Auteur Topic: Boeddhisme vs Christendom  (gelezen 162239 keer)

Y1010

• Gast
Re:Boeddhisme vs Christendom
« Reactie #50 Gepost op: 11-04-2014 20:13 »
En zo is het, zo heb ik het ervaren, begrepen en doorleefd.
Basho Roshi :)

He Basho, dit kon je niet laten liggen he!:-)

Is het niet gepast eerst maar eens tien jaar verder te kijken hoe waarachtig je spiritualiteit is? Straks komt er nog de klad in, slijt het. 

Siebe

na jaren bezinkt het inderdaad
dat basho in de verbeelding gelooft, is voor me duidelijk
er is alleen leegte

het is de bedoeling dat we hier op dit forum gaan voor de waarheid
en als dat ook maar iets zou pijn doen
dan is het omdat er gehechtheid is
« Laatst bewerkt op: 11-04-2014 20:31 door Y1010 »

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 11-04-2014 20:17 »
Wat bedoelt Jezus volgens jou met God liefhebben boven alles?

God is voor mij mijn innerlijk wezen en niet één of ander wezen buiten mij.
Mijn spirituele natuur liefhebben betekent voor mij het omarmen, ermee versmelten en er één mee worden.
En wat bedoelt Jezus volgens jou?

Y1010

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 11-04-2014 20:23 »

Mijn spirituele natuur liefhebben betekent voor mij het omarmen, ermee versmelten en er één mee worden.

jij bent al versmolten met alles ;D
smelten versmolten?...

« Laatst bewerkt op: 11-04-2014 20:25 door Y1010 »

Basho

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 11-04-2014 20:28 »

Is het niet gepast eerst maar eens tien jaar verder te kijken hoe waarachtig je spiritualiteit is? Straks komt er nog de klad in, slijt het. 

Siebe

Is het niet gepast, om de religieuze ervaring van de ander gewoon eens te respecteren? Waarom wilt u proberen de spiritualiteit van de ander omlaag te halen? Volg gewoon de Boeddha, als dat uw weg is. Ik weet wie ik moet volgen. En dat is Christus. Ik probeer daarbij niet uw spiritualiteit omlaag te halen, integendeel. Ik bevestig die liever.

Met respectvolle groet,

Basho Roshi.

Y1010

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 11-04-2014 20:40 »

Siebe

Is het niet gepast, om de religieuze ervaring van de ander gewoon eens te respecteren? Waarom wilt u proberen de spiritualiteit van de ander omlaag te halen? Volg gewoon de Boeddha, als dat uw weg is. Ik weet wie ik moet volgen. En dat is Christus. Ik probeer daarbij niet uw spiritualiteit omlaag te halen, integendeel. Ik bevestig die liever.

Met respectvolle groet,

Basho Roshi.

je gelooft in je verbeelding
elke opmerking die ik zou maken
zal je zien als het niet respecteren van je visie
het is zo
je gelooft in je verbeelding....

toegevoegd

je verwacht dat je op een boeddhistisch forum overtuigd wordt van de waarheid
we doen ons best  :-*
« Laatst bewerkt op: 11-04-2014 20:51 door Y1010 »

Basho

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 11-04-2014 20:55 »

Siebe

Met respectvolle groet,

Basho Roshi.

je gelooft in je verbeelding
elke opmerking die ik zou maken
zal je zien als het niet respecteren van je visie
het is zo
je gelooft in je verbeelding....

En waar gelooft u dan in? U denkt iets te "zien" in mijn woorden. Alsof ik zou geloven in mijn verbeelding. Maar wellicht gelooft u in uw eigen verbeelding? Immers dat u in de stellige overtuiging leeft dat ik in mijn verbeelding zou geloven. Uw huldigt uw eigen "scherpzinnigheid". Maar kan dat misschien uw grootste valkuil zijn?

Met beleefde groet,

Basho Roshi.

Y1010

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 11-04-2014 21:05 »
het moet heel duidelijk zijn dat ik geloof in niets
er is alleen leegte

ik zie dat u gelooft in uw verbeelding
mijn scherpzinnigheid?
de eerste keer dat ik dit woord lees en ga het zo dadelijk googelen

toegevoegd:
niets van, ik bezit niets

u bent gewoon volledig in de ban van uw verbeelding
en ook de liefde is geen vriend van u
« Laatst bewerkt op: 11-04-2014 21:12 door Y1010 »

Basho

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 11-04-2014 21:14 »
ja ik zie dat u gelooft in uw verbeelding
mijn scherpzinnigheid?

Dit is inmiddels geworden, want u edit uw posts sneller dan dat ik kan reageren:

er is alleen leegte

mijn scherpzinnigheid?

toegevoegd:

Mag ik u dan van harte feliciteren dat u mij hier openlijk "ontmaskerd" hebt. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom u uit bent op het pootje haken van de ander. Misschien wilt u zelfs de ander kwetsen?! Ik kan uw geschenk, dat pootje proberen te haken of zelfs kwetsen (of wat verder uw eventuele intenties zijn), helaas niet aannemen. Nu blijft u er zelf mee zitten...

Ik denk dat ik zo onderhand eigenlijk al teveel gezegd heb, dus trek ik hier de streep en zal niet meer reageren. Ik wens iedereen veel sterkte toe op zijn of haar spirituele weg, voor welke religie men dan ook zal kiezen.

Met beleefde groet,

Y1010

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 11-04-2014 21:17 »
ja ik zie dat u gelooft in uw verbeelding
mijn scherpzinnigheid?

Dit is inmiddels geworden, want u edit uw posts sneller dan dat ik kan reageren:

er is alleen leegte

mijn scherpzinnigheid?

toegevoegd:

Mag ik u dan van harte feliciteren dat u mij hier openlijk "ontmaskerd" hebt. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom u uit bent op het pootje haken van de ander. Misschien wilt u zelfs de ander kwetsen?! Ik kan uw geschenk, dat pootje proberen te haken of zelfs kwetsen (of wat verder uw eventuele intenties zijn), helaas niet aannemen. Nu blijft u er zelf mee zitten...

Ik denk dat ik zo onderhand eigenlijk al teveel gezegd heb, dus trek ik hier de streep en zal niet meer reageren. Ik wens iedereen veel sterkte toe op zijn of haar spirituele weg, voor welke religie men dan ook zal kiezen.

Met beleefde groet,

basho
hetgeen dat u nu heeft geraakt
is je gehechtheid
en daar heb ik niets mee te maken

Y1010

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 11-04-2014 21:20 »
ja
misschien ben ik wel degene die steeds wil laten zien
zelfs meer
wil laten voelen
hoe gehechtheid pijn doet

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 11-04-2014 22:18 »
Wellicht zijn hier een paar woorden van de Dalai Lama ter bezinning op zijn plaats:

"Dit is mijn ware religie, mijn eenvoudige geloof.
 Er is geen tempel, moskee of kerk,
 geen complexe filosofie, doctrine of dogma.
 Ons eigen hart, onze eigen geest is de tempel.

De doctrine is mededogen.
 Liefde voor anderen en respect voor hun rechten en waardigheid,
 ongeacht wie of wat ze zijn:
 uiteindelijk is dit alles wat we nodig hebben.

Zolang we dit in ons dagelijks leven beoefenen,
 dan, ongeacht of we nu geleerd zijn of niet,
 of we in Boeddha of God geloven
 of een andere religie volgen of helemaal geen,
 zolang we mededogen voor anderen hebben
 en ons beheerst gedragen vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid,
 is er geen twijfel of we zullen gelukkig worden."

Boeddhisten en christenen: het zijn net mensen  ;)

Y1010

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 11-04-2014 22:25 »
isa

er is nog steeds een puzzelstukje wat je zou kunnen gebruiken

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 11-04-2014 22:37 »

God is voor mij mijn innerlijk wezen en niet één of ander wezen buiten mij.
En wat bedoelt Jezus volgens jou?
[/quote

ik weet het niet

Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 11-04-2014 22:40 »
als je niets weet siebe
waarom post je dan?

blijf weg en kom terug als je weet dat je het weet

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 11-04-2014 22:58 »
Weten dat je niets weet is het begin van wijsheid.

Y1010

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 11-04-2014 23:04 »
ook dat is welbekend en daarom nietszeggend

lord rainbow

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 11-04-2014 23:07 »
dan verwacht ik nu
het onwelbekende

Y1010

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 11-04-2014 23:11 »
dan verwacht ik nu
het onwelbekende

iedere morgen is het bakje voor de honden gevuld met het bekende hondenvoer
er is nooit iets wat verrassend eens geen hondenvoer is
maar het wordt wel gepresenteerd als het verrassende hondenvoer

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 12-04-2014 11:49 »
als je niets weet siebe
waarom post je dan?

blijf weg en kom terug als je weet dat je het weet

Ik kom in boeddhisme het besef tegen dat niet elk pad leidt tot dezelfde vrucht. Niet alle wegen leiden naar Rome maar sommige leiden naar Napels en anderen naar Milaan! Het idee dat alle wegen naar hetzelfde leiden heeft dus geen grond in boeddhisme. Er wordt bijvoorbeeld een verschil gemaakt tussen de vrucht van het sravaka-pad en het Maha-yana. De vrucht van het sravaka-yana is een verwijlende nirvanische vrede. Een geheel oplossen van alle kwellende staten maar de geest verkeerd in een soort vaste toestand van vrede.  Het Mahayana beschouwt dit niet als equivalent aan bevrijding of boeddhaschap maar beschouwt deze vrucht als een tijdelijke verwezenlijking, niet de ultieme. De ultieme verwezenlijking is een geest die noch verwijlt in nirvanische vrede noch in samsara. Dit noemt men het niet-verwijlend nirvana.
Dit wordt beschouwt als bevrijding, de ultieme vrucht. De vruchten zijn anders, zo wordt gezegd, omdat men niet hetzelfde zaad cultiveert op verschillende Paden.

Je moet dus, algemeen gesteld, er voor waken om te oordelen dat alle wijzen of heiligen een zelfde staat of realisatie belichamen of hebben bereikt.

Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 12-04-2014 12:21 »

Siebe

Met respectvolle groet,

Basho Roshi.

Heb je nu echt het idee dat je een christen bent of is er nog een gevoel blijven hangen vanuit boeddhisme dat ieders ware identiteit noch christelijk noch boeddhistisch is?
Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 12-04-2014 14:58 »

Siebe

Met respectvolle groet,

Basho Roshi.

Heb je nu echt het idee dat je een christen bent of is er nog een gevoel blijven hangen vanuit boeddhisme dat ieders ware identiteit noch christelijk noch boeddhistisch is?
Siebe

:)

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 16-04-2014 09:51 »
Het gevoel van verlatenheid aan het kruis is mogelijk nog een laatste opleving van zelfzucht, vóór hij ook die geest losliet.
Maar wie zal het zeggen...

"Boeddhisme vs Christendom", zoals de titel van deze draad luidt, is in ieder geval duaal gesteld.
Boeddha en Christus zijn echter één.

Ik zal een poging doen om dit topic weer wat niet leven in te blazen.
Als ik schrijf dat Boeddha en Christus één zijn, dan bedoel ik natuurlijk niet dat Gautama en Jezus gelijk zijn, maar dat Boeddhanatuur en Christusbewustzijn dat zijn. Met beide wordt voor mij hetzelfde bedoeld en het zijn begrippen om onze oorspronkelijke natuur mee aan te duiden.
Als ik in de bijbel of een ander spiritueel boek lees, dan vraag ik me altijd af, wat de verhalen die er in staan mij te vertellen hebben en of ik er wat mee kan.
In essentie zegt mij het verhaal over de kruisiging het volgende:

Elke dag dat ik in mij het ego op zijn troon zet, kruisig ik de Christus in me.
Als ik het ego in mij kruisig, kan de Christus in mij verrijzen.

Wat voor "de Christus" geldt, geldt voor mij óók voor "de Boeddha".

Voor mij is Jezus een Bodhisattva, die ons leert hoe wij zelf de Christus en/of de Boeddha kunnen worden en hoe wij het eeuwige leven kunnen bereiken, of anders gezegd: hoe we de kringloop van lijden, van wedergeboren worden en sterven (samsara) achter ons kunnen laten.

« Laatst bewerkt op: 16-04-2014 11:15 door IssaBuddha »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 16-04-2014 12:50 »
Het gevoel van verlatenheid aan het kruis is mogelijk nog een laatste opleving van zelfzucht, vóór hij ook die geest losliet.

"Boeddhisme vs Christendom", zoals de titel van deze draad luidt, is in ieder geval duaal gesteld.

Als ik schrijf dat Boeddha en Christus één zijn, dan bedoel ik natuurlijk niet dat Gautama en Jezus gelijk zijn, maar dat Boeddhanatuur en Christusbewustzijn dat zijn. Met beide wordt voor mij hetzelfde bedoeld en het zijn begrippen om onze oorspronkelijke natuur mee aan te duiden.
Als ik in de bijbel of een ander spiritueel boek lees, dan vraag ik me altijd af, wat de verhalen die er in staan mij te vertellen hebben en of ik er wat mee kan.

Voor mij is Jezus een Bodhisattva, die ons leert hoe wij zelf de Christus en/of de Boeddha kunnen worden en hoe wij het eeuwige leven kunnen bereiken, of anders gezegd: hoe we de kringloop van lijden, van wedergeboren worden en sterven (samsara) achter ons kunnen laten.

Ik laat het allemaal even rusten voorlopig.
Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 16-04-2014 19:48 »

waar heb je die afbeelding gekopieerd?
zo ik het zie, is dat een volkomen verkeerde interpretatie van de leer van boeddha
dat is misleiding

jezus boeddha zijn één?
er is geen zelf
dus aan zo'n opmerking kan je gewoon zien dat je denkt dat afgescheidenheid bestaat
tussen de een en het andere
je gelooft omdat je de verbeelding als bestaand ziet

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 17-04-2014 22:32 »
jezus boeddha zijn één?

Christus en Boeddha zijn één. Jezus en Gautama niet.
Heb ik al uitgelegd. Gewoon zorgvuldiger lezen.
En als je het er niet mee eens bent, even goed vrienden.
Ik zit er niet mee.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 19-04-2014 12:26 »
Een geest vol concepten van het Christendom is een geest die moeilijk helemaal het Boeddhisme kan vatten. Dit heb ik ooit gelezen.
In hoeverre heeft het Christendom inderdaad grondige tegenstrijdige visies over het leven?
Als christen is het toch heel goed mogelijk om ook boeddhist te zijn. Is dat eigenlijk wel zo?

Boeddha-schap, bevrijding wordt mijns inziens niet beschouwd als de vrucht van een daad van genade door God maar was altijd al aanwezig, als de natuurlijke staat en wordt gerealiseerd met de innerlijke ogen van wijsheid. Wat meesters kunnen doen is de Weg wijzen maar boeddhistische meesters, zelfs Gautama-Boeddha kunnen mensen niet bevrijden als een soort daad van buitenaf. Het zijn je eigen ogen van innerlijke wijsheid, zo wordt het beschreven, aan wie de ware natuur zich onthult. Die onthulling of openbaring is als een soort introductie/ontwaken en het groeiend zaad van Boeddha-schap maar moet evengoed wel verder gecultiveerd worden.

Boeddha gaf bijvoorbeeld les en zijn leerlingen gingen daar mee aan de slag, mediteerden onder een boom of elders, en na een tijd bereikten ze dan een bepaalde vrucht; stroombetreder, etc. Maar dat groeit van binnenuit en meditatie staat daarbij centraal. In het Christendom ziet men dit denk ik anders. Basho heeft daar al eens wat over gezegd, over genade als daad van God.

Verder heb ik met door Christenen laten vertellen dat de oerzonde van de mens is dat ie als God wil zijn.
Je kunt je dan afvragen hoe dit rijmt met het geloof dat wij mensen in wezen God zijn en bezig zijn dat te ontdekken? Is dit soort esoterie niet Duivels? Beschrijft dit niet precies de verleiding van de mens tot de oerzonde? Moet de mens niet juist zijn nietigheid begrijpen, zijn onmacht, zijn intrinsieke kwetsbaarheid, zijn niet-weten, zijn intrinsiek gebroken/duale/onhele natuur, zijn afhankelijkheid, zijn uitsluitend geheeld kunnen worden door het Andere? Ben benieuwd wat Basho hier van vindt.

tot zover
Siebe

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 19-04-2014 15:36 »
Interessante punten Sybe.
Het esoterische Christendom gaat er in ieder geval van uit, dat de innerlijke Christus zich aan de zoeker openbaart en niet iets van buiten af is. God's genade is dus al in ons aanwezig. In dit Christendom speelt Sophia of wijsheid ook een grote rol. Het gaat er van uit, dat als het Woord in één mens tot vlees is geworden, dat het in alle mensen vlees kan worden.
We kunnen in logion 108 van het Thomasevangelie lezen:

"Jezus zei: Wie drinkt uit mijn mond zal worden zoals ik en ikzelf zal worden als hij en de dingen die verborgen zijn zullen hem openbaar worden."

Over Oosterse religies en genade schreef ik ook al iets op deze draad: http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1932.msg14190.html#msg14190
« Laatst bewerkt op: 19-04-2014 15:57 door IssaBuddha »

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 19-04-2014 20:13 »
Hoe kunnen we bewijzen dat onze Boeddhanatuur altijd al aanwezig was of is in ons leven? Dat kunnen we niet. Als we over de Boeddhanatuur spreken bij een Zenmeester, dan kunnen we een klap in ons gezicht krijgen. Met de waarschuwing dat dit niet onze eigen ervaring is, maar geleende kennis. Wat dat betreft schiet u in de roos, Sybe, door te stellen dat zelfs een Boeddha ons niet van buitenaf kan bevrijden, er dient zelf te worden beschouwd, doorleefd en ervaren, anders zitten we slechts ons denkhoofd vol te stoppen met geleende kennis. Meditatie kan ons doen ontwaken, alleen geloof ik niet geheel in de zelfbevrijding die zo vaak wordt gekoppeld aan het Boeddhisme en derhalve erg gericht is aan het idee dat we het allemaal zelf wel kunnen bewerkstelligen. Ik chargeer het nu, om het verschil duidelijk te maken. We moeten oppassen dat we niet teveel op onszelf gaan zitten modderen, alsof we niemand nodig zouden hebben op ons pad. Dit strookt namelijk met de hedendaagse Westerse houding dat de mens op de troon van God kan gaan zitten en volledige controle heeft over het eigen leven. Hij doet dus net alsof hij God zelf is, die Westerse mens. Ik bestrijd dit ten zeerste, ik geloof dat hulp van buitenaf zeer wel mogelijk is en zelfs nodig. Of dit een levende leermeester is of een vertrouwen en overgave aan God, dat is iets dat afhankelijk is van de persoon in kwestie die de spiritualiteit beoefent. Wat mij aangaat, is Gods genade essentieel in religie, omdat ik daarin mijzelf volledig kan overgeven aan de Heere en het egoïsme loslaat. Ik vind het moeilijk dit uit te leggen, het is meer een ervaren van God de Vader. Veel mensen zijn van mening dat ik misschien niet helemaal kierewiet ben, door me zodanig te laten leiden door God of Jezus Christus. Maar wonderwel werkt het bij mij en heb ik er veel baat bij. Wij zijn niet van onszelf, wij zijn van God de Heere. Dat is mijn geloof en mijn vertrouwen.

Liefdevolle groet,

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 20-04-2014 09:21 »
Hoe kunnen we bewijzen dat onze Boeddhanatuur altijd al aanwezig was of is in ons leven? Dat kunnen we niet.

Deze vraag lijkt mij van hetzelfde kaliber als de vraag: Hoe kunnen wij bewijzen dat God altijd al aanwezig was of is in ons leven?

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 20-04-2014 10:16 »
Hoe kunnen we bewijzen dat onze Boeddhanatuur altijd al aanwezig was of is in ons leven? Dat kunnen we niet.

Deze vraag lijkt mij van hetzelfde kaliber als de vraag: Hoe kunnen wij bewijzen dat God altijd al aanwezig was of is in ons leven?

Dat was eigenlijk bedoeld als een retorische vraag, IssaBuddha. Er valt inderdaad niets te “bewijzen”…

“24 En Thomas, een van de twaalf, Didymus genoemd, was niet bij hen toen Jezus daar kwam.
25 De andere discipelen dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven.
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u.
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29 Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
30 Jezus nu heeft in aanwezigheid van Zijn discipelen nog wel veel andere tekenen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek,
31 maar deze zijn beschreven, opdat u gelooft dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat u, door te geloven, het leven zult hebben in Zijn Naam.”

(Citaat uit de Bijbel, Herziene Statenvertaling, Johannes 20:24-31)

Opvallend is, dat veel Westerse mensen, die in alle eeuwen Bijbelonderricht hebben gehad, zich via de secularisatie hebben afgescheiden van het geloof. Onze traditie is Christelijk, onze wetten komen voort uit het Christendom, zelfs onze kunst en onze cultuur is door en dóór Christelijk. Toch geloven veel mensen niet meer in de boodschap van de Bijbel, laat staan dat ze willen geloven in de Opstanding van Christus, die voor onze zonden gestorven is aan het kruis. De Heere God en Zijn Zoon Jezus Christus staan centraal in mijn leven. Dat is geen verdienste, maar ik geloof in weerwil van wat de wetenschap ons over het algemeen leert over leven en dood, dat de Heere Jezus inderdaad is Opgestaan uit de dood. Ook de Islam (waar ik diep respect voor heb), die in de Koran aan Jezus een zeer belangrijke plaats als profeet toekent, erkent de Opstanding van Christus niet. Men zegt dat dit niet mogelijk is en dat een mens niet tegelijkertijd ook Godgelijk kan zijn. Maar toch kan dat en daar geloof ik in. Want bij God is niets onmogelijk (Mattheüs 19:26; Lucas 1:37; Lucas 18:27). Jezus Christus is mijn Meester, ik volg Hem zo goed als dat ik kan. Hij is voor mij gestorven aan het kruis, Jezus is voor ons allemaal gestorven, maar hij is waarlijk Opgestaan!

Eigenlijk is de wereld om ons heen gelijk de ongelovige Thomas, die eerst bewijzen en tekenen wil zien, voordat hij geloven wil dat Christus waarlijk is Opgestaan. Maar toen Jezus daar verschenen is, was die mogelijkheid nog daadwerkelijk aanwezig. Nu is Jezus niet meer bij ons als mens op aarde, maar is Hij één met de Vader en leeft Hij in onze harten. Opdat wij zullen geloven. En de Schrift bevat vier Evangeliën waarin het leven van Jezus is opgetekend, door Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. Daarin lezen we de Weg, de Waarheid en het Leven die Jezus Christus is (Johannes 14:6). Hoeveel getuigenissen hebben wij nodig om te kunnen geloven? De Heere heeft ons zelfs Paulus gezonden via de bekering, die ons leert dat Christus onze Heer is en dat hij leeft! Maar liever willen we tastbare bewijzen zien, blijven onze oren gesloten zoals die van Thomas. De discipel Thomas is in de gelukkige omstandigheid geweest dat de Heere Jezus zijn ongeloof tegemoet is gekomen, en hem dus de tekenen van de kruisiging toonde. Wij geloven zónder dat we Jezus in het vlees kennen, maar wij kennen hem in de Heilige Geest van God. ik bid dagelijks tot Christus, omdat ik weet dat Hij leeft en Hij ons liefheeft zoals de Vader ons liefheeft. Jezus en de Vader zijn één (Johannes 10:30). In weerwil tot alle roep om een teken geloven wij in God en in Jezus Christus, onze Messias en Verlosser.

Ik geloof in de Heere, en vraag om de vervulling door de Heilige Geest voor alle waarachtige gelovigen. Ik bid voor alle Christenen, met name ook voor hen die onderdrukt worden en vervolgd. Heere God, laten wij dankbaar zijn dat wij ons geloof kunnen belijden zonder dat we bevreesd hoeven zijn voor ons leven.

Dank U Vader, voor Uw genade, barmhartigheid en liefde,

In de naam van Jezus Christus, de Opgestane Heer,

« Laatst bewerkt op: 20-04-2014 10:25 door Basho Roshi »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 20-04-2014 10:40 »
Opvallend is, dat veel Westerse mensen, die in alle eeuwen Bijbelonderricht hebben gehad, zich via de secularisatie hebben afgescheiden van het geloof. Onze traditie is Christelijk, onze wetten komen voort uit het Christendom, zelfs onze kunst en onze cultuur is door en dóór Christelijk. Toch geloven veel mensen niet meer in de boodschap van de Bijbel, laat staan dat ze willen geloven in de Opstanding van Christus, die voor onze zonden gestorven is aan het kruis.

Het is niet vreemd dat mensen zich van het christendom hebben afgewend.
Zo opvallend is dat niet.
Eeuwenlange onderdrukking en dreigen met hel en verdoemenis.
Mensen moeten doen en nalaten wat de kerk gebied een verbied.
Terwijl er binnen de kerk zelf  niet hiernaar geleefd wordt.
Was de kerk oorspronkelijk er een van de armen,
als snel werd het een kerk van de rijken.
En helemaal schaamteloos is natuurlijk
het gebeuren rond het pederasten circus.

Het christendom heeft veel mensen de hel gebracht.

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 20-04-2014 11:01 »
Opvallend is, dat veel Westerse mensen, die in alle eeuwen Bijbelonderricht hebben gehad, zich via de secularisatie hebben afgescheiden van het geloof. Onze traditie is Christelijk, onze wetten komen voort uit het Christendom, zelfs onze kunst en onze cultuur is door en dóór Christelijk. Toch geloven veel mensen niet meer in de boodschap van de Bijbel, laat staan dat ze willen geloven in de Opstanding van Christus, die voor onze zonden gestorven is aan het kruis.

Deze kritiek zag ik al zo ongeveer aankomen, beste vriend… U hebt gelijk dat er zeer negatieve kanten kleven aan een aantal interpretaties van het geloof in het Christendom. Onder andere politiek misbruik, de hele aflatenhandel in de Katholieke Kerk, de verwevenheid van Kerk en staat, enzovoort. De Kerk van de rijken is de Rooms-Katholieke Kerk. Ik ben met u eens dat dit een instituut is. Aan de andere kant heeft de Kerk eeuwenlang geparticipeerd in het ziekenhuiswezen, en is er veel goed werk gedaan. Ik kom hier trouwens de Kerk niet verdedigen, ik spreek over Jezus Christus en hoe Hij in mijn leven werkt. Net als dat hier op dit Boeddhaforum over Boeddha wordt gesproken. Ik ontken niet dat er veel geïnstitutionaliseerd kwaad is gedaan aan veel mensen in naam van Christus. Mijn eigen ouders hebben een “hel en verdoemenis”-opvoeding gehad. Des te opvallender en ronduit belachelijk is dit, in het licht van de boodschap van Jezus, die één en al liefde predikte! Maar als een religie een instituut wordt, gaat het kaarsje der liefde langzaam uit, omdat er zo nodig moet worden gehandhaafd en geregeld. Dit gevaar loopt trouwens elke religie. In het Boeddhisme bestaat ook seksuele ontucht en niet zo’n beetje ook! Misschien hoor je er weinig van, maar het is er…

Ik wil echter benadrukken dat ik mijn Christelijke geloof niet verbinden wil aan onderdrukkende systemen. Ik spreek uitsluitend uit eigen ervaring en op eigen titel. Of ik de Kerk interessant vind of niet, dat laat ik eigenlijk liever geheel buiten beschouwing.

Met beleefde groet,

« Laatst bewerkt op: 20-04-2014 11:04 door Basho Roshi »

Y1010

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 20-04-2014 11:15 »
jezus boeddha zijn één?

Ik zit er niet mee.

zorgvuldig lezen:

er is geen zelf
steeds wil je maar verkondigen
dat jezus en wie dan maar ook
niet één zouden zijn

het is allemaal verbeelding
er is ook geen verschil tussen jezus en christus
er is geen zelf, alles vloeit in elkaar over
er is ook geen weg van de ene toestand naar de andere toestand
je verbeeldt de weg

onderzoek eens hoe het christendom de nadruk legt op de weg
het schept een beeld dat er een weg zou bestaan
alsof je niet goed genoeg bent

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 20-04-2014 11:18 »

Zelf heb ik me niet door de secularisatie afgescheiden van het geloof van mijn ouders. Die waren rooms katholiek. De schrille tegenstelling tussen de woorden van Jezus zoals me die geleerd werden en wat er in de praktijk van vele praktiserende katholieken - inclusief priesters - van terecht kwam, heeft er toe geleid dat ik dit geloof in de pubertijd de rug toe gekeerd heb. Ik ben zelfs een deel van mijn leven behoorlijk atheïstisch geweest in woorden en daden.
Een dieper begrip voor en inzicht in de woorden van de in de bijbel overgeleverde woorden van Jezus zijn bij mij gekomen toen ik ongeveer dertig jaren oud was. En het kwam uit tamelijk onverwachte hoek: uit het oosten, namelijk via de spirituele leringen van de Indiase yogi's Sri Yoekteshwar en Paramahansa Yogananda. Van hen leerde ik, de evangeliën met ander ogen te lezen.
Dat heb ik sinds die tijd ervaren als een thuiskomen en ik voel sinds die tijd geen verschil meer tussen Westerse en Oosterse mensen.

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 20-04-2014 11:45 »

Zelf heb ik me niet door de secularisatie afgescheiden van het geloof van mijn ouders. Die waren rooms katholiek. De schrille tegenstelling tussen de woorden van Jezus zoals me die geleerd werden en wat er in de praktijk van vele praktiserende katholieken - inclusief priesters - van terecht kwam, heeft er toe geleid dat ik dit geloof in de pubertijd de rug toe gekeerd heb. Ik ben zelfs een deel van mijn leven behoorlijk atheïstisch geweest in woorden en daden.
Een dieper begrip voor en inzicht in de woorden van de in de bijbel overgeleverde woorden van Jezus zijn bij mij gekomen toen ik ongeveer dertig jaren oud was. En het kwam uit tamelijk onverwachte hoek: uit het oosten, namelijk via de spirituele leringen van de Indiase yogi's Sri Yoekteshwar en Paramahansa Yogananda. Van hen leerde ik, de evangeliën met ander ogen te lezen.
Dat heb ik sinds die tijd ervaren als een thuiskomen en ik voel sinds die tijd geen verschil meer tussen Westerse en Oosterse mensen.

Kijk eens aan. Ik heb het boek van Paramahansa Yogananda “Autobiografie van een yogi” ook gelezen, een prachtig geschrift! Sri Yoektesvar was zijn Leraar, die heeft volgens mij ook een boekje geschreven over de verkeerde berekeningen van wat in de oude geschriften is vastgelegd inzake de eeuw van Brahma en dergelijke. U hebt gelijk dat de culturele verschillen tussen de verschillende religies veel minder van belang zijn als de boodschap die een waarachtige spiritualiteit in zich draagt.

jezus boeddha zijn één?

Ik zit er niet mee.

zorgvuldig lezen:

er is geen zelf
niet één zouden zijn

je verbeeldt de weg

Hoe vaak komt u nog aandacht vragen voor uw stelling er geen zelf is, zonder ook maar enige duidelijke of deugdelijke onderbouwing? Verder blijft u steevast in herhalingen vallen, bijvoorbeeld uw reeds welbekende en neerbuigende stokpaardje dat anderen slechts in hun verbeelding leven. Natuurlijk verbeelden wij ons allen hier maar wat, en weet u natuurlijk preciés hoe het daadwerkelijk zit… Ik ervaar u bijna als een Krishnamurti-wannabee, die alles wat maar enigszins riekt naar een beoefening of een pad afwijst. Het gaat er in waarachtige religie helemaal niet om of je “niet goed genoeg bent”. Trouwens, bent u nou zo tevreden over hoe de wereld momenteel draait? Alsof we ons allemaal zo “Verlicht” en zonder zelf gedragen, zomaar, van huis uit…

Er bestaan nu eenmaal mensen die geïnspireerd zijn door spiritualiteit, ik heb van u tot nu toe nog geen enkele inspiratie vernomen, of wat u persoonlijk beweegt om hier op een forum als dit te komen posten. Ik ervaar u in ieder geval niet als een Boeddhist… Bent u misschien een atheïst, of een agnost? Ik begrijp daarnaast tevens niet zo goed wat u nu zo beweegt om alle vormen van spiritualiteit steevast naar beneden te halen, als zijnde slechts verbeelding of inbeelding.

Met beleefde groet,

Y1010

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 20-04-2014 12:27 »
dankjewel voor je mening hier te posten

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: 20-04-2014 12:30 »
dankjewel voor je mening hier te posten

U bedankt voor het lezen ervan. Ik wens u verder een fijne en gezegende Pasen toe.

Met beleefde groet,

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 20-04-2014 15:38 »
Sri Yoektesvar was zijn Leraar, die heeft volgens mij ook een boekje geschreven over de verkeerde berekeningen van wat in de oude geschriften is vastgelegd inzake de eeuw van Brahma en dergelijke.

Hij heeft maar één boek geschreven met als titel "De Heilige Wetenschap".
Waar jij aan refereert staat in zijn inleiding van dat boek. Ik doel hier boven vooral op de rest van het boek, dat bestaat uit 4 hoofdstukken met 84 soetra's en zijn toelichtingen daarop. Hierin refereert hij verschillende malen aan de Bijbel.

Voor Paramahansa Yogananda's toelichtingen op het Nieuwe Testament is vooral dit werk van belang: http://bookstore.yogananda-srf.org/c6/c12/The-Second-Coming-of-Christ-p357.html

Y1010

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 20-04-2014 15:46 »

Kijk eens aan. Ik heb het boek van Paramahansa Yogananda “Autobiografie van een yogi” ook gelezen, een prachtig geschrift! Sri Yoektesvar was zijn Leraar, die heeft volgens mij ook een boekje geschreven over de verkeerde berekeningen van wat in de oude geschriften is vastgelegd inzake de eeuw van Brahma en dergelijke. U hebt gelijk dat de culturele verschillen tussen de verschillende religies veel minder van belang zijn als de boodschap die een waarachtige spiritualiteit in zich draagt.

jezus boeddha zijn één?

Ik zit er niet mee.

zorgvuldig lezen:

er is geen zelf
niet één zouden zijn

je verbeeldt de weg

Hoe vaak komt u nog aandacht vragen voor uw stelling er geen zelf is, zonder ook maar enige duidelijke of deugdelijke onderbouwing? Verder blijft u steevast in herhalingen vallen, bijvoorbeeld uw reeds welbekende en neerbuigende stokpaardje dat anderen slechts in hun verbeelding leven. Natuurlijk verbeelden wij ons allen hier maar wat, en weet u natuurlijk preciés hoe het daadwerkelijk zit… Ik ervaar u bijna als een Krishnamurti-wannabee, die alles wat maar enigszins riekt naar een beoefening of een pad afwijst. Het gaat er in waarachtige religie helemaal niet om of je “niet goed genoeg bent”. Trouwens, bent u nou zo tevreden over hoe de wereld momenteel draait? Alsof we ons allemaal zo “Verlicht” en zonder zelf gedragen, zomaar, van huis uit…

Er bestaan nu eenmaal mensen die geïnspireerd zijn door spiritualiteit, ik heb van u tot nu toe nog geen enkele inspiratie vernomen, of wat u persoonlijk beweegt om hier op een forum als dit te komen posten. Ik ervaar u in ieder geval niet als een Boeddhist… Bent u misschien een atheïst, of een agnost? Ik begrijp daarnaast tevens niet zo goed wat u nu zo beweegt om alle vormen van spiritualiteit steevast naar beneden te halen, als zijnde slechts verbeelding of inbeelding.

Met beleefde groet,

de god brahma is die met zijn krullend haar
beetje scheel, maar zo zachtaardig
en heb je hier voldoende aan?
of wat wil je nog meer
zo'n opoffering zoals jezus?
je hebt niets nodig

toegevoegd:
vandaag is dan het feest
dat iemand werd geofferd
gefolterd
dat moet gevierd worden

boeddha daarentegen heeft de gezegende leeftijd bereikt

« Laatst bewerkt op: 20-04-2014 17:06 door Y1010 »

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 20-04-2014 15:50 »
Sri Yoektesvar was zijn Leraar, die heeft volgens mij ook een boekje geschreven over de verkeerde berekeningen van wat in de oude geschriften is vastgelegd inzake de eeuw van Brahma en dergelijke.

Waar jij aan refereert staat in zijn inleiding van dat boek. Ik doel hier boven vooral op de rest van het boek, dat bestaat uit 4 hoofdstukken met 84 soetra's en zijn toelichtingen daarop. Hierin refereert hij verschillende malen aan de Bijbel.

Voor Paramahansa Yogananda's toelichtingen op het Nieuwe Testament is vooral dit werk van belang: http://bookstore.yogananda-srf.org/c6/c12/The-Second-Coming-of-Christ-p357.html

Ja, dat klopt, Sri Yoektesvar heeft maar één geschrift geproduceerd. Ik heb het ooit wel eens gelezen, vandaar dat ik dat inleidende hoofdstuk nog kende, met die berekeningen. Bedankt voor de info over Paramahansa Yogananda. Ik heb zijn boek "Autobiografie van een Yogi" hier staan, misschien herlees ik het nog wel. Ik vind het een bijzonder boek, dat zijn leven beschrijft in het kader van Kriya Yoga. Paramahansa Yogananda refereert daarin regelmatig naar Christus, voor zover ik me dat nog kan herinneren.

Met vriendelijke groet,

« Laatst bewerkt op: 20-04-2014 15:59 door Basho Roshi »

Y1010

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 20-04-2014 16:15 »

Ja, dat klopt, Sri Yoektesvar heeft maar één geschrift geproduceerd. Ik heb het ooit wel eens gelezen, vandaar dat ik dat inleidende hoofdstuk nog kende, met die berekeningen. Bedankt voor de info over Paramahansa Yogananda. Ik heb zijn boek "Autobiografie van een Yogi" hier staan, misschien herlees ik het nog wel. Ik vind het een bijzonder boek, dat zijn leven beschrijft in het kader van Kriya Yoga. Paramahansa Yogananda refereert daarin regelmatig naar Christus, voor zover ik me dat nog kan herinneren.

Met vriendelijke groet,

dus de schriftgeleerde basho

Y1010

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 20-04-2014 16:23 »

zeker op een dag zoals vandaag moet dat gezegd worden

Y1010

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 20-04-2014 16:28 »

en nog een schriftgeleerde

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 20-04-2014 19:13 »
De volgende passage van de apostel Paulus vind ik één van de mooiste van zijn hand. Hierin klinkt het nieuwe gebod van de liefde van Christus duidelijk in door. En dat wij onze naaste lief zullen hebben zoals Jezus ons heeft liefgehad.

“1 Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
2 En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
3 En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
4 De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
12 Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
13 En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de meeste van deze is de liefde.”

(Citaat uit de Bijbel, Herziene Statenvertaling, 1 Korinthe 13:1-13)

Kunnen we hiervan een duidelijke equivalent vinden in de woorden van de Boeddha? Wellicht in de Pali Canon of elders? Want ook Gautama de Boeddha predikte over de liefde, de liefdevolle vriendelijkheid voor al wat leeft. Zonder de liefde zijn we nergens, dat is in mijn optiek het enige wat deze wereld nodig heeft. Er is helaas zoveel boosheid en conflict, zoveel angst, zoveel afgunst en ellende.

Met beleefde groet,

Y1010

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 20-04-2014 19:51 »
wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 20-04-2014 20:04 »
Want ook Gautama de Boeddha predikte over de liefde, de liefdevolle vriendelijkheid voor al wat leeft. Zonder de liefde zijn we nergens, dat is in mijn optiek het enige wat deze wereld nodig heeft. Er is helaas zoveel boosheid en conflict, zoveel angst, zoveel afgunst en ellende.

In boeddhisme wordt liefde wel beschreven als de harte-wens dat iedereen gelukkig is en mededogen als de harte-wens dat iedereen vrij is van lijden. Daar zit zeg maar niks mystieks aan. Ik vind dat mooi.
Liefde is gewoon de spontane uitdrukking van goedhartigheid is. Als je je eens goedhartig voelt, dan gun je iedereen en alles alle goeds. Je bent gul. Rijk. Goedhartigheid is de grond of basis van kwaliteiten als liefde, mededogen/begrip, wijsheid. Goedhartigheid staat in het bestaan altijd onder druk en daarom beoefenen we de Dharma omdat we begrijpen dat goedhartigheid ons ongeboren veld van verdienste is, ons thuis en dat het verlies van goedhartigheid het verlies is van onszelf.

Toch, liefde alleen is onvoldoende. Het is ook handig kennis van zaken te hebben.
Als je dierenliefde hebt bijvoorbeeld en je wilt voor ze zorgen, je wilt dat ze het goed hebben, dan ga je merken dat liefde alleen niet genoeg is. Daar sta je dan met je liefde. Maar wat eet een dier eigenlijk? Weet liefde dat automatisch? Welke medicijnen moet je geven als het dier ziek ik? Hoe verzorg je een dier eigenlijk? Waar doe je goed aan maar vooral ook, waar doe je niet goed aan? Dat aspect is ook harstikke belangrijk want zonder dat is liefde in staat veel ellende te veroorzaken. Mensen met beste bedoelingen en bijvoorbeeld veel liefde voor dieren, maar zonder kennis van zaken, kunnen met hun liefde toch flinke inschattingsfouten maken en dat is meer regel dan uitzondering denk ik.

Zo zie ik dat met mensen. Als liefde voor mensen, bijvoorbeeld van ouders voor hun kind, handen en voeten krijgt dan moet je iets over opvoeden weten, je moet iets weten over de psychologie van je kind etc. Is liefde alleen voldoende?

Met spiritueel advies wordt denk ik de rol van wijsheid nog belangrijker. In boeddhisme hamert men hier erg op en daar heb ik wel gevoel voor. Je kunt mensen spiritueel niet goed helpen wanneer je niet zelf een vorm van realisatie hebt, dus de natuur van geest kent en zelf behoorlijk vrij bent van verstoringen.
Een eerlijk zicht hierop is belangrijk. Het wordt wel zo gezegd dat je iemand anders niet Engels kunt leren wanneer je dat zelf niet beheerst. Zo kun je ook mensen niet spiritueel adviseren zonder het pad van training gevolgd te hebben en realisatie hebt bereikt.

In de passage staat dat liefde niet ongepast handelt....nou?, dat betwijfel ik dus.

Siebe, In Beton Gegoten Brok Liefde, bewapend met de stevige staaldraden van egocentrisme

Y1010

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 20-04-2014 20:28 »
ja wat is gepast en ongepast handelen?

voor veel mensen is liefde een vereiste
wie niet liefdevol is, die deugt niet, de deugniet :)

ik zie ook een verband met het narcisme
wie mij niet liefheeft, die heb ik niet lief en die beoordeel ik als negatief
wie mij liefheeft die heb ik lief en die beoordeel ik als positief

Basho Roshi

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 20-04-2014 21:15 »
Bedankt Sybe, voor je uitgebreide reactie. U stelt dat liefde hand in hand dient te gaan in wijsheid. Zit wat in. Ik vraag me af of Paulus in het citaat bedoelt dat we maar uitsluitend zouden moeten liefhebben en verder niks. En of wat hij schrijft (ook) voor de opvoeding kinderen bedoeld zou zijn. De Boeddha spreekt in het Dhammapada over de liefde als eeuwige wet, die ingezet wordt als tegenhanger van de haat. Verder heb ik het volgende gevonden in de Pali Canon, ik citeer:

“Ananda, er zijn zes dingen die iemand vriendelijk, beminnelijk en respectabel maken en die leiden tot onderlinge sympathie, tot vrijheid van woordenstrijd, tot harmonie, tot eensgezindheid. Welke zes? Om te beginnen is er bij een monnik liefdevolle vriendelijkheid in daden, woorden en gedachten aanwezig tegenover zijn medebroeders in het heilige leven, zowel in het openbaar als in besloten kring.
En verder is een monnik iemand die niet eet zonder de gaven die in overeenstemming met de Dhamma verkregen zijn, tot en met wat in zijn bedelnap terecht is gekomen, te delen met anderen. Hij is iemand die die zaken geniet samen met zijn deugdzame broeders in het heilige leven.
En verder blijft een monnik in deugdzaamheid – in ongebroken, foutloze, onbevlekte, zuivere, bevrijdende, onverstoorbare, onbedorven, tot concentratie leidende deugden – verenigd met zijn medebroeders in het heilige leven, zowel in het openbaar als in besloten kring.
En verder blijft een monnik in visie – in een edele, bevrijdende visie, die degene die haar huldigt, wegleidt naar de volledige vernietiging van lijden – verenigd met zijn medebroeders in het heilige leven, zowel in het openbaar als in besloten kring.
Dit, Ananda, zijn de zes dingen die iemand vriendelijk, beminnelijk en respectabel maken en die leiden tot onderlinge sympathie, tot vrijheid van woordenstrijd, tot harmonie, tot eenszgezindheid.”

(Citaat uit: Jan de Breet & Rob Janssen: “Majjhima-Nikaya, De verzameling van middellange leerredes, deel 3”. Uitgeverij Asoka Rotterdam 2005, blz. 60)

Met vriendelijke groet,

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 21-04-2014 08:35 »
en nog een schriftgeleerde

Dat heb je je verkeerd verbeeld.
Is gewoon onderdeel van swadhyaya.

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 21-04-2014 10:58 »
vandaag is dan het feest
dat iemand werd geofferd
gefolterd
dat moet gevierd worden

boeddha daarentegen heeft de gezegende leeftijd bereikt

Vandaag en gisteren is het feest
dat iemand de dood
en de hel van het ego heeft overwonnen
vrij is van samsara
en zo een jivanmukti werd
dat mag zeker gevierd worden
want wat één mens verwerkelijkt
kunnen alle mensen verwerkelijken

voor mij heeft Jezus, Yeshua, Issa of Yuz Asaf ook een gezegende leeftijd bereikt
en is het lichaam in Srinagar begraven

Mantram:

I AM the Resurrection and the Life
of God's inner fire in my heart
and in the hearts of all sons and daughters of God
through the Resurrection Victory of Jesus Christ
over Death and Hell!

« Laatst bewerkt op: 21-04-2014 11:14 door IssaBuddha »