Auteur Topic: Metta Bhavana meditatie, het cultiveren van liefdevolle vriendelijkheid.  (gelezen 8157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Skoebidoe

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Gisteren voor de eerste maal het Triratna-instituut in Gent bezocht voor mijn eerste kennismaking met meditatie. Eerst kreeg de groep een uitleg over het verloop van de meditatie. Wat is de betekenis van metta Bhavana? Daarna werden de nieuwkomers (waaronder ik  ;D) even apart genomen om de verschillende zithoudingen te bespreken en te zoeken naar de makkelijkste houding voor jezelf.
Daarna begaven we ons naar de meditatieruimte.
De meditatie werd begeleid met de nodige uitleg en duurde ongeveer 40 minuten.
Hier komen mijn ervaringen:
De meditatie-sessie kwam mij als heel erg aangenaam over.
Ik ben een heel erg zenuwachtig type maar ervoer gisteren een enorme rust.
Op een bepaald werd gevraagd te denken aan een persoon die ons irriteerde. Het heeft mijn kijk op die persoon een klein beetje veranderd. Ingezien dat die persoon vast en zeker ook wel goede kwaliteiten heeft. Alleen wil ik ze door mijn irritatie niet zien.
Op het einde vond ik het moeilijk om mij te focussen.Ik was heel erg vlug afgeleid.
Misschien heel erg raar om zeggen maar ik had op bepaalde momenten het gevoel dat mijn hoofd leeg was. Dit gevoel kwam zeker niet negatief over. Het voelde aan als een loslaten van alles.

Ik mediteerde met behulp van een meditatiebankje.
Na de meditatie was er een bespreking van onze ervaringen.
Er waren er ondertussen al een 3-tal verdwenen. Mensen die het misschien niet als positief ervaren hebben of een andere reden hadden om er niet meer met door te gaan.
Het enige wat ik jammer vind is dat ik moeten constateren heb dat de meeste meditatie-avonden op donderdagavond doorgaan. Jammer genoeg heb ik dan muziekles.
Als er eens geen muziekles is op donderdagavond, zullen ze mij zeker terug zien.
Nu begrijp ik ook wat "Met metta" bedoeld worden ondere sommige posts hier  :D




« Laatst bewerkt op: 04-10-2013 22:11 door lord rainbow »
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 687
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:eerste meditatie ervaring
« Reactie #1 Gepost op: 03-10-2013 20:57 »
Mooi geschreven en een goede eerste ervaring! Metta meditatie is inderdaad niet de makkelijkste, ook nu na een jaar of 25 heb ik er nog meer moeite mee dan met Ademhalingsmeditatie en een paar andere soorten. Maar het is ook allemaal persoonlijk, voordat ik bij het boeddhisme belandde zat ik bij een Hindoe-beweging en hun meditatie (de 1e die ik deed) lijkt meer op Ademhalingsmeditatie dus dat kan mij geconditioneerd hebben...

Tnx, met Metta én met gevouwen Handen,

<Ujukarin>

lord rainbow

  • Gast
Re:eerste meditatie ervaring
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2013 12:02 »
Beste Skoebidoe,

Je schrijft eigenlijk niets over wat voor meditatie je nu eigenlijk hebt gedaan.
Behalve dan dat je het de cultivering van liefdevolle vriendelijkheid betreft.
Maar dan weten we nog niks he.....

Misschien dat je wat meer kunt vertellen over wat die meditatie nu precies inhoud en hoe die is vormgegeven.(Visualisaties,bijbehorende gedachten,motivatie ed).
Dan kunnen andere forumbezoekers zich er wat meer bij voorstellen.
Elders op het forum staat de metta bhavana alwel,maar is Engelstalig en lang geleden geplaatst.

Lijkt mij een geschikt moment een update te doen en er in het
Nederlands iets over uit te wijden.
Je kunt er een mooie start mee maken in dit topic.

Ujukarin zou daarbij wellicht ondersteunende reacties  met betrekking tot
de metta meditatie kunnen toevoegen,indien gewenst....
Hoeft niet natuurlijk,maar ik ben benieuwd....

Dat zou een en ander toegankelijker kunnen maken
voor bezoekers van het forum.
« Laatst bewerkt op: 04-10-2013 12:07 door lord rainbow »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 687
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:eerste meditatie ervaring
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2013 13:28 »
Leuk verzoek, ja! Een insiderverslag die ermee begint is uiterst leerzaam!

Algemene informatie voor 'outsiders' vind je bij de beschrijving van onze geestverwanten in Den Haag:

http://www.bchaaglanden.nl/index.php?id=36

Maar in het Engels ook massaal mede op Theravada-sites en zelfs een enkel Tibetaans centrum beoefent dit als ondersteunende meditatie. De Zen/Ch'an en Puur Land scholen doen weer een iets andere meditatie om vergelijkbare Liefdevolle Vriendelijkheid te ontwikkelen.

Ik wacht met spanning op Skoeb's verdere verslagje.

With folded palms,

<Ujukarin>

lord rainbow

  • Gast
Re:eerste meditatie ervaring
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2013 14:37 »
Mocht Skoebidoe ingaan op de uitnodiging,
dan zal ik de titel van het topic wijzigen in bijvoorbeeld:
Metta Bhavana,liefdevolle vriendelijkheid meditatie.

Naast het topic over vipassana meditatie
en het topic over shamatha meditatie,
zou dat een waardevolle bijdrage kunnen worden
als stukje presentatie van de boeddhadharma op dit forum.

En dat voor zowel insiders
als outsiders.
En Nederlandstalig, wat ik als kracht zie van dit forum.
« Laatst bewerkt op: 10-10-2013 17:13 door Dirk Knol »

Offline Skoebidoe

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:eerste meditatie ervaring
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2013 17:03 »
Wat meer info of metta Bhavana:
Je hebt verschillende manieren om te mediteren. Zo kan je je concentreren op je ademhaling.
Een andere mogelijkheid is het beoefenen van het metta Bhavana.
Wat houdt dit nu precies in?
Metta Bhavana betekent zoveel als universele, liefdevolle vriendelijkheid.
Eigenlijk hebben we allemaal die liefdevolle vriendelijkheid in ons zitten. We zijn er ons soms niet van bewust. Die liefdevolle vriendelijkheid mag niet gegeven worden om iets in de plaats te krijgen. Er mogen dus geen condities of voorwaarden aan verbonden worden.
We doorlopen hierbij een aantal fasen of stadia.
Om vriendelijk te kunnen zijn voor anderen, moet je eerst vriendelijk zijn voor jezelf en gelukkig zijn met jezelf.
Fase 1: je wenst jezelf vriendelijkheid en geluk toe.
Fase 2: we nemen een goede vriend / vriendin in ons gedachten. Liefst niet je eigen partner of iemand waar je een sexuele relatie mee hebt. Gewoon een vriend. Je stuurt die vriend metta toe door bijvoorbeeld in jezelf te herhalen dat je hem geluk en vriendelijkheid toewenst.
Fase 3: we kiezen een neutraal persoon. Iemand waar je niet echt een band mee hebt, iemand die je eigenlijk niet echt goed kent. Dat kan bijvoorbeeld een werknemer zijn uit hetzelfde bedrijf waar je werkt; een verre buur waar je nauwelijks contact mee hebt. Ook die persoon verdient onze liefdevolle vriendelijkheid.
Fase 4:We kiezen iemand waar we problemen mee hebt; iemand die ons irriteert. Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn waarvan je denkt dat hij over jou roddelt, iemand die zich tegenover jou autoritair opstelt. Ook hier gaan we metta geven aan die persoon. We kunnen ons de bedenking maken dat er aan die persoon vast en zeker ook positieve kanten zijn. Je neemt best geen persoon waar je serieuze problemen mee hebt. De emoties kunnen dan teveel de overhand nemen.
Fase 5: we sturen ons metta naar de mensen/ruimte om je heen, de straat, wijk, de stad waar je in bent of nog verder.

We proberen dus positieve intenties te hebben en negatieve gedachten achterwege te laten.
Je zal merken dat als je metta geeft, mensen ook dikwijls metta terug geven.
Vriendelijkheid lokt vriendelijk uit. Dit is misschien niet altijd het geval maar als het wél het geval is, is het alleen maar mooi meegenomen.

De houding waarin gemediteerd wordt, maakt niet zoveel uit. Ik bedoel hiermee dat je kan mediteren op een kussen, een meditatiebankje, een stoel. Belangrijk hierbij is wel dat we een rechte rug hebben en dat we ons goed beweust zijn van ons lichaam.
De meditatie start dus met het gewaar worden van het eigen lichaam, je ademhaling en het feit dat je met je lichaam contact maakt met de grond.
Hierop aansluitend wordt er over gegaan naar fase 1.

Tot afgelopen woensdag had ik geen hoge pet op van meditatie. Ik vond het in alle eerlijkheid maar belachelijk. Het beeld kwam me dan steeds voor van zweverige mensen, mensen die niet met beide voetjes op de grond staan.
Door wat meer over het boedhisme te lezen, kwam ik uiteindelijk ook bij meditatie terecht.
Ik dacht: "Misschien moet ik het gewoon eens proberen"
Enerzijds was het voor mij persoonlijk een buitengewoon aangename ervaring. Eigenlijk is dit heel erg moeilijk te beschrijven. Het is alsof je hoofd leeg wordt, alsof er een intense rust over je neerdaalt.
Eenmaal de meditatie voorbij is, heb je een goed gevoel.
Mijn eerste meditatie vond ik anderzijds ook vermoeiend. Vooral op het einde dwaalden mijn gedachten heel erg af. 40 minuten vond ik behoorlijk lang voor een eerste meditatiemoment.

« Laatst bewerkt op: 04-10-2013 17:09 door Skoebidoe »
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 687
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Metta Bhavana
« Reactie #6 Gepost op: 04-10-2013 18:48 »
Dank je voor het verhaal, Skoeb!

Alleen over

Citaat
Mijn eerste meditatie vond ik anderzijds ook vermoeiend. Vooral op het einde dwaalden mijn gedachten heel erg af. 40 minuten vond ik behoorlijk lang voor een eerste meditatiemoment

Helemaal mee eens. De beoefening en meningen hierover verschillen tussen ons Lerare(sse)n en ook de studenten. Sommige studenten die een langzame opbouw zoals ik 'm onderwijs kregen klagen juist weer dat het te soft is! Maar voor de volledigheid, de manier waarop je 't gekregen zou hebben als het toevallig een avond door mij geleid in Triratna Centrum Amsterdam geweest was:
  • Uitleg, zoals je beschreef. Met voor mensen zonder zit-ervaring de meditatiehoudingen
  • Metta Bhavana van ongeveer 20 minuten in drie stadia: 1e (jezelf), 2e (vriend/in), en dan 5e (alle levende wezens)
  • Theepauze
  • Wederom Metta Bhavana, en dan de 40 minuten en alle vijf stadia
Maar dit kost ook ongeveer 2.5 uur en ik vermoed dat Belgische studenten liever een avond van 2 uur hebben, dus het is allemaal relatief...

Nogmaals dank, met Metta,

<Ujukarin>

Basho

  • Gast
Re:eerste meditatie ervaring
« Reactie #7 Gepost op: 04-10-2013 21:39 »
Mooi om wat te lezen over meditatie en hoe iemand er mee gaat beginnen, wat er ervaren wordt. Ik wil echter Skoebidoe adviseren om desnoods op den duur verder te kijken dan uitsluitend de triratna stroming, met alle respect daarvoor trouwens. Het Boeddhisme is breed georiënteerd, en de ene stroming past beter bij de ene persoon en de andere stroming past weer beter bij de ander. Soms moet je een tijdje zoeken totdat je merkt dat een bepaalde benaderingswijze bij je aanslaat. Dus nu heb je meditatie beoefend bij onze vrienden van de triratna stroming, maar misschien wil je ook eens wat anders proberen? (dat hoeft natuurlijk niet meteen, je kunt gewoon voor langere tijd kijken of het goed aanslaat). Tenzij de meditatie van triratna metéén goed aanslaat, dan hoef je natuurlijk niet verder te zoeken.

Ik ben zelf Zenboeddhist, maar ik wil je zeer zeker niet die richting specifiek aanbevelen. Het lijkt me het beste als je zelfstandig uitvindt wat het beste past. In India zijn talloze meditatietechnieken uitgevonden en uitgeprobeerd. Het Boeddhisme is in dat kader één weg met diverse vertakkingen. Sommige mensen hebben de strikte weg van het Theravada nodig, anderen moeten wakker geschud worden door een Zenmeester die hun ego letterlijk in het moment de pas afsnijdt. Weer anderen past het beter om specifiek de devotie te beoefenen. Dat ligt maar helemaal aan de persoon in kwestie. Vandaar dat er zoveel Leraren en Meesters zijn, voor elk wat wils zou ik zo zeggen. Het is in mijn optiek niet juist om zich te snel volledig vast te leggen op een bepaalde stroming. Houd als beginner je ogen open en kijk rustig rond in het land der meditatietechnieken en spirituele stromingen. Als het Boeddhisme je specifiek aantrekt, kijk dan binnen dat Boeddhisme wat het beste past. Hiermee bedoel ik uiteraard niet om van hot naar her te rennen in een korte periode. Geef het de tijd.

Hoe weet je dat een bepaalde techniek of stroming het beste bij je past? Ik verzeker u dat u dat vanzelf zult merken. Het zal als een “klik” voelen, alsof je thuis komt als een bepaalde meditatietechniek plotseling als passend wordt ervaren. Dat geldt tevens voor de geschriften: wanneer het je als een magneet aantrekt, kan het zijn dat dit je weg is. Zorg er wel altijd voor dat techniek en geschrift synchroon lopen. Het Boeddhisme is bijvoorbeeld een bepaalde weg, met daarop afgestemde meditaties binnen een specifieke ethische benaderingswijze. Maak geen mengelmoesje van religies en technieken, iedere vorm van spiritualiteit hoort ingebed te zijn in een specifieke traditie. Mengelmoesjes betekenen over het algemeen een ernstige afzwakking van de kracht van een bepaalde religie. Mengelmoesjes creëren New Age denken, iets wat over het algemeen nergens toe leidt.

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 04-10-2013 21:42 door Basho »

lord rainbow

  • Gast
Liefde meditatie
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2013 14:08 »
Liefde is de wens,het verlangen, anderen gelukkig te zien.
Het is een natuurlijke eigenschap van de geest, die we,
vanuit de verwarde staat van onze geest,
meestal voorbehouden aan mensen die we graag mogen.

Mensen die we als vijanden zien,of die we gewoon niet mogen
treffen het slechter met ons liefdespotentieel.

Ben je bijvoorbeeld in staat liefde op te wekken of te voelen
voor pedofiele priesters, die jaren lang hun macht misbruikt hebben?
Of kun je liefde voelen voor een toevallige voorbijganger,die je niet kent?
Hoe staat het met onze liefde ten aanzien van de moordenaar van je kind?
Wat ten aanzien van rascisten, homoseksuelen, homofoben of supporters van
de rivaliserende voetbalclub?

Enfin, zo kun je natuurlijk oeverloos doorgaan.
Het is gemakkelijk liefde te voelen voor mensen
die ons aangenaam benaderen en we voelen
afkeer voor mensen waarvan we vinden dat ze ons onheus bejegenen.


We leven gewoonlijk tussen hechten en afkeer.
Aantrekken en afstoten. Dat is een toffe en dat is een rotte.
Zo is onze geest voortdurend verward en verstrikt in deze eindeloze beweging van oordelen,goedkeuren en afkeuren.

De liefde meditatie is een techniek om een en ander wat gelijk te trekken.
Als we ons aangetrokken blijven voelen tot de een
en ons blijven afwenden van de ander
en  onverschillig staan tegenover vreemden
zal er niet veel veranderen
en blijft onze eigen geest hierdoor verstoord.

En vanuit die verwarde staat reageren we dan weer automatisch
met voorkeur en afkeer.
Dat brengt niemand,nog de mensheid verder.
Zoveel is al wel duidelijk:Oorlogen,conflicten,hongersnood,uitbuiting,
machtsmisbruik,ruzies,vechtpartijen,armoede,
verdriet,depressie,teleurstelling,discriminatie,
uitsluiting,vervolging en noem verder maar op .

Door nu de liefde die we zijn/hebben, te cultiveren,te trainen,
kan dit liefdespotentieel van onze geest zich steeds verder uitbreiden.
Een manier om die te trainen is middels de metta bhavana.
Die kent vele vormen en strukturen.
Onder andere zoals die in 2,5 uur.

De visualisatiemeditatie zoals ik hem destijds ooit heb geleerd:

Stel je voor dat links van je je moeder staat,
rechts van je staat je vader.
Andere familieleden en vrienden zijn achter je.( Das  lastig visualiseren voor iemand die begint.)
Hierbij wordt er wel vanuit gegaan dat je een goede relatie hebt met beide ouders.
Immers: dan kun je er ook de positieve gevoelens bij oproepen.
Mocht je nu problemen hebben met het opwekken van gevoelens van liefde omdat je ernstig in onmin leeft met je ouders, dan visualiseer je iemand bij wie je die gevoelens wel gemakkelijkker op kunt wekken,bijvoorbeeld een oom en tante of zo.

Visualiseer in de ruimte voor je de mensen aan wie je een hekel hebt
of die je ooit gekwetst hebben.
Vul de ruimte verder op tot aan de horizon met alle andere levende wezens.
Voel dat ze er zijn,in hun menselijke vorm,rustig zittend zoals jij zelf.

Overweeg hoe prettig het zou zijn als je in staat was al die wezens lief te hebben.
Allemaal willen ze graag gelukkig zijn, ook diegenen die boos en gewelddadig zijn.

Ontwikkel nu een gevoel van liefde in je hart. Denk bijvoorbeeld aan iemand van wie je houdt en laat de daarbij horende gevoelens van liefde opkomen.
Misschien vindt je het prettig deze liefde voor te stellen als een warm,helder licht,niet fysiek,maar al pure positieve energie die in je hart opgloeit.

Je dient echter van jezelf te houden voordat je van anderen kunt houden.
Van jezelf houden betekekent: jezelf accepteren zoals je bent,
met alle fouten en tekortkomingen
en inzien dat je de mogelijkheid hebt
je van al je problemen te bevrijden.
Wens jezelf dus van harte geluk en alle goeds.

Stel je voor dat de warme energie in je hart zich uitbreidt tot ze
je lichaam en geest geheel vult.
Laat nu je liefde overvloeien naar anderen.
Begin met de mensen vlak om je heen.
Stel je voor dat de warme,heldere energie die jouw lichaam verlicht,
naar hen uitstraalt en hun lichaam en geest vult.
En denk:

''Jullie zijn gelukkig; al jullie gedachten zullen positief zijn
en al jullie ervaringen goed. Je bent vrij van problemen,
ziektes en droefenis. Je zult een lang en vredig leven hebben
en je zult spoedig verlicht zijn.''
(oorspronkelijk is de formulering in de trant van: ''Moge
jullie gelukkig zijn enz. Maar ik vind het persoonlijk
sterker zoals ik het  heb geformuleerd....red,dirk))

Richt vervolgens je aandacht op de mensen voor je
en stel je voor dat de liefdevolle energie
vanuit je hart naar hen overvloeit.
Stort je liefde over allen uit.
Liefde komt uit een onuitputtelijke bron
van positieve energie,
wees dus niet bang dat je tekort komt.
Ze je hart helemaal open en stel je voor
dat je liefde alle kanten op vloeit.
Al het lijden bij alle wezens stopt
en hun geest wordt vredig,helder en vervuld van puur geluk.

Concentreer enige tijd op dit gevoel van liefde.

Besluit dan de sessie met de gedachte
dat je beslist de mogelijkheid hebt iedereen lief te hebben,
zelfs diegenen die je storen en kwetsen,
zelfs diegenen die je niet kent.
Ontwikkel de krachtige wens om aan je eigen woede,
ongeduld, egoisme, jaloezie, hoogmoed ed. te werken.
Opdat ze je liefde niet langer in de weg staan.
Door je geest open te houden en vooroordelen
van het ego af te schudden,maak je ruimte in je hart om pure,onvoorwaardelijke,universele liefde te ontwikkelen.

Tijd na een beetje oefenen: 5 minuten tot een kwartiertje.
Maar dat kun je natuurlijk zo lang oprekken als je wilt
en zolang als de concentratie het toelaat.

En na een beetje oefening heb je hem 
in een fractie van een seconde...
Maar dat geldt natuurlijk ook voor die van Skoebidoe.

Vanmiddag fietste ik door het dorp en alles was liefde...
Zat dus op de fiets en niet op een kussen.
Soort spontane ervaring door gewenning, zo gaat dat werken.

Het is natuurlijk niet zo dat al die mensen in het dorp
daadwerkelijk gelukkig waren. Dat zou  wel mooi zijn,
maar zo werkt het nu ook weer niet.
Het was mijn perceptie/ waarneming/ beleving.

En belangrijker is dat de scherpe randjes van de beweging
van de geest tussen voorkeur en afkeer er afgaan.
Ik heb natuurlijk nog steeds voorkeuren voor sommigen en afkeer van anderen,
maar de overdrijving is eruit.. Er ontstaat gelijkmoedigheid.
Gelijkmoedigheid van geest die vredig en harmonieus aanvoelt.

Nb: het schrijven en praten over visualiseren is gemakkelijker dan het te doen.
Het is niet zo dat ik de eerste keer precies mijn vader,moeder,vrienden en alle andere wezens nauwkeurig in het vizier had.
Belangrijkste is dat je er van overtuigd bent dat ze er staan/zitten.
Of je ze nu wel of niet precies ziet of kunt onderscheiden.
« Laatst bewerkt op: 02-05-2016 14:20 door DirkJan »

lord rainbow

  • Gast
Sutta Nipāta 1:08 — Metta Sutta
« Reactie #9 Gepost op: 05-10-2013 14:16 »
Sutta Nipāta 1:08 — Metta Sutta

Liefdevolle Vriendelijkheid

143

Wie vaardig is in het goede,
En het pad der vrede kennen wil,
Dient het volgende te doen:
Laat hem bekwaam en eerlijk,
Oprecht en zachtmoedig zijn,
Bescheiden en niet verwaand.

144

Tevreden, met weinig behoeften,
Gematigd, met weinig plichten,
Kalm van zinnen en verstandig,
Niet trots of begerig bij families,

145

En laat hem geen lage dingen doen,
Waarvoor wijzen hem zouden bekritiseren.
Mogen alle wezens gelukkig zijn!
Zo wenst hij geluk en vrede toe,

146

Aan elk levend wezen dat bestaat:
Zwak of sterk, zonder uitzondering,
Lang, groot of middelmatig,
Kort, klein of van grote omvang.

147

Zowel zichtbaar als onzichtbaar,
En ver weg levend als dichtbij.
En zowel geboren als nog niet geboren:
Mogen alle wezens gelukkig zijn!

148

Laat men anderen niet bedriegen,
En niemand, waar dan ook, verachten.
Laat niemand door boosheid of haat,
Anderen pijn of lijden toewensen.

149

Zoals een moeder haar enig kind
Met haar eigen leven beschermen zal:
Zo dient men voor alle wezens
Een grenzeloos hart te cultiveren.

150

En met liefde voor de gehele wereld,
Een grenzeloos hart te cultiveren.
Naar boven, naar beneden en om zich heen:
Onbelemmerd, liefdevol en vredig.

151

Staand of gaand, zittend of liggend:
Zolang men maar niet slaperig is,
Zou men die meditatie beoefenen:
Dit noemt men het Verheven Leven.

152

En geen zienswijzen aanhangend,
Rechtschapen en inzicht behaald,
Verlangen naar genot verwijderd,
Zal men geen verdere geboorte ondergaan.


Bron

Offline Skoebidoe

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
@Basho: ik kan er in komen dat het goed is om met verschillende stromingen kennis te maken.
Probleem is echter dat de plaatsen waar ik met de verschillende stromingen kennis zou kunnen maken niet echt in mijn buurt liggen.
Ik voelde me eigenlijk wel goed bij mijn eerste meditatie-ervaring.
Normaal gezien ging ik de week nadien terug gaan om kennis te maken met de ademhalingsmeditatie.
Dit is echter niet kunnen doorgaan. Ik was toen wat ziekjes.
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline kayz

  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • SenZes
bij triratna in Gent hebben ze ook dharma dagen, die vaak op een zondag vallen... misschien een alternatief :-) daar kan je s'morgens en s' middags langsgaan om te mediteren, in de namiddag is er ook een lezing, je kan één deel volgen of de hele dag, s'middags is er een eenvoudige brood maaltijd, je mag langsgaan wanneer je wenst, je hoeft niet op voorhand een afspraak te maken ofzo.
Het slechte nieuws... er bestaat geen sleutel tot geluk -  Het goeie nieuws... de deur is open

Offline Skoebidoe

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Leuk om horen! Ik ga er zeker nog eens langs gaan. Het waren stuk voor stuk bijzonder, vriendelijke mensen.
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)