Auteur Topic: Vechtsport  (gelezen 17464 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Vechtsport
« Gepost op: 11-12-2006 21:29 »
Ik ben op zoek naar een nieuwe sport om te beoefenen en ik heb al een tijdje interesse in enkele vechtsporten. Nu heb ik twee vragen hierover aan jullie ten eerste is het mogelijk om een vechtsport te vereenigen met de boeddhistische gedachte en ten tweede heeft iemand hier ervaring mee?
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline Peaceful warrior

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2006 22:52 »
Welke vechtsport spreekt je het meest aan en waarom ? 

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2006 05:39 »
Ik zou niet weten waarom vechtsport en 'de boeddhistische gedachte' elkaar uit zouden sluiten.
Moet natuurlijk niet erop uit zijn cafe's te 'verbouwen' of vechtpartijen op touw te zetten en dat soort zaken ;)

Het scherpt je oplettendheid he,vooral tijdens de sparring.

Ik heb wel ervaring met tae-kwon-do,maar toendertijd was ik nog niet zo bekend met boeddhisme.

Lijkt me een gezonde zaak om je lichaam te trainen en voor de rest is het denk ik niet anders als met alles wat je verder doet en niet doet:
Wat is je motivatie!

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2006 15:35 »
Ik vroeg me af of een een vechtsport te combineren is met waarden zoals mededogen en geweldloosheid. Daarom ben ik ook op zoek naar een vechtsport die die waarden al zeg maar ingebouwd heeft en waar ze ook naar voren komen in de trainingen. Ik vind het inspirerend om volle concentratie in combinatie met een bepaalde beweging tot zuiverheid te zien komen, dat maakt dat grootmeesters altijd zo'n grote kracht uitstralen. Maar de andere kant is wel dat het een krijgskunst is, waardoor er al snel agressie en haat opgewekt kan worden tegen je tegenstander. Wat ik ook vaak zie in de sportschool waar ze kickboxen geven.

Ik ben nu vooral ge?nteresseerd in Kung Fu omdat dit zou opgericht zijn door een Zenmonnik. Maar aangezien ik in Zeeuws Vlaanderen (onderste van Zeeland, dus geen Belgi? :P) woon, zal ik het moeten doen met het aanbod dat er is.

dragu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2007 11:54 »
Een "vechtsport" waarbij deze waarden sterk in acht worden genomen, is ongetwijfeld aikido. Vroeger had ik ook een uitgesproken interesse voor dit soort sporten ; ik heb ze allemaal grondig vergeleken en aikido kwam er wat mij betreft veruit als beste uit (zeer elegant om zien- allesbehalve agressief). Niet dat karate of judo niet zouden deugen : alles hangt af van de leraar en de sfeer in de club. Taekwondo lijkt mij eerlijk gezegd nogal agressief.
Een zeer merkwaardige "zuivere krijgskunst" is toch ook wel kendo . Een collega op mijn werk die boeddhist is (vermoeden we toch -), heeft lang kendo gedaan ; dus ook perfect verzoenbaar.

Tibet25

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18-09-2007 08:03 »
Hetzelfde vroeg ik mij ook steeds af of een vechtsport wel te verenigen is met Boeddhisme, wel heb ik vaak beelden gezien op TV van Thai Boksers ( toch ook niet echt een geweldloze sport ) die aan het mediteren zijn en de leer van Boeddha volgen.....

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18-09-2007 17:39 »
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen van niet. Ik vind de oefeningen wel leuk om te doen. Maar sowieso zijn zij gericht op het winnen van de ander. Het concept van de ander wordt verplaats van een mens naar een boksbal die beweegd. Dat is niet te verenigen met de Boeddhistische training.

Met Metta,
Django

patrick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18-09-2007 20:27 »
Hoi Django Vaal

Misschien..jiu jitsu?
Op zich een zachte kunst van vechtsport...

Patrick

Batman

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20-09-2007 18:54 »
Ik ben op zoek naar een nieuwe sport om te beoefenen en ik heb al een tijdje interesse in enkele vechtsporten. Nu heb ik twee vragen hierover aan jullie ten eerste is het mogelijk om een vechtsport te verenigen met de boeddhistische gedachte en ten tweede heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens mij is het best te verenigen met de Boeddhistische gedachte. Vergeet niet dat de monniken van de Shaolin-tempel lichamelijk in een erbarmelijke toestand verkeerden v??r de komst van Bodidharma (An Mo). De regels stelden daarentegen wel dat  het uitsluitend bestemd is voor zelfverdediging (of "witte agressie" zoals mijn gongfu leraar het plachtte te noemen). De aanwezigheid van bandieten rond tempels die alleen maar misbruik maakten van het geweldloosheids-principe van monniken en nonnen, maakten het bijna onmogelijk voor die boeddhisten om hun levenswijze te vervullen, al is het alleen maar meditatie.
Bovendien is mijn ervaring dat het zelfvertrouwen dat je opbouwt en de regelmatige gewenning aan gevechtsituaties en agressie (geloof me, ook op de sportschool komt het voor dat iemand boos wordt, als je 'm per ongeluk iets te hard slaat) je juist veel minder agressief maken.
Ik heb zelf zo'n vier jaar Wing Chun Gongfu gedaan maar ben tegenwoordig ge?nteresseerd geraakt in de meer eclectische gongfu-stijl Choy Li Fut ("fut" is Boeddha en ik vermoed dat dit uit het hakka-dialect komt). In China niet echt erkend als een stijl, maar bij de hakka evenwel toch wel populair, maar zij vormden sowieso wel een aparte groep omdat ze niet aan voetbinden deden: en terecht overigens. Wing Chun vond ik wel een goede stijl van Chinees boksen, maar een probleem wordt het wel als je tegenstander groter of langer is en ook meerdere tegenstanders zijn een beetje een probleem. Maar heb je ??n tegenstander en is hij ongeveer net zo groot als jij (of kleiner) dan maak je met Wing Chun een zeer goede kans. Het is een snelle stijl en de dekking ervan is zowat niet doorheen te komen, hoe agressief je ook wordt aangevallen.
Choy Li Fut is dan wat meer gevari?erd en heeft ook een aansluiting op Taijiquan wat de meeste Chinese scholen ook wel geven. Krijg je les van westerlingen dan is er meestal alleen maar aandacht voor het "vechten"; krijg je daarentegen les van Chinezen dan is er ook aandacht voor het spirituele en ook de culturele dingen zoals de jaarlijkse leeuwendans.
Er zijn bij mij in Amsterdam natuurlijk wel genoeg gongfu-scholen, maar qua aanbod van stijlen wel wat beperkt helaas dus voor Choy Li Fut zal ik naar Leiden moeten. Ik hoop zelf binnen niet al te lange tijd bij sportschool Hong Ying (= "onverslaanbare helden") als student te kunnen beginnen.
Maar als je in Zeeuws Vlaanderen woont en er is niets in jouw Nederlandse omgeving, is het dan niet misschien een idee voor je in een naburige grote stad als Antwerpen te kijken, Django? We kunnen immers tegenwoordig toch allemaal overal in euro's betalen nu.

Verder, wat agressie betreft: Gong fu is altijd wat meer strategisch = je tegenstander tot bepaalde bewegingen uitlokken, desceptie (bewegingen die anders zijn dan ze lijken), een balans tussen ontspannen en inspannen en daarmee toch wel anders dan macho-stijlen zoals kickboksen of karate. Een wereld van verschil zou ik zelfs willen zeggen.

Vriendelijke groet,
Batman
« Laatst bewerkt op: 20-09-2007 19:29 door Batman »

Batman

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20-09-2007 19:22 »
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen van niet. Ik vind de oefeningen wel leuk om te doen. Maar sowieso zijn zij gericht op het winnen van de ander. Het concept van de ander wordt verplaats van een mens naar een boksbal die beweegd. Dat is niet te verenigen met de Boeddhistische training.
In dat geval lijkt mij Aikido perfect voor jou. De stichter Morihei Ueshiba was namelijk een ras-echte pacifist en paste de stijl dusdanig aan dat er geen geweld gebruikt wordt tegen je tegenstander. Zijn eigen kracht wordt slechts tegen hem gekeerd om hem ten val te brengen. Hij is hier dus geen boksbal maar is ook niet in staat je enig kwaad te doen.
Maar als Aikido je evenwel toch nog aan de geweldddadige films van Steven Seagal doet denken, bedenk dan dat deze filmacteur ook bokst en in zijn aikido-tactieken n?t iets verder gaat dan voor zelfverdediging nodig is en de chin na (gewrichtsklemmen. Letterlijk vertaald: pakken - vasthouden) dusdanig ver doorvoert dan hij botten breekt.
Desalniettemin beschouwd Seagal zichzelf toch als een boeddhist.

Aan de andere kant moet ik zeggen dat het wel degelijk de bedoeling is om te winnen of het is geen echte zelfverdediging. Want laten we realistisch zijn: als iemand je kwaad wil doen is er immers geen sprake van een vriendschappelijk spelletje.
Soms gaat hier het spreekwoord "To feel mercy for your opponent is to be cruel to yourself" namelijk wel eens op, omdat hij sowieso wel degelijk van jou wil winnen en daarom van jouw mededogen misbruik zal gaan maken (every dirty trick in the book!). Hij is namelijk zelf meestal g??n boeddhist, anders zou hij je wel met rust laten.

Vriendelijke groeten,
Batman

« Laatst bewerkt op: 20-09-2007 19:25 door Batman »

eric

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04-11-2008 15:56 »
hallo allemaal,

Ik doe al jaren vanaf mijn 5e (ben nu 49) aan bujinkan ninjutsu. Perfect want je bent nooit de eerste die slaat, nooit de eerste die aanvalt. En het is belangrijker te overleven dan te vechten. Bujinkan is een samenvoeging van 3 ninja en 6 samoerai scholen. De grootmeester is Hatsumi Masaaki en in Nederland zijn er een aantal goede scholen waar deze verdedigingskunsten beoefend kunnen worden.

Of had je al een andere sport gevonden. Trouwens ninjutsu is geen sport. Er zijn ook geen wedstrijden. Onmogelijk. Te effectief. Een gevecht duurt ongeveer 3 a 5 sec als het al tot een gevecht komt

Groet Eric

Ahimsha

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 07-11-2008 21:33 »
Vechtsport en boeddhisme gaan eigenlijk niet samen, als je het niet los kunt laten, het niet is gebaseerd op je eigen ontwikkeling (t.a.v het boeddhisme) en leed veroorzaakt.

Kungfu (shaolin vorm) werd gebruikt om de conditie van monniken te verbeteren.
Het heet nu Wu-su. Het werd toegeschreven aan een zekere Bodhidharma (gezien als de grondlegger van het Zen Boeddhisme.), maar het is mogelijk dat het al voor zijn tijd bestond en daarnaast werd het ook buiten het klooster verder ontwikkeld. Het gaat hier om de Chinese vorm van het boeddhisme. (Mahyana). Alle verhalen over deze krijgers en dat geld ook voor de Samurai heeft eigenlijk niets met het boeddhisme te maken. Zen-Boeddhistische ideeën werden gebruikt om zich in de krijgskunst te bekwamen. Het waren meedogenloze huurlingen welke geen medelijden kende. Dat is niet te verenigen met het boeddhistische concept van compassie.

Mijn broer had een Sportschool in Amsterdam waar allerlei vechtsporten werden beoefend en ook ik heb mij daar mee bezig gehouden. Het valt gewoon op dat het voornamelijk vechtersbazen zijn en
genieten van het element geweld. Het is gewoon moeilijk om iemand te vinden die er anders over denkt en het deze bezigheid niet zijn leven laat beheersen.

Zelfbeheersing betekent dat dit element dat deel is van je leven niet overheerst of je in zijn greep houd. Loslaten is heel belangrijk.

Ahimsha

eric

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 07-11-2008 23:15 »
Beste Ahimsha,

Ik vind het jammer dat je alles over 1 kam scheert en nog met foute informatie komt ook. Ik begrijp dat je vele vechtsporten niet passend vind in het Boeddhistische gedachtegoed. Echter er zijn verdedigingskunsten die er wel degelijk in passen zelfs tegenaan liggen. Ik beschreef al dat ik aan bujinkan doe (ninjutsu) en de grondbeginselen daar zijn puur boeddhistisch te noemen. Zelfs de groet aan het begin van een les: Shiken haramitsu daikomio, heeft als basis het boedhisme vertelt zelfs over verlichting.

Ik denk dat het ook niet passend is de sporten te veroordelen, het is meer de intentie waarmee mensen de kunsten beoefenen en wat ze er bij voelen. Ik stel voor dat je ens een les Bujinkan gaat bijwonen dan kun je het beter beoordelen. Trouwens het is een goed boedhistisch gebruik (regel) niet te oordelen en volgens mij doe je dat zeer sterk in je verhaal.   Ik hoop dat ik je op andere gedachten heb kunnen brengen.

Groet,

Eric

Ahimsha

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08-11-2008 10:09 »
Ik vind het jammer dat je alles over 1 kam scheert en nog met foute informatie komt ook.

Vertel!

Ik begrijp dat je vele vechtsporten niet passend vind in het Boeddhistische gedachtegoed. Echter er zijn verdedigingskunsten die er wel degelijk in passen zelfs tegenaan liggen.

Vertel!

Ik beschreef al dat ik aan bujinkan doe (ninjutsu) en de grondbeginselen daar zijn puur boeddhistisch te noemen. Zelfs de groet aan het begin van een les: Shiken haramitsu daikomio, heeft als basis het boedhisme vertelt zelfs over verlichting.

Ninjutsu is gericht op het vernietigen van je tegenstander en draagt niet bij aan een (innerlijke) realisatie van compassie. Het zit niet op een lijn. Desondanks zou je het wel buiten het oorspronkelijke kader (dus zonder leed te veroorzaken) kunnen beoefenen maar dan moet je het wel los kunnen laten. Waarom zijn de grondbeginselen puur boeddhistische te noemen en waarom zou je aan moeten nemen dat dit ook zo is?  Er zijn vele dwalingen ook in en t.a.v het oorspronkelijke boeddhisme. Er zijn wel vele waardevolle ideologieën maar het is maar de vraag of ze allemaal de juiste weg volgen en het oorspronkelijke doel bereiken.   

Ik denk dat het ook niet passend is de sporten te veroordelen, het is meer de intentie waarmee mensen de kunsten beoefenen en wat ze er bij voelen.

Ik wil je alle plezier niet ontnemen en als jij vindt dat het nodig is om daaraan deel te nemen dan moet je dat gewoon doen. Kan je mij vertellen wat jij daar bij voelt?

Ik stel voor dat je ens een les Bujinkan gaat bijwonen dan kun je het beter beoordelen.

Ik heb verschillende technieken gezien en ook de mentaliteit mogen aanschouwen. 

Trouwens het is een goed boedhistisch gebruik (regel) niet te oordelen en volgens mij doe je dat zeer sterk in je verhaal.   Ik hoop dat ik je op andere gedachten heb kunnen brengen.

Ik formuleer een boeddhistische kijk op de dingen en daarmee oordeel ik niet, dat doe je namelijk zelf. Als ik zou oordelen dan had ik je naam genoemd.

Uit je boze reactie kan ik opmaken dat een bepaald boeddhistische element zich nog niet heeft ontwikkeld. Hoe krijgt je sport zijn zachte vorm?

Ahimsha

eric

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11-11-2008 13:44 »
Beste Ahimsha,

Je hebt blijkbaar nooit echt kennis gemaakt met Bujinkan. Dat geeft niet maar maak dan ook geen opmerkingen hierover. Je kan alleen kritiek leveren op iets dat je kent. 

Jammer van deze discussie die leuk en zinvol had kunnen zijn.  En nogmaals Bujinkan is geen sport.

Groet,

Eric

Acalanatha

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 12-11-2008 11:50 »
Hallo,
Om de symbiose van martial arts en het Boeddhisme goed te kunnen bergrijpen is het van belang dat men er inzicht in heeft alvorens men er goed en juist beeld van kan vormen. Het is complexer dan men denkt. In de literatuur wordt veel geschreven dat er geen uiterlijke Boedhistische krijgkunst bestaat, echter wel dat in de krijgkunst wel degelijk Boeddhistische elementen verweven zijn. En wel zijn het de innerlijke aspecten die erbij een grote rol spelen. Met name de Japanse krijgkunst staat bekend voor deze hoogontwikkelde innerlijke Boeddhistische kwaliteiten en het  is reeds eeuwen bekend dat het uiterlijk van de krijgskunst niet de essentie is.

Technisch is het ook beslist niet mogelijk zonder de geest op een bepaalde manier te hebben ontwikkeld. De essentie van de Japanse martial arts of krijgskunst is het onderdrukken van de belangrijkste obstakels op weg naar de verlichting, boosheid, woede, agressie, hebzucht. Daarnaast is het een training om meer grip op de geest te krijgen. Door zowel lichamelijke als geestelijke training (meditatie) brengt men lichaam en geest in balans.

Omdat men in de Japanse krijgskunst weet dat men zich verre houdt van bewust gekozen geweld speelt eer en compassie een grote rol. Als iemand ervoor kiest zijn krijgskunst te gebruiken om een ander mens pijn te doen dan heeft heeft hij de essentie ervan verloren en is ook niet eervol te noemen. Het hebben van compassie hebben naar andere levende wezens houdt niet in dat je jezelf niet mag verdedigen. Je kan er zelfs een goed karma mee verkrijgen door weerlozen in bescherming te nemen.

Dat er in het verleden en zeer zeker tegenwoordig genoeg mensen zijn die met een krijgskunst anderen schade berokkenen dan ligt het niet aan de krijgskunst maar aan de mens die er voor kiest.

Te meer men voor het gebruiken van geweld beslist geen krijgskunst nodig heeft. Er zijn veel snellere manieren om een ander schade toe te berokkenen als je er voor kiest.

Ben dus ook van mening dat de krijgskunst met het Boeddhisme samen kan gaan. Belangrijke spil erbij is echter De Mens.

In Gassho
Acalanatha

« Laatst bewerkt op: 13-11-2008 08:05 door Acalanatha »

eric

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 12-11-2008 22:25 »
Dit is een zeer wijze benadering van de edele krijgskunsten, geweldige uitleg en goede verbanden. Hartelijk dank daarvoor. Ik ben zo vrij het uit te printen en in andere discussies te gebruiken.

Nogmaals dank,

Eric

Ahimsha

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 16-11-2008 12:08 »
Het beginsel van het geweld is de gedachte welke de houding zijn vorm geeft en het een bepaald doel beoogt dat waarde van oorsprong bepaald. Wanneer de beweging bijdraagt aan de realisatie van het boeddhistische pad een nobel streven, maar zodra de gedachten het een andere vorm geeft, is het geen boeddhistische continuïteit. Is de drang om een vechtsport dmv een boeddhistisch ideologie te kunnen rechtvaardigen (dus ook geweld) altijd een nobel streven?  Het probleem is dat het behoud van een nobele gedachten door een instelling welke is gericht op het vernietigen van een tegenstander (het oorspronkelijke doel van krijgskunst) wordt bemoeilijkt. Dit vraagt om een bepaalde discipline welke niet door velen volledig kan worden gerealiseerd of gecontinueerd. Het toepassen van bepaalde boeddhistische elementen om het resultaat van handelen te optimaliseren zodat het doel kan worden bereikt (het vernietigen, verwonden of op een ander manier kwetsen van leven, zowel in gedachte als doormiddel van de daad) maakt niet dat dit het juiste pad is. Boeddhisten deden alleen aan lichaamsoefeningen ten bate van het boeddhisme, maar de echte krijgskunst welke is gericht op het vernietigen van leven werd daarbuiten ontwikkeld. Het is gewoon een feit dat deze krijgskunst werd geïmplanteerd om het handelen meer te rechtvaardigen, maar dit is niet conform de oorspronkelijke leer. De Samoerai gebruikte ook boeddhistisch technieken (voor controle, bijv de beheersing van emoties) om het handelen doeltreffender te maken. Het was een huurlingen welke geen mededogen kende.

Is dit nu een boeddhist?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Samurai.jpg

« Laatst bewerkt op: 16-11-2008 12:17 door Ahimsha »

SDN1987

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 17-04-2009 10:10 »
Ach ik denk dat het Boeddhisme prima kan aansluiten tot een gevechtkunst. Het is allemaal hoe je het zelf ziet en in het hoofd steekt. Ik zelf ben begonnen met Shaolin Gung-Fu en dat heeft wel veel te maken met het Boeddhisme. Maar ik vond Shaolin Gung-Fu te beperkt en teveel show voor te gerbruiken in het echte leven. Dan heb ik Wing Chun Gung-Fu gedaan en dat is een stuk beter en gebruikbaar op straat. Dankzij Wing Chun Gung-Fu ben ik begonnen aan Jun Fan-Jeet Kune Do, waarvan de grondlegger Bruce LEE is. Zelf ben ik enorm tevreden over het totale paket van Jeet Kune Do, het is een zeer fysieke en Filosofisch. Nadeel de grote meerendeel van de leraren hier begrijpen het zelf niet. Iedereen bekijkt Bruce LEE als een geke losgelaten hond terwijl hij veel meer heeft dan sommige denken. Bruce was meer dan een Martial Artist, hij was een meester, een filosoof, een acteur, een echte vriend. En voor mij één van de meest belangerijke personen die hier heeft rondgelopen. Verder is het niet erg als je jouwzelf kunt verdedigen op straat. Er lopen gekken genoeg op straat. Ik doe ook regelmatig aan workshops en met deze heb ik wat kennis van Silat, Escrima, Close Combat, Muay Thai, ect.. Verder vind ik Japanse en Koreanse vechtkunsten niet veel waard. In het westen zijn deze bekend omdat ze gemakelijk zijn en je haalt snel je gordels. Nadeel is dat je op strat nog sneller op je bek gaat. Je bent beter met Zuidoost-Aziatische stylen, deze hebben een sterkere basis en staan dichter bij het echte leven. Geen nutteloose vormen of kata's. Maar Shaolin is zeker een aanrader als je meer zoekt dan vechten. Maar Jeet Kune Do is de top van de gevechtsport en je kan het best combineren, Bruce zei dat niemand zijn gevechtkunst moest opgeven. Jeet Kune Do is zijn persoonlijke uitdrukking van Martial Arts. En Bruce was ook sterk bezig met Boeddhisme en Taoisme.

SDN1987

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18-04-2009 19:29 »
Boeddha deed in zijn jeugt jaren gevechtkunst. Mensen denken bij gevechtkunst enkel aan gewelt. En dat is niet waar. Martial Arts brengt zoveel meer en als je een goede school vind die zien ook veel bezig met Boeddhisme.

Witte Lotus

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15-06-2009 19:22 »
Hoi,

misschien moet je Aikido eens proberen. Het is een gevechtskunst die naar harmonie streeft tussen lichaam en geest. En ik denk dat dit in het Boeddhisme wel aan bod komt.
Mijn vader doet al 35 jaar Aikido en is een sensei (lkr) hierin. Ik heb het zelf 10 jaar gedaan.

Offline Old Soul

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 16-06-2009 23:08 »
Hi,

Ik beoefen Shaolin Kung Fu al een poosje. Niet het overdreven gebeuren, maar traditioneel.
Shi De Yang is wel zeer inspiratievol voor mij. Een van de mooie oefeningen vind ik de
8 Section Diagram. Dit zijn oefeningen ter verbetering voor je organen, zoals hart, lever, nieren etc.

Ook heeft het allerlei mooie routines zoals Xiao Hong Quan, Xi Puo Quan, and Da Hong Quan b.v.
Het is totaal niet agressief. Al deze oefeningen hebben ook te maken met de ademhaling.

Helaas is dit niet in Nederland te beoefenen, maar alleen in China, Frankrijk en Italie.

Shaolin kung fu is eigenlijk in zijn zuivere vorm geen vechtsport maar een lichamelijke oefening ter verbetering van de organen en het lichaam.

Ik zou zeker de 8 sectie diagram aanraden ten eerste, Thich Nath Hanh heeft ook een paar oefeningen op You tube gezet.

Love Old Soul

samadhi

• Gast
Re:Vechtsport
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2009 07:51 »
Karate is een goede sport voor boeddhistische levenswijze

-het verkrijgen van een goede gezondheid
-het verkrijgen van een goed moraal
-het verkrijgen van juiste dicipline
-het verkrijgen van de juiste instelling
-het verkrijgen van de juiste gedachten
-etc

Karate is niet zo zeer het verslaan de tegenstander, maar dat hij
de aanval stop zet, in vele geschriften heeft de 'gezegende' immers
gezegd dat je je best mag verdedigen (zie Dhammapada)

the_parastyle

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23-08-2009 12:24 »
Heey
Ik beoefen al een tijdje de sport wing chun.
Dit is een Kung fu stijl waarbij men het gevecht zolang mogelijk uitstelt en zelf nooit als eerste slaat. Echt een hele goede sport!
Kijk voor meer informatie op www.wudae.nl
Succes!

Jakkobusai

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 20-09-2009 16:25 »

Ik heb zelf 6 jaar Kyokoshin karate beoefend. En vindt dat prima met Zen te rijmen.
 Ik heb alleen nooit aan wedstrijden gedaan, maar mij toegelegt op kata's.
 Vooral de tsukinokata de kata van de ademhaling is voor mij en velen de Zen weg.
 Het is het schijn gevecht tegen het zelf.
 Mushin of no mind, denk niet aan jezelf niet aan de tegenstander denk niet.

Aikido lijkt me ook bij uitstek ok.

In Gassho _/|\_

happybuddha

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 26-10-2009 14:58 »
je zou ook eens kunnen kijken naar Tai chi.

deze sport bestaat uit verschillende stijlen ik zelf vind het erg interessant.
op Wikipedia is er meer over te vinden al denk ik dat het hier misschien al wel bekend is op het forum.

:)

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Boeddha Forum Favoriet
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 07-11-2009 22:41 »
je zou ook eens kunnen kijken naar Tai chi.

deze sport bestaat uit verschillende stijlen ik zelf vind het erg interessant.
op Wikipedia is er meer over te vinden al denk ik dat het hier misschien al wel bekend is op het forum.

:)

Tai Chi is zeer goed voor lichaam en geest, het is een onderdeel van Taoisme. Voor zelfverdediging zou ik iets anders kiezen want bij Tai Chi duurt het lang voor je het helemaal door hebt. Tai Chi is geen sport! Voor verdedediging ben je beter met Chinese Gung-Fu, Ecrima, Silat, Muay Thai, Close Combat, Jeet Kune Do, ect.. zolang het maar geen Japens is. Dat lijkt mooi en je haalt heel snel je gordels(wat verdacht is) en het werkt niet. Heb al veel mensen zien afgaan op straat tegen Gung-Fu, JKD en Close Combat. Te veel Japanse stijlen zijn verstrikt in traditie, gevechtkunst moet meevloeien met de tijd.

Sohan
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Derksen

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 27-01-2010 18:03 »

Berjan

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 05-03-2010 23:21 »
IK ga dinsdag kijken bij Aikido, dat spreekt me wel erg aan. Zelfvertrouwen uitstralen, en zo in harmonie met de mensen leven. In de budo van Goes.

Zijn er mensen die in Zeeuws-Vlaanderen wonen, en ook naar de Aikido van Goes gaan?

Boeddha

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 23-01-2018 10:19 »
ondanks dat dit een oud draadje is wil ik toch graag even mijn visie geven ik heb een leven lang in diverse verdedigingssporten en budo stromingen actief geweest en hierin door heel europa ook les gegeven.
als eerste wil ik heel duidelijk aangeven dat de traditionele stromingen bedoelt waren als zelfverdediging. mensen hadden dus gewoon hun dagelijkse leven maar bv boeren bedachten technieken hoe zij zich met hun landbouw gereedschappen konden verdedigen. het zelfde gebeurde voor kloosterlingen, de normale burger etc. dit heeft tot een grote verscheidenheid aan technieken geresulteerd die al dan niet nog in traditionele vorm of in afgezwakte sport vorm vandaag de dag te beoefenen is.

daar veel martial arts een oorsprong hebben in azie is het niet verwonderlijk dat vrijwel zonder uitzondering boeddhisten, taoisten, shinto beoefenaars etc deze martial arts gebruikten voor het verdedigen van lichaam, familie, huis, geloof etc.
ik heb zelf vele stijlen beoefend maar de ware leer van martial arts is dat je een gevecht uit de weg gaat. dit deels omdat je zelf vertrouwen uitstraalt en hiermee al een gevecht in veel gevallen voorkomt. komt het dan toch tot een gevecht dan zijn de technieken er over het algemeen op gericht om de aanvaller zo spoedig mogelijk tot inzicht te brengen om te stoppen. in vrijwel geen enkele martial art is doden van de aanvaller de doelstelling. tot doden overgaan van een agressor is echter zelfs vanuit boeddhistisch standpunt te verdedigen. als iemand jou wilt martelen of doden is zelfverdediging immers toegestaan.
Dit laatste punt is trouwens een erg belangrijke als je in een gevecht terecht komt en het blijkt dat je je kunsten gebruikt om iemand uit te schakelen en je bent het gevecht gestart dan staat dat in veel landen gelijk aan het gebruik van dodelijke wapens en daar word je dan ook voor veroordeeld.
gebruik je het echter om je zelf of andere mensen te beschermen dan is dit karmisch juist erg goed.

tot slot raad ik enkele mensen die eerder hier poste aan om kennis te maken met de sfeer in een gemiddelde dojo. aanvallen zijn geen echte aanvallen maar worden gesimuleerd zodat je de ander de kans geeft om  lichaam, geest en gedachte te trainen. in de meeste budo stromingen is elkaar pijn doen dus juist totaal niet de bedoeling. jong en oud en beide geslachten oefenen met elkaar en met respect voor elkaars grenzen. zo kan een beginner staan te oefenen met iemand die 8e dan heeft bv.

als gezegd is het verenigen van lichaam geest en gedachte in een stressvolle situatie dus de werkelijke doelstelling van de meeste budo stromingen. een kalme mind in iedere situatie maakt immers dat je gedurende iedere situatie in je leven op een boeddhistische manier kan handelen.

tot slot heb ik het zelf een keer meegemaakt in de supermarkt een kassière werd bedreigt met een aardappelschil mes. in een split second moet je dan iets. je kan wegkijken en denken ik heb hier niets mee te maken of je kiest ervoor om een ander leven te redden. karmisch gezien is dat laatste dus veel beter. en nee dat doe je niet door de man met het mes aan te vallen. je ontneemt het mes zet hem in een klem zodat hij geen kwaad doet (je beschermt hem dus ook voor zijn eigen gedrag en dat is ook goed voor je karma) en je wacht rustig tot de politie komt. geen gedoe dus als in een steven seagal film waarbij je nog een paar trappen geeft als iemand al in een klem zit. gewoon het gevaar stoppen voor alle partijen zodat er aan geen enkele zijde iemand lijd.

tot slot wil ik toevoegen dat martial arts dus prima hand in hand gaan met boeddhisme en er ook voor zorgen dat je 24 7 je als boeddhist opstelt in de maatschappij. immers als jij in balans bent dan zal niemand het in zijn hoofd halen om jou als eerste uit te kiezen om bv je zak te rollen. de alerte kalme uitstraling maakt dat ze in een grote boog om je heen lopen. daarmee ga je juist al het gevaar uit de weg en dat is de ware essentie van budo.