Auteur Topic: Iemand die zoekt naar balans  (gelezen 4076 keer)

Offline Bleek001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Iemand die zoekt naar balans
« Gepost op: 02-06-2014 15:43 »
Hallo iedereen,

Na lang wikken en wegen heb ik eindelijk de knoop doorgehakt: Ik wil me gaan verdiepen in het Boeddhisme. De eerste vraag die nu in jullie opkomt is waarschijnlijk waarom ik dit wil. Daarom wil ik jullie graag mijn verhaal vertellen en hoop ik dat jullie mij tips kunnen geven hoe ik verlichting kan bereiken.

De reden waarom ik me wil verdiepen in het Boeddhisme is, omdat ik nu al ruim 10 jaar uit balans leef (ik ben nu 25). Er is tien jaar geleden een periode geweest in mijn privé leven waarin ik door mijn familiesituatie ontzettend veel negatieve gevoelens heb meegekregen die ik als 15-jarige puber niet kon aankon.

Door de jaren heen ben ik uitgegroeid tot een jongen die intens sterke emoties voelt die gedomineerd kunnen worden door enorme vreugde of intense depressiviteit. Ik heb mezelf laten doorlichten waar dat dan wel of niet door zou kunnen komen en het antwoord was gewoon van tja, je bent wat slimmer dan de gemiddelde mens, waardoor je je emotioneel anders ontwikkeld heb (geen hoogbegaafdheid hoor, gelukkig...). Ikzelf merk anders niks van dat slimmer zijn in mijn dagelijkse leven en ik denk dus ook dat de oorzaak van mijn gebrek aan balans ergens anders ligt...

Na lang na te hebben gedacht denk ik gewoon dat ik gewoon geen enkele rem op mijn emoties heb, omdat ik ze zo extreem meegemaakt heb in mijn puberteit dat dat de 'norm' is geworden voor mij. Gedurende deze tijd kan ik oprecht zeggen dat ik een stuk haat ontwikkeld heb voor een deel van mijn familie en deze haat heb ik 10 jaar lang met me meegedragen en nooit van me af geschud... Na een tijd overspannen te zijn geweest ben ik de wereld rond gaan reizen en heb ik intens leren genieten van al het moois om ons heen. Ik had mijn roeping gevonden en dat is de wereld zien, leren en kennen. Ik heb mezelf daarna lange tijd goed gevoeld. Heb een gelukkige relati van bijna 3 jaar gehad, maar dat is door mijn reispassie kapot gelopen... Jammer, maar we waren allebei in een andere fase van het leven en dat bleek ook wel. Ik probeer nu in te halen wat ik als 16 jarige niet heb kunnen doen. Ondanks dat merk ik nog steeds een gebrek aan balans in mijzelf die zeer recentelijk heel hard aan het licht is gekomen.

Sinds december vorig jaar was ik 3 maanden in een kortstondige relatie met een dame uit Suriname... Het leek helemaal de goede kant op te gaan, totdat zij er met een ander vandoor was gegaan in de week dat ik met mijn vliegticket geboekt had om haar weer te zien. Ik zelf was lange tijd weg toen ik een vriendin had, dus ik kon wel enigszins begrip opbrengen voor de situatie, maar dat maakte het niet minder pijnlijk. Daarna begonnen de leugens en het bedrog terwijl ik probeerde er nog wat van te maken. Lange tijd leek het dan goed te gaan en daarna viel alles als een kaartenhuis weer in elkaar.

Dit halen en trekken heeft mij zo ontzettend gefrustreerd, dat ik wederom in onbalans leef en voor het eerst heb ik het gevoel dat die onbalans mijn persoonlijkheid negatief begint te beïnvloeden en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Kortom, ik wil leren vrij te zijn van al die negatieve gevoelens die me jarenlang beïnvloed hebben en ik wil weer balans vinden in mezelf.

Graag zou ik willen vragen om een mooie introductie en tips en tricks hoe ik dit kan bereiken.

IssaBuddha

• Gast
Re:Iemand die zoekt naar balans
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2014 16:24 »
Hallo Bleek001,

Vanochtend las ik in de trein net een artikel van boeddhist en psychotherapeut Han F. de Wit, uit het boek "Boeddhisme en psychotherapie".
Toen ik jouw stuk las daarnet, kwam bij mij op, dat je dit stuk misschien ook wel zou kunnen aanspreken.
Ik ben toen gaan googlen naar Han F. de Wit en zag, dat zijn artikel ook op internet staat.
Hier is de link: https://docs.google.com/file/d/0B1T7Z6dQz21BYlQxd3VuN2d1ZTA/edit?pli=1
Ik zou zeggen: print het uit en lees het eens rustig door.
Misschien heb je er wat aan.
Wat snelle "tips en tricks" op een forum over hoe je verlichting kunt bereiken zullen je denk ik weinig behulpzaam zijn - zo die al te geven zijn.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2014 19:45 »
Hallo Bleek001,

Welkom.

Introductie:

- We ervaren het leven als ongemakkelijk
- Daar is een rede voor
- Je kunt vrij zijn van dat ongemak
- Er is een manier om dat te bewerkstelligen

Tip 2:

Wordt vrienden met jezelf.

Offline Bleek001

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2014 21:11 »
Bedankt voor het document waar je naar verwijst. Ik ben denk ik echter niet in de staat van neurotisch lijden. Ik zoek gewoon naar een manier om te remmen... Wat betreft de dingen die er in mijn jeugd zijn gebeurd, wil ik kwijt dat ik nooit vergeven heb, maar dat ik mijn gevoel omtrent mijn familie ook nooit zo als een probleem ervaren heb. Pas recent in een contemplatie moment heb ik opgemerkt dat het onbewust heel veel dus in mij teweeg heb gebracht. Sinds ik dit weet vallen er ook veel dingen op hun plek... Ik ben dus ook met meditaties begonnen en dit helpt me echt tot rust te komen, maar ik wil graag weten waar de volgende stappen liggen in het hele proces en waar ik (het liefst online) goede gestructureerde literatuur kan vinden over het Boeddhisme, zodat ik dit toe kan passen.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2014 21:36 »
Ik zoek gewoon naar een manier om te remmen....

Een goede manier te remmen,
is erbij te zijn wanneer ze
ontstaan.

Daarnaast kun je er over nadenken wat ze je opleveren.

Daarnaast kun je positieve gevoelens trainen

Je kunt spijt betuigen

« Laatst bewerkt op: 02-06-2014 21:41 door Dirk Knol »

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2014 23:02 »
waar ik (het liefst online) goede gestructureerde literatuur kan vinden over het Boeddhisme, zodat ik dit toe kan passen.

In combinatie met Dirk's Tip 2
Citaat
Wordt vrienden met jezelf.
lijkt me het nieuwe boek van Pema Chödrön "Mediteren. Een praktische gids om vrienden te worden met jezelf" wel een mogelijkheid. Het is een bijzonder praktisch boek, met goede tips en oefeningen hoe je kunt werken met gedachten, emoties en zintuiglijke waarnemingen.
Eén hoofdstuk geeft je zelfs in de titel al een volgende tip:

Stop met vechten.

Op zich werkt dat al remmend.

(zie: http://www.bol.com/nl/p/mediteren/9200000015479615/ )

Een tip van Pema Chödrön uit een ander boek (Gerust in onzekerheid):

Begin (steeds opnieuw) waar je bent

Begin waar je bent. Dat is belangrijk. Tonglen-beoefening (en alle meditatie-beoefening) is niet gericht op later, wanneer je het allemaal voor elkaar hebt en je iemand bent die je echt respecteert. Misschien ben je de meest gewelddadige persoon in de wereld - dat is een prima plek om te beginnen. Dat is een heel rijke - een pittige, stinkende - plek om te beginnen. Misschien ben je de meest depressieve persoon ter wereld, de meest verslaafde persoon ter wereld, de meest jaloerse persoon ter wereld. Misschien denk je dat er zich geen andere mensen op deze planeet bevinden die zichzelf zo haten als jij doet. Dat zijn allemaal goede plekken om te beginnen. Precies waar je bent - dat is de plek om te beginnen.
Wat je voor jezelf doet, elk gebaar van vriendelijkheid, elk gebaar van zachtheid, elk gebaar van eerlijkheid en helder zien jegens jezelf, zal hoe je je wereld ervaart beïnvloeden. Het zal in feite hoe je de wereld ervaart transformeren. Wat je voor jezelf doet, doe je voor anderen, en wat je voor anderen doet, doe je voor jezelf.
Wanneer je in de oefening van tonglen jezelf verwisselt met anderen, wordt het hoe langer hoe onzekerder wat zich daarbuiten en wat zich hierbinnen afspeelt.

« Laatst bewerkt op: 03-06-2014 08:33 door IssaBuddha »