Auteur Topic: Meditatie en psychische stoornis  (gelezen 5536 keer)

Offline Calypso

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Meditatie en psychische stoornis
« Gepost op: 26-11-2013 23:17 »
Nu ik gelezen heb dat er aan meditatie ook negatieve dingen kunnen hangen ben ik toch op zoek naar wat opheldering. Ik heb nu een paar keer gemediteerd voordat ik me hier op dit forum aanmeldde. Nu heb ik gelezen dat mensen met een psychische stoornis moeten uitkijken. Ik heb zelf een paniekstoornis met agorafobie, en borderline. Een van mijn borderline kenmerken uit zich in dissociatie. Hierbij krijg ik sterk het gevoel niet met beide benen op de grond te staan, en heb ik soms het gevoel dat t allemaal niet echt is, alsof ik droom. Dit is een ontzettend naar gevoel. Ik zou dus niet willen dat de meditatie dit zou verergeren. Ik heb erna geen ergere klachten gehad. Ik voelde me vandaag zelfs 'normaal' nadat ik gisteren met een Om mani padme hum filmpje in slaap ben gevallen. Kan iemand mij adviseren wat wel/niet te doen? Heel erg bedankt alvast!

Nathan

• Gast
Re:Meditatie en psychische stoornis
« Reactie #1 Gepost op: 27-11-2013 06:15 »
Nu ik gelezen heb dat er aan meditatie ook negatieve dingen kunnen hangen ben ik toch op zoek naar wat opheldering.
Die opheldering ligt in het waarom je wil mediteren? Waarom roken bijvoorbeeld mensen? Voor de rust, het sociale gebeuren?... Uiteindelijk raak je ook verslaafd eraan, niet waar? Als je echt weet waarom je wil roken, begin je er dan nog aan?

Basho

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-11-2013 10:19 »
Hallo Calypso, ik raad u aan om u vooral niet te laten beïnvloeden door negatieve etiketteringen van de meditatie. De genoemde associatie hier met “verslaving” e.d. is simpelweg onjuist en zelfs schadelijk. Maar daar ga ik verder niet op door. Wat u vraagt is namelijk veel meer van belang en u hebt behoefte aan goede en juiste informatie. Die zal ik u proberen te geven, voor zover ik dat kan. Meditatie kan heel heilzaam zijn, maar er kleven ook wel wat nadelen aan. Het kan (aanvankelijk) rust geven, maar u kunt ook nogal met uzelf worden geconfronteerd. Dat komt omdat u immers bij uzelf naar binnen gaat kijken. Als er innerlijke emotionele blokkades zijn, kan dat zich gaan roeren, met als gevolg dat u er in het ernstigste geval door kan worden overspoeld. Dit gebeurt wel eens bij psychologische of psychiatrische problematiek, dus ik raad u aan om met uw psychisch begeleider te bespreken of het in uw geval raadzaam is om te gaan mediteren. Ik denk dat het zeer goed is dat u zich verdiept in het feit dat meditatie ook soms gevaarlijke kanten kan hebben. Er is een uitstekend boek over verschenen waar u mogelijk wel wat aan kunt hebben, namelijk:

Kampschuur en Beckhoven: “Spiritualiteit en Energie”, Uitgeverij De Driehoek, ISBN 9789062710492.

Ik raad u aan om – wanneer u besluit om u aan te melden bij een meditatiecursus – van te voren een persoonlijk gesprek aan te vragen met de leraar en uit te leggen wat er met u aan de hand is. Zodat men op de hoogte is van uw problemen. Dat is geen schande, eerder is het verstandig om het ter sprake te brengen. Dan kan men u – als het goed is – aanraden wat wél en wat juist niet te doen. Laat u vooral goed informeren en ga niet te veel zelf experimenteren. Het zou akelig zijn als u te maken zou krijgen met onhandelbare emoties, dat dient altijd te worden voorkomen. Het is fijn om te horen dat u zich wel kunt ontspannen, dat lijkt me wel van belang. Meditatie gaat echter nog dieper, wees dus voorzichtig en zorg goed voor uzelf.

Met vriendelijke groet,

Basho Roshi :)
« Laatst bewerkt op: 27-11-2013 15:16 door Basho »

Basho

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27-11-2013 17:53 »
Ik heb een interessant artikel gevonden over meditatie en de eventuele gevaren ervan. Het is geschreven door (mindfulness) meditatiedeskundige Edel Maex:

"Is meditatie gevaarlijk? De vraag duikt telkens opnieuw op, helaas vaak na een tragische gebeurtenis. Mensen die intensief of occasioneel aan meditatie doen gaan er onder door en niemand weet goed wat er moet gebeuren. Verschillende medtatietradities vinden hun oorsprong in Azië. Maar Westerlingen komen op een andere manier bij meditatie dan in Azië. Aziatische modellen blijken niet altijd te werken."

Lees verder:

Leven in de Maalstroom: Is meditatie gevaarlijk? (weblink)

Met beleefde groet,

Basho Roshi :)
« Laatst bewerkt op: 27-11-2013 17:56 door Basho Roshi »

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22-09-2014 03:09 »
.
« Laatst bewerkt op: 01-08-2015 09:52 door Kooo »
too understand everything you have to forgive everything

Offline sabaidee

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2015 23:33 »
Meditatie kan heel heilzaam zijn, maar er kleven ook wel wat nadelen aan. Het kan (aanvankelijk) rust geven, maar u kunt ook nogal met uzelf worden geconfronteerd. Dat komt omdat u immers bij uzelf naar binnen gaat kijken. Als er innerlijke emotionele blokkades zijn, kan dat zich gaan roeren, met als gevolg dat u er in het ernstigste geval door kan worden overspoeld.

Doet me heel erg denken aan een stuk dat ik laatst las over het gebruik van LSD.
Je zou bij het nemen van LSD ook heel erg geconfronteerd worden met jezelf, innerlijke blokkades zouden gaan openstaan. In die zin kan het gebruik van dergelijk middel gevaarlijk voor mensen met een psychische stoornis.

Om het nu in de context van meditatie te lezen, is wel verrassend.
Toont eigenlijk aan hoe krachtig meditatie kan zijn.

Moet nu ook terugdenken aan een filmpje van Eckhart Tolle op youtube: hij omschrijft de toestand van het zijn in het nu als een soort van heel intens beleven. Plots ga je de structuur van een stof en allerlei details zien, en de wonderlijkheid van dingen. Hij zei daarna al lachende: sommige mensen moeten daar psychedelische middelen voor nemen...

https://www.youtube.com/watch?v=qE1dWwoJPU0
Vanaf 18m30

Heel dit filmpje is trouwens zeer de moeite!