Auteur Topic: Verliefd en controlleverlies  (gelezen 2626 keer)

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
Verliefd en controlleverlies
« Gepost op: 14-08-2013 19:17 »
Ik heb een leven achter de rug waarbij ik veel problemen had in het gedrag. Ik had behoorlijke adhd en daardoor was ik als persoon ontzettend storend en slaagde ik nooit erin om te slagen in school, werk of relaties wat veel depressieve gevoelens met zich mee bracht. Nu ik ouder ben leer ik wel steeds beter met me beperkingen omgaan en heb ik ook geleerd dat we vooral alles los moeten laten en alles eigenlijk accepteren. Ik kwam ook jong in een flat te wonen waar eigenlijk alleen maar mensen zaten met zware problemen en door deze omgevingsfactoren raakte ik ook depressief. Minder dan 1 jaar geleden kwam ik een meisje die samen met mij op pad ging en het lijkt wel alsof ze dezelfde pijn, angst en moeilijkheden als mij kent(maar dat is slechts me gevoel). Ondanks dat ik nog wel last had van depressieve gevoelens stuurde ik haar altijd quotes van Boeddha en zowel voor mij als haar is het de waarheid. Het ging allemaal wat moeizaam, maar uiteindelijk had ik ook nog de kracht gevonden om in een fatsoenlijke flat te wonen in een andere woonplaats. Eigenlijk dacht ik bij haar dat zij de liefde van me leven zou zijn en de ene keer kuste we elkaar, maar het lijkt wel alsof we in die periode dat we daten te maken kregen met een boel obstalkels. Ik had nog een andere vrouw die wat met me wilde en toen begon zij over dat ze terug wilde bij haar ex. Omdat me leefsituatie me ongelukkig maakte rookte ik regelmatig weed en daarvoor had ik altijd antidepressivum. Uiteindelijk had ik zoveel stress dat ik even in een psychose belandde en hierin zwaar contact zocht met haar. Voor mij is het uiteindelijk een les geweest om nooit meer te blowen. Ik heb een emotie gestuurd dat ze maar terug moet naar de ex zoals ze tegen mij zei dat ze dat zo graag wilde. Ik had echt het gevoel en ook omdat ze me dat eigenlijk subtiel belooft had dat ik iemand had gevonden die met mij wilde zijn. Ergens zegt me gevoel dat ze ooit nog weer eens langskomt, maar misschien hou ik mezelf voor de gek en heb ik het verpest omdat ik eigenlijk dingen van het verleden een plaats moest geven. Hoe denken jullie over ware liefde, is dat slechts een illusie of bestaat er echt zoiets als een ware?
too understand everything you have to forgive everything

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Re:Verliefd en controlleverlies
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2013 15:13 »
Beste Kooo,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het moedig en bijzonder vind dat je zo je verhaal kan doen.

Je beleeft het lijden in de wereld, goed zo! Onderzoek het lijden en voel het lijden.
Hoe kan je ooit het lijden overstijgen en begrijpen als je het nooit hebt ervaren? Het is juist een goed teken dat je het lijden ervaart, dit is een mogelijkheid om het te onderzoeken.
Doe jij aan meditatie? Meditatie zorgt ervoor dat je het lijden gaat begrijpen en het meer los kan laten. Maar dan moet je eerst het lijden ervaren en dat is bij jou al sterk aanwezig. Dus de eerste nobele waarheid begrijp je al, namelijk er is lijden. Nu kan je door middel van onderzoek en dus meditatie het lijden beter gaan begrijpen. Het onderzoeken werkt het best als je geest helder is en daarom is het verstandig om de vijf precepts(leefregels) aan te nemen: 1. niet doden, 2. niet liegen/roddelen, 3. geen sexueel wangedrag, 4. niet stelen, 5. geen alcohol en drugs.
Ik kan je nu allemaal wijsheden gaan vertellen maar dat zijn alleen maar woorden, daar heb je niet veel aan. Je moet het zelf ervaren.
Het beste advies wat ik je kan geven is (hierbij ga ik ervan uit dat je nog niet mediteert) ga mediteren en hou je aan de vijf precepts (leefregels). Elke dag beetje bij beetje zal je wijzer worden en het lijden beter gaan begrijpen. Je hoeft niet aan het resultaat te denken, dat komt vanzelf wel. Het belangrijkste is als je het elke dag doet. Al is het maar 10 minuten per dag, deze 10 minuten maak je je geest helderder. Bouw het langzaam op tot dat je uiteindelijk een langere tijd kan mediteren zoals een half uur tot een uur. Het is een langzaam proces waarbij je geduld moet hebben, je zal niet opeens binnen een week van je depressieve gevoelens af zijn. Maar je zal na een tijdje zeker resultaat merken!

Toch wil ik nog even op je vragen ingaan.
Hoe denken jullie over ware liefde, is dat slechts een illusie of bestaat er echt zoiets als een ware?

Het leven is onvoorspelbaar en constant onderhevig aan verandering. Het leven is veranderlijk, onbevredigend en je hebt er geen echte controle over. Vaak in het begin van een relatie ben je verliefd en heb je een roze bril op. Wat betekent dat? Dat betekent dat jou perceptie alles mooier laat zien dan dat het werkelijk is. Na een aantal jaar is het vaak zo dat er geen roze bril meer is maar een normale bril, je ziet de dingen niet meer mooier dan dat ze zijn. Dus perceptie speelt bij dit soort dingen een grote rol.
Was zij de ware? Als jullie niks met elkaar kregen dan mocht het dus niet zo zijn. Dan is zij dus niet de ware. Wat is de ware? De mens is nooit tevreden vandaar ook al die scheidingen. Het gras is altijd groener aan de overkant. Je moet dus niet naar de externe dingen kijken zoals dat meisje maar naar jezelf. Ga meer naar binnen kijken. Werk op het niveau van je perceptie. Ga mediteren, ga jezelf onderzoeken, leer jezelf kennen, leer beste vrienden met jezelf te zijn. Als je jezelf door en door kent, als je beste vrienden met jezelf bent dan zal je vredig en gelukkig zijn. Geluk komt niet van buiten, van externe dingen zoals goede baan, vriendin etc. Het komt van binnen.
Je bent goed bezig, het is een goed teken dat je het lijden goed voor ogen hebt, des te beter kan je het onderzoeken en begrijpen. Zet hem op en ik weet zeker dat het goed komt! Je kan het.

Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Y1010

• Gast
Re:Verliefd en controlleverlies
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2013 23:46 »
Liefde is wel het pijnlijkste wat ik ooit heb ondervonden, dus ik ga hier op antwoorden.
Het is de ultieme gehechtheid.
Misschien is het zo diepgaand omdat het zo raakt in het wezen.
Je hebt dat andere meer lief dan dat je jezelf liefhebt en dan komt het verlies en daarmee verlies je meer dan jezelf. Niets doet dan ook meer pijn dan dat verlies.

Boeddhisten hebben de pest aan gehechtheid omdat het lijden veroorzaakt.
Het is niet nodig te lijden als je ook gelukkig kan zijn.... toch veel aangenamer te leven zonder, dan met pijn.

Trouwens wat is illusie (schijn) en wat is werkelijkheid?

Dus als je vraagt of ware liefde bestaat,
kun je meteen ook maar vragen of er zo iets is als het ware leven.