Poll

abortus en nirvana?

abortus
0 (0%)
nirvana
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Auteur Topic: nirwana  (gelezen 5788 keer)

Offline catlover2413

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
nirwana
« Gepost op: 08-04-2014 16:32 »
Ik wil graag boeddhist worden, maar ik heb 2 keer abortus gepleegd zou het nog mogelijk zijn?
« Laatst bewerkt op: 08-04-2014 16:36 door catlover2413 »

lord rainbow

• Gast
Re:nirwana
« Reactie #1 Gepost op: 08-04-2014 17:02 »
Natuurlijk wel.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 08-04-2014 20:29 »
Geheel mee eens. Zelfs moordenaars zoals Angulimala konden boeddhist worden, monnik zelfs, en later Verlichting bereiken. Hun 'oude' karma dragen ze met zich mee en ook als monnik had Angulimala nog wel wat oude akkefietjes die hem achtervolgden, maar een goed boeddhist en in zijn geval zelfs een perfect Mens kun je er gewoon mee worden! Het ligt anders wanneer je jezelf serieus praktiserend boeddhist noemt en dan toch vervolgens direkte verantwoordelijkheid voor een abortus neemt (niet om medische reden), dat is nogal in strijd met je eigen practice maar dan nog is het primair jouw karma en geen Goddelijke Veroordeling ofzo...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline catlover2413

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2014 20:32 »
Ik heb epilepsie en daardoor kon het niet en was jong en niet echt verantwoordelijk helaas! maar heb nu wel spijt.

Offline JG888

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08-04-2014 21:02 »
Wat is gedaan is gedaan. Daar kan je niks meer aan doen, waar je wel wat aan kan doen, dat is hoe je nu leeft. Het achtvoudige pad en dus tenminste de 5 leefregels volgen draagt bij aan een heilzaam leven. Spijt en schuldgevoelens mogen er zijn maar weet dat dit niet heilzaam is. Je kan er nu niks meer aan doen, het beste wat je kan doen, is jezelf vergeven. Dit is natuurlijk een proces en dit kan je niet afdwingen. Het volgen van het achtvoudige pad en de beoefening van meditatie kan je hierbij helpen. Het is nooit te laat om heilzaam te leven.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08-04-2014 22:10 »
Wat is gedaan is gedaan. Daar kan je niks meer aan doen, waar je wel wat aan kan doen, dat is hoe je nu leeft. Het achtvoudige pad en dus tenminste de 5 leefregels volgen draagt bij aan een heilzaam leven. Spijt en schuldgevoelens mogen er zijn maar weet dat dit niet heilzaam is. Je kan er nu niks meer aan doen, het beste wat je kan doen, is jezelf vergeven. Dit is natuurlijk een proces en dit kan je niet afdwingen. Het volgen van het achtvoudige pad en de beoefening van meditatie kan je hierbij helpen. Het is nooit te laat om heilzaam te leven.

Hoe kom je er bij dat spijt niet heilzaam is? Spijt is juist een belangrijke zuiverende en dus heilzame factor. De kracht van oprechte spijt kan veel goeds brengen. Het onderricht is hierover glashelder. Dus je zult wel iets anders bedoelen dan wat je zegt over spijt.
Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08-04-2014 22:53 »
Na,

Er zijn twee soorten spijt.
Worden ook wel onderscheiden in schuld en spijt.

Waarbij met de een dan bedoeld wordt het blijven hangen in schuldgevoelens,
waarmee je niets opschiet. Je blijft maar ach en wee klagen en och
och och wat deug ik toch niet.
En met de ander wordt dan bedoeld spijt,
wat gebaseerd is op inzicht.
Inzicht in waarom iets wat je gedaan hebt negatief is.
Als je dat ziet kun je je voornemen dat waar je spijt van hebt niet meer te doen.
Je kunt er ook nog eens iets positiefs tegenover zetten.

Op die manier kunnen negatieve handelingen
gezuiverd worden en kun je het achter je laten.
En kun je verder.

Negatieve handelingen ( van wat je zegt,wat je denkt en wat je doet)
zijn negatief wanneer ze anderen schaden of je eigen geest verstoren.
« Laatst bewerkt op: 08-04-2014 22:55 door Dirk Knol »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09-04-2014 00:33 »
Na,

Als je dat ziet kun je je voornemen dat waar je spijt van hebt niet meer te doen.

En kun je verder.

Ja, schuldgevoelens gaan over jezelf. Jij verwijt jezelf, je denkt min en laag over jezelf, je veroordeelt jezelf. Een gevoel van falen, donker, duister, tekortschieten, niet deugen. Heel wezenlijk niet over je daden, activiteiten, maar echt over jezelf. Dus er is bij schuldgevoel geen onderscheid tussen slechte daden en je zelf oftewel karma en onbezoedelde natuur. Alleen hierom al is het onderricht over Boeddha-Natuur zo belangrijk.

Spijt gaat over activiteiten. Je hebt spijt van iets wat je gedaan hebt. In het onderricht over spijt gaat het ook daarover en niet over schuld. Althans ik ben dat nog nooit tegengekomen.

Maar wat weten wij, ook JG888, nou feitelijk over het niet of wel heilzame karakter van de spijt van catlover? JG888 zegt zonder enige uitleg dat spijt niet heilzaam is. Dat mag vragen oproepen toch?

Siebe

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09-04-2014 05:30 »
Ik wil graag boeddhist worden,

De eerste toegangspoort is de toevlucht zoeken tot de  Sangha. Dwz. omgaan met gelijkgezinde en goede mensen, dwz. studie en contemplatie van wijze teksten en geschriften. Dwz. gehoorzaamheid aan de regels van de wijzen en heiligen, mensen met een bijzonder goede naam en faam.

De eerste toegangspoort voert naar de tweede toegangspoort namelijk toevlucht zoeken tot de Dharma. Dwz. dat het inzicht persoonlijk is geworden, de Dharma is niet louter een theorie, geen leer meer, maar een positieve krachtbron waar men uit kan putten.

De tweede toegangspoort voert naar de derde toegangspoort namelijk toevlucht zoeken tot de Boeddha. Dwz. het innerlijk licht schijnt en straalt, het licht is zo groot dat men een voorbeeld is voor de mensen en mensheid.  De innerlijke blik is op Nirwana gericht. 
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline JG888

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09-04-2014 07:00 »
Na,

En kun je verder.

Ja, schuldgevoelens gaan over jezelf. Jij verwijt jezelf, je denkt min en laag over jezelf, je veroordeelt jezelf. Een gevoel van falen, donker, duister, tekortschieten, niet deugen. Heel wezenlijk niet over je daden, activiteiten, maar echt over jezelf. Dus er is bij schuldgevoel geen onderscheid tussen slechte daden en je zelf oftewel karma en onbezoedelde natuur. Alleen hierom al is het onderricht over Boeddha-Natuur zo belangrijk.

Spijt gaat over activiteiten. Je hebt spijt van iets wat je gedaan hebt. In het onderricht over spijt gaat het ook daarover en niet over schuld. Althans ik ben dat nog nooit tegengekomen.

Maar wat weten wij, ook JG888, nou feitelijk over het niet of wel heilzame karakter van de spijt van catlover? JG888 zegt zonder enige uitleg dat spijt niet heilzaam is. Dat mag vragen oproepen toch?

Siebe

Het is een kwestie van woordkeuze. Ik bedoelde inderdaad zoals Dirk aangaf de schuldgevoelens die voor onheilzaam denken, spreken en handelen kan leiden. Bedankt voor het vragen naar verduidelijking, zodat wij catlover haar vragen kunnen beantwoorden en haar een beetje kunnen ondersteunen.
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Tommy

• Geslacht: Man
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 02-05-2014 11:12 »
Welkom kattenliefhebber!
Ik ben ook van mening dat je altijd boeddhist kunt worden. Dat is een van de geweldige vrijheden van het boeddhisme: het kan altijd en overal.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu