Auteur Topic: Advaita versus Boeddhisme?  (gelezen 2033 keer)

Nathan

• Gast
Advaita versus Boeddhisme?
« Gepost op: 15-11-2013 15:08 »
Binnen Advaita staat atman centraal (Brahman-atman). Met de komst van Siddharta de Boeddha werd atman bekritiseerd, dat er niet zoiets bestaat als iets onveranderlijks in de mens. Het leven betekent beweging. Je stapt nimmer 2x in dezelfde rivier.
Is de realisatie die Advaita aanbiedt voldoende? Dat je bewustzijn zelf bent waarin alles zich manifesteert.

Nathan

• Gast
Re:Advaita versus Boeddhisme?
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2013 17:21 »
Dick Sinnige (satsang-gever en Advaita schrijver:
'Waar ik ooit dacht de figuur te zijn
die zich moet zien te redden in de wereld,
daar zie ik nu dat ik het bewustzijn ben
waarin deze wereld spontaan verschijnt.'

Voor mij is dat niet het einde maar het begin: Als eenheid mijn spiegel is, zal ik tot eenheid worden. Je blindstaren op 'bewustzijn' zal je niet verder helpen als mens en dat zie je helaas echt heel veel gebeuren binnen de zogenaamde non-dualiteit beweging/(neo-)advaita.
'Bewustzijn' tot mantra maken…, word je er minder egocentrisch door? Word je er minder verslaafd door? Word je er minder agressief door? Zeggen dat je niets bent is prima, want daarmee geef je ruimte aan de body-mind. Maar het is niet het einde maar het begin van een nieuw leven maar ook een ander leven? Op je lauweren rusten na zo'n realisatie: ik ben bewustzijn....? Sri Ramana Maharshi zat na zijn realisatie 20 jaar in een grot. Boeddha weerstond Mara en Jezus zat veertig dagen in de woestijn en weerstond de duivel. Zuivering hoort blijkbaar bij realisatie maar niet iedereen begrijpt dat.