Auteur Topic: Karmapa controverse  (gelezen 3320 keer)

Offline Mathal

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Karmapa controverse
« Gepost op: 14-10-2013 19:53 »
Ik lees hier alleen over de 17de Karmapa Orgyen Trinley Dorje, maar er heerst nog al wat conflicten.
De Sharmapa (2de in hiërarchie en tevens de aangewezen persoon om de Karmapa te erkennen) heeft  Trinley Thaye Dorje als Karmapa aangewezen, dit wordt ook door de grote meerderheid van de Karma Kugyu linie Trinley Thaye Dorje beschouwd als de 17de Karmapa.

mvg

Mathal
« Laatst bewerkt op: 15-10-2013 09:47 door Dirk Knol »
Het Diamantweg-boeddhisme wordt vaak beschreven als het kroonjuweel van Boeddha's onderricht. Doel is het bereiken van de toestand van Mahamudra), die elke vorm van dualisme overstijgt.

lord rainbow

• Gast
Re:Karmapa
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2013 22:05 »
Het systeem van tulku's kent  nogal eens
politieke implicaties. Dat is juist.
Mooie film over het vinden van de
reincarnatie van de 16e karmapa is : ''living Buddha".
Ook in boekvorm verkrijgbaar.
isbn: 90-71985-32-6

In het Nederlands!

Vanaf blz 223 boeiende verhandeling over
wat betreft de keuze van Shamarpa's kandidaat...
Shamar komt er daar niet echt gunstig uit naar voren.
Je mededeling dat:  de grote meerderheid van de Karma Kugyu linie Trinley Thaye Dorje beschouwd als de 17de Karmapa , komt hierin niet echt als zodanig uit de verf....
Blz 149 een interviewtje met shamarpa...

Ter verdere info:

http://kagyuoffice.org/karmapa/

http://www.diamondway-buddhism.org/buddhist-teachers/kunzig-shamarpa/

http://the17thkarmapa.blogspot.tw/2013/01/the-kamapa-controversy-chronology-of.html
« Laatst bewerkt op: 15-10-2013 09:32 door Dirk Knol »

Offline Mathal

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Karmapa
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2013 06:49 »
Het is inderdaad een politiek "spel" en houd de Karma kagyu-linie (enorm) bezig.
Deze vraag is ook eens aan Lama Ole Nydahl gesteld waarop hij antwoorde: De toekomstige acties en daden zullen de "echte" Karmapa kenbaar maken. (vrij vertaald)

Mij maakt het persoonlijk niet veel uit, ben aangesloten bij de Diamantenweg en zodoende heb ik meer met
Trinley Thaye Dorje  als 17de Karmapa.
Ik merk ook niet veel van deze tweestrijd omdat we nog steeds werken onder de leringen van de 16de Karmapa.

Bedankt voor het aandragen van het boek, ik zal deze zeker eens gaan lezen.
Het Diamantweg-boeddhisme wordt vaak beschreven als het kroonjuweel van Boeddha's onderricht. Doel is het bereiken van de toestand van Mahamudra), die elke vorm van dualisme overstijgt.

lord rainbow

• Gast
Karmapa controverse
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2013 09:31 »
Een ander boek behandelt specifiek
de thematiek van de karmapa controverse.
En is ook in het nederlands verkrijgbaar.

Karmapa uit Tibet.
Het ware verhaal.

door: Tomek Lehnert

Uitgeverij: Milarepa, Amsterdam.

Isbn: 90-805823-3-6

Wat ik wel apart vind aan de benoeming van Urgyen Trinley
is dat deze zowel door de dalai lama als door de chinezen is erkend.

Ook opmerkelijk vind ik dat de verschillende benoemingen
allen door leerlingen van dezelfde 16e karmapa zijn gedaan.

Toen ik me voor het eerst in dit soort zaken verdiepte en de geschiedenis van Tibet een beetje begon te bestuderen vielen me de schellen van de ogen.

Tibet,Boeddhisme,Mededogen,Wijsheid dat soort zaken...leek ik eindelijk een ideale samenleving ontdekt te hebben. Maar helaas...monniken die elkaar bevechten.
Kloosters die in oorlog waren met elkaar. Moord en doodslag,vernietiging van elkaars bezittingen en gebouwen,scheld partijen, onderdrukking,machtspolitiek enz. Niets menselijks is boeddhisten vreemd.
De Gelukpa's hebben indertijd de zaak beslecht met behulp van de mongoolse strijdkrachten, waardoor het instituut De Dalai Lama, gevestigd is geworden als politieke macht.
Van scheiding tussen kerk en staat was toen uiteraard ook nog geen sprake.
Maar dat is in het westen ook pas veel later tot stand gekomen.
( zie bijvoorbeeld tegenwoordig wat boeddhisten moslims aandoen in Birma)
En de streng feodale maatschappij die door dalai lama's in stand werd gehouden..
voor mij onbegrijpelijk destijds. Voorheen had ik allemaal te horen gehad dat  boeddhisten allemaal geweldloos waren ed.  Dus niet he....
De chinese inval wordt ook vaak heel eenzijdig belicht.
Alsof het alleen maar een ramp zou zijn.
Maar er zijn ook tibetanen die blij zijn eindelijk eens wat geld te kunnen verdienen en een  bestaan op te kunnen bouwen zonder onderdrukt te worden door de priesterklasse.
Enfin..na een tijdje van de schok bekomen heb ik besloten niet het kind met het badwater weg te gooien.
De dalai lama is wel van zijn voetstuk gevallen bij mij, hoewel die  natuurlijk nog wel heel jong was toen hij verantwoordelijkheden kreeg op spiritueel en politiek gebied.
Maar daar hij toch een reincarnatie is van zijn voorgangers hebben die er toch op zijn minst een potje van gemaakt en daarmee hij dus ook.
Maar goed,dit terzijde want ik voel me wel boeddhist.
En dat is vanwege de Dharma,die door diezelfde mensen wordt uitgedragen, waar ik dan weer wel wat mee kan.
Tis een rare wereld.
« Laatst bewerkt op: 15-10-2013 09:49 door Dirk Knol »

Basho

• Gast
Re:Karmapa controverse
« Reactie #4 Gepost op: 15-10-2013 18:52 »
De Dalai Lama is een vorm van institutionalisering. Zijn hofhouding is deel van een instituut. Waarachtige religie is niet te vangen in een instituut, ware spiritualiteit kan hooguit opbloeien zonder instituten. Het Boeddhisme, wat eigenlijk de Boeddhadharma is, is niet te institutionaliseren. Opbloei is geen politiek spelletje; instituten – van welke religie dan ook, zijn niet bijster geïnteresseerd in de ware leer, ze willen zich slechts bestendigen, tegen welke prijs dan ook. Ik vind het Tibetaanse Boeddhisme prachtig en kleurrijk, maar als er misdaden worden gepleegd onder de vlag van het Boeddhisme, dan mogen ze het van mij zo door de plee spoelen. Gelukkig is er genoeg te vinden in de Boeddhadharma wat nog terugvoert op diverse Verlichten. Dus kunnen we er ons voordeel mee doen. Maar zodra er clubjes worden opgericht en geld en macht een rol gaan spelen, vergeet het dan maar. Zo liggen de kaarten.

Met beleefde groet,

Basho :)