Auteur Topic: De 4 edele waarheden en het fysieke lijden  (gelezen 3406 keer)

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
De 4 edele waarheden en het fysieke lijden
« Gepost op: 24-09-2013 06:32 »
Als ik over de 4 edele waarheden lees, krijg ik de indruk dat vooral het mentale lijden bedoeld wordt. Het lijkt me hier te gaan over mentale processen. Althans, zo interpreteer ik het. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn en dan hoor ik graag waar mijn foutieve redenering zit.
Wat doe je echter met fysiek lijden? Mensen met kanker bijvoorbeeld?
Hoe kan je de vier edele waarheden hier op toepassen?
Wat is de oorzaak van het lijden dat veroorzaakt wordt door kanker? Waarom krijgt persoon X wél kanker en persoon Y niet?
Hoe kan je dit lijden doen ophouden als curatieve aanpak niet meer helpt?

Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:De 4 edele waarheden en het fysieke lijden
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2013 12:13 »
Hoi Skoeb,

Korrekt - het is vooral de mentale instelling die de Boeddha probeert te veranderen. 'Lijden' is het jezelf vastpinnen op permanent geluk middels dingen die zelf niet permanent kunnen zijn. Namelijk Samsarische dingen, die allemaal onderhavig zijn aan Ouderdom, Ziekte en uiteindelijk sterven. En het hieraan 'ontsnappen' betekent jezelf wederom mentaal herconditioneren zodat je het einde van mentaal Lijden kunt bereiken. Eerst door de oorzaak te herkennen (begeerte), dan door daaraan te werken (achtvoudig pad) waardoor je dichter bij die Verlichte staat komt.

Met fysiek Lijden heeft dit allemaal vrij weinig te maken. Zie ook de arme Boeddha zelf die de maanden en speciaal laatste dagen voor z'n heengaan helse pijnen doormaakte, tot in detail beschreven in de Paranibbana soetra. Maar mentaal bleef hij helder en nog volop in staat om andere mensen te helpen.

Je volgvraag over fysiek lijden: wel ten eerste probeer je patiënten te helpen zich minder te hechten aan hun lichaam en situatie. Mindfulness trainingen voor zieken bijvoorbeeld richten zich hier behoorlijk op. Dus dát is het belangrijkste om het lijden te verlichten (doen ophouden kon zelfs de Boeddha niet, zie Paranibbana soetra, dus waarom zouden we dat claimen?)

Maar als je dan echt een boeddhistisch antwoord wilt hebben over 'oorzaak': tja dat is maar beperkt.
Ten eerste wordt altijd de wetenschappelijke werkelijkheid meegenomen. Elk verschijnsel dus ook ziektes voldoet aan de vijf Niyamas ofwel vormen van oorzakelijkheid: Fysiek, Biologisch, Psychologisch, Karmisch en Dharmisch. En bijvoorbeeld longkanker is in de meeste gevallen gewoon biologische Niyama.
Maar er zijn zeker situaties dat van  2 personen met dezelfde leefsituatie de ene wél kanker krijgt en de ander niet. Nu weet je nooit precies zeker of het 'dezelfde leefsituatie' is, de zieke kan bijvoorbeeld psychologisch veel meer gestressed en ongezond zijn dan de gezonde, maar toch.
In zo'n geval zou de oorzaak in Karma, uit vorige levens, kunnen liggen.

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2013 13:23 »
Lijden is mentaal.
Pijn is fysiek.

Wanneer je pijn hebt
kun je er vervolgens
ook nog aan lijden.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2015 12:29 »
Maar als je dan echt een boeddhistisch antwoord wilt hebben over 'oorzaak': tja dat is maar beperkt.
Ten eerste wordt altijd de wetenschappelijke werkelijkheid meegenomen. Elk verschijnsel dus ook ziektes voldoet aan de vijf Niyamas ofwel vormen van oorzakelijkheid: Fysiek, Biologisch, Psychologisch, Karmisch en Dharmisch. En bijvoorbeeld longkanker is in de meeste gevallen gewoon biologische Niyama.
Maar er zijn zeker situaties dat van  2 personen met dezelfde leefsituatie de ene wél kanker krijgt en de ander niet. Nu weet je nooit precies zeker of het 'dezelfde leefsituatie' is, de zieke kan bijvoorbeeld psychologisch veel meer gestressed en ongezond zijn dan de gezonde, maar toch.
In zo'n geval zou de oorzaak in Karma, uit vorige levens, kunnen liggen.

Als je dit vanuit boeddhistisch oogpunt wilt bekijken, dus niet vanuit de niyama leer maar vanuit kamma, dan kun je weten dat iemand niet voor niets begint met roken. Daar zit een bepaalde instelling achter, een visie op geluk/welzijn, iemand wordt er toe gemotiveerd, er zijn intenties en dat is kamma. Veel pubers beginnen net te roken uit een soort stoerigheid, ze zijn extreem gericht op imago. Dit is kamma. Met die gerichtheid komt ook veel ellende. Het kan ook zijn dat iemand bij roken echt een aangenaam gevoel ervaart en begint met roken en blijft roken omdat ie egocentrisch gericht is op voortdurend dat aangename gevoel te ervaren. Dat heeft alles met het kamma te maken van dit leven.
Het heeft ook met kamma te maken van vorige levens wat zo'n instelling om stoer te doen of om je aangenaam te voelen middels het effect van nicotine etc. dat is al als zaadje of zelfs al als neiging aanwezig bij je geboorte, het hoeft alleen maar te rijpen. Hier zie je dus in de praktijk hoe schadelijk de niyama-indeling is omdat mensen verkeerd informeert over kamma en de boeddhistische leer.

Siebe