Auteur Topic: Uttara Tantra Shastra, Boeddha  (gelezen 11621 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Gepost op: 24-03-2014 10:58 »
Bron: Ratnagotravibhaga, Nederlands, Boeddha Natuur
De Mahayana Uttaratantra Shastra (Tib. theg pa chen po rgyud bla ma’i bstan bcos)
Door Arya Maitreya, Opgeschreven door Arya Asanga
Commentaar door Jamgön Kongtrül Lodrö Thayé, Genaamd “The Unassailable Lion’s Roar” (Het Onweerlegbare Leeuwen Gebrul)
Vertaling in het Engels door Rosemarie Fuchs. Engelse tekst door mij vertaald in Nederlands

Het eerste Vajrapunt wat behandeld wordt is een uitleg van Boeddha
-----------------

Het Eerste Vajra Punt: Boeddha
B.II.2. Gedetailleerde uitleg van de delen
B.II.2.1. Gedetailleerde uitleg van de Drie Juwelen als datgene wat bereikt dient te worden.
B.II.2.1.1. De Boeddha die de leraar is
B.II.2.1.1.1. Presentatie van de natuur van de Boeddha door middel van een lofzang

Boeddha is zonder begin, midden of einde. Hij is vrede zelf,
volledig zelf-ontwaakt en zelf-ontplooid1 in boeddhaschap.
Deze staat bereikt hebbend, toont hij het onvernietigbare, permanente
pad zodat diegene die geen realisatie hebben het kunnen realiseren.
Het ultieme zwaard en vajra van kennis en meedogende liefde hanterend, doorsnijdt hij de zaailing van lijden 
en vernietigt de muur van twijfels samen met diens omringende
struikgewas van uiteenlopende visies. Ik buig neer voor deze Boeddha.

(1) “self-expanded”

Uitleg van de basistekst
Aangezien boeddhaschap vrij is van een aanvankelijk in bestaan komen, een verblijven in de tussentijd en een definitieve beëindiging, is het ongecreeerd. Aangezien alle gedachten en conceptuele uitwijdingen gepacificeerd zijn, is het op spontane wijze aanwezig1. Aangezien een boeddha volledig zelf-ontwaakt en zelf-ontplooid is zonder leraar door middel van zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid2, is boeddha-schap geen realisatie door voorwaarden van buitenaf. Dit zijn de kwaliteiten die je eigen profijt vormen.
Aangezien een boeddha is ontwaakt uit de slaap van onwetendheid en zijn begrip is uitgebreid om het kenbare te omarmen, heeft hij het bezit van de meest voortreffelijke kennis verworven. Door middel van deze kennis toont hij binnen samsara het permanente pad, de betekenis van de onvernietigbare ware staat (Skt dharmata). Dit is meedogende liefde.
Het allerhoogste zwaard van kennis hanterend en meedogende liefde doorsnijdt hij de scheut van naam en vorm die de onmiddelijke oorzaken van lijden zijn.
De allerhoogste vajra van kennis en meedogende liefde hanterend, vernietigd hij de muur van twijfels over de waarheid, en over handeling en diens vrucht, dat is omgeven door het dichte bos van de uiteenlopende visies die voorafgaan aan de formatie van die visies die behoren tot de angstaanjagende [of vergankelijke] verzameling3. Dit is bekwaamheid of vermogen.
Met deze bezit hij de kwaliteiten die het profijt voor anderen vormt.
Daarom buig ik met groot respect neer voor deze Boeddha (Zie ook Deel Drie, aantekening 4).
(1)”spontaneously present” (2) “self-aware primordial wisdom” (3) “the fearful [or transitoy] collection”

B.II.2.1.1.2. Uitleg van de betekenis van de lofzang gepresenteerd in categorien

Niet gecreëerd zijnde en op spontane wijze aanwezig,
niet een realisatie door vreemde1 condities,
kennis uitoefenend2, meedogende liefde, en bekwaamheid,
heeft Boeddhaschap [de kwaliteiten van] de twee voordelen.

(1) “extraneous” (2) “wielding”

Uitleg
Bij de voorgaande sectie is boeddhaschap getoond met zes of acht kwaliteiten:
Aangezien het niet veroorzaakt is door oorzaken en voorwaarden, heeft het de kwaliteiten van niet gecreëerd en onveranderlijk te zijn (1). Aangezien het vrij is van welbewuste inspanning, heeft het de kwaliteit van spontaan aanwezig te zijn (2). Aangezien het zelf-gewaar is, heeft het de kwaliteit niet door externe voorwaarden gerealiseerd te worden (3).
Aangezien een Boeddha deze drie kwaliteiten bezit, heeft hij de kwaliteit van kennis (4).
Aangezien hij andere wezens leidt om ook deze kennis te bereiken, heeft hij de kwaliteit van grote meedogende liefde (5). Aangezien hij het opgeven1 van alle oorzaken van lijden van alle andere wezens veroorzaakt, daardoor het lijden ontwortelend dat de vrucht van deze oorzaken is, heeft hij de kwaliteit begiftigd te zijn met bekwaamheid (6).
In termen van het onderwerp zijn er zes verschillende soorten kwaliteiten. Indien ingedeeld naar aspecten, vormen de eerste drie de kwaliteit van het best mogelijk profijt voor jezelf, en de laatste drie vormen de kwaliteit van het best mogelijk profijt voor anderen. Deze als een geheel beschouwend bezit boeddhaschap acht kwaliteiten. (Zie ook Deel Drie, aantekening 5).
(1) “relinquishment”

B.II.2.1.1.3. Gedetailleerde uitleg door het combineren van de lofzang en diens betekenis

Diens natuur is zonder begin, midden, of einde;
Derhalve, [de staat van een boeddha] is niet gecreëerd.
Aangezien het de vredevolle dharmakaya bezit
wordt het beschreven als “spontaan aanwezig” te zijn.
Aangezien het gerealiseerd moet worden door zelf-gewaarzijn1
is het geen realisatie door vreemde condities.
Deze drie aspecten gerealiseerd zijnde, is er kennis.
Aangezien het pad getoond is, is er meedogende liefde.
Er is bekwaamheid aangezien de mentale vergiften en lijden
zijn overwonnen door oorspronkelijke wijsheid en mededogen.
Door de eerste drie is er profijt voor jezelf.
Door de laatste drie is er profijt voor anderen.

(1)  “self-awareness”

Uitleg
Hier wordt boeddhaschap uitgelegd op zo’n manier dat de beweringen in de voorgaande sectie gemaakt over de verschillende kwaliteiten stapsgewijs worden bewezen op basis van de redenen onderwezen in de lofzang:
(1) Wat dan ook samengesteld is en gecreëerd, bestaat uit de drie aspecten van begin, midden en eind, of, in andere woorden, heeft de eigenschappen van in bestaan komen, van verblijven, en dan worden vernietigd. Aangezien Boeddhaschap van een natuur is dat vrij is van deze, is het niet gecreëerd.
Algemeen gesproken zijn er vier onderrichtingen met betrekking tot de term “niet gecreëerd”. Afhankelijk van de volgende criteria wordt het onderwerp in kwestie beschouwd als gecreëerd of niet gecreëerd; Het eerst criterium is of er wel of niet ontstaan en beëindiging is door oorzaken en voorwaarden. De tweede is of er wel of niet ontstaan en beëindiging is van karma en mentale vergiften. De derde is of er wel of niet een ontstaan plaatsvindt van een lichaam van mentale aard en een beëindiging in termen van een onvoorstelbare dood plaatsvindt. De vierde is of het onderwerp in kwestie wel of niet aan de leerlingen verschijnt als iets wat in de ervaring komt en eindigt.
In deze context gelooft Rongtompa dat in het licht van deze vier criteria de dharmakaya van alle boeddha’s niet gecreëerd is, in de betekenis van niet verschijnend aan de leerlingen als iets dat in bestaan komt en eindigt.
Het is daarom nodig te begrijpen dat boeddhaschap de kwaliteit bezit van niet gecreëerd te zijn. Echter, als men het neemt als geheel als zijnde niet gecreëerd, dient men te begrijpen dat dit diens bezit van kennis, meedogende liefde, en bekwaamheid tegenspreekt.
(2) Boeddhaschap is begiftigd met de dharmakaya zelf, dat volledige vrede is. Het is vrede in de betekenis van vrijheid van elke welbewuste inspanning in termen van concept-gebonden activiteit van lichaam en spraak, de conceptuele activiteit van de geest enzovoort. Daarom wordt het beschreven als spontaan aanwezige activiteit.
(3) Aangezien het gerealiseerd moet worden door middel van zelf-verrezen oorspronkelijke wijsheid zijnde zelf-gewaar1, is het geen realisatie door externe condities zoals andermans uitlatingen enzovoort.
(4) De dharmadatu gerealiseerd hebbend in diens drie aspecten van kwaliteiten, zoals ongecreeerdheid enzovoort, realiseert een boeddha [ook] dat het binnen alle levende wezens hetzelfde is. Dus hij bezit de meest uitstekende oorspronkelijke wijsheid van kennis.
(5) Om ook andere wezens die getraind dienen te worden te leiden naar deze uiteindelijke zuiverheid, demonstreert hij op heldere wijze het pad voorbij de wereld in overeenstemming met hun respectievelijk karmisch fortuin2. Daarom bezit hij de meest uitmuntende liefde en mededogen.
(6)Door middel van oorspronkelijke wijsheid en zijn grote mededogen, eerder vermeld, is hij  in staat het afstand doen van lijden van wezens te veroorzaken, hun skandha’s eliminerend, die lijden aantrekken, en hun mentale vergiften, die deze skanda’s veroorzaken, tot hun volledige einde. Daarom bezit hij de meest uitstekende activiteit of bekwaamheid.
In deze context wordt het uitgelegd dat door de eerste drie kwaliteiten het beste mogelijk profijt voor jezelf tot stand wordt gebracht, terwijl de laatste drie het best mogelijke profijt voor anderen tot stand brengen. (Zie ook Deel Drie, aantekening 6).
(1)”self-sprung primordial wisdom being self-aware” (2) “karmic fortunes”

lord rainbow

  • Gast
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2014 18:08 »
Ik wil op deze plek toch even
melden dat ik erg blij ben
met je , in mijn visie , betrouwbare vertalingen in het Nederlands
van gerenommeerde werken zoals in dit topic
en bijvoorbeeld dat van Gampopa.

Het geeft mensen die het Engels,laat staan Pali,Tibetaans of Sanskriet,
niet voldoende machtig zijn, een goede gelegenheid bekend te worden
met de originele basis teksten uit het mahayana boeddhisme.
De Dharma wordt daardoor toegankelijker.
Is gemakkelijker te begrijpen voor een Nederlands talig persoon.
En het kan daardoor een deugdelijke instap vormen
het achtvoudige pad te bewandelen.

Bedankt daarvoor.
« Laatst bewerkt op: 24-03-2014 18:22 door Dirk Knol »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2014 18:28 »
Ik wil op deze plek toch even
melden dat ik erg blij ben
met je , in mijn visie , betrouwbare vertalingen in het Nederlands
van gerenommeerde werken zoals in dit topic
en bijvoorbeeld dat van Gampopa.

Het geeft mensen die het Engels,laat staan Pali,Tibetaans of Sanskriet,
niet voldoende machtig zijn, een goede gelegenheid bekend te worden
met de originele basis teksten uit het mahayana boeddhisme.

Bedankt daarvoor.

Jij bedankt dirk, leuk om te lezen.
Mocht iemand toch in de vertaling fouten tegengekomen, of een voorstel tot verbetering hebben, dan hoor ik dat graag.
Siebe





Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Dharma
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2014 09:36 »
Bron: Ratnagotravibhaga, Nederlands, Boeddha Natuur
De Mahayana Uttaratantra Shastra (Tib. theg pa chen po rgyud bla ma’i bstan bcos)
Door Arya Maitreya, Opgeschreven door Arya Asanga
Commentaar door Jamgön Kongtrül Lodrö Thayé, Genaamd “The Unassailable Lion’s Roar” (Het Onweerlegbare Leeuwen Gebrul)
Vertaling in het Engels door Rosemarie Fuchs. Engelse tekst door mij vertaald in Nederlands
De basistekst is vet afgedrukt. De aantekeningen verwijzen naar extra uitleg door Khenpo Tsultrim Gyamtso Rinpoche. 

Het Tweede Vajrapunt: Dharma

De Dharma is noch niet-bestaand noch bestaand. Het is niet beide bestaand en niet-bestaand, noch is het anders dan bestaand en niet-bestaand. Het is ontoegankelijk voor zulk onderzoek en kan niet worden gedefinieerd. Het is zelf-gewaar en vrede.
De Dharma is zonder bezoedeling. De heldere lichtstralen van oorspronkelijke wijsheid bevattend, verslaat het totaal gehechtheid, afkeer, en doffe onverschilligheid met betrekking tot alle objecten van perceptie.
Ik buig neer voor deze zon van de heilige Dharma.


(1) De heilige Dharma in termen van de waarheid van beeindiging vervalt niet in het extreem van nihilisme, wat het geloof is van niet-bestaan, aangezien de absolute waarheid, of in andere woorden, dharmadatu, zoheid, de ware natuur, bestaat als het veld van ervaring van zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid.
Het vervalt niet in het extreem van eternalisme, dat het geloof in bestaan is, aangezien het vanaf beginloze tijd vrij is geweest van ontstaan als een relatief bijkomstig ding.
Het is ook niet de gemeenschappelijke basis van een verzameling van de twee aspecten “bestaand en niet-bestaand” aangezien het aan de ene kant geen van deze is, beide zijn weerlegd, en aangezien aan de andere kant ze elkaar tegenspreken.
Aangezien het onmogelijk is voor iets om zowel bestaand als niet-bestaand te zijn, kan het ook niet onderzocht worden als hun tegendeel, als iets anders dan beide bestaand en niet-bestaand.
Om deze reden is de Dharma volledig bevrijd van de conceptuele uitwijding bestaande uit de vier extreme visies (Tib. mu bzhi). Aangezien het niet uit te drukken is door middel van symbolen en termen en aangezien het werkelijk voorbij het veld van ervaring van spraak is, kan het niet verbaal gedefinieerd worden.
Het kan niet worden uitgelegd door middel van voorbeelden, logische redeneringen, enzovoort. Geen object van ervaring zijnde van een ander-gewaar perceptie, moet het door de edelen waargenomen worden door zelf-gewaarzijn. Om deze redenen is het onvoorstelbaar.
Aangezien karma en de mentale vergiften, de wortel van samsara, zijn gepacificeerd, is het vrij van deze twee aspecten. Aangezien hun oorzaak, onjuiste mentale activiteit, volledig tot rust is gekomen, is het vrijheid van gedachten.
(2) de Dharma in termen van de waarheid van het pad is volkomen zuiverheid, zijnde vrij van de mentale vergiften samen met hun overgebleven indrukken.
Het is helderheid aangezien het is begiftigd met de schitterend lichtstralen van de directe kennis van alle aspecten. Dit is oorspronkelijke wijsheid, dat vrij is van de sluier van de belemmeringen tot kennis.
Met betrekking tot de objecten van perceptie overwint het volledig verlangen en gehechtheid jegens aangename objecten, afkeer en boosheid jegens onaangename objecten, en de duisternis van doffe onverschilligheid, wat onwetendheid en begoocheling is, wanneer met neutrale objecten geconfronteerd. Om deze reden werkt het als een remedie. Ik buig trouw neer voor deze heilige Dharma, dat in deze drie aspecten gelijksoortig is aan de zon.
(Zie ook Deel Drie, aantekening 7).

B.II.2.1.2.2. Uitleg van de betekenis van de lofzang gepresenteerd in categorien

Onvoorstelbaar, vrij van de twee [sluiers] en van gedachten,
zijnde puur, helder, en de rol spelend van een remedie,
is het vrij van gehechtheid en bevrijdt van gehechtheid.
Dit is de Dharma met diens kenmerken van de twee waarheden.


In de voorgaande sectie is de zeldzame en sublieme Dharma getoond met zes of acht kwaliteiten. In termen van het onderwerp heeft de Dharma zes kwaliteiten:
De eerste drie bestaan uit de feiten dat het onvoorstelbaar is in die zin dat het niet begrepen kan worden door conceptueel begrip (1), het is vrij van de twee [sluiers] van karma en de mentale vergiften (2), en het is vrij van hun oorzaak welke onjuiste conceptuele activiteit is (3).

De laatste drie bestaan uit de feiten dat het zuiver is, aangezien de bezoedelingen die [de essentie] verduisterden zijn gezuiverd (4), het is helder, aangezien het alle verschijnselen verlicht (5), het speelt de rol van de werkelijke remedie1 die de drie vergiften tegengaat (6).
Indien geclassificeerd in termen van aspecten, vormen de eerste drie kwaliteiten de vrucht, de waarheid van beeindiging, die bevrijdt moet worden van gehechtheid [en zal dan onthuld worden als vrijheid van gehechtheid (7). De laatste drie vormen de oorzaak, de waarheid van het pad, die je bevrijdt van gehechtheid (8. Dus het heeft de kenmerken van de twee waarheden, die volledige zuivering omvat. Samen met deze twee aspecten zijn er in totaal acht kwaliteiten.
Dat wat deze acht kwaliteiten bezit, wordt de heilige Dharma genoemd.
(Zie ook Deel Drie, aantekening 8
(1) “antidote” (ook wel tegenkracht genoemd)

B.II.2.1.2.3. Samenvatting van de categorien in termen van de waarheid van beeindiging en de waarheid van het pad

Vrijheid van gehechtheid [als vrucht en middel]
bestaat uit de waarheden van beeindiging en pad.
Overeenkomstig dienen deze ook bekend
te zijn door middel van drie kwaliteiten elk.


Vrijheid van gehechtheid of verlangen wordt de Dharma genoemd. Deze bestaat uit de waarheid van beëindiging, die de vrucht is - dat wat vrij is van gehechtheid – en van de waarheid van het pad, dat de middelen is om jezelf te bevrijden van gehechtheid. In de gegeven volgorde dienen deze twee waarheden ook gekend te worden als te zijn uitgelegd door middel van elk drie kwaliteiten. De waarheid van beëindiging, wanneer het tweevoudige zuiverheid heeft, wordt uitgelegd door middel van de drie kwaliteiten van onvoorstelbaar te zijn, vrij van de twee sluiers, en vrij van gedachte. De waarheid van het pad, dat zuivering veroorzaakt, wordt uitgelegd door middel van drie kwaliteiten van zuiver, helder en een remedie te zijn. (Zie ook Deel Drie, aantekening 9)

B.II.2.1.2.4. Uitleg van de redenen door het combineren van de lofzang en diens betekenis

Niet een object zijnde van conceptueel onderzoek,  zijnde onverwoordbaar
En [alleen] door de edelen te worden gekend, is de Dharma onvoorstelbaar.
Aangezien het vrede is, is het vrij van de twee [sluiers] en van gedachten.
In diens drie [aspecten van] zuiverheid enzovoort, is het overeenkomstig de zon.


De redenen nemend vanuit de bovenstaande sectie, waar de Dharma is uitgelegd in de vorm van een lofzang, zijn de verschillende categorien achtereenvolgend bewezen en als volgt verklaard:
De te verkrijgen Dharma, de waarheid van beëindiging, is geen object te worden onderzocht door middel van begrip dat waarneemt in termen van de vier extremen van bestaan, niet-bestaan, enzovoort. Het is geen object uit te drukken door middel van woorden, termen, definities, enzovoort en het moet door de edelen gekend worden door zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid, welke aanwezig is gedurende meditatie. Om deze drie redenen is het onvoorstelbaar voor een wereldlijk begrip.
Aangezien het karma verbonden met verontreiniging en de mentale vergiften die dit karma volledig aankweken tot rust zijn gekomen, is de waarheid van beëindiging vrij van deze twee [sluiers]. Het is vrij van gedachte aangezien de onjuiste conceptuele activiteit die functioneert als hun oorzaak gepacificeerd is.
De drie aspecten van zuiverheid enzovoort, dat is, zuiverheid, helderheid en functionerend als een remedie, zijn de drie kwaliteiten van het pad van zien en meditatie, die het verwezenlijken van deze waarheid van beëindiging veroorzaken. Deze dienen begrepen te worden als de zon te zijn in die zin dat er drie overeenkomstige eigenschappen zijn. Net zoals de bolvorm van de zon volledig zuiver is, is de waarheid van het pad vrij van al de bezoedelingen van [zelfs] de secundaire mentale vergiften. Op dezelfde manier als de zon het zichtbare verlicht, verlicht de waarheid van het pad al de aspecten van het kenbare, of in andere woorden, alle verschijnselen. Net als de zon optreedt als een remedie die duisternis overwint, treedt de waarheid van het pad op als de remedie tegen alle duisternis die het zien van zoheid1 verhinderen. (Zie ook Deel Drie, aantekening 10)
(1) “suchness”

Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Sangha
« Reactie #4 Gepost op: 26-03-2014 10:25 »
Bron: Ratnagotravibhaga, Nederlands, Boeddha Natuur
De Mahayana Uttaratantra Shastra (Tib. theg pa chen po rgyud bla ma’i bstan bcos)
Door Arya Maitreya, opgeschreven door Arya Asanga
Commentaar door Jamgön Kongtrül Lodrö Thayé, Genaamd “The Unassailable Lion’s Roar” (Het Onweerlegbare Leeuwen Gebrul)
Vertaling in het Engels door Rosemarie Fuchs. Engelse tekst door mij vertaald in Nederlands
De basistekst is vet afgedrukt. De aantekeningen die genoemd worden, verwijzen naar extra uitleg door Khenpo Tsultrim Gyamtso Rinpoche, hier niet opgenomen.

Het Derde Vajra Punt: Sangha

B.II.2.1.3. De essentie van de Sangha wiens leden dit onderricht bewaren1
B.II.2.1.3.1. Presentatie van het onderwerp door middel van een lofzang
   (1) “hold”

Deze geest zijnde van nature helder licht, ze hebben gezien dat de vergiften
essentieloos zijn en begrijpen daarom werkelijk [de natuur van] elk wezen als vrede,
het ultieme niet-bestaan van een zelf.  Ze ontwaren dat de Perfecte Boeddha hen allen doordringt.
Ze bezitten het begrip dat vrij is van de sluiers. Dus ziende dat wezens volkomen zuiver zijn en dat [deze zuiverheid] hun grenzeloos aantal [doordringt], zijn ze begiftigd met de visie van oorspronkelijke wijsheid.
Ik buig neer voor deze [Sangha].


Van de verschillende soorten Sangha zijn de bodhisattva’s die niet terugvallen een speciale edele gemeenschap. Aangezien hun eigen geesten zichzelf direct geopenbaard hebben als zijnde van nature helder licht, en functionerend als de remedie zelf, hebben ze gezien dat de essentie van de op te geven mentale vergiften, sinds beginloze tijd vrij is geweest van ontstaan. Daarom realiseren de bodhisattva’s zich werkelijk de natuur van elk wezen precies zoals het is. Ze begrijpen het als een staat van vrede of als vrijheid van enige conceptuele uitwijding: de ultieme zelfloosheid van personen en van verschijnselen. Door middel van deze realisatie hebben ze oorspronkelijke wijsheid die op de correcte wijze begrijpt1.
Ze zien dat de natuur van een perfecte boeddha-de dharmakaya, de ware staat- altijd aanwezig is geweest binnen wezens wiens staat relatief is, op zo’n manier dat het hun allen doordringt. Door middel van dit zien hebben ze oorspronkelijke wijsheid die op volledige wijze weet2.
Deze twee soorten van oorspronkelijke wijsheid zijn de kwaliteit van gewaarzijn.
In de gegeven volgorde is dit ook een begrip dat vrij is van de sluier van gehechtheid en één die vrij is van de sluier van belemmeringen. Met dit begrip bezit de bodhisattva de onderscheidende wijsheid voorbij het wereldlijke. Door middel van deze onderscheidende wijsheid hebben ze de perceptie die de volkomen zuivere dharma-dhatu van wezens kent, en verder weten ze dat deze dharmadatu hun oneindig aantal doordringt. Daarom bezitten ze de volledig zuivere visie van oorspronkelijke wijsheid met betrekking tot het volledig bereik van het kenbare. Dit is de kwaliteit van bevrijding.
Ik buig neer voor deze [bodhisattva’s] met open vertrouwen. (Zie ook Deel Drie, aantekening 11)  (1) “knows correctly” (2) “knows completely”


B.II.2.1.3.2. De Sangha wordt vastgesteld met twee of zes kwaliteiten

De gemeenschap van diegenen met begrip
En dus niet terugvallen, heeft onovertroffen kwaliteiten,
aangezien hun visie van innerlijke oorspronkelijke wijsheid,
die op de correcte en volledige manier weet, zuiver is.


(1) Door de voorgaande sectie is de zeldzame en sublieme Sangha getoond met twee kwaliteiten: Gefocust op de ware staat als hun object, nemen edelen de aanwezigheid van zoheid waar, precies zoals het is. Ze zien dit op een manier die niet gemeenschappelijk gehouden wordt met andere wezens: door middel van innerlijk zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid. Dit zicht is gezuiverd van de sluier van gehechtheid. Om deze reden hebben ze de kwaliteit van oorspronkelijke wijsheid dat op de correcte wijze weet. Gefocust op diegenen wiens staat relatief is als hun object, nemen edelen waar dat de dharmadhatu alles doordringend aanwezig is, binnen alle levende wezens hetzelfde, hoeveel wezens er ook zijn. Dit wordt ook gezien op een manier die niet gemeenschappelijk wordt gehouden met anderen: door middel van innerlijk zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid. Dit zicht is gezuiverd van de sluier van belemmering. Om deze reden hebben ze de kwaliteiten van oorspronkelijke wijsheid die op volledige wijze weet.
Aangezien ze deze kwaliteiten bezitten, zijn de leden van de zeldzame en sublieme Sangha, de gemeenschap van bodhisattva’s die begrip hebben, dus niet terugvallen vanuit grote perfecte verlichting, superieur aan de shravaka’s en pratyeka boeddha’s. Daarom wordt van hen gezegd dat ze kwaliteit bezitten van onovertroffen oorspronkelijke wijsheid.
(2) Of, volgens een andere uitleg, wordt de gemeenschap van de bodhisattva die begrip hebben, de Sangha van de edelen die niet terugvallen, gepresenteerd met acht kwaliteiten: Aangezien ze de visies van oorspronkelijke wijsheid hebben die op de correcte wijze weet, van oorspronkelijke wijsheid die op volledige wijze weet, en van innerlijk oorspronkelijke wijsheid, zijn er de drie kwaliteiten van gewaarzijn.
Aangezien ze gezuiverd zijn van de twee sluiers van gehechtheid en belemmering, en aangezien ze de kwaliteit hebben onovertroffen te zijn, zijn er de drie kwaliteiten van bevrijding.
Toevoegend aan deze zes kwaliteiten de twee aspecten van gewaarzijn en bevrijding die hun basis zijn, bezitten de bodhisattva’s die begrip hebben in totaal acht kwaliteiten.
De eerste is de individuele presentatie zoals bedoeld door het Sanskriet commentaar, de laatste komt overeen met de gebruikelijke uitleg van de vroege Tibetaanse commentaren.
(Zie ook Deel Drie, aantekening 12)

B.II.2.1.3.3. Gedetailleerde uitleg door het combineren van de lofzang en de presentatie van de kwaliteiten
B.II.2.1.3.3.1. Uitleg van de wijze waarop zij op de correcte wijze realiseren

Wezens begrijpend1 in hun staat van vrede
kennen [de edelen] op de correte manier,
want [de geest] is van nature volkomen zuiver
en de vergiften waren altijd [al] uitgeput
.
(1) “realising”

Door middel van hun zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid realiseren de edelen zich rechtstreeks dat de natuur van de geest van alle levende wezens een staat van vrede heeft voorbij iedere conceptuele uitwijding. Daarom bezitten ze de oorspronkelijke wijsheid die op de correcte wijze weet. Dit is omdat ze realiseren dat de geesten van wezens van nature volkomen zuiver zijn en lumineuze helderheid, en dat de bijkomstige mentale vergiften hun geest [verduisterend], nooit zijn ontstaan [of bestonden] en daarom uitgeput zijn en geeindigd.

B.II.2.1.3.3.2. Uitleg van de wijze waarop zij op volledige wijze realiseren

Hun begrip, dat zowel het kenbare realiseert
als ook [diens] uiteindelijke toestand, ziet  dat de
staat van alwetendheid binnenin alle wezens is.
Dus de [edelen] kennen volledig.


Hun begrip, of in andere woorden, de onderscheidende wijsheid voorbij het wereldlijke, realiseert alle kenbare objecten, en realiseert zoheid, hun uiteindelijke toestand. Door middel van zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid ziet dit begrip op rechtstreekse wijze dat de staat van alwetendheid, de tathagatagarbha, op alles-doordringende wijze aanwezig is binnen alle wezens, hoeveel er ook zijn, als de natuur [van hun geesten]. Daarom bezitten de ontwaakte edelen de oorspronkelijke wijsheid die op volledige wijze weet—al diegenen kennend wiens staat relatief is.
Zoals wordt vermeld in [Asanga’s eigen] commentaar, ontstaat dit begrip1 vanaf het eerste bodhisattva niveau opwaarts, aangezien de dharmadatu wordt gerealiseerd alles-doordringend te zijn. (Zie ook Deel Drie, aantekening 13) (1) “seeing”

B.II.2.1.3.3.3. Uitleg van de bijzonderheid van volledige zuivering

Zo’n realisatie is de visie van wijsheid
die zelf-gewaar is. Deze wijsheid is zuiver,
aangezien het de smetteloze uitgestrektheid [ziet]
vrij van gehechtheid en belemmering.


Zo’n realisatie is de visie van de edelen. Het is de realisatie van het pad voorbij het wereldlijke, volbracht door de twee soorten oorspronkelijke wijsheid. Dit zicht vindt plaats op een manier die niet gemeenschappelijk gedeeld wordt met anderen: door zelf-gewaar oorspronkelijke wijsheid. Deze wijsheid begrijpt op de correcte wijze aangezien het waarneemt dat de dharmadhatu, die van nature onbezoedeld is, alles-doordringt, en aangezien het vrij is van de sluier van de mentale vergiften die verbonden zijn aan gehechtheid.
Het begrijpt volledig aangezien het zich realiseert dat de dharmadhatu alle kenbare dingen doordringt, en aangezien het vrij is van de belemmeringen tot kennis, die verbonden zijn met obstructie. Daarom zijn deze twee soorten oorspronkelijke wijsheid van een buitengewone en volkomen zuiverheid in vergelijking met een begrijpen1 door middel van een voorbijgaande oorspronkelijke wijsheid. (Zie ook Deel Drie, aantekening 14)
 (1) ”seeing”

B.II.2.1.3.3.4. Uitleg van het zijn van een sublieme toevlucht

Hun visie [van] oorspronkelijke wijsheid is zuiver
En [nadert] onovertroffen boeddha wijsheid.
De edelen die niet terugvallen
zijn daarom een toevlucht voor alle wezens.


Aangezien ze het zicht1 hebben van de twee soorten oorspronkelijke wijsheid, dus in bezit van de kwaliteit van gewaarzijn, en aangezien ze gezuiverd zijn van de sluiers van gehechtheid en belemmering, dus in bezit van de kwaliteit van bevrijding, zijn ze dichtbij de onovertroffen oorspronkelijke wijsheid van een boeddha. Daarom zijn de edelen die direct de ware staat zien en dus niet terugvallen vanuit perfecte verlichting, een toevlucht geworden, alle wezens beschermend tegen het moeten voelen van lijden binnen samsara.
(1) “vision”

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2014 14:32 »
Ik zal het voorlopig hierbij laten wat betreft fragmenten uit de Uttara Tantra Shastra. Misschien dat ik later nog wat meer post maar ben bang dat het onderricht teveel versnipperd zo. Maar ik kan onmogelijk het complete werk hier op het forum posten. Om toch iets te doen aan die mogelijke versnippering nog wat afsluitende opmerkingen die de hele grote lijn van de Shastra beschrijven.

In deze Shastra wordt regelmatig het beeld gebruikt van het zien, winnen en zuiveren van goud in goudhoudende grondlagen. Zo is het met beoefenen van boeddhisme ook.

Eerst moet er een soort vorm van herkenning zijn dat er goud aanwezig is de grond. Dus vredevolheid in de geest. Dit is een heel belangrijk punt. We moeten als het ware een vorm van herkenning hebben dat goud, de Boeddha, de vredevolle sfeer, de Boeddha Natuur reeds aanwezig is in ons. Misschien bestaat dit als een vaag gevoel, intuitie of vermoeden, maar dan is dat toch iets. Als er helemaal geen enkel benul is van de aanwezigheid van een vredevolle sfeer in onszelf dan zie je als het ware geen goud in de grond.

In de visie van de Shastra is dit mogelijk wanneer iemand wordt overheerst door zware bezoedeling, dus zeer sterke hebzucht, agressie, woede etc heeft. Er is zoveel onvrede zeg maar dat glans en vrede niet meer opvalt. Het kan zijn dat iemand helemaal geen gevoel heeft voor de vredevolle Boeddha-natuur in zichzelf maar dit betekent toch niet dat de Boeddha-natuur er niet is, hooguit dat ie zoals goud onder dikke lagen grond verborgen ligt en dan ongezien is. De Shastra leert dat het goud er hoe dan ook is. Zelfs zeer agressieve wezens bijvoorbeeld hebben een natuur van vrede waarin die agressie opkomt.

Boeddha is ieders ware natuur, van elk levend wezen. Dit is de hoofdoorzaak van Verlichting. Het Pad veroorzaakt dus in deze visie ook niet de Verlichting. Het Pad zorgt er voor dat het goud zich bij een beoefenaar onthult en verder gezuiverd wordt maar het Pad veroorzaakt niet het goud. Goud totaal gezuiverd van smetten is Volledige Verlichting.

Boeddha-natuur, het goud, is vanzichzelf volledig puur. De grond er op, de smetten die er aan kleven,  is slechts een soort aanslag. De vuiligheid waarin het goud zit, is niet echt doorgedrongen in het goud. De Shastra zegt dat hoe sterk de bezoedelingen of vuiligheid in ons ook is, het kan de puurheid, Boeddha-Natuur, niet aantasten en kan verwijderd worden.

Zolang echter het goud is bedekt met grondlagen en vuiligheid glanst het niet, komen de kwaliteiten die het van nature heeft niet naar voren. Zo is het ook met Boeddha-natuur. Boeddha-Natuur heeft de kwaliteit dat het bestaan verlicht, dat het glanst, een soort warmtegloed afgeeft, vredevol geluk is, wijs en mededogend, maar zolang het overdekt is met de vuiligheid van karma en verstorende emoties treden die kwaliteiten niet echt naar voren. In deze zin wordt gesproken over sluiers of versluiering. Maar aldoor wordt er dus op gehamerd dat dit bijkomstig is. Het zit aan het goud vast maar niet in het goud. Het kan verwijderd worden.

Beoefening kan ons op een punt brengen dat het vermoeden of het gevoel over het bestaan van goud in onszelf werkelijk wordt doorleeft op een manier die alle twijfels hierover doorsnijdt. Dit wordt in de Pali mijns inziens het moment genoemd dat iemand een stroom-betreder wordt. Het goud is ontdekt.

Het moet niet zo begrepen worden dat het goud veroorzaakt is door de beoefening van het achtvoudig Pad want dan zou Verlichting evengoed een tijdelijk geconditioneerd verschijnsel zijn, niks anders dan een gevoel, of waarneming of vliedend bewustzijn. Dat wordt ontkend.

De ontdekking van goud, van Boeddha-Natuur, tilt iemand uit boven twijfels over Boeddha, Dharma en Sangha en de twijfels of je anderen ooit tot werkelijk voordeel kunt zijn. Maar de ontdekking van goud betekent nog niet dat Boeddha-natuur, het goud, volledig vrij is van smetten.
Dat is alleen zo bij een Boeddha, die heeft de tweevoudige zuiverheid, die van het goud zelf en die in de vorm van de vrijheid van alle verontreiniging op het goud.

De Boeddha in ons is het goud dat zelf al zuiver is. Daar kan niks en hoeft niks aan veranderd te worden. Het moet ontdekt worden. Door verdere beoefening zal het goud volledig vrij worden van vieze grond (hebzucht, haat, trots, sluiers van geloof in dualisme etc). De voltooing van dit zuiveringsproces tot het verst mogelijke, heet Boeddhaschap.

De Sangha is die gemeenschap van edelen die niet alleen vermoed dat er goud is, maar uit eigen ondervinding hierover zonder enige twijfel is. Zij zijn ook zonder enige twijfel dat de smetten bijkomstig van aard zijn. Zij vallen niet terug in zoverre ze niet twijfels krijgen hierover of scepsis of alsnog andere visies gaan aanhangen.

Het feit dat Boeddha, Dharma en Sangha ons aanspreken moet er op wel op wijzen dat wij toch minimaal het bestaan van goud in onszelf vermoeden, aanvoelen.

Siebe

NB: de gehele vertaling downloaden,
zie bijlage hieronder.



« Laatst bewerkt op: 26-03-2014 18:40 door Dirk Knol »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Uttara Tantra Shastra, functie van de onbezoedelde boeddha-natuur
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2014 13:01 »
In de Uttara Tantra Shastra wordt onderwezen dat er een onbezoedelde vredevolle natuur is, vrij van gekweldheid, boeddha-natuur genoemd. Het is niet zo dat dit iets is wat ver in de toekomst ligt. Het is hier en nu aanwezig.

Het is omdat die onbezoedelde kwellingsvrije natuur aanwezig is dat er in mensen/wezens ook moeheid ontstaat van lijden en het verlangen om vrede te bereiken, de staat vrij van kwelling. Daarnaast is de functie van de onbezoedelde boeddha-natuur ook devotie voor dit doel.
Dus het is de functie van onbezoedelde boeddha-natuur om mensen/wezens te roepen als het ware tot het heilige leven, om vrede te vinden, om thuis te komen, en om jezelf te bevrijden van het hart bedrukkende en de verlammmende heerschappij van de bijkomstige bezoedelingen.
Dit is de verdienste van de ongeboren Boeddha-(natuur).

Verlangen naar vrede kan ook zo groot worden dat het de vorm aanneemt van angst voor ongemak en lijden van samsara. Dit grote verlangen en deze angst wordt in verband gebracht met mensen met de sravaka en pratyeka-boeddha aanleg en hun voertuigen. In de Shastra wordt zo'n krachtig verlangen uitmondend in angst voor lijden, beschreven als een obstakel, samen met vijandschap jegens de Dharma, een visie (psotulerend van een bestaand) zelf en het verontachtzamen van het welzijn van mede wezens.

De van oorsprong onbezoedelde manier waarop geest bestaat, onze essentie, de Boeddha-Natuur hoeft niet gezuiverd te worden. Er zijn echter bijkomstige te zuiveren bezoedelingen. Het beeld wordt gebruikt van water. Water is water. Als je er zout in gooit dan kun je dat zout weer verwijderen. Waarom? Omdat het zich niet wezenlijk vermengt met de essentie van water. Het wordt niet een inherent onderdeel van het water. Zo is dit ook met mentale vergiften als haat, kwaadheid, hebzucht, trots etc (sluier van mentale vergiften) en bijoorbeeld geloof in dualiteit (als onderdeel van de sluier van kennis). Wat bijkomstig is kan verwijderd worden, er kan afstand van gedaan worden. Goede daden verbeteren Boeddha-Natuur niet en slechte verslechteren het niet.

De vier oorzaken die de zuivering van bijkomstige bezoedelingen  teweegbrengen zijn: devotie voor de Mahayana Dharma, onderscheidende wijsheid die het niet-bestaan van een Zelf realiseert, meditatieve stabiliteit begiftigd met gelukzaligheid en mededogen.

De vrucht van deze zuivering is Boeddhaschap, de belichaming van tweevoudige zuiverheid. De zuiverheid van de onbezoedelde boeddha-natuur en de zuiverheid in de vorm van de vrijheid van alle bijkomstige bezoedelingen.

Siebe

Y1010

  • Gast
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2014 22:43 »
oef stroom en netwerk was volledig plat hier
ik ben er, dat is goed nieuws, geen goed nieuws voor sybe
en nu ergert hij zich weer dat de horens door het plafond steken

of men kijkt links
of men kijkt rechts
dat is niet omdat het bezoedeld is
alleen de aandacht is elders

kijk aandachtig naar de druppels in het water
verschillen ze?
neen ze zijn allen hetzelfde
de één gaat in die richting omdat de aandacht het zo stuurt
de ander in die richting
iedereen is boeddha
iedereen is zuiver
alleen de aandacht verschilt
en niet iedereen weet dat hij/zij zuiver is

 :) groet
« Laatst bewerkt op: 04-04-2014 23:01 door Y1010 »

Y1010

  • Gast
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2014 23:25 »
 :D ja zo is het

I: oei heb je daar een puist ? ja... jij hebt een dikke puist en die mag je absoluut niet hebben
ik heb iets voor je

P: euhhh  ja ik heb een puist en dat wordt inderdaad een puist genoemd, niets mis met die puist
dat is een volkomen zuivere dikke puist

de puist is de zuivering... :)

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, is iedereen al een Boeddha?
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2014 13:34 »
kijk aandachtig naar de druppels in het water
verschillen ze?
neen ze zijn allen hetzelfde
de één gaat in die richting omdat de aandacht het zo stuurt
de ander in die richting
iedereen is boeddha
iedereen is zuiver
alleen de aandacht verschilt
en niet iedereen weet dat hij/zij zuiver is

Ik reageer vooral omdat je een belangrijk onderwerp aansnijdt. Is iedereen al een Boeddha, als iedereen Boeddha-Natuur bezit? Ujukarin heeft er al eens gewezen dat dit een valkuil is van het Boeddha-Natuur onderricht; de gedachte dat je er dus al bent, dat je al Boeddha bent. Het onderricht over Boeddha-Natuur kan natuurlijk heel goed aansporen tot een positief gevoel over jezelf maar het moet niet aansporen tot trots of luiheid. Boeddha-Natuur bezitten is wat anders dan al een Boeddha zijn.

Waarom zijn in de praktijk niet alle wezens al Boeddha's als ze dan toch Boeddha-Natuur bezitten? Dit komt door de aanwezigheid van er aan bijkomstige sluiers/bezoedelingen. Daarin verschillen we. Gewone wezens zoals jij en ik belichamen de Boeddha-Natuur zeer belemmerd/vervormd. Het is alsof de Zon maar nauwelijks schijnt en de spontane kwaliteiten van de zon, diens verlichtende vermogens, glans, warmte etc nauwelijks te voorschijnkomen achter de wolken.

Gewone wezens en Bodhisattva's verschillen van een Boeddha in de mate waarin er zo'n belemmerend wolkendek aanwezig is in de onbezoedelde geest én ook daadwerkelijk optreedt als een belemmering van de zon van wijsheid. Bij gewone wezens treedt die belemmering eigenlijk aldoor op. We gaan heel gemakkelijk op in verbeelding, in emoties, aan de haal met een dialoog in ons hoofd etc. Dit is zeg maar de overheersende verwarde staat van gewone wezens.
Op een bepaald niveau van realisatie keert dit om. Er is dan nog wel een wolkendek, er zijn noch verstorende emoties, gedachtevorming etc maar men gaat er niet meer in op alsof het de waarheid is.
Dus het aanwezige wolkendek wordt ervaren als leeg en werkt dan niet meer zo belemmerend.
Er is gedetailleerd onderricht over de hoedanigheid van dit wolkendek en daar zal ik misschien later op ingaan.

Mensen/wezens verschillen niet qua Boeddha-Natuur (zon) maar wel qua versluiering (wolkendek). Bij de ene is het wolkendek dik, ondoordringbaar vrijwel en bij de ander veel minder dicht. Het is natuurlijk ook zo dat bij één mens dit ook niet altijd hetzelfde is. Maar er zijn wel grote lijnen.
Alleen bij een Boeddha is er helemaal geen wolkendek meer. Een Boeddha bezit dus niet alleen de Boeddha-Natuur, maar die onbezoedelde natuur is ook nog eens vrij van bijkomstige bezoedelingen. Dit noemt men tweevoudige zuiverheid.

Als je dit alles wilt nalezen en zelf bestuderen kun je het vertaalde document van Uttara Tantra Shastra downloaden onderaan deze draad.

Siebe
















« Laatst bewerkt op: 18-04-2014 16:17 door Dirk Knol »

Offline JG888

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #10 Gepost op: 05-04-2014 15:08 »
Citaat
Ik reageer vooral omdat je een belangrijk onderwerp aansnijdt. Is iedereen al een Boeddha, als iedereen Boeddha-Natuur bezit? Ujukarin heeft er al eens gewezen dat dit een valkuil is van het Boeddha-Natuur onderricht; de gedachte dat je er dus al bent, dat je al Boeddha bent. Het onderricht over Boeddha-Natuur kan natuurlijk heel goed aansporen tot een positief gevoel over jezelf maar het moet niet aansporen tot trots of luiheid. Boeddha-Natuur bezitten is wat anders dan al een Boeddha zijn.

Wat maakt het uit of je de boeddha-natuur bezit of niet, of welke naam je er ook aan wil geven? Als een beoefenaar leest dat hij de boeddha-natuur al bezit dan zal hij niet opeens minder lijden. Dus zal hij het pad blijven bewandelen om de reden die hij/zij daarvoor heeft, zij het omdat degene lijd of zij het omdat deze het bewustzijn wil verruimen en de werkelijkheid beter wil leren kennen, of beiden. De gedachte dat je er al bent zal door een gedreven beoefenaar worden gezien als een 'onware'/'onheilzame' gedachte, hij zal weten dat zolang hij nog lijdt hij er nog niet is.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2014 20:40 »
<knip> De gedachte dat je er al bent zal door een gedreven beoefenaar worden gezien als een 'onware'/'onheilzame' gedachte, hij zal weten dat zolang hij nog lijdt hij er nog niet is.

Boeddha wordt beschreven met pijnen. Is dat een teken dat hij er nog niet was?

Siebe

Offline JG888

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #12 Gepost op: 06-04-2014 11:20 »
<knip> De gedachte dat je er al bent zal door een gedreven beoefenaar worden gezien als een 'onware'/'onheilzame' gedachte, hij zal weten dat zolang hij nog lijdt hij er nog niet is.

Boeddha wordt beschreven met pijnen. Is dat een teken dat hij er nog niet was?

Siebe

Als iemand pijn heeft betekent dat dan dat degene lijdt? Van welk lijden zegt de boeddha dat hij het kan beëindigen? Is dat de pijn of is dat de aversie ten opzichte van de pijn?
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #13 Gepost op: 06-04-2014 11:27 »
Als iemand pijn heeft betekent dat dan dat degene lijdt? Van welk lijden zegt de boeddha dat hij het kan beëindigen? Is dat de pijn of is dat de aversie ten opzichte van de pijn?

Dat vind ik goede vragen:-)

Siebe

Offline JG888

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #14 Gepost op: 06-04-2014 17:05 »
Als iemand pijn heeft betekent dat dan dat degene lijdt? Van welk lijden zegt de boeddha dat hij het kan beëindigen? Is dat de pijn of is dat de aversie ten opzichte van de pijn?

Dat vind ik goede vragen:-)

Siebe

Bedankt. Zoals ik het begrijp en tevens ook heb ervaren is dat jij soms niks tegen de pijn kan doen, dat lijden is er. Het lijden dat de boeddha zegt dat kan worden beëindigt, dat is de 2e pijl namelijk de aversie tegen de pijn en het verlangen om geen pijn te hebben. Mensen hebben vaak dubbel zoveel leed omdat zij, en pijn hebben en dan ook nog de aversie tegen de pijn. Terwijl die 2e pijl, helemaal niet nodig is en ook niet handig is om te hebben.
Vandaar dat de boeddha wel degelijk pijn kan hebben gehad, maar de 2e pijl, het (extra) leed, dat is er niet.
Hoe meer iemand mediteert hoe meer dit wordt ingezien waardoor de 2e pijl zwakker wordt.
Maar geloof mij niet, onderzoek dit voor jezelf, geleende wijsheid is namelijk niet de diepe wijsheid dat kan komen door directe ervaring.
« Laatst bewerkt op: 06-04-2014 17:08 door JG888 »
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #15 Gepost op: 06-04-2014 18:43 »
Als iemand pijn heeft betekent dat dan dat degene lijdt? Van welk lijden zegt de boeddha dat hij het kan beëindigen? Is dat de pijn of is dat de aversie ten opzichte van de pijn?

Dat vind ik goede vragen:-)

Siebe

Bedankt. Zoals ik het begrijp en tevens ook heb ervaren is dat jij soms niks tegen de pijn kan doen, dat lijden is er. Het lijden dat de boeddha zegt dat kan worden beëindigt, dat is de 2e pijl namelijk de aversie tegen de pijn en het verlangen om geen pijn te hebben. Mensen hebben vaak dubbel zoveel leed omdat zij, en pijn hebben en dan ook nog de aversie tegen de pijn. Terwijl die 2e pijl, helemaal niet nodig is en ook niet handig is om te hebben.
Vandaar dat de boeddha wel degelijk pijn kan hebben gehad, maar de 2e pijl, het (extra) leed, dat is er niet.
Hoe meer iemand mediteert hoe meer dit wordt ingezien waardoor de 2e pijl zwakker wordt.
Maar geloof mij niet, onderzoek dit voor jezelf, geleende wijsheid is namelijk niet de diepe wijsheid dat kan komen door directe ervaring.

Duidelijk.

In ons hoofd lijkt een spin te zitten in een web. En die is aldoor maar bezig te controleren of het web nog wel goed is, of alles nog werkt, goed gaat. Het is aldoor maar aan het oordelen, keuren, controleren.
Heb ik het goed voor elkaar? Zo hoort het, zo hoort het niet. Eindeloos veel oordelen.

Vergelijk het maar met iemand die MS heeft. Bij zo iemand vallen langzaam of snel allerlei lichaamsfuncties uit en ook vaak mentale functies zoals korte termijn geheugen, planning worden aangetast. Beeld je eens zo levendig mogelijk in wat dit betekent? Beeld je in dat dit je zelf overkomt. Denk dan na over wat die spin zal voelen in dat web, hoe die in paniek zal zijn, hoe ie dit probeert en dat probeert.

In zekere zin doen we dit allemaal. We zijn spinnen. Die spin die wil zoveel. Heeft zoveel verlangens.
Die spin wil niet ziek worden, geen dierbaren verliezen, wil gezond blijven, wil niet dement worden, wil niet gek worden, wil voldoende eten, wil comfort, wil niet lijden, wil dit niet en dat niet. De spin wil ten diepste controle en daaraan ontleent het ook diens gevoel van geluk. Een spin is gelukkig wanneer alles onder controle is, alles zo gaat zoals ie wil.

Toch, de controle-demon, de spin, is niet het ware Zelf maar het is wel een hele sterke Zelf-illusie. Te krachtig om ongetraind niet in te geloven. Als je ernstig ziek wordt of op een andere manier alles onder druk komt te staan, zal de zelf-illusie van de controle-demon gewoonweg te krachtig blijken om prijs te geven, te doorzien als illusie. Alleen als wij die controle-demon overwinnen, en werkelijk loslaten, ons ware gezicht vinden, is er hoop. Ik geloof dat de beoefening van boeddhisme deze vrucht kan dragen.

Siebe Vleesgeworden Controle-Demon













 








Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Drie Fasen
« Reactie #16 Gepost op: 08-04-2014 22:03 »
In de Shastra worden Drie Fasen onderscheiden. Deze zijn de volgende namen gegeven: (gewoon) wezen, Bodhisattva en Boeddha.

Een gewoon wezen is een wezen dat de Boeddha-Natuur nog niet rechtstreeks heeft ervaren, of gezien met de ogen van wijsheid. In deze ongezuiverde fase overheersen in het leven van dat wezen hierdoor nog de bijkomstige bezoedelingen zoals hebzucht, kwaadheid, geloof in een Zelf etc. Een Bodhisattva heeft de Boeddha-Natuur rechtstreeks ervaren. In deze fase is er hierdoor sprake van een deels gezuiverde en deels ongezuiverde situatie. Er zijn nog altijd bezoedelingen waarvan afstand moet worden gedaan, maar ze overheersen niet meer. In de fase van een Boeddha is de Boeddha-natuur volledig vrij van alle bijkomstige bezoedelingen en hun overblijvende inprentingen.

Stel dat een wezen al deze fasen doorloopt dan moet je het zo begrijpen dat de Boeddha-Natuur zelf niet verandert. Het is dus niet zo dat er een Boeddha-Natuur is in de fase van een gewoon wezen en een andere Boeddha-natuur in de fase van een Boeddha. Nee, Boeddha-Natuur is onveranderlijk doorheen alle fasen maar alleen in de fase vrij van alle bezoedelingen komt het zeg maar volledig tot diens recht. Zoals je goud ook eerst moet ontdoen van verontreiniging voordat het gaat schitteren maar ook in het erts is het goud goud.

De kwaliteiten die onscheidbaar zijn van Boeddha-Natuur, zoals bijvoorbeeld wijsheid en mededogen en vrede, manifesteren zich onvervormd en onbelemmerd, dwz spontaan, in de fase van een Boeddha. Maar in principe heeft ook een gewoon wezen deze kwaliteiten van de Boeddha-Natuur maar door egocentrisme, door geloof in een Zelf, door mentale vergiften als kwaadheid, hebzucht etc vervormen de oorspronkelijke kwaliteiten. Dus het gaat er niet om dat ze afwezig zijn en ontwikkeld moeten worden, het gaat er om te begrijpen dat ze aldoor vervormd en belemmerd worden.

Je kunt de drie fasen denk ik goed vergelijken met de situatie van de zon en wolken.
De fase van een gewoon wezen is de fase dat er een dik wolkendek is waardoor de zon die altijd aanwezig is nauwelijks wordt gezien/ervaren en dus ook diens inherente warmte, glans, verlichtende capaciteit vrijwel uitblijft. In de fase van een Bodhisattva is er nog een licht wolkendek maar dit hindert niet meer dat de zon altijd zichtbaar is, voelbaar aanwezig is en de kwaliteiten onscheidbaar van de zon zich manifesteren. In de fase van een Boeddha zijn er geen wolken. De zon is stralend en volledig open aanwezig.


Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha-Natuur
« Reactie #17 Gepost op: 15-04-2014 17:50 »
Wat maakt het uit of je de boeddha-natuur bezit of niet, of welke naam je er ook aan wil geven?

Deze reactie ijlde nog na toen ik een stuk herlas in de Uttara tantra shastra van Asanga.

Wat maakt het uit of je Boeddha-Natuur bezit? In de Uttara Tantra Shastra worden een aantal redenen gegeven:

Over het algemeen hebben mensen beschroomdheid, een soort gevoel van minder-waardigheid, soms zelfs zelf-verachting. Hierin herken ik me wel. Het onderricht over Boeddha-Natuur kan dit genezen en maakt duidelijk dat daar geen reden voor is. Ieders natuur is onbezoedeld, was dat altijd en zal dat altijd blijven. Slechte daden kunnen het niet verpesten, goede niet verbeteren. Ieders natuur is Boeddha, van Hitler, een psychopaat of heilige, man of vrouw, dier of hellewezen, zelfs een christen:-) De onbezoedelde sfeer is er al. Daar gevoel voor krijgen kan zelfverachting oplossen en kan beschroomdheid om ooit Verlichting te realiseren wegnemen.

In onze cultuur is veel schuldgevoel en mensen voelen zich vaak inherent zondig, inherent slecht en schuldig. Dat komt denk ik deels door het christendom, met de doctrine van erfzonde, maar ik denk vooral omdat wij extreem op prestatie, op iets bereiken gericht zijn. Dat is hierin de grootste kwaaddoener denk ik. Boeddha's onderricht is mijns inziens radicaal anders. Er is geen erfzonde. Niemand is inherent schuldig, zondig, slecht of verdorven, integendeel! Iedereen is in wezen onbezoedeld. Al die schuldgevoelens en dat gevoel niet te deugen is enkel een verkeerde visie op jezelf. Dit vind ik nogal wat!

Het onderricht over Boeddha-Natuur maakt ook heel direct duidelijk wat wezenlijk is en niet. Wezenlijk is ieders altijd aanwezige onbezoedelde natuur, vredig. Onwezenlijk zijn zaken als hebzucht, haat, trots. Dat zijn alleen maar tijdelijke manifestaties in die natuur, wolken in de lucht, niet wezenlijk. Zeker, het doet zich voor maar door het te begrijpen als onwezenlijk, als een droom, hou je de juiste visie. Dat vind ik zelf het moeilijkst. Ik vind het heel makkelijk me te verliezen in de kenmerken of eigenschappen die zich tijdelijk manifesteren, bijvoorbeeld ook bij een ander, en dan raak ik verblind voor iemands ware toestand van onbezoedeld zijn. Dit is in feite een vorm van overdrijving.

Ware Bodhicitta, zo wordt het gezegd, drukt zich als volgt uit: "Moge de Boeddha die ook mijn ware natuur is zich openbaren". Dit is het vertrouwen dat behulpzaam is. Dit is radicaal anders dan jezelf zien als verdorven of inherent bezoedeld. 

Omdat iedereen Boeddha-Natuur bezit, zelfs een mier, een hellewezen, hongerige geest, icchantika etc,  is er ook geen enkel reden om andere wezens inferieur te achten. Dus voor trots, bijvoorbeeld dat je een boeddhist bent of andere redenen is geen grond. En dit was ook wat hoor in het India met zijn kasten.

Alle kwaliteiten zoals wijsheid/mededogen en liefde voor alle wezens zijn op een niet door beoefening veroorzaakte manier reeds aanwezig. Ook dat is mijns inziens belangrijk. Dus het doel van beoefening is niet wijsheid en mededogen in elkaar oefenen, via bewuste inspanning, maar zorgen dat alles wat de spontane manifestatie daarvan hindert, te elimineren. Dat is wat een Boeddha vervolmaakt heeft. Een Boeddha heeft mededogen en wijsheid niet gecreeerd maar vrij gemaakt van alles wat het stoort. 

Tot zover

Siebe







 




Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Wijsheid
« Reactie #18 Gepost op: 18-04-2014 15:45 »
In de Shastra wordt het zo uitgelegd dat er twee soorten wijsheid zijn die samen beoefent de vrucht van Boeddha-schap geven. De vrucht van Boeddha-schap wordt beschreven als een tweevoudige zuiverheid. Een oorspronkelijke zuiverheid van de sinds beginloze tijden onbezoedelde Boeddha-Natuur en daar bovenop een vrijheid van alle sluiers die bijkomstig van aard zijn, zoals de sluier van de mentale vergiften (hebzucht/verlangen, haat/afkeer en mentale blindheid/onwetendheid) en de sluier van kennis (geloof in het inherent bestaan van een Zelf/Ander/Daad, het echt bestaan van kenmerken en de notie van dualiteit).

Van de sluier van mentale vergiften wordt afstand gedaan, of wordt overwonnen, door gedachtevrije of niet conceptuele wijsheid gedurende meditatie. Tijdens meditatie verkeert de geest in zijn natuurlijke toestand van eenvoud zonder gedachten of concepten of emoties ed. Door zo tijdens meditatie in die staat te rusten, de geest er in te laten verwijlen, zonder kunstgrepen, zullen de mentale vergiften geleidelijk uitgeput raken. De mentale vergiften beschrijven het grove aspect van bezoedeling.

Daarnaast wordt een wijsheid onderscheiden in de post-meditatieve fase. In de post-meditatieve fase, zo kun je dat zeggen denk ik, is er doorgaans meer activiteit in de geest, meer komen en gaan. De wijsheid gedurende post-meditatie, tijdens werk of andere activiteiten bijvoorbeeld, kent alles op de juiste wijze en volledige wijze. Volledig in die zin dat deze wijsheid elke verschijnsel kent dat opkomt. Op de juiste wijze in die zin dat het dat kent als leeg, droom-gelijk, niet het Zelf. Bovendien kent deze wijsheid de ware natuur ook als leeg.

De sluier van kennis beschrijft in de geest het subtielere aspect van vervuiling. Binnen deze sluiers is de notie van dualiteit het meest subtiel en zal ook het langst voortbestaan.
De grove vervuiling zal eerst plaatsmaken, oplossen en daarna de subtielere.

Er wordt gezegd dat bij de sravaka-arhat en pratyekaboeddha arhat wel een vrijheid van mentale vergiften is bereikt, en daarmee een staat van vrede, maar er is nog geen afstand gedaan van de sluier van kennis.
Daarom wordt dit niet gezien als het definitieve nirvana en is dit niveau niet equivalent aan Boeddha-schap of volledige verlichting. Ook de Bodhisattva's op de bhumi's zijn niet vrij van bijkomstige sluiers. Geleidelijk de stadia doorlopend wordt afstand gedaan van alle bijkomstige bezoedelingen.

Door samen de meditatiefase en post-meditatie zo te beoefenen zal de stroom van zijn van de beoefenaar worden gezuiverd van alle sluiers inclusief hun overblijvende inprentingen. En zo wordt de vrucht, Boeddha-schap, de tweevoudige zuiverheid, verwezenlijkt. Dit is het ultieme voordeel voor jezelf en anderen, het ultieme profijt.

Siebe





Basho Roshi

  • Gast
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #19 Gepost op: 18-04-2014 18:45 »
Van de Boeddhanatuur of ons Boeddhawezen wordt gezegd door de Leraren, dat we pas na de Verlichting zullen beseffen, dat we vanaf het allereerste begin reeds een Boeddhawezen waren, en zijn. Maar dan beseffen we meteen ook, dat onze Ware Natuur geen bijzondere ontdekking is, integendeel; maar dat we nooit zonder deze Boeddhanatuur leefden. We hebben niets bijzonders verkregen, nee, eerder beseffen we dat alles nu volkomen natuurlijk is!

De grote moeilijkheid met de mens is, dat hij via de vijf Skandha’s of geledingen (vijf groepen waaraan gehecht wordt: materie en fysieke vorm; gewaarwording; perceptie of voorstelling; intenties en gedachten; bewustzijn of aandacht) de indruk heeft, dat hij een afgescheiden zelf is, dat als autonoom ego in de wereld staat. Vanaf zeer jonge leeftijd begint in het kind het “ik ben”- gevoel te ontstaan, dat de illusie wekt dat ik sta ten opzichte van de wereld, van de werkelijkheid. Een afgescheiden “ik” of zelf geeft de indruk dat dit zelf moet worden beschermd en gekoesterd. “Ik ben” als afgescheiden persoonlijkheid is volgens het Boeddhisme een waandenkbeeld, hetgeen niet betekent dat we er niet zijn. De subjectieve persoonlijkheid is derhalve een misleidende aanname dat we een onafhankelijke en onveranderlijke actor zijn in ons leven, en dat we controle zouden moeten uitoefenen vanuit een dergelijk standpunt. Het zelf draait hoofdzakelijk om ideeën van controle en beheersing. Dit is het gevolg van onbewuste aannames, veronderstellingen, die vervlochten zijn met de wijze waarop men reageert op ervaringen en waarneemt.

De meditatie is een indirecte vorm van het loslaten van de werking van de vijf Skandha’s. Deze Skandha’s vervormen als zintuiglijke geledingen de perceptie van de werkelijkheid en geven gecombineerd de indruk dat we een zelf in ons hebben, dat onveranderlijk en onafhankelijk van de wereld opereert. Niemand ontkomt aan dit concept, dit “zelf”-bewustzijn. Vandaar dat de Boeddha de Vier Edele Waarheden heeft gepredikt en het Achtvoudige Pad. Hij wil ons leren dat er een weg is om weer onze Boeddhanatuur te beseffen, dat wat we altijd al waren en zijn. Alle beoefening, meditatie, is niets meer dan het op indirecte wijze helpen als het ware een bewuste opening te maken. Waardoor we ons in rust en het innerlijk beschouwen van de werking van de Skandha’s realiseren dat we reeds zijn waar we naar op zoek zijn.

Het is de vraag hoe we kunnen beseffen dat we niet afgescheiden zijn van de wereld om ons heen, dat we geenszins onveranderlijk zijn. Dat wordt in het Boeddhisme gedaan door middel van het uitdagen van de denkbeelden die mensen koesteren omtrent het zelf en de wereld, hetgeen de filosofische ondergrond is voor de levende ervaring dat er eigenlijk geen dualiteit bestaat. Dat het dualisme slechts in onze geest leeft, in ons denken. Meditatie is daarbij erg belangrijk, omdat in het zitten en het beschouwen en loslaten (laten zijn voor wat het is) van het gedachteproces (dat natuurlijk gewoon doorgaat) het inzicht kan doorbreken dat we altijd al een Boeddhanatuur hebben gehad. Dit kan ook het Christusbewustzijn worden genoemd, omdat Jezus immers zei in Johannes 10:30, ik citeer uit de Herziene Statenvertaling van de Bijbel: "Ik en de Vader zijn één". Ik benadruk dat alles wat ik schrijf de eigen ervaring moet zijn, het slechts opslaan van teksten in ons hoofd zal niets helpen, omdat het dan slechts geheugenopslag is en niet is doorgedrongen tot in de diepte van ons wezen, van ons hart, van ons bestaan.

Met beleefde groet,

Basho Roshi :)
« Laatst bewerkt op: 18-04-2014 18:58 door Basho Roshi »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #20 Gepost op: 18-04-2014 20:08 »
Dit kan ook het Christusbewustzijn worden genoemd, omdat Jezus immers zei in Johannes 10:30, ik citeer uit de Herziene Statenvertaling van de Bijbel: "Ik en de Vader zijn één". Ik benadruk dat alles wat ik schrijf de eigen ervaring moet zijn, het slechts opslaan van teksten in ons hoofd zal niets helpen, omdat het dan slechts geheugenopslag is en niet is doorgedrongen tot in de diepte van ons wezen, van ons hart, van ons bestaan.

Duidelijk. Zoals ik ook al elders zei, de Dharma is niet gemakkelijk te verteren voor wezens zoals ons die buitengewoon ijdel, egocentrisch, opgeblazen, gehecht, passievol, controlefreaks etc zijn. Ik reken jou voor het gemak daar ook nog onder. Ik ken je natuurlijk niet maar ik beschouw eigenlijk alle mensen zo. Ik denk dat dat redelijk gepast is omdat ik dit beschouw als de normale toestand van de mens.

Er is gehechtheid. Gehechtheid is zo normaal en tegelijkertijd zo'n last. Beeld je eens levendig in dat je gaat sterven en hoe gehecht je dan misschien wel bent aan dit leven. Hoe moeilijk het is om werkelijk los te laten. Alles wat ook maar enigszinds belang-rijk is voor ons, wijst op gehechtheid. Hoeveel vreugde het ook op een bepaald moment ook geeft, belang-rijkheid keert zich denk ik tegen ons. Het is als een junk. Eerst is drugs alles voor hem en super belang-rijk. Als ie het moet missen voelt ie zich ellendig. Dus alles staat op scherp. Maar verliest het zijn belang-rijkheid dan is er vrijheid, lucht, ruimte. Belang-rijkheid heeft dat vernauwende effect.

Zo kijk ik ook naar geloof of visies of spullen of gezondheid of voortleven. We steken daar erg veel belang in. Dit gaat zich tegen ons keren. Ik kan dat dagelijks ervaren.

Ik stel voor om dit elders voort te zetten als je het interessant genoeg vindt. Zou jij een nieuwe draad willen openen, als je hier op wilt ingaan? Dan kan dit gereserveerd blijven voor de bespreking van Uttara Tantra Shastra.

Siebe



 






Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, De Kwaliteiten, De Tien Krachten
« Reactie #21 Gepost op: 04-05-2014 10:19 »
In Hoofdstuk 3 worden de kwaliteiten van een Boeddha beschreven. De kwaliteiten zijn de kenmerken van  realisatie. De absolute kaya, de dharmakaya, heeft zich direct geopenbaard als het object of veld van ervaring van de heilige en authentieke wijsheid van de edele.

De dharmakaya bezit tweeëndertig kwalititeiten: de tien krachten, de vier soorten van onverschrokkenheid en de zogenaamde achttien ongemengde kwaliteiten. De tien krachten zijn tien krachten van kennis die de sluier van niet-weten overwinnen. Ze worden in het vers als volgt genoemd en uitgelegd:

Wat de moeite waard is en waardeloos kennend,
het rijpend product van alle actie kennend,
vermogens1, temperamenten, en wensen kennend,
het pad dat de volledige omvang bereikt kennend,
meditatieve stabiliteit enzovoort kennend-
wanneer het verstoord2 is of zonder verontreiniging-
herinnering aan vorige staten, goddelijk zicht, en vrede
zijn de tien aspecten van de kracht van kennis.
(1) “faculties” (2) “afflicted”


(1) Van het eerder opgewekt hebben van bodhicitta en vertrouwd te hebben op het heilige committment vertegenwoordigd door de [bodhisattva] gelofte, is er kennis aangaande hoe een welgevallig product van rijpen wordt bereikt door [de beoefening van] deugdzaamheid en hoe een onwelgevallig product van rijping wordt geoogst. Dus er is kennis van wat de moeite waard is en aan te raden, van wat waardeloos is en niet aan te raden (Tib. gnas dang gnas min), enzovoort.
(2) Door het onderricht over activiteit en diens vrucht (Skt.  karma, Tib. las ’bras) is er kennis van het product, van het volledige rijpen van alle activiteiten.
(3) Aangezien de Dharma is onderwezen in overeenstemming met de vermogens [van wezens] is er kennis [en herkenning] van respectievelijk verheven en mindere vermogens.
(4) Aangezien er manifestatie was in overeenstemming met het temperament [van wezens] is er kennis van de uiteenlopende temperamenten.
(5) Aangezien er manifestatie was in overeenstemming met de wensen [van wezens] is er kennis van de uiteenlopende wensen en aspiraties.
(6) Vanuit het gecultiveerd hebben van alle voertuigen is er kennis die de volledige omvang van samsara en nirvana bereikt. [Dit wil zeggen dat een boeddha alle paden volledig kent die leiden naar cyclisch bestaan en ook diegenen die leiden naar volledige bevrijding].
(7) Vanuit hartgrondige toewijding aan samadhi is er kennis van meditatieve stabiliteit enzovoort, kennend wat verstoord1 is en wat zonder verontreiniging is.
(8.) Voortkomend uit onuitputtelijke deugdzaamheid is er herinnering van vorige staten [van bestaan].
(9) Vanuit een verheven edele-geestesgezindheid jegens levende wezens enzovoort is er kennis van geboorte en de transmigratie van de dood, [die worden gezien] door goddelijke visie.
(10) Door het onderrichten van de Dharma om verontreiniging uit te putten, is er de verwezenlijking van de kracht van het weten dat alle verstoring is gestild en verontreiniging is uitgeput.
(1) “afflicted”

Deze tien aspecten van kracht overwinnen alles waarvan afstand moet worden gedaan, elk in overeenstemming met diens respectievelijke oorzaak. Zichzelf rechtstreeks onthuld hebbend, overwinnen ze de Vier Mara’s, of in andere woorden, alles wat behoort tot het deel dat niet bevorderlijk is voor jezelf en [alle] anderen.

Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Onderscheidende Wijsheid
« Reactie #22 Gepost op: 08-05-2014 18:42 »

De volgende twee versen en hun commentaar komen uit hoofdstuk 5 getiteld `Profijt`
Ze bespreken het belang en de uitmuntendheid van onderscheidende wijsheid.

B.II.3.1.4. Presentatie van de reden voor deze uitmuntendheid

Waarom [is het zo voordelig]? Vrijgevigheid geeft alleen rijkdom,
discipline leidt tot de hogere staten van bestaan, en
meditatie verwijdert verstoringen.
Onderscheidende wijsheid neemt volledig afstand van alle verstoringen en
[belemmeringen tot] kennis.
Het is daarom allerhoogst, en diens oorzaak is het bestuderen van deze.


Men kan zich afvragen waarom het zulk groot voordeel heeft. Wanneer niet in bezit van onderscheidende wijsheid zal uitgebreide vrijgevigheid slechts materiele rijkdom geven, uitgebreide discipline zal alleen maar leiden tot de hogere staten van bestaan, en meditatie zal slechts de verstoringen verwijderen, in de zin van ze onderdrukken1 en ze bedwingen2.
Tegengesteld daaraan doet onderscheidende wijsheid die de vier vajrapunten realiseert volledig afstand van de sluiers van de verstoringen en de belemmeringen tot kennis samen met hun overblijvende inprentingen. Om deze reden is onderscheidende wijsheid die de diepzinnige ultieme natuur realiseert suprematie zelf, en veruit uitmuntender dan vrijgevigheid enzovoort. Daarom, er zijn bijzondere voordelen van een training in de vorm waarin men studeert op en nadenkt over de sublieme woorden van de Boeddha die de vier vajrapunten onderwijst. Dit is door het feit dat er slechts één oorzaak is voor de realisatie vertegenwoordigd door de onderscheidende wijsheid, die veruit uitmuntender is dan de verdienste voortkomend uit de drie [praktijken] van vrijgevigheid enzovoort. Deze enkele oorzaak bestaat uit het bestuderen van de sublieme woorden van de Boeddha die de vier vajrapunten onderwijst, uit het vervolgens vertrouwen in hen hebben, en jezelf trainen [aangaande hun betekenis]. (1) “suppress” (2) “keeping them down”



B.II.3.1.5.5.2. Uitleg van wijsheid zijnde de verheven remedie

Aangezien er behoudens onderscheidende wijsheid
geen andere oorzaak is om deze [sluiers] te verwijderen,
is deze onderscheidende wijsheid allerhoogst.
Diens basis1 is studie,  zulke studie is verheven.
(1) “ground”


Aangezien het zich punten realiseert zoals diegene [hier] op de meest voortreffelijke manier [besproken], is er afgezien van onderscheidende  wijsheid geen andere oorzaak dat de twee sluiers bij hun uiteindelijke wortel zal elimineren. Vrijgevigheid enzovoort, wanneer het verstoken is van onderscheidende wijsheid, kan alleen de directe manifestatie van de sluiers onderdrukken maar kan ze niet elimineren tot in die mate dat diens zaden worden ontworteld. Tegengesteld hieraan heeft de perfectie van onderscheidende wijsheid de mogelijkheid de zaden van de twee sluiers en hun overblijvende inprentingen met wortel en al te verwijderen. Om deze reden is onderscheidende wijsheid, dat de opstapeling van oorspronkelijke wijsheid vormt, verheven en uitmuntender dan de vijf perfecties van verdienste. De basis1 die zulke onderscheidende wijsheid zal doen toenemen is het leren van de sublieme woorden van de Boeddha, die zulke onderwerpen onderwijst als deze vier vajrapunten, samen met de commentaren die hun bedoelde betekenis uitleggen, en aldoende op de juiste manier. Hoewel de verdienste voortkomend uit vrijgevigheid, ethisch gedrag, en meditatie extreem veelsoortig is, is de wijsheid van het leren van een diepzinnig onderricht zoals dit verreweg uitmuntender.
(1) “ground”


Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #23 Gepost op: 09-05-2014 17:10 »

Uit Hoofdstuk 5, Profijt

B.II.3.3. Opdracht [van verdienste] en samenvatting van de betekenis
B.II.3.3.1. Betekenis van de voordelen gecombineerd met een toewijdingsgebed
  

Op de juiste wijze de zeven vajrapunten van de juwelen toegelicht hebbend, het volkomen zuivere element, perfecte1 verlichting, kwaliteiten, en activiteit, mag iedere deugdzaamheid die ik hiervan oogst er toe leiden dat alle levende wezens de Heer van Grenzeloos Leven zien die begiftigd is met Oneindig Licht.
Bij het zien ervan, moge hun smetteloos Dharma-oog openen en moge ze de hoogste verlichting bereiken.

(1) “flawless”

Dus ik heb op de juiste wijze de zeven punten uitgelegd die gelijken op een vajra, zijnde de drie Zeldzame en Sublieme, het van nature volkomen zuivere element, verlichting vrij van verontreiniging, het feit dat [verlichting] vierenzestig kwaliteiten bezit, en de manifestatie van activiteit. Mag alle deugdzaamheid die ik, Maitreya, oogst van deze uitleg, alle levende wezens, wiens aantal grenzeloos is als ruimte,  tijdelijk leiden naar het op rechtstreekse wijze waarnemen van de kaya van Amitayus (Tib. tshe dpag med), de grote Wijze van Eindeloos Leven die begiftigd is met Oneindig Licht. Bij het waarnemen van hem mogen ze dan ook zijn onderrichtingen ontvangen. Moge hun Dharma-oog bevrijd worden van stof en moge de realisatie van het niet verontreinigde pad van zien in hen geboren worden. Mogen ze tenslotte onovertroffen allerhoogste verlichting bereiken. Alle deugdzaamheid van het samenstellen van deze tekst wordt opgedragen aan alle levende wezens voor hun onovertroffen verlichting. Door dit worden alle volgelingen geadviseerd en aangemoedigd om zichzelf aan de beoefening te wijden.

Siebe

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2604
    • Bekijk profiel
Re:Uttara Tantra Shastra, Systematiek
« Reactie #24 Gepost op: 10-05-2014 15:09 »
Wat maakt het uit of je de boeddha-natuur bezit of niet, of welke naam je er ook aan wil geven? Als een beoefenaar leest dat hij de boeddha-natuur al bezit dan zal hij niet opeens minder lijden. Dus zal hij het pad blijven bewandelen om de reden die hij/zij daarvoor heeft, zij het omdat degene lijd of zij het omdat deze het bewustzijn wil verruimen en de werkelijkheid beter wil leren kennen, of beiden. De gedachte dat je er al bent zal door een gedreven beoefenaar worden gezien als een 'onware'/'onheilzame' gedachte, hij zal weten dat zolang hij nog lijdt hij er nog niet is.

Er wordt gezegd dat Asanga langdurig mediteerde op de komende Boeddha Maitreya. Dit leidde er toe dat hij hem ontmoette en onderricht van de komende Boeddha ontving. Dit zijn de vijf werken van Asanga/Maitreya geworden. Eén van die werken is in deze draad een beetje besproken, de Uttara Tantra.

Een ander werk is genaamd 'Onderscheiden van Verschijnselen en Zuiver Zijn' (dharmadharmatavibhagakarika). Dit heb ik ook vertaald uit het Engels. De basisteksten stammen af van Asanga/Maitreya en zijn becommentarieerd door anderen. Samen, basistekst en commentaar zijn de genoemde werken.

Wat in deze werken oa te vinden is, is een soort algemene lijn van het Pad, het Ontwaken en het verdere Pad naar Boeddhaschap De lijn is ongeveer zo: voorbereiding, de studie van de sutra's, het nadenken er over, het leren kalmeren van de geest via kalmte-meditatie, het beoefenen van indachtigheid, het opgeven van kwalijke gewoonten, het ontwikkelen van heilzame staten etc, dat staat ten dienste van het ontdekken van de Boeddha-Natuur, dat equivalent is aan de Waarheid van beëindiging van lijden want deze Boeddha-natuur is vrij van geboorte, verouderen, ziekte en dood.

In het werk "Onderscheiden van Verschijnselen en Zuiver Zijn" wordt dit moment "ontmoeting" genoemd. In andere tradities noemt men dit volgens mij ook wel Introductie. Hoe je het ook noemt, ons oog moet open gaan en dat gaat dan open. Deze ontmoeting is het Pad van Zien, waarop zoheid, of de ware natuur, is bereikt. Boeddha-natuur, de Kaya van de heer van Grenzeloos Leven die begiftigd is met oneindig licht is ontdekt, heeft zich onthult. Ons Dharma-oog is dan geopend. Daarom heet het volgens mij het Pad van Zien.  Dit markeert ook het moment dat iemand van een doorsnee mens een bodhisattva wordt. Er is nu kennis die doorsnee mensen niet hebben. Dat rechtvaardigt het onderscheid zeg maar.

Het is volgens mij ook de bedoeling dat je zo zit, zo mediteert. Met de wens dat de boeddha-natuur, die je eigen ware natuur is, en reeds aanwezig is, zich onthult. Dat is denk ik wat het onderricht over Boeddha-natuur vooral betekent. Ontspan, laat los, opdat dat wat op natuurlijke of spontane wijze verwijlt, aan je kan openbaren. Deze ontmoeting is het zaad voor Boeddha-schap zeg maar.

Heeft deze ontmoeting plaatsgevonden dan is men nog geen Boeddha of volledig verlicht, maar er is wel een soort ontwaken. Wat moet er vervolgens gebeuren? Dat wordt uitgelegd in een vers met als titel Herinnering.

Hoewel realiteit door gewaarzijn is gezien
Herinnering-het pad van meditatie,
bestaande uit factoren die verlichting induceren
is nodig om de smetten te elimineren.


Dit is het pad van meditatie waar men beoefent om alle smetten te elimineren die alleen meditatie kan verwijderen. Wat zeg maar met geopend Dharma oog bekend is geworden, tijdens de ontmoeting, wordt nu het Pad van Meditatie en er begint een proces van gewenning om alles wat stof in dat oog strooit zeg maar te verwijderen. Alle smetten weg te werken.

Zo zal dat leiden tot een volledige onderdompeling in diens kern, zoheid of boeddha-natuur vrijgemaakt van iedere smet. Dan is de transformatie voltooid en is men een Boeddha.

Aantekening. Er is volgens mij van oudsher binnen boeddhisme maar wrs nog wel breder discussie over de vraag hoe en wat tot ontwaken leidt. Is een Pad echt geschikt? Is het juist nodig om te verrassen en zo een radicale breuk met de gewone geest te veroorzaken? Er zijn meesters die vinden zelfs meditatie nutteloos.  Een meester die hier ook erg mee bezig was, was Krishnamurti die een Pad, of oefenvorm naar Waarheid afwees. Toch zie ik wel dat men in boeddhisme in ieder geval een soort systematiek aanwendt en een kardinaal moment is ontdekking of ontmoeting.

Siebe

Bunnytheis

  • Gast
Re: Uttara Tantra Shastra, Boeddha
« Reactie #25 Gepost op: 07-12-2016 08:27 »
I think it can be used soon.

Offline ekayano maggo

  • wat is dit
  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 429
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Uttara Tantra Shastra, PDF
« Reactie #26 Gepost op: 05-11-2018 17:55 »
nogmaals,
maar dan in pdf

zie bijlage
« Laatst bewerkt op: 05-11-2018 18:17 door ekayano maggo »


maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen