Auteur Topic: Overdreven of niet ?  (gelezen 11256 keer)

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • Geslacht: Man
  • ...is dat zo...?
Overdreven of niet ?
« Gepost op: 04-09-2008 12:32 »
Boeddhistische monniken breken zich het hoofd over hoe ze een Maleisische tempel kunnen vrijmaken van een mierenplaag zonder de insecten te doden.

Hun levensbeschouwelijke overtuiging verbiedt enig geweld tegen mensen of dieren. De Honh Hock See tempel in de noordelijke staat Penang wordt nu al een jaar geplaagd door stekende rode mieren, aldus een woordvoerder van de tempel.

Een bezoeker werd vorige maand gebeten en moest daarvoor in het ziekenhuis worden behandeld. Er werd al geprobeerd om de mieren met een stofzuiger te verwijderen en ze in een nabijgelegen bos los te laten, maar dat bleek niet afdoende.

Voorlopig is een waarschuwingsbord geplaatst. In de tempel wonen zo'n tien monniken en het heiligdom wordt bezocht door honderden volgelingen.
« Laatst bewerkt op: 19-12-2011 23:17 door lord rainbow »
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
Re: overdreven of niet ?
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2008 12:34 »
Persoonlijk vindt ik dit nogal overdreven.
En ik zou zelf kortemetten maken met de diertjes.
(wat niet hetzelfde is als gewetenloos of met plezier)

In mijn opvatting zal dat voor mij wel gevolgen hebben.
Welke gevolgen en de zwaarte van de gevolgen,is wat mij betreft afhankelijk van een viertal zaken:

De intentie waarmee het gebeurd.
hoe plan ik een en ander.
hoe voer ik het uit
wat voor gevoel heb ik na het volbrengen van de aktie.

Verder ben ik niet in staat de preciese karmische uitwerking te duiden,want dat is zo complex.

Wellicht zijn er nog opties als verhuizen van de monniken gemeenschap ed.Maar daar zou ik zelf niet voor kiezen.

Verder vind ik het zo strikt vasthouden aan geweldloosheid,neigen naar een vorm van geweld.
« Laatst bewerkt op: 04-09-2008 12:38 door lord rainbow »

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Boeddha Blog
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2008 10:11 »
Als ik me niet vergis, stelt de levensbeschouwelijke overtuiging ook dat het leed veroorzaakt als je je hecht aan dingen. Ik zou zeggen: begin ergens anders een tempel.
_/\_

Offline Winnetoe

« Reactie #3 Gepost op: 06-09-2008 19:30 »
Ik zou zeggen: begin ergens anders een tempel.

;D

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #4 Gepost op: 06-09-2008 20:12 »
.

door het bouwen van een nieuwe tempel elders,

wordt de leefomgeving van dieren die daar leven

aangetast...

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2008 11:29 »
Ik vind het niet overdreven. Er is ook zo'n groep, ik weet de naam even niet, en die lopen ook met mondkapjes rond en dergelijke om geen insecten binnen te krijgen, dat vind ik dan weer wel overdreven.

Maar het intentioneel kiezen voor een vreedzame optie vind ik een klooster eigenlijk heel passend.

Ik heb ook wel al het verhaal gehoord een klooster die last had van ratten en ze aan de andere kant van rivier weer vrij zetten. Daar zat dan ook weer een klooster en die zette ze dan weer ergens anders af, en zo bleef het dan door gaan :P. Maar met een beetje innovativiteit zou daar toch ook wel weer een oplossing voor te vinden zijn?

In 7 jaren in Tibet wordt verhaald dat Tibetaanse werklui die bezig zijn de grond om te ploegen, elke worm die ze tegen komen redden voor de dood! Het zou je overleden moeder maar zijn!

Mettaya,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Victor

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2008 21:47 »
Natuurlijk moet je ze niet doden. Te makkelijk zou ik zeggen, doden van levende wezen moet je vermijden. En dat gepraat over juiste intentie is natuurlijk alleen maar goedpraten van een foute gedachte. Er zijn genoeg creatieve manieren om dit probleem aan te pakken.

Ik kan natuurlijk ook met de goede intentie de schrijver van dit idee een draai om zijn oren geven of met een ZEN stuk een klap op zijn hasses geven  :)

Offline AllumaN

• boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Boeddha Blog
« Reactie #7 Gepost op: 08-09-2008 19:57 »
Tja, je zou ook als boeddhist kunnen bedenken dat je het inherent gewaande object van begeerte voor de mieren kunt verwijderen. Daardoor zullen zij hun heil ergens anders gaan zoeken.
_/\_

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #8 Gepost op: 09-09-2008 10:25 »
Tja, je zou ook als boeddhist kunnen bedenken dat je het inherent gewaande object van begeerte voor de mieren kunt verwijderen. Daardoor zullen zij hun heil ergens anders gaan zoeken.
Wie bedoel je met de laatste 'zij'.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #9 Gepost op: 09-09-2008 10:37 »
...de mieren,lijkt mij.

maar waar komen zij op af...

Victor

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 09-09-2008 11:15 »
Misschien willen ze ook meedoen en verlichting bereiken, alleen zijn ze nog niet zo handig en steken ze als iemand op ze gaat zitten  ;D

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
« Reactie #11 Gepost op: 09-09-2008 21:30 »
...de mieren,lijkt mij.

maar waar komen zij op af...
Als hij dat bedoelt mag hij wel eens mieren bekijken :p.

Ahimsha

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 08-11-2008 11:07 »
Natuurlijk moet je ze niet doden. Te makkelijk zou ik zeggen, doden van levende wezen moet je vermijden. En dat gepraat over juiste intentie is natuurlijk alleen maar goedpraten van een foute gedachte. Er zijn genoeg creatieve manieren om dit probleem aan te pakken.

Ik kan natuurlijk ook met de goede intentie de schrijver van dit idee een draai om zijn oren geven of met een ZEN stuk een klap op zijn hasses geven  :)

Ik sluit me bij deze instelling aan. Al was het niet voor de mieren is het een goede oefening.
Deze Boeddhistische monniken weten waar ze het over hebben!

DjangoVaal er zijn ook boeddhisten die filters gebruiken en soms de sjaal om het hoofd winden, maar het gebruik van mondkapjes is iets van de Jains. En het is aan de Jains te danken dat er zoveel bewaard is gebleven van het boeddhisme. Er waren twist gesprekken tussen boeddha en aanhangers van deze leer. Het is mogelijk dat Boeddha ook door hen deels werd beïnvloed.

.

Acalanatha

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08-11-2008 11:48 »

Ja, ben ook met Victors stelling eens. Waarom zoeken mensen toch altijd naar de bekende uitzonderingen. Het is niet goed is om de mieren te doden, dan doe het dan ook niet. Deze monniken kiezen ervoor om de leer van de Boeddha, geen levende wezens te doden gevolg aan te geven. Is in orde toch?

In Gassho
Acalanatha

HolisticLight

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 09-03-2009 20:18 »
Je moet er natuurlijk vanuit gaan dat de monniken die daar wonen niet enkel de Boeddhistische visie volgen, maar (net als (bijna) alle gelovigen) veel waarde hechten aan geschriften en dergelijke.
Zo is de Dalai Lama heilig en gaan ze ervan uit dat ieder dier een reincarnatie kan zijn van bijvoorbeeld je moeder.
Mijn menig is wel dat ik, niet door geloofsovertuiging, niet door karma, maar door medelijden geen enkel levend wezen kan doden/beschadigen.
Heel vreemd, vind ik zelf, maar het verweideren van een mierennest, als het niet anders kan, zou ik dit wel gewoon laten verwijderen met de daarvoor bedoelde middelen.
Als je diep Boeddhistisch gaat denken, zou je ook kunnen zeggen: komt niet ieder zijn tijd een keer?

Groeten,

Michiel

Johannes

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 09-03-2009 20:42 »
Als je diep Boeddhistisch gaat denken, zou je ook kunnen zeggen: komt niet ieder zijn tijd een keer?

Ja, George W. Bush is ook een boeddhist, volgens mij.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?

Offline Tommy

• Enlighten me.
Re:Overdreven of niet ?
« Reactie #17 Gepost op: 08-01-2012 00:00 »
Ze wegleiden door eten (bovengenoemd begeerte) ergens te plaatsen waardoor ze daarheen gaan in plaats van naar de tempel.
En anders haal je er een miereneter bij. Dan gaat de natuur zijn gang.
En als je naar een expert gaat op het gebied van mieren dan kan die je vast ook nog wel tien manieren geven om van ze af te komen zonder ze te vermoorden.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #18 Gepost op: 27-08-2014 00:51 »
Boeddhistische monniken breken zich het hoofd over hoe ze een Maleisische tempel kunnen vrijmaken van een mierenplaag zonder de insecten te doden.

Hun levensbeschouwelijke overtuiging verbiedt enig geweld tegen mensen of dieren. De Honh Hock See tempel in de noordelijke staat Penang wordt nu al een jaar geplaagd door stekende rode mieren, aldus een woordvoerder van de tempel.

Een bezoeker werd vorige maand gebeten en moest daarvoor in het ziekenhuis worden behandeld. Er werd al geprobeerd om de mieren met een stofzuiger te verwijderen en ze in een nabijgelegen bos los te laten, maar dat bleek niet afdoende.

Voorlopig is een waarschuwingsbord geplaatst. In de tempel wonen zo'n tien monniken en het heiligdom wordt bezocht door honderden volgelingen.

Ik zie Boeddha als een voorbeeld hierin. De geschriften geven aan dat de Boeddha zelfs geen schade toebracht aan zaden en het plantenleven.

Het belangrijkste is dat ons leven volkomen vertrouwenwekkend is. Als we een muis in huis hebben, hebben we zo'n uitstraling dat het diertje bij ons op schoot komt zitten en in onze hand in slaap valt. Als we een gewonde duif vinden, kalmeert het in onze handen.  Als we een worm zien in de tuin lopen de rillingen van ontroering over onze rug. Diepe genegenheid voor dit wezen welt in ons op.  Vogels gaan niet meer voor ons op de vlucht. Ze komen spontaan naar ons toe. Gaan op onze schouders zitten en zingen voor ons een lied waarin ze de Boeddha eren. Herten, schuw geworden door wangedrag, lopen spontaan op ons af. Begroeten ons liefkozend met hun gewei. Wij kijken in hun bruine ogen en het is alsof we naar onszelf kijken. Koeien gaan enthousiast springen als ze ons zien, alsof ze na de winter in de stal weer voor het eerst het weiland in gaan. Een havik die achter een duif aanzat komt tot inkeer, gaat zitten, laat zijn vleugels hangen en toont met een zucht diep berouw. Alles bedaart, alles wordt zichzelf, vredig, liefdevol. Op een dag dan zal ook bij elke stap die jij maakt een lotus verschijnen. Jouw deugdelijkheid, jouw puurheid zal een weldaad zijn voor alles en iedereen. Niemand heeft honger bij de Zon-gelijke. De grote verwekker van vertrouwen. De grote verwekker van heil. De vredevorst.  Er is niks wat nog riekt naar wandaad. Er is enkel de geur van groot vertrouwen en verlichting. Een traan van blijdschap in het oog van de ree. Samen lopen jullie door het bos. Jullie kijken elkaar aan en glimlachen naar elkaar. Ontroering bij al die wezens die zo hunkerden naar diep vertrouwen. Alle hardheid, alle pijn, al het onrecht, alle wantrouwen, alle vervreemding lost op in de wereld. Alles bloeit op, verkwikt, alles slaakt een zucht, ontspant. Van groot naar klein, van viervoeter naar tweevoeter, van vis naar vogel, alle wezens zijn veilig bij de Boeddha. Eens op een dag zullen we de vredevorst zijn omdat we volledig met vreugde gekozen hebben voor het heilige leven en onbeduidende doelen achter ons lieten.

Siebe, de schrik voor elk levend wezen

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #19 Gepost op: 22-09-2014 03:17 »
Nee niet overdreven.
too understand everything you have to forgive everything