Auteur Topic: boeddhisme en relaties  (gelezen 9682 keer)

Offline MissChakra

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
boeddhisme en relaties
« Gepost op: 23-06-2014 14:46 »
Hallo forummers,

Sinds een aantal jaar ben ik bezig met het Boeddhisme en dat heeft me erg veranderd in mijn gedrag. Bewuster, spiritueel en mindful leven is iets wat naar mijn mening in deze maatschappij wordt gezien als zweverig. Ik merk ook heel snel in relaties of dates dat je totaal niet op één lijn zit en ook vriendschappen zijn soms moeilijk. In de klas kom je mensen tegen die materialistisch zijn en erg voor zichzelf leven. Ik vind het moeilijk om mensen te vinden die ook zo leven als ik, mediteren en spiritueel zijn. Vooral bij liefdesrelaties. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring qua liefdesrelaties en het boeddhisme.

Groetjes, Mandy
« Laatst bewerkt op: 23-06-2014 14:51 door MissChakra »

Y1010

• Gast
Re:boeddhisme en relaties
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2014 21:31 »
hey missss
ik ben ook miss geweest
nu door de leeftijd out
je hebt geen relatie nodig

welkom :)

Offline MissChakra

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24-06-2014 12:42 »
hey missss
ik ben ook miss geweest
nu door de leeftijd out
je hebt geen relatie nodig

welkom :)

Dat is inderdaad een goede. Thanks. Leven is soms zo simpel.
« Laatst bewerkt op: 25-06-2014 13:36 door MissChakra »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2014 15:30 »
Hallo forummers,

Sinds een aantal jaar ben ik bezig met het Boeddhisme en dat heeft me erg veranderd in mijn gedrag. Bewuster, spiritueel en mindful leven is iets wat naar mijn mening in deze maatschappij wordt gezien als zweverig. Ik merk ook heel snel in relaties of dates dat je totaal niet op één lijn zit en ook vriendschappen zijn soms moeilijk. In de klas kom je mensen tegen die materialistisch zijn en erg voor zichzelf leven. Ik vind het moeilijk om mensen te vinden die ook zo leven als ik, mediteren en spiritueel zijn. Vooral bij liefdesrelaties. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring qua liefdesrelaties en het boeddhisme.

Groetjes, Mandy
Hoi Mandy,

De 'pool' van mensen die zich ook spiritueel/religieus georiënteerd noemen in Nederland zal zeker 10-20 % van de bevolking zijn, en er zijn zat datingsites die dit mede als categorie hebben c.q. 'ontmoetingsplekken' (niet persé Boeddhistische Centra want zoeken naar een partner lijkt me geen geschikt hoofddoel van Centrumbezoek), dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn.
Ik denk dat het er primair om gaat om de lessen van Boeddhisme voor een relatie toe te passen, en daarna pas verder op zoek te gaan. Hoofdlessen:
  • Het is 'gewoon' een verbintenis die je in het leven aangaat, natuurlijk eerst gebaseerd op verliefdheid en daarna op liefde. Maar never nooit de Hoeksteen van je Leven zoals sommige religies/denkwijzen ervan maken. Ook het nemen van, en zorgen voor, kinderen verandert dat niet al is dit minder vrijblijvend dan de 1e fasen van de relatie.
  • Gevolg van bovenstaand is dat je ook persé je eigen kring van vriendinnen, voor koetjeskalfjes-praat en voor spirituele praat, moet handhaven en er tijd aan moet blijven besteden net zoals je de partner moet stimuleren dat aan zijn kant te doen met old-boys groep.
  • Wat je in de partner zoekt om de liefde te doen slagen is overeenkomst op KERNwaarden van het leven, niet eens persé op wel/niet boeddhist zijn. Maar samen iets van mediteren delen kan geen kwaad ja.
  • Sterker nog, als ik in m'n sangha kijk dan zie ik niet persé duidelijk voordeel, c.q. meer 'succes' (langer bijeen zijn), als het een relatie tussen twee boeddhisten is of eentje met maar 1 boeddhist en een relatieve buitenstaander. Sterker nog twee boeddhisten kunnen elkaar soms nét wat teveel op detail de maat gaan nemen, hoewel er ook genoeg gevallen zijn waar het prima gaat.

En om konkreet te rapporteren wat voor mij (mannelijk, 'Karin' betekent 'Hij die doet' in het Pali) werkte en werkt:
* De scharrels die ik had voordat ik trouwde waren dames met enige spirituele interesse ja, en zij respecteerden dan weer wat ik met boeddhisme had. We mediteerden soms samen en soms niet.
* Dat ze uit gingen had ook weer weinig met boeddhisme te maken, we bleken toch minder compatibel te zijn na een aantal maanden LATten dan we dachten.
* En het huwelijk erna, dat nu al een jaar of 20 volhoudt, is dan wel met een etnisch-boeddhistische dame maar het ging en gaat om haar kernwaarden en niet om dat label boeddhist. We hebben genoeg mensen in met name de schoonfamilie die zich wel boeddhist noemen maar waar we vanwege gedrag grote afstand van houden, en ook een aantal mensen in die kring met hele andere religies/denkwijzen waar we juist vanwege gedrag-kernwaarden wél close mee zijn.

Hopelijk helpt het een beetje,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline MissChakra

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2014 13:34 »
Bedankt voor je uitleg, ik ben het daar wel mee eens. Het heeft me geholpen!

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2014 01:09 »
Hallo forummers,

Groetjes, Mandy

Spiritualiteit staat heel dicht bij vrijheid, helderheid, onbevangenheid.

Als je niet krijgt wat je vraagt of zoekt. Zoals bv. Vriendschappen, innige harmonieuze liefdesrelaties kan dit duistere mentale toestanden activeren. Zoals bv. Eenzaamheid, zichzelf in vraag stellen, een kloof tussen jezelf en de anderen, twijfel, enz.

De duistere mentale toestanden verhinderen om te zien wat men wel allemaal krijgt van het leven. Maar ook wat men nog allemaal van het leven zal krijgen.

Zo zie ik in mijn leven dat er zowel periodes van magere jaren zijn als het gaat over vriendschap en/of harmonieuze liefdesrelatie maar ook periodes van gouden jaren. Het is niet mogelijk om op dat vlak alleen maar gouden jaren te kennen. Tegelijkertijd is het normaal wanneer je in je magere jaren zit dat men dit als pijnlijk ervaart.

Ware spiritualiteit is een innerlijke krachtbron waar je naartoe kunt gaan om je mentale toestanden terug naar vrijheid, helderheid, onbevangenheid te switchen. En zoals het belangrijk is voor een mens om dagelijks te eten, drinken, slapen; zo is het belangrijk om dagelijks tijd en ruimte vrij te maken om “terug tot jezelf” te komen.

Maar zoals zoveel zaken in het leven is ook dit een kunst, die zowel oefening, inzet als inspiratie vraagt. De ene dag gaat dit al beter dan de andere.
Maar naarmate men ouder gaat worden geeft deze kunst ook veel meer vruchten.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24-07-2014 17:28 »
Is dit ook niet een verlangen of gehechtheid om op te geven? Wel een gehechtheid die bij mij nog leeft, dus ik herken je vragen goed. Wat mij voorlopig nog steun geeft zijn de woorden van Mooij: je hoeft nergens voor te zorgen, als je er klaar voor bent komt het vanzelf in je leven. Misschien kan je dit ook tot steun zijn tot je de hechting hebt losgelaten :)

Y1010

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24-07-2014 19:40 »
Is dit ook niet een verlangen of gehechtheid om op te geven? Wel een gehechtheid die bij mij nog leeft, dus ik herken je vragen goed. Wat mij voorlopig nog steun geeft zijn de woorden van Mooij: je hoeft nergens voor te zorgen, als je er klaar voor bent komt het vanzelf in je leven. Misschien kan je dit ook tot steun zijn tot je de hechting hebt losgelaten :)

Alles gaat van-zelf. :)

lord rainbow

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24-07-2014 19:46 »
als het vanzelf gaat,
gaat het vanzelf fout

Y1010

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24-07-2014 20:02 »
als het vanzelf gaat,
gaat het vanzelf goed

alles gaat al jaren van zelf goed
en zie hoe mooi
de natuur
de mens

Y1010

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24-07-2014 20:07 »
dirk
als ik post alles gaat van-zelf
dan is het niet nodig daar een goed of fout visie op te projecteren
dat schept alleen verwarring

toegevoegd
sorry, natuurlijk mag je dat doen
« Laatst bewerkt op: 24-07-2014 20:10 door Y1010 »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24-07-2014 20:16 »
Na, ksnap denk ik wel wat je bedoeld hoor.
En ik zie dat ook wel zoals jij het verwoord dat alles vanzelf gaat.
En ik zie ook de waarde van spomtaniteit.

Maar een ander aspect is dat als het vanzelf gaat het ook vanzelf fout gaat.
Daarmee verwijs ik dan naar bijvoorbeeld gevolg geven aan elke impuls die in je opkomt.
Als je daar vanzelf gevolg aan geeft leef je op de wind van verzameld karma
en blijf je als een blad in de wind overgeleverd aan wat je overkomt.
Waardoor er natuurlijk niets zal veranderen in je perceptie en beleving.

Das wat ik ermee bedoel.

Y1010

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 24-07-2014 20:32 »
het kan fout gaan , ja zoals je dat inderdaad gepost hebt
en het kan goed gaan, dat had ik willen toevoegen
(wat goed en fout is, is een heel persoonlijke visie op het gebeuren en eigenlijk onbelangrijk omdat je niet altijd in staat bent  de totaliteit van het gebeuren te vatten)

als je in de storm van verzameld karma omver wordt geblazen
ga je daar veel uit leren
dan doe je het misschien 2 keer
of 3 keer of misschien nog een paar keer meer
op een bepaald moment is er het weten

en blijf je als een blad in de wind overgeleverd aan wat je overkomt.
Waardoor er natuurlijk niets zal veranderen in je perceptie en beleving.

dirk
met de tijd komt dat zeker
daar heb ik vertrouwen in

lord rainbow

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 24-07-2014 20:41 »
Das mooi.

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 25-07-2014 09:08 »
Mooie woorden van allebei.

Als het vanzelf gaat, gaat het dus goed of fout? Of goed en fout? zou ook nog goed fout kunnen  ;D

lord rainbow

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 25-07-2014 15:29 »
Na ja..
nog klein detail:

Goed en fout gebruik ik hier niet als waardeoordeel, maar om onderscheidt te maken tussen deugdelijke en ondeugdelijke handelingen.( met betrekking tot dharma beoefening, je spirituele gezondheid.)

nog anders gezegd:

met goed bedoel ik handelingen van lichaam spraak en geest die constructief zijn en gelukservaringen opleveren.

met slecht bedoel in handelingen van lichaam,spraak en geest die destructief zijn en lijdenservaringen produceren.

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 26-07-2014 21:47 »
Whats in a name, would a rose be still a rose if it had another name?

goed, fout, gelukservaring, lijdenservaringen. Kwalificaties binnen hetzelfde domein. Ook goed of fout zijn ervaringen... is er nog meer dan de roos?

Terug on-topic: wat is de ervaring van een relatie? En kun je daaraan voorbij gaan? en is een relatie dan nog wel zo belangrijk?
« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 21:51 door Koenraad »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26-07-2014 21:51 »
volgens mij is tie zo:

what's in a name
a rose named different
still smells the same.

en dan is er naast de roos de smell

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 26-07-2014 21:56 »
Dan maggie zo, ik had die regel eens gehoord....

lord rainbow

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26-07-2014 21:58 »
...ik ook... ;)

maar op een roos zonder smell
zou ik het antwoord niet weten
« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 22:09 door Dirk Knol »