Auteur Topic: Onafhankelijk Nichiren Boeddhisme  (gelezen 2505 keer)

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
Onafhankelijk Nichiren Boeddhisme
« Gepost op: 21-09-2014 13:31 »
Hallo allemaal,
Ik ben erachter gekomen dat als je het Boeddhisme van de Lotus SUtra wilt beoefenen, al gauw terecht komt bij de SGI.. die nauwelijks tot geen enkele binding meer hebben met de Boeddha Shakyamuni of Nichiren. Sterker nog, beide zijn vervangen door verering van dhr Ikeda, dit is geen Boeddhisme meer maar een cultus die de verering van Ikeda voorop stelt, boven de Lotus Sutra, Boeddha Shakyamuni en Nichiren, dit geldt helaas ook voor de Nichiren Shoshu, die vooral de hogepriester als authoriteit ziet ...

Het is niet mijn bedoeling om een aanval te lanceren tegen deze twee lasterende stromingen, maar vooral om te polsen of er inderdaad mensen zijn die onafhankelijk (willen) beoefenen.

Ik zou graag in contact komen, om op die manier met elkaar ons te verdiepen in de leer van Nichiren zoals hij die heeft bedoeld en wat zijn inzichten zijn in de Lotus Sutra.

Met oprechte Gassho,

Richard

Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_

Offline jacintha

• Ge├»ntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Onafhankelijk Nichiren Boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2014 13:33 »
Ik ben in kontakt gekomen met het Nichiren Boeddhisme via de SGI, nu zo'n drie jAr geleden. Heb van begin af aan moeite gehad met het dogmatische aspect van deze beweging: het doen van Shakubuku, de nadruk op het belang van zoveel en zo lang mogelijk chanten voor de gohonzon, alle regeltjes over de 'ware' vorm van beoefening, de 'ware' leer enz. Enz. En inderdaad, de verheerlijking van president Ikeda, die  ze 'Sensei' noemen. Ik haal veel positiefs uit de beoefening, maar hun benadering spreekt me niet aan. Teveel nadruk op de organisatie. Ik had eerder al eens iets hierover gepost op dit forum. Misschien heb je er iets aan.

Vriendelijke groet,
Jacintha

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
Re: Onafhankelijk Nichiren Boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 09-02-2015 09:32 »
Ik lees nu pas je bericht. sorry voor de late reactie .

Ik kan me volledig inbeelden wat je bedoelt.
Nogmaals ,niet om de SGI zwart te maken , dat laat ik aan andere over. de bedoeling was eigenlijk om los van een tempel,school of organisatie te beoefenen.

Nu is het zo dat er op mijn pad een leraar is verschenen in het Shingon Boeddhisme.

Ik blijf wel de Daimoku chanten, maar de praktische beoefening ziet er voor mij nu iets anders uit . :)

Maar, ik wil wel benadrukken dat ik bereikbaar ben om via de email om inzichten/ervaringen uit te wisselen.
Om toch een soort van studie te onderhouden, .. dit is geheel vrijblijvend uiteraard.

In gassho,
Richard
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_