Auteur Topic: Anesthesia awareness  (gelezen 2438 keer)

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Anesthesia awareness
« Gepost op: 01-02-2014 20:18 »
Ik heb vandaag de film "Awake" (2007) weer een keer gekeken. Dit gaat over een patiënt met een zwak hart en tijdens zijn harttransplantatie blijft hij bij bewustzijn en voelt hij letterlijk alles wat er gebeurt. Dit noemen ze ook wel Anesthesia awareness.

Dit is natuurlijk een eng idee als je dit zou overkomen, in de film zeggen ze dat er elk jaar 21.000.000 mensen onder algehele narcose gaan en dat er hiervan 30.000 bij bewustzijn blijven.

Nu heb ik een aantal vragen waar jullie misschien een antwoord op hebben.

- Hoe denk je dat je hier het beste op kan voorbereiden?
- Wordt de kans op dit fenomeen groter als je meer met het bewustzijn bezig bent? Meditatie?
- Wat kan je tijdens deze situatie het beste doen? Juist bewust alles observeren en waarnemen (voor zover dat kan) of juist al je aandacht op iets anders (een mantra) richten?

Ik hoop dat dit niemand van jullie overkomt!

Metta,
JG888
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline kayz

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • SenZes
Re:Anesthesia awareness
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2014 17:30 »
waarom zou je je hierop willen voorbereiden?  :-\

Het slechte nieuws... er bestaat geen sleutel tot geluk -  Het goeie nieuws... de deur is open

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2014 19:16 »
waarom zou je je hierop willen voorbereiden?  :-\

De kans dat je dit kan overkomen is volgens de gegevens van de film 1 op 1000, dat is toch een reële kans.
Misschien overkomt het ons niet, maar al kunnen we maar één persoon helpen die dit in de toekomst zal meemaken. Als je daar ligt, is het al te laat, als degene geen getrainde geest heeft dan zal deze meer lijden dan als degene een getrainde geest heeft. Verder is het natuurlijk altijd goed om te kijken hoe je met moeilijke situaties kan omgaan, nu is het dit onderwerp, maar wij hebben het of zouden het ook over zaken moeten hebben zoals bijvoorbeeld "hoe verwerk je de dood van je eigen kind". Dit overkomt relatief gezien ook niet heel veel mensen maar alsnog is het goed om er bij stil te staan en er iets van te weten, je weet nooit of deze kennis/wijsheid, nog van pas gaat komen.
« Laatst bewerkt op: 03-02-2014 19:17 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline kayz

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • SenZes
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2014 08:33 »
ik denk niet dat je je op zo'n situatie kan voorbereiden. We hebben er geen idee van wat de omstandigheden gaan zijn, om wat voor niveau van bewustzijn het zal gaan. Er zijn zoveel variabele factoren dat hier echt op piekeren gaat lijken, het onnodig opzoeken en bestuderen van lijden. Net zoals je voorbeeld over het sterven van kinderen. Ik ben zelf vader van 2 kinderen en ik zie helemaal niet in waarom ik zou gaan nadenken over hoe ik zou omgaan mocht er hen iets overkomen. Dat lijkt me heel erg op pijnigen.

Op sommige zaken kan je je gewoon onmogelijk gaan voorbereiden, omdat er zoveel variabelen zijn. Geen enkele situatie is ooit dezelfde. Als je met aandacht in het nu staat zal je al merken dat zelfs 2 happen van een boterham helemaal verschillend kunnen zijn.

Ik focus me liever op het hier en het nu, daar alleen is al zo veel beoefening mogelijk dat ik niet echt het nut zie van de oefening te gaan zoeken bij zaken die zich misschien wel eens zouden kunnen voordoen. Als je geest getraind is in het mindful omgaan met situaties, met het leven in het hier en nu dan zal je gelijk welke situatie die zich voordoet ook op die manier benaderen.

De oorsprong van dukkha ligt in begeerten en hunkeringen. En ook hier wil je eigenlijk een situatie gaan beheersen en hunker je naar een controle over een situatie die zich mogelijks nooit zal voordoen. Ook in het achtvoudige pad komt het ter sprake: samvara padhana. Het gaat om de juiste inspanning.

"Om het kwaad -- onheilzame staten te overwinnen die reeds opgekomen zijn -- wekt hij zijn wil op, spant hij zich in, wekt zijn energie op, richt zijn geest daarop en streeft daarnaar."

De vraag is dan maar voor u of dit wel de juiste inspanning is, om daar je aandacht aan te schenken aan deze zwaar emotioneel beladen situaties (die zich heel waarschijnlijk nooit gaan voortdoen) terwijl er nog zoveel andere zaken zijn, die veel positiever zijn en die je beoefening misschien meer ten goede komen. 

Dat is uiteraard mijn persoonlijke visie en ik lees heel graag jullie reacties hierover.

Met metta
Het slechte nieuws... er bestaat geen sleutel tot geluk -  Het goeie nieuws... de deur is open