Auteur Topic: Uitdaging: goed of slecht?  (gelezen 2586 keer)

Offline Tommy

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
Uitdaging: goed of slecht?
« Gepost op: 01-03-2014 15:16 »
Een hele poos geleden was ik verbaasd over iets wat ik op dit forum las. Blijkbaar heeft de boeddha ooit een vrouw in een klooster de toegang 'verboden', omdat het teveel verleiding zou geven aan de monniken.

Ik heb altijd gedacht dat zulke verleidingen/uitdagingen juist goed zijn, als ze om je heen zijn, leer je er beter mee om te gaan en de verleidingen te weerstaan. Maar aangezien de monniken zich vaak afsluiten in een klooster, wordt hier binnen het boeddhisme zeker anders over gedacht?

Wat vinden jullie?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Uitdaging: goed of slecht?
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2014 21:29 »
Hoi Tommy,

Hangt ervan af wat je op dat moment als trainingsdoel hebt. Als dat is om pakweg af te komen van een 'verslaving' aan ongezond eten of teveel sex, dan is het misschien niet handig om al aan het begin van de training konstant geconfronteerd te worden met extreme objecten van attractie. Dus om die reden zondert men zich af op afstand ervan, in een klooster/retraitecentrum in verwegzijnde stilte. Later, als je training wat meer gevorderd is, kun je de uitdagingen oprekken en juist wél in de buurt van de vroegere verslavingen gaan komen.
In die context interpreteer ik wat de Boeddha hier deed. Mensen die de keuze hadden gemaakt om celibatair en bezitsloos te leven (in de context van die tijd zo ongeveer de enige optie op grotere spirituele vooruitgang, nu ligt dat heel anders) voor een stuk in bescherming nemen...

With folded palms,

<Ujukarin>

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23-04-2014 12:15 »
Er is ook een verhaaltje over een meester en zijn leerling die bij een riviertje komen en daar een vrouw zien die naar de overkant wil. De meester bedenkt zich geen seconde, tilt haar op en draagt haar naar de andere kant, zet haar neer en loopt verder.
Een hele poos later vraagt de leerling die hierdoor in verwarring was gebracht, waarom hij de vrouw had gedragen. Hij vertelde zijn leerlingen toch altijd om zich verre van vrouwen te houden, omdat ze hen van het pad konden afbrengen.
De meester antwoordde iets in de zin van: Ik heb haar bij het riviertje al achter gelaten, maar jij loopt nog steeds met haar rond.

En wat vrouwen betreft: Ik vind de verhalen over Drugpa Künleg heerlijk om te lezen. Hij zegende zijn leerlingen - vooral vrouwen - vaak in de vorm van de seksuele daad.
Keith Dowman schreef er een prachtig boek over: The Divine Madman.
Zie: http://www.keithdowman.net/books/dm.htm

Offline Tommy

• Verspreider van inzicht
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2014 09:49 »
Ik zal er eens naar kijken, bedankt :)
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu