Auteur Topic: De pijl van verdriet  (gelezen 2370 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Y1010

  • Gast
De pijl van verdriet
« Gepost op: 08-01-2015 17:21 »
Omdat de pijl van verdriet ons onvermijdelijk zal treffen, hier wat gedachten over de dood.


Salla Sutta

The Arrow

Translated from the Pali by John D. Ireland

For free distribution only
"Un-indicated and unknown is the length of life of those subject to death. Life is difficult and brief and bound up with suffering. There is no means by which those who are born will not die. Having reached old age, there is death. This is the natural course for a living being. With ripe fruits there is the constant danger that they will fall. In the same way, for those born and subject to death, there is always the fear of dying. Just as the pots made by a potter all end by being broken, so death is the breaking up of life.

"The young and old, the foolish and the wise, all are stopped short by the power of death, all finally end in death. Of those overcome by death and passing to another world, a father cannot hold back his son, nor relatives a relation. See! While the relatives are looking on and weeping, one by one each mortal is led away like an ox to slaughter.

"In this manner the world is afflicted by death and decay. But the wise do not grieve, having realized the nature of the world. You do not know the path by which they came or departed. Not seeing either end you lament in vain. If any benefit is gained by lamenting, the wise would do it. Only a fool would harm himself. Yet through weeping and sorrowing the mind does not become calm, but still more suffering is produced, the body is harmed and one becomes lean and pale, one merely hurts oneself. One cannot protect a departed one (peta) by that means. To grieve is in vain.

"By not abandoning sorrow a being simply undergoes more suffering. Bewailing the dead he comes under the sway of sorrow. See other men faring according to their deeds! Hence beings tremble here with fear when they come into the power of death. Whatever they imagine, it (turns out) quite different from that. This is the sort of disappointment that exists. Look at the nature of the world! If a man lives for an hundred years, or even more, finally, he is separated from his circle of relatives and gives up his life in the end. Therefore, having listened to the Arahant,[1] one should give up lamenting. Seeing a dead body, one should know, "He will not be met by me again." As the fire in a burning house is extinguished with water, so a wise, discriminating, learned and sensible man should quickly drive away the sorrow that arises, as the wind (blows off) a piece of cotton. He who seeks happiness should withdraw the arrow: his own lamentations, longings and grief.

"With the arrow withdrawn, unattached, he would attain to peace of mind; and when all sorrow has been transcended he is sorrow-free and has realized Nibbána.
http://www.buddhasutra.com/files/salla_sutta.htm

De pijl van verdriet

574. Het leven is onvoorspelbaar en onzeker in deze wereld. Het leven hier is moeilijk, kort en gebonden aan lijden.

575. Een wezen dat eens geboren is, zal ook sterven, daar is geen ontkomen aan. Wanneer de ouderdom bereikt wordt, of vanwege een andere oorzaak, is er de dood. Dit is de wijze waarop het met levende wezens gaat.

576. Als vruchten rijp worden, kunnen ze in de vroege morgen vallen. Op precies dezelfde wijze is het gesteld met een wezen, dat eens is geboren, op elk moment kan sterven.

577. Net zoals aardewerk dat door de pottenbakker gemaakt is, het einde bereikt als het uiteen valt, zo is het ook met het leven van de sterfelijke.

578. Beiden, de jonge en de oude, of zij idioten of wijzen zijn, ontkomen niet aan de hinderlagen van de dood. Alle wezens bewegen zich richting de dood.

579. Zij worden overvallen door de dood. Zij gaan naar de andere wereld. En dan kan zelfs een vader niet zijn zoon redden, of een familie haar verwanten.

580. Kijk: terwijl verwanten toekijken, kreunend en vol van tranen, worden mensen één voor één afgevoerd, zoals vee dat naar de slachtbank geleid wordt.

581. Zo zijn dood en ouderdom het karakter van de wereld. Daarom treurt de wijze niet als hij de natuur der wereld ziet.

582. Noch het pad waar hij vandaan kwam noch het pad waar hij naar toegaat kun je kennen. Dus heeft het geen zin om vanwege hem verdrietig te zijn.

583. Een mens die treurt wint niets. Hij doet niets anders dan een idioot die zichzelf tracht te pijnigen. Als een wijs mens dat doet, is dat voor hem hetzelfde.

584. Vrede in de geest kan niet door jammeren en weeklagen bewerkstelligd worden. Integendeel, het zal naar meer ellende en naar hevigere pijn leiden.

585. Degene die jammert zal bleek en slap worden. Hij doet zichzelf geweld aan en kan nog steeds de dood niet levend houden; zijn weeklagen is zinloos.

586. De mens die zijn verdriet niet achter zich kan laten, verkrijgt alleen maar meer pijn. Zijn weeklagen maakt hem een slaaf van zijn smart.

587. Kijk naar wezens die de dood in de ogen zien, die de resultaten van hun voorgaande daden uitleven; mensen zijn verschrikt als zij zien dat zij gevangen door de dood in de val zitten.

588. Wat mensen verwachten dat er gebeurt, verschilt met van wat er werkelijk gebeurt. Hierdoor komt grote teleurstelling; dit is de manier hoe het er in de wereld aan toegaat.

589. Een mens kan honderd jaar leven, of zelfs meer, maar aan het einde wordt hij gescheiden van zijn verwanten en moet hij het leven in deze wereld achterlaten.

590. Zo kunnen we luisteren naar en leren van een edel mens (arahat) als hij zijn verdriet opgeeft. Als hij ziet dat iemand gestorven is en zijn leven geleefd heeft, zegt hij: "Hij zal door mij niet meer worden gezien."

591. Wanneer een huis in brand staat, wordt het vuur geblust door water. Op dezelfde manier blust een wijs mens -- vaardig, goed onderwezen en vol zelfvertrouwen -- verdriet, zodra het in hem opkomt. Het is zoals de wind een plukje katoen wegblaast.

592. Een mens die zoekt naar zijn eigen geluk, zou de pijl die hij in zichzelf stak moeten uittrekken; de pijlkop van jammeren, van verlangen naar, van wanhoop.

593. Wie deze pijl uitgetrokken heeft, iemand die zich nergens aan vastklampt, die vrede in de geest volbracht heeft, is gezegend en vrij van alle smart en overwint alle verdriet.
http://www.sleuteltotinzicht.nl/snp3-08.htm

Offline Tommy

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Man
  • Enlighten me.
    • Bekijk profiel
Re: De pijl van verdriet
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2015 23:10 »
Niet een heel vrolijk verhaaltje :p
Waarom staat hij twee keer opgeschreven?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Y1010

  • Gast
Re: De pijl van verdriet
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2015 00:04 »
Niet een heel vrolijk verhaaltje :p
Waarom staat hij twee keer opgeschreven?


geen vrolijk verhaaltje? toch is het bedoeld om je gelukkig te maken
het staat er in 2 talen
misschien in de hoop dat er tenminste 1 versie van gelezen en begrepen is
aan je reactie merk ik dat dit in ieder geval niet gelukt is