Auteur Topic: De Vijf Soorten Aanleg of Families  (gelezen 27348 keer)

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
De Vijf Soorten Aanleg of Families
« Gepost op: 12-02-2014 11:47 »
Het idee is dat er zoveel scholen en voertuigen zijn ontstaan in boeddhisme omdat mensen in aanleg verschillen. In aanleg moet dan hier in deze context begrepen worden als: ze verschillen in aangeboren en en aangeleerde gewoonten, in emotionele stabiliteit, in spirituele rijpheid, in temperament, in intelligentie, in mentale soepelheid etc.

Het idee is dat het onderricht van Boeddha aldus ook op verschillende gronden landt. Het beeld wordt gebruikt van regenwater. Dat is in beginsel van 1 -smaak maar als het valt op siltige aarde dan krijgt het een zoute smaak, valt het op grond met veel ijzer dan krijgt het een metaal-achtige smaak etc.  Er ontstaan eindeloos veel smaken uit de ene smaak. Bij overdracht van onderricht is dit onvermijdelijk gaande. Toch, de essentie is 1-smaak, namelijk die van Boeddhaschap.

Gampopa beschrijft in zijn Jewel Ornament of Liberation vijf verschillende soorten aarde waarin het onderricht valt.  Het wordt ook beschreven als de vijf soorten aanleg of families.

1. afgesneden/onverbonden familie
Deze mensen/wezens worden beschreven door zes karaktertrekken: geen droefheid bij samsara, geen vertrouwen als ze de kwaliteiten van de Boedha vernemen, geen belangstelling voor wat anderen denken, geen bescheidenheid, geen mededogen, weinig tot geen berouw over slechte daden.
Er wordt ook wel gezegd dat ze consequent positieve kwaliteiten vernietigen en de deugdzaamheid missen die naar Verlichting leidt. Ze dolen erg lang rond in samsara maar ze kunnen wel verlichting behalen.

2. onzekere aanleg/de onbepaalde familie
De kenmerken van deze mensen is dat het met hun meerdere kanten kan opgaan. Komen ze een sravaka-leraar tegen dan inspireert hun dat en behalen ze die vrucht die hoort bij die beoefening. Ontmoeten ze een Mahayana leraar dan worden ze deel van de Mahayana familie. Dus hun toekomst is onzeker en, minder dan van hun eigen aanleg, afhankelijk van bijkomstige condities. Dus deze mensen moeten eigenlijk zorgen voor de beste bijkomstige condities mogelijk.

3. de Sravaka familie
Deze mensen vrezen in aanleg samsara (zijn bang voor het lijden/verwardheid) en verlangen sterk om nirvana te bereiken. Ze hebben weinig mededogen. Hebben weinig belangstelling anderen profijt te brengen

4. De Familie van pratyeka's
Hebben bovenstaande drie kenmerken en zijn in aanvulling daarop erg trots. Ze hebben een voorkeur om op eenzame plekken te leven en houden de identiteit van hun meesters geheim.

Deze families bereiken de gevolgen van hun beoefening maar deze zijn niet het definitieve nirvana wordt gezegd. Wat bereiken ze? Ze bereiken kwellingsvrije staten van meditatieve concentratie, maar deze staten zijn gebaseerd op de psychische inprenting van onwetendheid. Aangezien hun meditatieve concentraties vrij zijn van gekweldheid geloven ze dat ze nirvana bereikt hebben, en (ver)blijven zo.
Elders werd dit als volgt uitgelegd: de sluier van verstorende emoties is weliswaar opgelost maar niet de sluier van het kenbare, dat is eigenlijk de meest fundamentele sluier, een subtielere.

Er wordt wel gezegd dat Boeddha de sravaka-arhat en pratyekaboeddha het gunt dat ze uitrusten in de behaalde vrede maar moedigt ze verder te gaan.

Voor mezelf leg ik het zo uit: er zijn mensen die raken aldoor in de war van het leven in de wereld, zoals ik, met diens waanzin, ijdelheid, ego-spelletjes, lijden. Deze mensen verlangen naar een bevrijding daarvan.
Voor hun is het leven in de wereld een kwelling. Deze mensen hebben over het algemeen veel onrust en oordelen en hoge mate van ernst. In eenzaamheid kunnen ze echt ontspannen en ervaren dan toestanden van vrede. Zo wekt men het verlangen naar nirvana als vrede op. Dit kan men in de wereld niet waarmaken omdat levend daarin er aldoor de spanning, onrust en kwellingsrijke staten ontstaan. Dus verlangt men naar wereldverlating. Primair is er een begaanheid met het eigen welzijn. De mate van trots onderscheidt hierin de mens met sravaka of pratyeka boeddha aanleg, maar beide streven naar het beeindigen van kwellingsrijke staten.

5. Mahayana aanleg of familie.

Over het algemeen kun je zeggen dat deze familie zich onderscheidt doordat in aanleg meer mededogen (dus ook wijsheid) aanwezig is. Lichamen en spraak zin op een natuurlijke wijze zachtaardig zonder afhankelijkheid van een remedie. Hun geesten zijn minder bedrieglijk en ze hebben een liefdevolle vriendelijkheid en klaarheid jegens levende wezens. Zijn niet grof of arrogant. Zijn niet sluw bezig.

In mijn eigen woorden: Iemand die in de Mahayana-familie zit raakt niet zo verward door de wereld, is goed en stevig geaard en kan makkelijk werken met de omstandigheden en alle uiteenlopende wezens.
Terwijl iemand met de sravaka en pratyeka aanleg eerder aldoor met van alles en nog wat worstelt.
In de Mahayana familie is men waarschijnlijk verzoenlijker.  Iemand in de Mahayana familie kan zichzelf zijn in de wereld, in die zin dat de natuurlijk eenvoud en vrede niet aldoor verstoord wordt,  maar iemand in de sravaka of pratyeka familie worstelt juist aldoor daarmee. De sravaka en pratyeka familie is zodoende bang voor verwardheid en zal dus ook neigen om zaken/mensen/omstandigheden te vermijden die verwardheid helpen opwekken.

Van alle families wordt gezegd is de Mahayana familie het meest dichtbij de oorzaak van verlichting en de onverbonden familie is het verst af van die hoofdoorzaak van Verlichting. Van de onzekere familie zijn sommigen dichtbij en sommigen veraf. De hoofdoorzaak van Verlichting is het rechtstreeks zien (met de ogen van wijsheid) van de Boeddha-Natuur. De hoofdoorzaak van Verlichting, Boeddha-natuur, is bij alle families aanwezig, maar is per familie dus meer of minder bedekt door bezoedelingen.

Dit was een korte samenvatting van Hoofdstuk 1 van Gampopa's Jewel Ornament of Liberation

Siebe

lord rainbow

• Gast
Re:De Vijf Soorten Aanleg of Families
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2014 11:53 »
Fijn dat nederlands.
Duidelijke samenvatting.
Wellicht een optie om je behandeling van de 'jewelornament'
hier voort te zetten?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2014 12:47 »
Mooie samenvatting! Wat nog niet wil zeggen dat we het er in het hier en  nu mee eens moeten zijn...

Het 'zich tegen elkaar afzetten' van scholen is vrijwel altijd een historisch ontstaan, en in die context mogelijk terecht, fenomeen maar dat wil niet zeggen dat het onderscheid nu nog terecht is.
Voorbeelden:
  • Het klassieke Pali boeddhisme (nu Theravada geheten) kende een Arahat die nadrukkelijk Wijsheid en Compassie verenigde, verlichting-alleen-voor-jezelf is iets wat de Boeddha niet erkent. Pas gaandeweg erodeerde dat en werd Compassie/Metta ondergeschikt. De nieuwe scholen die eeuwen later ontstonden formuleerden een scheldnaam voor die trend, te weten 'Hinayana' - en zetten ook gelijk de Arahat als minderwaardig in de hoek. Bodhisattva was het nieuwe modewoord.
  • Het Vajrayana boeddhisme reageerde enkele eeuwen later zelf weer op het langzaam eroderende en al lang niet meer zo vernieuwende Mahayana, en bood het Innerlijke Tantrische pad als volgende en nóg betere stap.
  • Waarbij opvalt dat de 'hoogste' vormen van de nieuwe lichting soms weer in feite herontdekking zijn van de basiszaken uit het Pali-boeddhisme. Denk aan Zen als meest geavanceerde Mahayana-school en Dzogchen binnen de Vajrayana, met alle respect gaan beiden weer erg terug naar de intensieve meditatie-wortels van de Pali Canon.

Vandaar dat de insteek van de sangha waartoe ik behoor is om al die zaken in context te zien, en terug te gaan naar de basis. Alle Mahayana- en Vajrayana beeldspraken en taal is prima mits gebruikt om essentieele concepten uit de Pali canon goed vorm te geven en jou er op dat moment mee te inspireren. Maar alle taal uit die tradities die zich 'superieur' verklaart is in principe historische quatsch, inclusief de hele geconstrueerde karikatuurterm dat Hinayana is. (Over-letterlijk en benepen gedrag zou een goede vertaling van Hinayana kunnen zijn maar dan zie je dit in alle scholen bij tijd en wijle terug - ook bijvoorbeeld bij zinloos-op-de-strepen-staan waar Tibetaanse lama's en volgelingen onderling een handje van hebben, of de "Satori-boekhouding/hiërarchie" van sommige zenscholen. Arahat en Bodhisattva, mits geïnterpreteerd in hun oorspronkelijke context, zijn dus geheel gelijkwaardige niveau's van Verlichting; net als het bereiken van Nirvana (een gelukzalige staat, die positieve term is veel belangrijker dan 'uitdoving van verlangen') gelijkwaardig is aan het één worden met Sunyata/Leegte.
Bij die basis past ook het als gelijkwaardig benaderen van de drie Mythen van Ontwikkel-weg,  Overgave-Weg en Boeddhanatuur-weg. En het benadrukken van basisconcepten van de Leer in welke taal je ook kiest: dus ook voor pakweg Zen, Puur Land en Vajrayana is het beoefenen van studie, ethisch leven, devotie en meditatie essentieel hoezeer het in zo'n historische school mogelijk wat onderbelicht is.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2014 13:10 »
Fijn dat nederlands.
Duidelijke samenvatting.
Wellicht een optie om je behandeling van de 'jewelornament'
hier voort te zetten?

Hallo Dirk,

ik wil je die vertaalde werken van Gampopa en Maitreya/Asanga wel toesturen maar dit zijn grote boeken. het beste via prive mail lijkt me dan voeg ik het als bijlage toe maar als je deze route niet wilt heb je dan een andere suggestie?

Gampopa's Jewel heb ik vrijwel volledig vertaald uit het engels, op enkele bijlagen na. De Uttara Tantra Shastra, het commentaar op de ratnagotravibhaga van Asanga/Maitreya door jamgon kongtrul lodri thaye heb ik compleet vertaald. Daar zit ook een uitleg bij van khenpo tsultrim gyatso rinpoche. Die heb ik ook vertaald. Ik deel deze werken graag met anderen. Het zijn natuurlijk vertaling door mij, door een leek, en geen professioneel vertaler maar ik heb er heel wat tijd en energie in gestoken. Heel slecht zijn ze niet denk ik.

Het bespreken van de Jewel hier ben ik niet van plan maar als een bepaald onderwerp me bezighoudt dan vind ik het leuk dat ook in de context te plaatsen van wat ik gelezen heb. Ik vind dit zelf geen Mahayana onderwerp omdat de vijf families juist algemeen de verschillende soorten aanleg onder mensen beschrijft.

Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2014 14:54 »
En het benadrukken van basisconcepten van de Leer in welke taal je ook kiest: dus ook voor pakweg Zen, Puur Land en Vajrayana is het beoefenen van studie, ethisch leven, devotie en meditatie essentieel hoezeer het in zo'n historische school mogelijk wat onderbelicht is.

Ik sta zelf achter een uitspraak uit de Bijbel. Aan de vruchten herkent men de boom.
Boeddhaschap is ook en vooral een toename van je mogelijkheden die zich heel praktisch gezien, niet in je verbeelding, maar in je daden tonen. Perfecte intuitieve vermogens, maar ook zogenaamde wonderbaarlijke vermogens, zoals helderziendheid, helderhorendheid, over water lopen, vliegen wanneer je dat wenst etc.

Het is meer dan alleen een vrij zijn van lijden maar er bij hoort ook de natuurlijke ontplooiing van het potentieel van de geest bij. Perfecte intuitie en wonderbaarlijke vermogens is ieders geboorterecht.
Dus, je kunt zeg maar als mens heel veel denken te weten, of je werkelijk ontwaakt bent blijkt alleen uit een toename van bruikbare vermogens. Gebeurt dat niet dan is er denk ik een grote kans dat alles maar een hersenspinsel is.

Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2014 19:10 »
Ik vind dit zelf geen Mahayana onderwerp omdat de vijf families juist algemeen de verschillende soorten aanleg onder mensen beschrijft.

Ik heb het onder ' mahayana'  geplaatst omdat alleen vanuit het ,latere, mahayana perspectief deze indeling in vijven gemaakt kan worden.
Wanneer je het liever onder ' algemeen'  hebt, is dat geen probleem,
laat maar weten.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2014 20:07 »
Ik vind dit zelf geen Mahayana onderwerp omdat de vijf families juist algemeen de verschillende soorten aanleg onder mensen beschrijft.

Ik heb het onder ' mahayana'  geplaatst omdat alleen vanuit het ,latere, mahayana perspectief deze indeling in vijven gemaakt kan worden.
Wanneer je het liever onder ' algemeen'  hebt, is dat geen probleem,
laat maar weten.

oke, nee prima laat maar staan. Het gaat in beginsel toch over de hoofdoorzaak van verlichting die bij alle vijf families al aanwezig is, de Boeddha-natuur. Gampopa maakt in de Jewel duidelijk dat een leraar, leer en alle instructies de belangrijke verdere noodzakelijke voorwaarde is voor Boeddhaschap. Maar hoofdoorzaak is de natuur die zelf niet geconditioneerd bestaat, niet veroorzaakt is, ongeboren is, niet vervalt, niet ouder wordt en niet sterft en dus reeds aanwezig is.

Als zo'n natuur niet zou bestaan zou het betekenen dat alles wat wij middels beoefening verwezenlijken ook nooit iets anders kan zijn dan een tijdelijke toestand, instabiel, vergankelijk etc.
Het zou dezelfde kenmerken hebben als de skandha's en dus geen einde van lijden betekenen.
Dit lijkt me een logische gedachtelijn.

Siebe

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2014 06:20 »
Ik sta zelf achter een uitspraak uit de Bijbel. Aan de vruchten herkent men de boom.
Boeddhaschap is ook en vooral een toename van je mogelijkheden die zich heel praktisch gezien, niet in je verbeelding, maar in je daden tonen. Perfecte intuitieve vermogens, maar ook zogenaamde wonderbaarlijke vermogens, zoals helderziendheid, helderhorendheid, over water lopen, vliegen wanneer je dat wenst etc.

Het is meer dan alleen een vrij zijn van lijden maar er bij hoort ook de natuurlijke ontplooiing van het potentieel van de geest bij. Perfecte intuitie en wonderbaarlijke vermogens is ieders geboorterecht.
Dus, je kunt zeg maar als mens heel veel denken te weten, of je werkelijk ontwaakt bent blijkt alleen uit een toename van bruikbare vermogens. Gebeurt dat niet dan is er denk ik een grote kans dat alles maar een hersenspinsel is.

Siebe

Klopt, de 'Ehipassiko' (kom en zie) geldt niet alleen voor het zelf uitproberen en behouden van de leer maar ook voor anderen. Als die niet praktizeren wat ze prediken is de geloofwaardigheid op termijn 0.0.

Bottom line van mijn betoog was vooral dat Sravakas (min of meer de 'Hinayana' van andere Tibetaanse en Mahayana teksten) en Praceya's karikaturen zijn. Er is geen relatie met een huidige boeddhistische school, het is een bepaalde groep "beoefenaar" die, laten we het zo zeggen, nog een lange weg te gaan heeft. En je vindt ze dus ook helaas onder hen die zich officieel Mahayana noemen, zoals de tafelschikkingslama's en de Satori boekhouders...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2014 08:01 »
En het benadrukken van basisconcepten van de Leer in welke taal je ook kiest: dus ook voor pakweg Zen, Puur Land en Vajrayana is het beoefenen van studie, ethisch leven, devotie en meditatie essentieel hoezeer het in zo'n historische school mogelijk wat onderbelicht is.

Siebe

Beste Siebe,

Een basis vertrouwen om aan het 8 voudige pad te beginnen is noodzakelijk omdat je dan de motivatie hebt om door te zetten en de werkelijkheid voor jezelf te ervaren. Zelf ervaren dat het pad klopt en dat dit voor verlichting zorgt. Maar pas op voor blind geloof, zodra het over bovennatuurlijke krachten gaat ben ik waakzaam. Waarom? Omdat ik dit nog niet zelf heb ervaren en niet werkelijk iemand heb zien doen.
Ik neem aan dat dit zou kunnen bestaan maar ik neem het niet aan voor de waarheid.
Nogmaals pas op voor het blind geloven.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2014 08:21 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline JG888

« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2014 08:11 »

1. afgesneden/onverbonden familie
2. onzekere aanleg/de onbepaalde familie
3. de Sravaka familie
4. De Familie van pratyeka's
5. Mahayana aanleg of familie.

Siebe

Kijk uit voor het categoriseren van mensen. Het is natuurlijk makkelijk en praktisch in het dagelijks leven maar realiseer je dat dit niet de waarheid is. Het is handig om een concept van een stoel te hebben zodat je weet als je ergens komt waar je kan zitten. Maar elke stoel is anders en ook binnen hetzelfde soort stoelen zit weer een verschil. Als je naar de werkelijkheid kijkt dan zal je nooit een familie vinden die precies in deze vijf categoriseringen passen. Het zit er altijd tussenin en hoe meer categorie gezinnen je maakt, hoe meer kans er is dat een gezin er in past. Maar ook al maak je een miljoen categorieën alsnog klopt de indeling niet precies, juist omdat elk gezin anders is.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2014 13:08 »
Kijk uit voor het categoriseren van mensen. Het is natuurlijk makkelijk en praktisch in het dagelijks leven maar realiseer je dat dit niet de waarheid is. Het is handig om een concept van een stoel te hebben zodat je weet als je ergens komt waar je kan zitten. Maar elke stoel is anders en ook binnen hetzelfde soort stoelen zit weer een verschil. Als je naar de werkelijkheid kijkt dan zal je nooit een familie vinden die precies in deze vijf categoriseringen passen. Het zit er altijd tussenin en hoe meer categorie gezinnen je maakt, hoe meer kans er is dat een gezin er in past. Maar ook al maak je een miljoen categorieën alsnog klopt de indeling niet precies, juist omdat elk gezin anders is.

Duidelijk. Ik wil je er nog wel op wijzen dat het een indeling is op basis van individuen. Een individu behoort tot een van de vijf families. 

Siebe

Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2014 13:34 »
Maar pas op voor blind geloof, zodra het over bovennatuurlijke krachten gaat ben ik waakzaam. Waarom? Omdat ik dit nog niet zelf heb ervaren en niet werkelijk iemand heb zien doen.
Ik neem aan dat dit zou kunnen bestaan maar ik neem het niet aan voor de waarheid.
Nogmaals pas op voor het blind geloven.

Het is Mara-activiteit die ons er toe aanzet wel al onze beperkingen voor waar aan te nemen (ja want dat doen we zeker wel!) maar niet al onze onbegrensde mogelijkheden die zonder twijfel tot het Boeddha onderricht behoren. Over dat laatste geen enkel misverstand. Ook in de Pali sutta's zijn sutta's die vertellen over wonderbaarlijke vermogens die horen bij bevrijding, de geest niet meer geregeerd door de stof.

Mara wil niks liever dan ons klein houden, ongelovig houden, sceptisch, twijfelend, gelovend in onze beperktheid. Niks liever doet hij dan ons doen twijfelen aan onze goedheid, en mogelijkheden, ook tot wonderen.

Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2014 15:54 »
Bij die basis past ook het als gelijkwaardig benaderen van de drie Mythen van Ontwikkel-weg,  Overgave-Weg en Boeddhanatuur-weg. En het benadrukken van basisconcepten van de Leer in welke taal je ook kiest: dus ook voor pakweg Zen, Puur Land en Vajrayana is het beoefenen van studie, ethisch leven, devotie en meditatie essentieel hoezeer het in zo'n historische school mogelijk wat onderbelicht is.

Bij welke Sangha ben jij? je hebt me nieuwsgierig gemaakt

In de lineage van Gampopa denk ik te zien dat ontwaken niet hetzelfde is als Boeddhaschap. Ontwaken is als het ware de kiem, het zaad, waaruit Boeddhaschap kan ontstaan.
Dat zaad moet nog bewerkt worden. Vooral moet het de ruimte krijgen aldoor meer aanwezig te zijn. Om te kunnen 'groeien' moeten de 'groei'-beperkende factoren worden geelimineerd of afstand van gedaan, zoals de verstorende emoties, de belemmeringen van kennis, de meditatieve hindernissen.

Iemand die voor het eerst de Boeddha-natuur aanschouwt komt op het pad van Zien. Maar nogmaals dit is geen staat van volledig ontwaken noch is die mens dan al vrij van bezoedelingen.

De obstakels die er bestaan worden steeds subtieler en moeilijker om afstand van te doen.

Als iemand alle fasen van de ontwikkeling doormaakt, dus afstand doet van alles wat bijkomstig is, zodat het zelfs niet meer ontstaat, is men een Boeddha. Men heeft dan de tweevoudige zuiverheid, die van de Boeddha-natuur en die in de vorm van de vrijheid van alles wat bijkomstig is, van alle smetten of sluiers.

Gaandeweg het zuiveren nemen ongeboren kwaliteiten toe zoals intuitie/wijsheid/mededogen, helderziendheid, kennis van vorige levens, kennis van karma, maar ook bijzondere vermogens als het vermogen anderen te genezen, je te transformeren in de elementen, op water te lopen ed.
Hoe meer gezuiverd hoe minder deze natuurlijke kwaliteiten van de geest belemmerd worden.

Dus je gaat steeds zuiverder het ongeborene belichamen. Boeddhaschap is de maximale ontplooiing van potentieel wat op ongeboren wijze aanwezig is. Een boeddha creeert of veroorzaakt het potentieel niet.
Er wordt gezegd, in de Mahayana parinirvana sutra, dat bodhisattva's op de bhumi's vergeleken met een Boeddha vrijwel niks zien. Ze kijken in de mist en weten niet of ze daar nu een mens zien of struik.
Boeddhaschap en bevrijding moet niet verwart worden met het pad van Zien, een eerste onthulling van de Boeddha-natuur.

Hoe zie jij dit? Hoe wordt Boeddhaschap gezien in jouw Sangha?

Siebe

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2014 17:07 »
Hoi maar weer,

Ergens diep in het Forummenu moet je op m'n profiel kunnen klikken en doorverwezen worden naar de sangha-site www.triratna.nl maar ik kan die klikroute even ook niet meer vinden, sorry  :'(

Je bespiegelingen deel ik in de zin dat er allerlei gradaties van verlichting zijn met Boeddhaschap als hoogste. In Pali canon teksten wordt dat weergegeven als o.a. de Stroombetreder, de Eenmaalterugkeerder en de niet-meer-terugkeerder voordat je dan de echte Arahat wordt. En in Mahayana o.a. met de bumi's op het Bodhisattvapad. Maar proberen die paden stap voor stap te vergelijken werkt niet echt, het zijn andere mythen/talen uit andere tijdperken en voorzover ze elkaar als referentie noemen zijn dat veelal karikaturen - zoals 'die domme zelfzuchtige Arahats' van de ras-Mahayanist of 'die domme fantasierijke Theïstische Mahayanist die apocriefe soetra's erbij bedenk' van de ras-Theravadin.

Ben dit weekend offline, moet een retraite co-leiden en die is gelukkig volgeboekt...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2014 21:46 »
Hoi maar weer,

Ergens diep in het Forummenu moet je op m'n profiel kunnen klikken en doorverwezen worden naar de sangha-site www.triratna.nl maar ik kan die klikroute even ook niet meer vinden, sorry  :'(

Je bespiegelingen deel ik in de zin dat er allerlei gradaties van verlichting zijn met Boeddhaschap als hoogste. In Pali canon teksten wordt dat weergegeven als o.a. de Stroombetreder, de Eenmaalterugkeerder en de niet-meer-terugkeerder voordat je dan de echte Arahat wordt. En in Mahayana o.a. met de bumi's op het Bodhisattvapad. Maar proberen die paden stap voor stap te vergelijken werkt niet echt, het zijn andere mythen/talen uit andere tijdperken en voorzover ze elkaar als referentie noemen zijn dat veelal karikaturen - zoals 'die domme zelfzuchtige Arahats' van de ras-Mahayanist of 'die domme fantasierijke Theïstische Mahayanist die apocriefe soetra's erbij bedenk' van de ras-Theravadin.
Ben dit weekend offline, moet een retraite co-leiden en die is gelukkig volgeboekt...

Oke, ik weet weer iets meer over jouw Sangha. Bedankt.

Je gebruikt dat woord mythe vaak valt me op. Het is alsof ik een materialist hoor of mijn dokter. Je moet het je niet persoonlijk aantrekken hoor wat ik schrijf. Die vind alles wat ik beleef en beduidt ook mythisch.

Mijn arts weet natuurlijk dat de enige ware realiteit, de enige ware taal dat van materie is, en vooral het brein. De mens construeert mooie verhalen maar het is mythe, echt. Het Ik, construeert uit wanhoop en treurnis een verhaal, een mythe. Mythes over schepping, het nut van lijden, karma, zingeving, verlichting, God, boeddhaschap, wonderen, bhumi's, ontwaken, Mara, wijsheid, Jezus, boeddha-natuur. Allemaal mythes. Als je goed nadenkt gaat het nergens over, echt waar. De ware taal is van de materie. Het is eigenlijk zielig dat subject. Het is als iemand die bijna geexecuteerd gaat worden en dan breekt. Zo is de gelovige ook, inclusief de boeddhist.

Dus daar zit ik tegenover hem aan tafel. "Wat mankeert je jong, waar kan ik je mee helpen?" Ik wil net weer mijn mythes aan hem gaan vertellen maar bedenk me. De arts ziet mijn aarzeling. De arts kijkt me liefkozend aan, zoals hij zijn zoon Rahula aankijkt. "Arm wezen, denkt ie, hij heeft last van geloof in mythes".  Met groot mededogen in zijn hart geeft ie me een recept.

Daar sta ik dan buiten. Het is alsof alles wat krom was nu recht is. Alsof alles wat duister was nu licht is geworden. Alsof alles wat gevallen was nu weer rechtop staat. Ja, zo zit het immers! Boeddha is een gore leugenaar. Hij verkoopt de mens mythes, over ontwikkelweg, overgaveweg, boeddhanatuur.
Het is mythe maar de wanhopige boeddhist... Arm wezen, wat een domoor. Ja, nu zijn de ogen me geopend. Ik weet. De ware dokter is de materialist. Met een door medicatie ondersteund hart en brein zal ik vanavond goed slapen. Eindelijk vrede. Ontwaakt! Free at last , free at last!

Siebe, geheel ontmytherd

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2014 23:04 »
Hoi Sybe,

Citaat
Je gebruikt dat woord mythe vaak valt me op. Het is alsof ik een materialist hoor of mijn dokter. Je moet het je niet persoonlijk aantrekken hoor wat ik schrijf. Die vind alles wat ik beleef en beduidt ook mythisch.

Is puur een keuze om m'n inspiratiebron te volgen. Heb e.e.a. net samengevat als

http://boeddhistischdagblad.nl/de-drie-mythen-de-boeddhistische-toren-van-babel/

en in het kommentaar eronder leg ik uit dat het woord 'taal' evengoed zou kunnen. Dus de taal van zelfontwikkeling, van overgave of van Boeddhanatuur. De link onderin het verhaal geeft 10 pagina's in het Engels meer over de 3 mythen/talen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #16 Gepost op: 14-02-2014 15:19 »
Dus de taal van zelfontwikkeling, van overgave of van Boeddhanatuur. De link onderin het verhaal geeft 10 pagina's in het Engels meer over de 3 mythen/talen...

Bedankt, ik heb het gelezen met een kritisch hoofd

-"Buddhahood is already there within each of us, and we simply have to recognise it".

Dit vind ik een slechte weergave van de Tathagatagarbha doctrine. Hier wordt Boeddha-natuur en Boeddhaschap mijns inziens niet goed uit elkaar gehouden. Iemand herkent niet Boeddhaschap maar Boeddha-natuur, dus zijn eigen ware gezicht. Dat, dat is vervolgens het zaadje dat leidt tot Boeddhaschap als iemand de Paden en bhumi's doorloopt. Maar herkenning is nog mijlenver van Boeddhaschap.

Siebe

Offline JG888

« Reactie #17 Gepost op: 14-02-2014 17:49 »
Terwijl ik aan het lezen was ontstond bij mij de volgende vraag:
Wat is de zin van het praten over de werkelijkheid terwijl je zelf de werkelijkheid nog niet hebt ervaren?
Is het dan niet gewoon verschillende soorten illusies met elkaar vergelijken? Of de werkelijkheid van iemand anders(leraar) neerzetten en dan aangeven dat dit de werkelijkheid is terwijl je dit natuurlijk niet weet omdat je het zelf nog niet ervaren hebt?
Naar mijn idee is het van belang om de basis te begrijpen waardoor je de beoefening en het pad kan bewandelen en dan zelf door middel van ervaring erachter komt wat de werkelijkheid is. Maar de werkelijkheid verkondigen terwijl je dit zelf nog niet in een diepe vorm hebt ervaren is weer een truk van het Ego om erkent te worden. Ook nu ik dit schrijf ontstaat er een trots gevoel omdat ik deze truk doorzie, maar ik ben mij ervan bewust dat dit een onpersoonlijk gevoel is en dat dit vanzelf weer weggaat, er is geen reden om mij hieraan te hechten.
Ik post bovenstaande met de intentie om de mogelijkheid te creëren dat jullie voor jezelf kunnen reflecteren of je nog op het juiste pad zit.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #18 Gepost op: 14-02-2014 19:45 »
Ik post bovenstaande met de intentie om de mogelijkheid te creëren dat jullie voor jezelf kunnen reflecteren of je nog op het juiste pad zit.

nee hoor
Siebe

Offline JG888

« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2014 09:56 »
Ik wens je al het beste Siebe!

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #20 Gepost op: 15-02-2014 15:38 »

Ik vind dat jij niet op het juiste pad bent door hier onder schuilnaam anoniem deel te nemen en jezelf in het menu voorstellen presenteert als JG888. Het is toch een manier om jezelf te verbergen, om er niet echt te zijn als jezelf en geen sporen achter te laten van activiteiten die je als persoon aangerekend kunnen worden, nu, of vroeger of later. Waarom mogen we niet weten wie je bent?
Wil je jezelf en andere mensen misleiden?
Ik vind dit anonieme onboeddhist en onjuist gedrag. 
Dus begin me niet over wat juist is.
Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2014 16:29 »
Terwijl ik aan het lezen was ontstond bij mij de volgende vraag
JG888

hier zie je dat gedachten zo uit het niets ontstaan
omdat het een vraag is
is daar een antwoord mogelijk
het is niet nodig daar één of andere persoon bij te betrekken
die vraag kan overal binnenvallen

meningen gedachten opvattingen vragen ...
dat is allemaal onpersoonlijk
JG888 of Y1010 dat is hetzelfde deeg
luchtbellen :)

Y1010

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 15-02-2014 16:46 »
ah die families, lees het nu pas aandachtig
ik ga eens uitzoeken bij welke familie het zou kunnen behoren
ego snuffelen :)
in de eerste groep zit het al nie

De vraag valt ook nu binnen
wat is de achterliggende oorzaak
wat is de oorzaak om dit te doen
want het gaat niets bijbrengen tot verlichting, helemaal niets
integendeel
er worden weer mogelijkheden tot identificatie gevormd
er wordt weer benadrukt dat er zoiets als een zelf met een bijhorende groepering zou zijn,
iets dat eigen is, iets dat een aard heeft
dat is natuurlijk een vergissing, dat is de verbeelding Mara
er is niets verdeeld, er is geen zelf
het vloeit in elkaar over
« Laatst bewerkt op: 15-02-2014 17:02 door Y1010 »

Offline JG888

« Reactie #23 Gepost op: 15-02-2014 18:37 »

Ik vind dat jij niet op het juiste pad bent door hier onder schuilnaam anoniem deel te nemen en jezelf in het menu voorstellen presenteert als JG888. Het is toch een manier om jezelf te verbergen, om er niet echt te zijn als jezelf en geen sporen achter te laten van activiteiten die je als persoon aangerekend kunnen worden, nu, of vroeger of later. Waarom mogen we niet weten wie je bent?
Wil je jezelf en andere mensen misleiden?
Ik vind dit anonieme onboeddhist en onjuist gedrag. 
Dus begin me niet over wat juist is.
Siebe

Vervelend dat mijn post je zo heeft geïrriteerd, dit was niet mijn bedoeling. Ook was het niet mijn bedoeling om te stellen dat jij niet het juiste pad beoefent. Mijn post was in het algemeen geschreven en dus niet op iemand persoonlijk. Het diende puur en alleen ter reflectie, ook gelijk voor mijzelf. Jammer dat je gelijk met een oordeel klaar staat om mij te beschuldigen van het niet juist bewandelen van het pad. Maar natuurlijk mag jij je mening hebben. Ik zal verder niks toevoegen aan dit topic omdat ik vermoed dat het geen heilzame gevolgen zal hebben.

« Laatst bewerkt op: 15-02-2014 18:40 door JG888 »

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #24 Gepost op: 15-02-2014 22:18 »
Vervelend dat mijn post je zo heeft geïrriteerd, dit was niet mijn bedoeling. Ook was het niet mijn bedoeling om te stellen dat jij niet het juiste pad beoefent. Mijn post was in het algemeen geschreven en dus niet op iemand persoonlijk. Het diende puur en alleen ter reflectie, ook gelijk voor mijzelf. Jammer dat je gelijk met een oordeel klaar staat om mij te beschuldigen van het niet juist bewandelen van het pad. Maar natuurlijk mag jij je mening hebben. Ik zal verder niks toevoegen aan dit topic omdat ik vermoed dat het geen heilzame gevolgen zal hebben.

De meester Naropa was de professor van Nalanda. Hij was iemand van enorm aanzien, gezag.
Hij wist alles over boeddhisme. Werd beschouwd als de autoriteit van India.

Eens zat ie weer gedoken in de teksten. Er viel een schaduw op de bladzijden. Een oude vrouw vroeg aan hem: "Begrijp je alles wat je leest?". Naropa zei; "ja ik begrijp alles". De vrouw was blij. Toen vroeg de vrouw aan de professor, "ken je ook de betekenis". "Ja, ik ken ook de betekenis". De vrouw barste in tranen uit en verdween (ik doe even verslag uit mijn hoofd van deze gebeurtenis dus pin me niet vast op het exacte verslag).

Dit maakte erg veel indruk op Naropa. Door deze ervaring begreep hij dat hij inderdaad de betekenis niet wist. Deze ervaring zette de meester er toe aan om zijn goeroe te vinden de meester Tilopa. Oh wat moest hij een beproevingen doorstaan onder leiding van Tilopa. Uiteindelijk, om een hele lange geschiedenis samen te vatten, begreep Naropa de betekenis. Hij was volledig Verlicht. Naropa werd vervolgens weer de leraar van de Tibetaan Marpa. Die weer de leraar van Milarepa en die weer van Gampopa.
Tot vandaag bestaat deze transmissie van het onderricht.

Natuurlijk ben ik ook op zoek naar de betekenis ook al lijkt dat misschien voor jou anders.

Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2014 11:35 »
De vraag valt ook nu binnen
wat is de achterliggende oorzaak
wat is de oorzaak om dit te doen
want het gaat niets bijbrengen tot verlichting, helemaal niets
integendeel

Eerst moet me iets van het hart. Het aldoor oordelen of kritiek hebben op onderricht (deeltjes daarvan) omdat het te intellectueel is, omdat het de kern van boeddhisme niet raakt, omdat je zelf er het nut niet van inziet, ik vind het heel vervelend. Ik ken het ook van de nieuwsgroep nl.religie.boeddhisme. Ik vind het getuigen van minachting voor de leer en de meesters die het onderwijzen. Het getuigt mijns inziens ook van veel te veel verbeelding. Want zoiets kan alleen maar uitgaan van mensen die denken alles al te weten en die zomaar over het onderricht van meesters heenwalsen. Daarom zou ik iedereen willen aanraden dit soort kritiek voor jezelf te bewaren en te beschouwen als dwaling.

Over je vragen. De achterliggende oorzaken. Gampopa beschrijft in de Jewel Ornament of Liberation het complete pad van voorbereidingen/leren, studeren etc. tot Boeddhaschap. Deze meester beschrijft dat de hoofdoorzaak van Boeddhaschap de reeds aanwezige Boeddha-Natuur is. Bijkomstige oorzaken zijn de leraar en diens instructies. Bijkomstig, moet hier niet begrepen worden als 'van minder belang'.

Je kunt alle mensen (of eigenlijk wezens) dus ook niet boeddhistische, indelen in vijf families en die vijf families zijn zo ingedeeld omdat ze de Boeddha-natuur anders belichamen. In die zin dat het bij de ene meer of minder verduisterd aanwezig is. Is iemand in aanleg wreed, meedogenloos, onvriendelijk, kleingeestig dan kun je zeggen dat deze persoon de Boeddha-natuur erg verwrongen of verward of verduisterd belichaamt. De sluiers zijn dik.

Het meest verduisterd is degene van de onverbonden familie en het minst diegene die gerekend kan worden tot de Mahayana-familie. In deze zin wordt ook gesproken over mensen of wezens die meer of minder dichtbij de oorzaak van verlichting zijn en langer of minder lang zullen ronddolen in geboorte en dood. Maar alle levend wezens behoren tot 1 van deze vijf families en zijn allemaal levende wezens van de Boeddha-natuur. Het kan prima zijn dat iemand zichzelf niet boeddhist noemt maar wel behoort tot de Mahayana familie. Dus deze familie is geen indeling van boeddhisten maar van alle mogelijke wezens.

Het begrijpen dat alle wezens de Boeddha-natuur hebben kan bijvoorbeeld dienen als een remedie voor het minachten van anderen of dat je teveel aandacht hebt voor de onderscheidende aspecten van een wezen zoals diens persoonlijkheid etc. Het brengt als het ware meer balans in je visie.

Over het algemeen worden mensen alleen ingedeeld naar persoonlijkheid zoals in de psychologie.  Dit werkt verwarring in de hand juist omdat het ontbreekt aan iets wat al dat onderscheid weer terugbrengt naar eenheid. Wanneer je tegelijkertijd oog kunt hebben voor verscheidenheid en niet-verscheidenheid ben je zelf ook meer in balans. Meestal slaan we echter door in de nadruk op verscheidenheid, of, in de nadruk op eenheid. 

tot zover,
Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2014 12:37 »
ok je ziet de opmerking die ik gepost heb als een minachting voor de meester
zo had ik het nog niet gezien

Y1010

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2014 12:47 »
het is ook heel vanzelfsprekend dat ik het niet zo kon zien
omdat ik geen meester en leerling zie
dat vloeit in elkaar over
het gaat over de inhoud, de opvatting, de zienswijze
degene die het zou geuit hebben is volledig bijkomstig
het is belangrijk de juiste zienswijze te ontwikkelen

Y1010

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 16-02-2014 14:10 »

De meester Naropa was de professor van Nalanda. Hij was iemand van enorm aanzien, gezag.
Hij wist alles over boeddhisme. Werd beschouwd als de autoriteit van India.

Eens zat ie weer gedoken in de teksten. Er viel een schaduw op de bladzijden. Een oude vrouw vroeg aan hem: "Begrijp je alles wat je leest?". Naropa zei; "ja ik begrijp alles". De vrouw was blij. Toen vroeg de vrouw aan de professor, "ken je ook de betekenis". "Ja, ik ken ook de betekenis". De vrouw barste in tranen uit en verdween (ik doe even verslag uit mijn hoofd van deze gebeurtenis dus pin me niet vast op het exacte verslag).

Dit maakte erg veel indruk op Naropa. Door deze ervaring begreep hij dat hij inderdaad de betekenis niet wist. Deze ervaring zette de meester er toe aan om zijn goeroe te vinden de meester Tilopa. Oh wat moest hij een beproevingen doorstaan onder leiding van Tilopa. Uiteindelijk, om een hele lange geschiedenis samen te vatten, begreep Naropa de betekenis. Hij was volledig Verlicht. Naropa werd vervolgens weer de leraar van de Tibetaan Marpa. Die weer de leraar van Milarepa en die weer van Gampopa.
Tot vandaag bestaat deze transmissie van het onderricht.

Siebe

dit is ook hoogstwaarschijnlijk waar naar verwezen wordt

De waarheid moet je zelf ervaren, moet je zelf zien. Als ik de waarheid heb gezien en ik vertel jou die, dan zal de waarheid zodra ik die aan jou vertel al een leugen, geen waarheid meer zijn. Het was de waarheid voor mij, ze was voor mijn ogen bestemd. Het was mijn inzicht. Het kan niet jouw inzicht zijn, het blijft iets dat je van iemand anders hebt geleend. Voor jou is het een mening, een weetje - niet een weten. Je oor heeft het opgevangen en als je er geloof aan hecht, hecht je geloof aan een leugen. Vergeet dat niet. Zelfs een waarheid kan een leugen worden als ze door de verkeerde deur je huis betreedt. De waarheid moet door de voordeur, door je ogen binnenkomen. De waarheid is een inzicht. Je moet het zien.

Naropa was een groot geleerde, een belangrijke pandit met zelf tienduizend discipelen. Op een dag zat hij te midden van zijn duizenden geschriften - oude, zeer oude, zeldzame. Plotseling viel hij in slaap - hij moet erg moe geweest zijn - en had hij een droomgezicht.

Hij zag een stokoude, lelijke, afzichtelijke vrouw, een heks. Ze was zo lelijk dat hij moest huiveren in zijn slaap. Hij werd er misselijk van en zou graag gevlucht zijn. Maar waar had hij naartoe gekund? Hij kon geen kant uit, het leek alsof hij door de heks gehypnotiseerd was. Haar ogen hielden hem vast als magneten.

`Wat studeer je?’ vroeg het oude wijf. Hij zei: `Filosofie, godsdienst, epistomologie, taalwetenschap, grammatica, logica.’ Het oude wijf vroeg: `Begrijp je die?’ Naropa antwoordde: `Natuurlijk… Ja, ik begrijp die.’ De vrouw vroeg weer: `Begrijp je de woorden of begrijp je de zin?’

Duizenden vragen had Naropa in zijn leven moeten beantwoorden, vragen van studenten die het naadje van de kous wilden weten, maar niemand had hem ooit zo’n vraag gesteld, namelijk of hij de woorden begreep of de zin. En de ogen van de vrouw keken zo doordringend; ze drongen door tot in de diepte van zijn wezen en het was onmogelijk haar iets voor te liegen. Tegen ieder ander zou hij gezegd hebben: `Natuurlijk begrijp ik de zin,' maar aan dit wijf, dit oerlelijke wijf, moest hij de waarheid bekennen.

Hij zei: `Ja, ik begrijp de woorden.’ De vrouw toonde zich erg blij. Ze begon te dansen en te lachen en haar lelijkheid onderging een ware metamorfose. Uit haar wezen begon een subtiele schoonheid te stralen. Naropa dacht: `Ik heb haar zo gelukkig gemaakt, waarom zou ik haar niet nog een beetje gelukkiger maken?’ Dus zei hij: `Ja, ik begrijp ook de zin.’

De vrouw hield op met lachen, hield op met dansen. Ze begon te snikken en te huilen en heel haar lelijkheid kwam terug, nog duizendmaal erger. Naropa vroeg: `Waarom snik je en huil je nu? En waarom heb je zo-even gelachen en gedanst?’

De vrouw zei: `Ik was blij dat een groot geleerde als jij niet loog. Maar nu moet ik snikken en huilen omdat je tegen mij hebt gelogen. Ik weet en jij weet dat je niet weet wat de zin is.’

Het visioen verdween. Het liet een getransformeerde Naropa achter. Die ontvluchtte de universiteit en raakte zijn leven lang geen geschrift meer aan. Hij verzaakte aan alle kennis want hij had het begrepen: de vrouw was niet iemand buiten hem geweest maar een projectie van zijn innerlijk. Ze was Naropa’s eigen wezen, dat lelijk was geworden door alle kennis. Het inzicht `ik begrijp niet waar het om gaat’ was genoeg geweest om de lelijkheid in één klap te doen veranderen in iets heel moois.

Het visioen van Naropa leert ons veel. Als je niet inziet dat kennis nutteloos is, zul je nooit op zoek gaan naar wijsheid. Je zult het valse muntstuk bij je dragen en menen dat je een echte schat met je meevoert. Je moet gaan inzien dat kennis dit valse muntstuk is: kennis is niet echt weten, is geen inzicht. Op z’n hoogst is het iets verstandelijks - je kunt het woord thuisbrengen maar de zin is je ontgaan.

http://www.osho.nl/New-Osho-NL/Transformatie%20Tarot/DroppingKnowledge.htm
« Laatst bewerkt op: 16-02-2014 14:18 door Y1010 »

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2014 18:39 »
Het visioen van Naropa leert ons veel. Als je niet inziet dat kennis nutteloos is, zul je nooit op zoek gaan naar wijsheid. Je zult het valse muntstuk bij je dragen en menen dat je een echte schat met je meevoert. Je moet gaan inzien dat kennis dit valse muntstuk is: kennis is niet echt weten, is geen inzicht. Op z’n hoogst is het iets verstandelijks - je kunt het woord thuisbrengen maar de zin is je ontgaan.[/i]

Dank, er bestaan meerdere versies van dit verhaal. Deze versie kende ik niet.

Het nut van kennis dat wordt volgens mij in boeddhisme nauwelijks betwist. Er bestaan misschien wel scholen die op extreme wijze verstandelijke kennis afzweren en intellect helemaal buiten spel zetten in beoefening, maar dit is denk ik een uitzonderlijke positie binnen boeddhisme. Het is bijna overal een mengelmoes van wijsheid die ontstaan uit horen, wijsheid die ontstaat uit studie en nadenken over en wijsheid die ontstaat uit meditatie.
Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2014 19:48 »
ok je ziet de opmerking die ik gepost heb als een minachting voor de meester
zo had ik het nog niet gezien

Ik vind jullie reacties gewoon vervelend, daar komt het op neer. Ik breng iets in over de Vijf Families uit de Jewel Ornament of Liberation van Gampopa. Het is een werk dat ik vertaald heb uit het Engels.

Ik zie gewoon dat dit noch bij jou noch bij JG888 landt in een sfeer van belangstelling en onderzoekende zin. Eerder het tegendeel daarvan. Het lijkt de bedoeling mij te tonen hoe nutteloos dit onderricht is of hoe gevaarlijk het is om mensen in categorien in te delen. Ik heb geen zin daarover te praten. Het onderwerp is de Vijf Families.

Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 16-02-2014 20:04 »
wat je hier aanhaalt gaat over de waarden, waardering...
en is misschien een degelijk onderzoek bij jezelf nodig
wat vind ik nutteloos waardeloos
wat vind ik de zin en de bedoeling van...
wat heeft voor me waarde
hoe kom ik erbij hier waarde aan te hechten

zo zou ik nog wat vragen kunnen bedenken

het besluit zal hoogstwaarschijnlijk zijn:
als dat voor me waarde heeft, dan heeft dat voor me waarde
als dat voor een ander geen waarde heeft, dan heeft dat voor de ander geen waarde

laat me maar iets weten als dat besluit voor je anders is

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
« Reactie #32 Gepost op: 16-02-2014 20:43 »
Dus de taal van zelfontwikkeling, van overgave of van Boeddhanatuur. De link onderin het verhaal geeft 10 pagina's in het Engels meer over de 3 mythen/talen...

Bedankt, ik heb het gelezen met een kritisch hoofd

-"Buddhahood is already there within each of us, and we simply have to recognise it".

Dit vind ik een slechte weergave van de Tathagatagarbha doctrine. Hier wordt Boeddha-natuur en Boeddhaschap mijns inziens niet goed uit elkaar gehouden. Iemand herkent niet Boeddhaschap maar Boeddha-natuur, dus zijn eigen ware gezicht. Dat, dat is vervolgens het zaadje dat leidt tot Boeddhaschap als iemand de Paden en bhumi's doorloopt. Maar herkenning is nog mijlenver van Boeddhaschap.

Siebe

Da's mooi maar je raakt een veel bredere discussie. Zie bijvoorbeeld

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha-nature

dat aangeeft dat de term Tatagathagarba in de verschillende scholen nogal anders uitgelegd kan worden. Ook in 'ontwikkelingstermen' zoals jij er nu bij plakt. Je vindt 'm echter ook echt als 'ben-er-al-bijna' pad, zie bijvoorbeeld de Nyingma quote in dat Wikipedia stukje

Citaat
The nature of the mind is not hollow or blank; it is profound and blissful and full of wonderful qualities... meditation practice reveals our true nature as being totally perfect and complete

Dus je hebt een punt dat er meerdere Tatagathagarbha doctrines zijn. Maar ik (en Subhuti) bedoelden dus een variant die we wél goed in onze teksten samenvatten  :-\

With folded palms,

<Ujukarin> / schoongespoelde mind na 28 uur met 20 studenten opgescheept zitten, was een hele leuke retraite!

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #33 Gepost op: 16-02-2014 21:13 »
Het visioen van Naropa leert ons veel. Als je niet inziet dat kennis nutteloos is, zul je nooit op zoek gaan naar wijsheid. Je zult het valse muntstuk bij je dragen en menen dat je een echte schat met je meevoert. Je moet gaan inzien dat kennis dit valse muntstuk is: kennis is niet echt weten, is geen inzicht. Op z’n hoogst is het iets verstandelijks - je kunt het woord thuisbrengen maar de zin is je ontgaan.[/i]

Ik heb een andere bron. Een iets minder gedramatiseerde versie
Illusion's Game
The Life and Teaching of Naropa
by  Chogyam Trungpa
Zie verder onderaan

Once when *'Jig-med grags-pa (Abhayakirti)* [Naropa], with his
back to the sun, was studying the books on grammar, epistemology,
spiritual precepts, and logic, a terrifying shadow fell on them.
Looking round he saw behind him an old woman with thirty seven
ugly features: her eyes were red and deep-hollowed; her hair was
fox-coloured and dishevelled; her forehead large and protruding;
her face had many wrinkles and was shrivelled up; her ears were
long and lumpy; her nose was twisted and inflamed; she had a
yellow beard streaked with white; her mouth was distorted and
gaping; her teeth were turned in and decayed; her tongue made
chewing movements and moistened her lips; she made sucking noises
and licked her lips; she whistled when she yawned; she was
weeping and tears ran down her cheeks; she was shivering and
panting for breath; her complexion was darkish blue; her skin was
rough and thick; her body bent and askew; her neck curved; she
was hump-backed; and, being lame, she supported herself on a
stick. She said to Naropa: "What are you looking into?"
   "I study the books on grammar, epistemology, spiritual
precepts, and logic," he replied.
   "Do you understand them?"
   "Yes."
   "Do you understand the words or the sense?"
   "The words."
The old woman was delighted, rocked with laughter, and began to
dance, waving her stick in the air. Thinking that she might feel
still happier, Naropa added: "I also understand the sense." But
then the woman began to weep and tremble and she threw her stick
down.
   "How is it that you were happy when I said that I understood
the words, but became miserable when I added that I also
understood the sense?"
   "I felt happy because you, a great scholar, did not lie and
frankly admitted that you only understood the words. But I felt
sad when you told a lie by stating that you understood the sense,
which you do not."
   "Who, then, understands the sense?"
   "My brother."
   "Introduce me to him, wherever he may be."
   "Go yourself, pay your respects to him, and beg him that you
may come to grasp the sense."
   With these words, the old woman disappeared like a rainbow in
the sky. [The Life and Teaching of Naropa, trans. Herbert V.
Guenther (Boston & London:Shambala Publications, 1986), pp. 24-
25]

groet,
Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #34 Gepost op: 16-02-2014 21:27 »

Het onderwerp is de Vijf Families en als je die categorien onzin of bedenkelijk vindt dan moet je dat zelf maar weten. Gampopa vond het belangrijk genoeg om met zijn leerlingen te delen en ik vind het ook waardevol.
Siebe

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #35 Gepost op: 16-02-2014 22:24 »
<Ujukarin> / schoongespoelde mind na 28 uur met 20 studenten opgescheept zitten, was een hele leuke retraite!

Knap van je vind ik, zo'n retraite begeleiden met zoveel mensen.

Ik ken zelf geen teksten waarin het ontdekken of herkennen van Boeddha-natuur hetzelfde is als  Boeddhaschap verwezenlijken. Als jij zo'n fragment tegenkomt hoor ik het graag van je.

Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 16-02-2014 22:27 »
Ik denk dat er nog een andere manier is om naar de vijf families te kijken, dan ze als verschillende soorten van menstypen te beschouwen.
Namelijk de verschillende fasen van eenzelfde proces.
Een proces dat een persoon is op weg naar de verlichting.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2014 22:31 door Dirk Knol »

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #37 Gepost op: 17-02-2014 12:28 »
Ik denk dat er nog een andere manier is om naar de vijf families te kijken, dan ze als verschillende soorten van menstypen te beschouwen.
Namelijk de verschillende fasen van eenzelfde proces.
Een proces dat een persoon is op weg naar de verlichting.

Hoi Dirk,

Iemand van de sravaka en pratyeka familie heeft denk ik de herkenning van binnenuit dat er kwellingsvrije staten bestaan en gekwelde staten in zichzelf. Omdat mensen van deze familie bang zijn voor lijden/kwelling, en dus een niet gekwelde staat nastreven, gaan ze een kwellingsvrije staat be-oefenen. Dat wordt als het ware hun Pad. Ze vermijden bijvoorbeeld mensen en situaties die aanzetten tot het ontstaan van kwellingsrijke staten bij zichzelf of een boeddhaforum:-)
Deze mens sluit op zo'n manier bij het onderricht aan dat hij/zij gelooft dat een kwellingsvrije staat Nirvana wordt genoemd in boeddhisme en dat dit de waarheid van de beeindiging van lijden is die de Boeddha onderwees.

Het risico van het aldus beoefenen van vrede, als een kwellingsvrije staat, is dat dit je bindt. Het bevrijdt niet. Je bent nu wel vrij van kwellende emoties maar niet vrij in de zin die Boeddha bedoelde. Je lijdt minder maar dit is niet de waarheid van beeindiging van lijden. Boeddha zal aansporen verder te zoeken naar de betekenis van het onderricht.

Gampopa beschrijft de vrucht van een kwellingsvrije staat als een tijdelijke rustplaats, om energie op te doen om verder te gaan met onderzoek.

Het kan wel denk ik dat een persoon alle families doorloopt. Het wordt volgens mij ook niet zo gezien dat een sravaka of pratyeka boeddha er totaal naast zit ofzo of dat dit een compleet foutief pad is. Ik ben dat nog nooit ergens in de geschriften die ik  vertaald en bestudeerd heb tegengekomen.
Gampopa spreekt er volgens mij zo ook niet over.

Ik lees het als aansporingen. Dat we als  beoefenaars alsmaar verder zoeken naar de diepzinnige betekenis van het onderricht en vooral de gedachte, gevoel, overtuiging vermijden dat we die wel kennen.
De diepzinnige betekenis kennen we pas echt als we Boeddhaschap bereikt hebben, daarvan ben ik wel overtuigd geraakt. Dan pas, en alleen dan pas, weten we wat de Boeddha echt bedoeld heeft. Zelfs een bodhisattva op de bhumi's is niet in staat de betekenis goed en wel te doorgronden.

Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 18-02-2014 18:30 »

Het onderwerp is de Vijf Families en als je die categorien onzin of bedenkelijk vindt dan moet je dat zelf maar weten. Gampopa vond het belangrijk genoeg om met zijn leerlingen te delen en ik vind het ook waardevol.
Siebe

vond het belangrijk genoeg om zijn leerlingen IN te delen?
zo heb ik het per ongeluk gelezen siebe
het spijt me maar de geest is kwispelturig

Y1010

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 18-02-2014 18:41 »
nogmaals
indelingen zijn gewoon out of the question

een product van MAYA
misleiding
het is een geheel
het gaat in elkaar over
het vloeit in elkaar over
daar is niet 'die en die'

maar doe voort
als dat voor je belangrijk is
misschien is dat voor me later ook belangrijk
(betwijfel het sterk)

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #40 Gepost op: 18-02-2014 20:04 »
nogmaals
indelingen zijn gewoon out of the question

Geloof jij dat onderscheid-maken geen kwaliteit is van wijsheid?
Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 18-02-2014 20:49 »
onderscheiden is inderdaad een volkomen verkeerde wijze van zien
uiteraard doen we dat automatisch, dat is menselijk

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #42 Gepost op: 19-02-2014 12:41 »
onderscheiden is inderdaad een volkomen verkeerde wijze van zien
uiteraard doen we dat automatisch, dat is menselijk

Het is denk ik illusie wanneer er geen oog (verblinding) is voor onderscheid en het is illusie wanneer er geen oog is voor geen-onderscheid. Dus de juiste visie ziet dit even-wichtig.

Als je geen-onderscheid uitroept tot werkelijk en onderscheid uitroept tot onwerkelijk ga je dan niet leven met een gespleten hoofd??

Het onderricht:
Een Boeddha zou vijf soorten wijsheid belichamen, waaronder de wijsheid van perfect onderscheid en de wijsheid van gelijkheid.

Vraag:
is het vermogen te onderscheiden een aangeleerde, aangeboren, ongeboren kenmerk?

Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 19-02-2014 20:38 »
Als je geen-onderscheid uitroept tot werkelijk en onderscheid uitroept tot onwerkelijk ga je dan niet leven met een gespleten hoofd??

ja die verdeeldheid zal wel blijven zolang we leven en dus in een menselijk lichaam zijn
of in welke vorm dan ook

is het vermogen te onderscheiden een aangeleerde, aangeboren, ongeboren kenmerk?
een kenmerk wat we gemeen hebben met alles wat tijdelijk is?

dan zou ik ook graag toevoegen
dat het belangrijk is te onderzoeken wat dan permanent is
want dat is wie we eigen-lijk zijn
het tijdelijke is verbeelding
het onderscheiden is wel een leuke bezigheid
maar dan wordt van alles en nog wat gezien dat tijdelijk is

ook wie bang is voor de dood
dat is omdat het tijdelijke voor waar wordt gezien
dat past helemaal dus ook in dit topic
van het onderscheiden

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #44 Gepost op: 01-03-2014 15:11 »

van het onderscheiden

Hoe weet je of je de Boeddha-natuur ontdekt hebt? Dat weet ik niet, maar ik heb wel eens gehoord dat je dit zult weten. Het schijnt zelf-evident te zijn en het schijnt ook niet te verdwijnen zoals ervaringen komen en gaan. Maar ik heb geen idee wat dit betekent.

Is het gelijk aan een mystieke ervaring, een godservaring? Dat zou een leraar maar moeten beantwoorden. Ik heb wel wat ervaringen gehad maar mijn ervaring er mee is dat alles weer wegebt en niet echt inzicht brengt op zo'n manier dat je nu zelf zekerheid en volledig vertrouwen hebt, laat staan vrij bent van kwelling, van lijden en twijfels en vragen. Dus mijn ervaring tot nu toe is dat ervaringen, en wat bij mij moet doorgaan voor inzichten of ontdekkingen, geen oplossing van lijden brengt. Het voegt er eerder nog wat extra munitie aan toe. In die zin dat je je nog meer gaat afvragen of niet alles maar verbeelding is, hersenspinsels.

Ik denk dat dit bij de ontdekking van Boeddha-Natuur anders is maar weet dit niet.  Misschien zit ik er wel helemaal naast maar het moet toch op de een of andere manier definitief afrekenen met twijfels of existentiele onzekerheid. Zo zie ik het. Doet het dat niet dan kan het toch nooit een oplossing van lijden zijn?

Het onderzoeken van wat permanent is? Elke dag ga jij weer diep in slaap en ben je er eigenlijk niet. Ja, dat kun je toch wel zeggen vind ik. je lichaam is er wel en processen gaan ook wel door maar het is goed te verdedigen dat je er eigenlijk niet bent. sóchtend wordt je weer wakker en ben je er weer. Je lichaam zal ook vergaan. En als jij de ruimte bent, stelm, dat kan niet. Want ruimte valt niet in slaap en verdwijnt niet en wordt ook niet wakker, maar jij wel. Wat is dan permanent? Licht? Het licht gaat elke dag aan en uit.

Als jij ontdekt hebt dat jij permanent bent, stel, dan val je toch ook niet in slaap, wordt nooit onbewust, en bent er altijd bij vind ik. Ja, dan kun je zeggen dat je permanent bent toch?

Ik ben volkomen onwetend.

groet,
Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 02-03-2014 13:04 »

van het onderscheiden

Hoe weet je of je de Boeddha-natuur ontdekt hebt? Dat weet ik niet, maar ik heb wel eens gehoord dat je dit zult weten. Het schijnt zelf-evident te zijn en het schijnt ook niet te verdwijnen zoals ervaringen komen en gaan. Maar ik heb geen idee wat dit betekent.

Is het gelijk aan een mystieke ervaring, een godservaring? Dat zou een leraar maar moeten beantwoorden. Ik heb wel wat ervaringen gehad maar mijn ervaring er mee is dat alles weer wegebt en niet echt inzicht brengt op zo'n manier dat je nu zelf zekerheid en volledig vertrouwen hebt, laat staan vrij bent van kwelling, van lijden en twijfels en vragen. Dus mijn ervaring tot nu toe is dat ervaringen, en wat bij mij moet doorgaan voor inzichten of ontdekkingen, geen oplossing van lijden brengt. Het voegt er eerder nog wat extra munitie aan toe. In die zin dat je je nog meer gaat afvragen of niet alles maar verbeelding is, hersenspinsels.

Ik denk dat dit bij de ontdekking van Boeddha-Natuur anders is maar weet dit niet.  Misschien zit ik er wel helemaal naast maar het moet toch op de een of andere manier definitief afrekenen met twijfels of existentiele onzekerheid. Zo zie ik het. Doet het dat niet dan kan het toch nooit een oplossing van lijden zijn?

Het onderzoeken van wat permanent is? Elke dag ga jij weer diep in slaap en ben je er eigenlijk niet. Ja, dat kun je toch wel zeggen vind ik. je lichaam is er wel en processen gaan ook wel door maar het is goed te verdedigen dat je er eigenlijk niet bent. sóchtend wordt je weer wakker en ben je er weer. Je lichaam zal ook vergaan. En als jij de ruimte bent, stelm, dat kan niet. Want ruimte valt niet in slaap en verdwijnt niet en wordt ook niet wakker, maar jij wel. Wat is dan permanent? Licht? Het licht gaat elke dag aan en uit.

Als jij ontdekt hebt dat jij permanent bent, stel, dan val je toch ook niet in slaap, wordt nooit onbewust, en bent er altijd bij vind ik. Ja, dan kun je zeggen dat je permanent bent toch?

Ik ben volkomen onwetend.

groet,
Siebe

(altijd doe je het weer om degene die je ervaart als zijnde jezelf te minimaliseren
er zal wel een reden zijn dat je het doet)

waar ik van vertrek is de opvatting dat wat is, is
en wat niet is, niet is
wat niet is, kan niet worden
en wat is, zal steeds van vorm veranderen

Het schijnt zelf-evident te zijn en het schijnt ook niet te verdwijnen zoals ervaringen komen en gaan. Maar ik heb geen idee wat dit betekent.
Ik heb ook geen idee wat hiermee bedoeld wordt.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #46 Gepost op: 02-03-2014 19:07 »
waar ik van vertrek is de opvatting dat wat is, is
en wat niet is, niet is
wat niet is, kan niet worden
en wat is, zal steeds van vorm veranderen

De kern van de leer van Boeddha is mijns inziens een ontdekken van de Waarheid. Natuurlijk is er beoefening nodig, moeten we verdienste verzamelen, geduld beoefenen etc, maar de kern is het ontdekken van de Waarheid. Alles wat Boeddha gezegd en gedaan heeft moeten we wat mij betreft in dat licht zien.

Zolang wij de Waarheid niet ontdekt hebben is het echt heel normaal dat we lijden, dat we conflicten in onszelf ervaren, dat we moeite hebben om met emoties en tegenstrijdige verlangens etc om te gaan. Dat we ons vaak geen raad weten in situaties. Het zou erger zijn wanneer  dat niet zo was.

Ik wil een pleidooi doen in deze zondagspreek, hihi, voor de gewoonheid van lijden en strubbelingen. Het is niet zo goed dat mensen die de waarheid niet kennen, vrij zijn van strubbelingen. Nee, strubbeling is nu eenmaal de manier waarop onverlicht bestaan werkt.

Niemand trekt graag het vest van verwarring aan want ego bekijkt zichzelf dan in de spiegel en vindt het niet staan. Is ook bang wat anderen van dat kledingstuk vinden. Dus we trekken het vest van verwarring maar weer uit. Dus onderling gaan we ook als boeddhisten met elkaar om alsof niemand in de war is. We praten wel aldoor over verwardheid maar niemand is het.

Dit zie ik ook terug in het verhaal van Naropa. Naropa was nooit echt eerlijk naar zichzelf. Hij had het vest van verwarring niet aan. Maar de dakini in de vorm van een oude vrouw zei eigenlijk tegen de meester, "trek jij dat vest maar eens aan mannetje, je denkt wel veel te weten maar wat weet je nu eigenlijk?". In een moment van werkelijke eerlijkheid naar zichzelf besefte Naropa dat ie inderdaad eigenlijk niks wist en op dat moment trok Naropa het vest van verwarring aan. Hij begreep dat hij echt een leraar nodig had.

Willen we wel het vest van verwardheid dragen?

Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 03-03-2014 19:07 »
trek jij dat vest maar eens aan mannetje

mannetje?
waarom zou ze zeggen mannetje?

ja het ontdekken van de waarheid...
de ogen van de Boeddha zien in de duisternis
zou ook benadrukken dat het 'zien' is van de waarheid
het begijpen, dat is nog wat anders
Niet?

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #48 Gepost op: 03-03-2014 20:47 »
trek jij dat vest maar eens aan mannetje

mannetje?
waarom zou ze zeggen mannetje?

ja het ontdekken van de waarheid...
de ogen van de Boeddha zien in de duisternis
zou ook benadrukken dat het 'zien' is van de waarheid
het begijpen, dat is nog wat anders
Niet?

er wordt gesproken over meerdere soorten ogen. ik ben tegengekomen: het vleselijk oog, het wijsheids-oog, het hemelse oog en boeddha-oog. maar er schijnt ook het Y1010-oog te zijn:-)
Siebe Mol-oog

Y1010

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 04-03-2014 19:48 »
vleselijk oog
wijsheids oog
hemelse oog
boeddha oog
Y1010 oog
siebe mol oog

Je kan onderzoeken waarom ook hier onderscheidingen worden gemaakt.