijke ervaringen zijn bij Vipassana minder belangrijk dan het innerlijk proces dat je doorgaat. Zoals 'reflectie' (gedachtenloos denken), tot in je botten ervaren dat al jouw handelingen gevolgen hebben en dat je met de hele wereld verbonden bent, etc. etc. M'n collega's en ik vergelijken Vipassana ook wel eens als een kiezelsteentje in de spiegelgladde vijver van je geconcentreerde geest gooien, en de steeds grotere kringen die ontstaan zijn dan de reflecties.

Hopelijk helpt 't een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2013 15:12 »
Ik ga proberen om je wat meer duidelijkheid te bieden.

Het verschil tussen Samatha en Vipassana:
Samatha meditatie is een techniek waarbij er op een concept wordt gericht. Dit kan van alles zijn, op een brandende kaars, een witte cirkel etc. Maar ook de buik of neusgaten. Het gaat dan niet om de elementen zoals warmte, kou, lang, kort, sensaties maar om concepten.
Als je dus op de buik let, dan zie je dat hij soms kort is, soms lang, soms warm, soms koud, soms voel je sensaties, soms is hij strak, soms soepel. Hier let je op bij Vipassana meditatie maar bij samatha let je op iets, een buik wat op en neer gaat. Je focust op een concept.

Dan heb je nog verschillende tradities:
De Mahasi Sayadaw traditie richt zich vooral op het rijzen en dalen van de buik. Hierbij begin je gelijk met vipassana meditatie en de concentratie bouw je ook op doormiddel van vipassana meditatie. Mindfulness wordt gebruikt als een spil om je energie, concentratie en ook de mindfulness op te bouwen. Eigenlijk ook nog de kennis en het vertrouwen maar daar moet je al iets van hebben voordat je begint. Als je geen kennis hebt en dus niet weet wat je moet doen, dan zal je niet 'verder' komen. Als je geen vertrouwen hebt in de beoefening dan zal je vol twijfel zitten en dit wordt ook een hindernis. Dus van kennis en vertrouwen moet je al iets hebben voordat je begint met de beoefening maar die geeft de leraar je wel.
Op een gegeven moment komt het vertrouwen van vanzelf omdat je al zoveel dingen heb meegemaakt die kloppen en de kennis wordt zelf ervaren wijsheid.

De S.N. Goenka traditie richt zich op de nostrils (neusgaten). Hierbij doe je eerst samatha tot dat je voldoende concentratie hebt en dan ga je verder met vipassana meditatie. Naar mijn idee hou je bij vipassana meditatie bij deze traditie de in en uitademing bij de neusgaten in de gaten.

Zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen zien aan de lengte van de tekst bij de tradities, doe ik zelf vipassana meditatie volgens de Mahasi Sayadaw traditie. Ik heb hier goede resultaten mee en dit voelt voor mij goed.
Jij moet kijken wat voor jou goed voelt, het belangrijkste is dat je een leraar zoekt die je vertrouwt. Door die vertrouwen neem je zijn oefening aan en ga je daarmee door. Zoals ik al zei wordt door de vele beoefening het vertrouwen groter door de dingen die je hebt meegemaakt en de kennis wordt wijsheid door de ervaringen die je hebt gehad. Maar nu moet je een leraar vinden die jou de kennis en het vertrouwen kan geven waardoor je door gaat met de beoefening zodat je de dingen voor jezelf kan ervaren.

Veel succes en ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!
Metta en wijsheid toegewenst.
JG888
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23-06-2013 20:02 »
Voor zover ik me kan herinneren hebben we hier op het Boeddhaforum het verschil tussen Samatha en Vipassana al diverse malen verduidelijkt. Ook hier gebeurt dat opnieuw op de gestelde vraag. Wat betreft Zen (waarin ik mijn weg of pad heb gevonden) wordt het volgen van de ademhaling beoefend, waarbij het middenrif wordt ontspannen en men zit met een rechte rug. Het ademen geschiedt vanuit de onderbuik, waarbij het zwaartepunt ongeveer vijf centimeter onder de navel ligt. De ademhaling dient op volstrekt natuurlijke wijze te geschieden, en niet bewust te worden gemanipuleerd. U dient los en natuurlijk te zijn. Soms verloopt de ademhaling anders op verschillende momenten, dat is het gevolg van onze mentale toestand, onze lichaamsconditie, enz. Maak daar vooral geen probleem van! Men dient zich hiervan slechts bewust te zijn en zoals gezegd de adem niet te dwingen in één of ander vast stramien. Als u eventueel teveel wordt afgeleid door gedachten, kunt u uw concentratie richten op het tellen van de ademhaling. U telt de ademhalingen dan van één tot tien en begint dan opnieuw bij één. Raakt u de tel kwijt, geen probleem. Begin dan altijd weer bij één.

Zoals u kunt lezen, ligt het zwaartepunt van de meditatie niet in de neusvleugels, maar in de buik of hara. Niet dat een concentratie op de neusvleugels fout zou zijn of zo, het gaat namelijk om de mentale concentratie en niet om het object van die concentratie. Ik adviseer u een te grote preoccupatie met welk strikt te onderscheiden lichaamsdeel in de ademhalingscyclus te vermijden of daar zelfs een probleem van te maken, omdat het u veel te veel zal verwarren. Laat ook het onderscheid tussen Samatha en Vipassana voorlopig gewoon los en begin liever met mediteren. Kom tot rust, leg het zwaartepunt (dus) liever in uw buikademhaling, dat is veel natuurlijker. Ik spreek uit ervaring. Zen-leraren zijn over het algemeen wars van het tot in detail analyseren van het ademhalingsproces, omdat ze immers willen vermijden dat hun leerlingen de ademhaling teveel gaan beschouwen als een techniek met allerlei technische details. Geestelijke training is immers géén techniek, omdat techniek immers behoort tot de technologie. Zo simpel is het. Ik merk dat u in deze helaas weinig tot niets heeft aan de meditatieboeken die u specifiek benoemt; u raakt er slechts door in verwarring, zo merk ik. Onder andere ik moet u nu gaan vertellen hoe het eigenlijk in elkaar steekt.

Misschien is het zaak om inderdaad eens in een groep te gaan mediteren via een daarvoor bedoelde cursus, en/of kunt u wellicht gebruik maken van de mindfulness instructies van bijvoorbeeld Edel Maex (“Werken met Mindfulness + 3 CD’s”, ISBN 9789020999051, met bijbehorend boek “Mindfulness, in de maalstroom van je leven”, ISBN 9789020965162) of Frits Koster (“Bevrijdend inzicht + CD”, ISBN 9789056700584, waarbij specifiek aandacht geschonken aan de beoefening van vipassana- of inzichtmeditatie). Deze meditatieleraren hebben beiden zeer goede literatuur geschreven over meditatie met de CD’s met geleide meditaties er bij. Dat kan een mooi en wellicht “juister” begin zijn. Houd het vooral simpel en laat u niet teveel in verwarring brengen, óók niet door uw eigen geest...

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 23-06-2013 20:07 door Basho »

Offline J0rrit

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23-06-2013 20:14 »
Voor zover ik me kan herinneren hebben we hier op het Boeddhaforum het verschil tussen Samatha en Vipassana al diverse malen verduidelijkt. Ook hier gebeurt dat opnieuw op de gestelde vraag. Wat betreft Zen (waarin ik mijn weg of pad heb gevonden) wordt het volgen van de ademhaling beoefend, waarbij het middenrif wordt ontspannen en men zit met een rechte rug. Het ademen geschiedt vanuit de onderbuik, waarbij het zwaartepunt ongeveer vijf centimeter onder de navel ligt. De ademhaling dient op volstrekt natuurlijke wijze te geschieden, en niet bewust te worden gemanipuleerd. U dient los en natuurlijk te zijn. Soms verloopt de ademhaling anders op verschillende momenten, dat is het gevolg van onze mentale toestand, onze lichaamsconditie, enz. Maak daar vooral geen probleem van! Men dient zich hiervan slechts bewust te zijn en zoals gezegd de adem niet te dwingen in één of ander vast stramien. Als u eventueel teveel wordt afgeleid door gedachten, kunt u uw concentratie richten op het tellen van de ademhaling. U telt de ademhalingen dan van één tot tien en begint dan opnieuw bij één. Raakt u de tel kwijt, geen probleem. Begin dan altijd weer bij één.

Zoals u kunt lezen, ligt het zwaartepunt van de meditatie niet in de neusvleugels, maar in de buik of hara. Niet dat een concentratie op de neusvleugels fout zou zijn of zo, het gaat namelijk om de mentale concentratie en niet om het object van die concentratie. Ik adviseer u een te grote preoccupatie met welk strikt te onderscheiden lichaamsdeel in de ademhalingscyclus te vermijden of daar zelfs een probleem van te maken, omdat het u veel te veel zal verwarren. Laat ook het onderscheid tussen Samatha en Vipassana voorlopig gewoon los en begin liever met mediteren. Kom tot rust, leg het zwaartepunt (dus) liever in uw buikademhaling, dat is veel natuurlijker. Ik spreek uit ervaring. Zen-leraren zijn over het algemeen wars van het tot in detail analyseren van het ademhalingsproces, omdat ze immers willen vermijden dat hun leerlingen de ademhaling teveel gaan beschouwen als een techniek met allerlei technische details. Geestelijke training is immers géén techniek, omdat techniek immers behoort tot de technologie. Zo simpel is het. Ik merk dat u in deze helaas weinig tot niets heeft aan de meditatieboeken die u specifiek benoemt; u raakt er slechts door in verwarring, zo merk ik. Onder andere ik moet u nu gaan vertellen hoe het eigenlijk in elkaar steekt.

Misschien is het zaak om inderdaad eens in een groep te gaan mediteren via een daarvoor bedoelde cursus, en/of kunt u wellicht gebruik maken van de mindfulness instructies van bijvoorbeeld Edel Maex (“Werken met Mindfulness + 3 CD’s”, ISBN 9789020999051, met bijbehorend boek “Mindfulness, in de maalstroom van je leven”, ISBN 9789020965162) of Frits Koster (“Bevrijdend inzicht + CD”, ISBN 9789056700584, waarbij specifiek aandacht geschonken aan de beoefening van vipassana- of inzichtmeditatie). Deze meditatieleraren hebben beiden zeer goede literatuur geschreven over meditatie met de CD’s met geleide meditaties er bij. Dat kan een mooi en wellicht “juister” begin zijn. Houd het vooral simpel en laat u niet teveel in verwarring brengen, óók niet door uw eigen geest...

Met beleefde groet,

Het zwaartepunt iets onder de navel leggen en dat blijven volgen klinkt in mijn oren als zijnde concentratie-meditatie, omdat je hierdoor oplettendheid uitsluit. Wat ik geleerd heb van mijn leraar (als ik het goed begrepen heb) is het volgen van zoveel mogelijk voelbare sensaties in het abdomen pas echt inzichtsmeditaties, omdat de concentratie dan niet een-puntig is zodat de oplettendheid blijft, en je van mentaal object naar mentaal object kan gaan, zodat je dus echt de Vipassana (inzichtsmeditatie) beoefend. Correct me if I'm wrong, please ! Jij zegt dus dat het beter is als ik samatha beoefen (ik wilde beide vormen naast elkaar beoefenen) het beter werkt om een-puntige concentratie op het abdomen te fixeren dan op de nostrils ? Ik kan hier trouwens wel inkomen, omdat dit je meer uit je hoofd haalt.

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite nogmaals, Basho,

Met vriendelijke groet,

J0rrit

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23-06-2013 21:04 »

Het zwaartepunt iets onder de navel leggen en dat blijven volgen klinkt in mijn oren als zijnde concentratie-meditatie, omdat je hierdoor oplettendheid uitsluit. Wat ik geleerd heb van mijn leraar (als ik het goed begrepen heb) is het volgen van zoveel mogelijk voelbare sensaties in het abdomen pas echt inzichtsmeditaties, omdat de concentratie dan niet een-puntig is zodat de oplettendheid blijft, en je van mentaal object naar mentaal object kan gaan, zodat je dus echt de Vipassana (inzichtsmeditatie) beoefend. Correct me if I'm wrong, please ! Jij zegt dus dat het beter is als ik samatha beoefen (ik wilde beide vormen naast elkaar beoefenen) het beter werkt om een-puntige concentratie op het abdomen te fixeren dan op de nostrils ? Ik kan hier trouwens wel inkomen, omdat dit je meer uit je hoofd haalt.

Met vriendelijke groet,

J0rrit
[/quote]

Beste Jorrit,

Basho heeft het over Zen-meditatie en dat is andere meditatie als vipassana. Bij Zen tel je zoals gezegd je ademhaling maar bij vipassana gebruik je een mantra en benoem je de adem. Als je inademt dan zeg je 'rijzen' en als je uitademt dan zeg je 'dalen'. Dit benoemen doe je in je hoofd en daardoor blijft je aandacht beter bij je buik plakken. Je richt je aandacht inderdaad op je onderbuik, een paar centimeters onder je navel. Je hebt het goed begrepen van je leraar en ik vind het knap dat je het zo kan na vertellen!
Er is inderdaad bij samatha een-puntige concentratie op een concept en vipassana concentratie is van object tot object, hierbij is het object de werkelijkheid zoals die gevoeld wordt. Dit kunnen inderdaad de sensaties zijn bij je buik. Je hoeft niet eerst samatha beoefenen, je kan gelijk vipassana meditatie doen.
Richt je aandacht op de buik als basis-object, zodra een ander object je aandacht trekt dan benoem je dat en ga je terug naar het benoemen van je buik. Je benoemt dus 'rijzen' 'dalen', als je dan opeens iets hoort dan richt je je aandacht op het geluid en benoem je 'horen'. Ruik je iets dan benoem je 'ruiken'. Voel je viberaties, dan benoem je 'voelen' of 'viberaties'. Het benoemen zorgt ervoor dat je objectief kijkt naar hetgeen dat je aandacht vraagt. Het gaat hier om acceptatie van wat er op dat moment is, ook al zijn er veel gedachtes, het maakt niks uit, benoem dit als 'denken'. De meditatie gaat er niet om dat je helemaal geen gedachtes meer hebt, het gaat erom dat je rustig naar die gedachtes kan kijken en die kan accepteren. Door alles wat er langs komt, dus ook de gedachtes leer je deze objecten te begrijpen en daardoor ontstaat wijsheid. Het is belangrijk om alles onder ogen te komen en daardoor leer je er beter mee om te gaan. Het boek van Frits Koster - Bevrijdend Inzicht, is een goed boek, dit zal je erg helpen. Dit was ook mijn eerste boek voordat ik ging mediteren. 
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Basho

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23-06-2013 21:15 »

Met vriendelijke groet,

J0rrit

Klopt, het leggen van het zwaartepunt onder de navel is in principe Samatha (maar het rijzen en dalen van de ademhaling in de buik kan óók een specifiek object van waarneming zijn, zoals JG888 hierboven aangaf; van een open en milde aandacht via Vipassana, zie verder hieronder). Door de concentratie op de adem vindt een diepgaande ontspanning plaats. Het nadeel van Samatha is dat het ’t beste in langdurige afzondering kan worden beoefend, iets wat hier in het Westen niet zo gemakkelijk is (met uitzondering van langdurige meditatieve retraites). Vandaar dat Samatha uiteraard wel tot een geconcentreerde ontspanning kan leiden, maar tevens de behoefte doet ontstaan naar meer inzicht. Daarom heeft de Boeddha Vipassana meditatie ontwikkeld, die over het algemeen goed past bij de levenswijze van de moderne Westerling. Samatha kan door een gebrek aan verder verdiept inzicht leiden tot navelstaren en vervreemding van de realiteit. Omdat men mogelijk liever de vrede en rust wil behouden door middel van de geconcentreerde meditatie in vergelijking met de wereldse onrust, waar men immers telkens weer mee wordt geconfronteerd. Dit kan in het ernstigste geval leiden tot een dualistische escapade, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Vipassana is inzichtmeditatie, waarbij opmerkzaamheid wordt ontwikkeld in het dagelijkse leven. Het gaat daarbij om het leren op een ongekleurde en directe bewuste manier alle mentale en fysieke verschijnselen in zichzelf te observeren (als een getuige). Men moet dan zorgvuldig waarnemen wat zich van moment tot moment in of aan ons voordoet en dit meteen zo objectief mogelijk te benoemen en/of te registreren. Belangrijk is in dit geval niet te oordelen, te reflecteren of te analyseren wat men waarneemt. Ik citeer voor de duidelijkheid een stukje tekst van Frits Koster:

“Telkens als je je nu bewust wordt van (mentaal) zien of van horen, ruiken, proeven, (aan)raken, denken of een (plezierig of onplezierig) lichamelijk of mentaal gevoel, dan is het de bedoeling deze gewaarwording te benoemen of te registreren, zonder verder op de inhoud van het verschijnsel in te gaan,terwijl je het ook niet onderdrukt, weg kijkt of ontvlucht. Je behoort dus niet te manipuleren en je hoeft niet te proberen ervaringen te veranderen. Of je je nu rustig of gespannen voelt, gelukkig of verdrietig, pijn ervaart of gemakkelijk zit, in principe maakt dit niet uit; het is prima zoals je je op dit moment voelt. Je hoeft hier niets aan te veranderen.
Het is vooral belangrijk zo objectief mogelijk te benoemen of te registreren wat zich aandient, één object tegelijk, namelijk steeds weer datgene dat zich op het moment op een duidelijke en gemakkelijk waarneembare manier aan je voordoet.”

(citaat uit: “Bevrijdend inzicht + CD”, ISBN 9789056700584, Asoka Rotterdam, blz. 78).

Misschien is dit boek van Koster een eventuele aanschaf waard. Een ander uitstekend boek is “Satipatthana, de directe weg naar bevrijding” van Bhikkhu Analayo, ISBN 9789056702458.

Met vriendelijke groet,

« Laatst bewerkt op: 23-06-2013 21:20 door Basho »

Offline J0rrit

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2013 22:25 »
Heel erg dank voor uw antwoorden ! Ik wil graag samatha beoefenen naast mijn Vipassana meditatie, omdat beide beoefenen in mijn ogen meer vruchten afwerpt dan 1. Ik begrijp goed wat er gezegd wordt over Vipassana, ik ben namelijk geen beginner meer hierin. Ik merkte dat het constant maar blijven benoemen van alles het daadwerkelijk ervaren en 'zien' in de weg stond, en toen kwam ik erachter dat het benoemen weggelaten kan worden op een gegeven moment (als alles objectief genoeg gezien wordt en de aandacht goed genoeg gefocussed kan worden zonder te benoemen). Dit doe ik dus ook niet meer, ik benoem geen 'rijzen' en 'dalen' meer of 'denken' of 'voelen', maar ik probeer nu puur te ervaren zonder innerlijk commentaar. Ik neem aan dat dit de juiste manier is ? Ik merkte namelijk dat het benoemen heel erg in de weg kwam, en toen ik daarmee stopte bereikte mijn Vipassana veel meer effect.

En ter bevestiging: Bij Vipassana is het dus zaak dat je in het abdomen tijdens rijzen en dalen zoveel mogelijk sensaties voelt die je maar kan voelen, tijdelijke concentratie dus, ipv 1 punt onder de navel te nemen.

Ik spreek donderdag mijn meditatie-leraar pas weer, dus dan kan ik alles pas vragen. Ik zit momenteel nog met té veel twijfels merk ik.

Ik merk dat deze twijfels mede komen door de verschillende technieken van Goenka en mahasi sayadaw. Mijn leraar (en ik dus ook) gebruiken de techniek van mahasi sayadaw, waar het meer draait om het volgen van de sensaties in het abdomen dan van het body scanning.
« Laatst bewerkt op: 24-06-2013 08:27 door J0rrit »

Basho

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2013 20:53 »
Het benoemen van de verschillende ervaringen dient de beginner op het pad het allermeeste. Als u merkt dat het registreren en uw bewuste gewaarwording beter werkt in Vipassana zonder het benoemen, is dat voor u momenteel de juiste manier van beoefenen. Waarheid is wat werkt, dat zou de Boeddha denk ik slechts beamen.

Met vriendelijke groet,

Basho ;)