Auteur Topic: bovennatuurlijke energie  (gelezen 2277 keer)

2.53

• Gast
bovennatuurlijke energie
« Gepost op: 29-07-2013 03:22 »
ik vraag me af of er in het Boeddhisme ook gesproken wordt over bovennatuurlijke energie en hoe zich dat vertaalt??

Verder zag ik dat de laatste berichten oud zijn dus ik zal geduld hebben voor een antwoord.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:bovennatuurlijke energie
« Reactie #1 Gepost op: 30-07-2013 08:49 »
Hoi 2,

Ja hoor maar het belang verschilt echt per traditie. De Boeddha zelf zag de siddhis (magische krachten) slechts als bijzaak, en raadde volgelingen af om er teveel tijd aan te besteden omdat ze je uiteindelijk slechts af zouden leiden van het pad van Verlichting. Latere tradities, o.a. China/Japan/Tibet, geven ze soms een wat belangrijker plaats in de beoefening maar ook daar steeds als afgeleide van het doel van de Verlichting. En de Boeddha zelf, nu eenmaal verlicht, gebruikte dit soort krachten zo af en toe als het nodig was - lees maar eens de episodes rond Angulimala en Devadatta, waar hij echt niet de gewone fysieke krachten van een mens bleek te bezitten.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:bovennatuurlijke energie
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2013 18:35 »
Hoi maar weer,

Okay als je dat bedoelt: de Boeddha zegt er niets over. De Aziatisch boeddhisten volop. Mooi voorbeeld: in de jaren 50 verordonneerde de Dalai Lama de net naar het Westen uitwaaierende monniken dat het niet zo handig was om het toen nog in Tibet gangbare wereldbeeld, dat de aarde plat was met Mount Meru als centrum, uit te dragen als deel van het Boeddhisme. Dus er zijn zat natuurverschijnselen/krachten waar in de volksmond (nog steeds) aangehangen wordt wat wij bijgeloof zouden noemen, maar het staat (relatief) los van het boeddhisme.

Sukses, with folded palms,

<Ujukarin>