Auteur Topic: Boeddhisme in het dagelijks leven  (gelezen 5056 keer)

Offline Ariya

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Boeddhisme in het dagelijks leven
« Gepost op: 12-02-2015 18:49 »
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier een heleboel te leren.
Ik ben van jongs af aan al bezig geweest met essentiƫle levensvragen, veel filosofische boeken gelezen, in aanraking gekomen met meditatie en vervolgens met het boeddhisme. Heb me het afgelopen jaar behoorlijk verdiept in de boeddhistische filosofie, met name Theravada. Waar ik nu echter tegenaan loop is het omzetten van de theorie in de praktijk. Ik merk dat het erg moeilijk voor me is om niet constant terug te vallen in de oppervlakkige wereldse zaken van alle dag...Dit moet iets zijn wat jullie in het begin allemaal ervaren hebben en ik vroeg me af of jullie me tips kunnen geven om continu alert te blijven en me continu bewust te zijn van het ontstaan van doekkha, de geest te observeren, elke vorm van gehechtheid op te merken etc....
Groetjes

lord rainbow

• Gast
Re: Boeddhisme in het dagelijks leven
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2015 20:53 »
Hallo Ariya,

Welkom.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2015 14:45 »
Hoi Ariya,

Een levenslange uitdaging. Belangrijkste, naast de voor jou geschikte mix van meditatie/studie/rituelen, is een sangha. Oftewel mede-beoefenaars om je heen die je met enige regelmaat meemaken (zeker ook deels offline, een forum als dit is een hulpmiddel maar geen totale oplossing). En feedback geven op wat er beter kan...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline happydepeppy

• GeĆÆntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01-04-2015 14:45 »
Hey Ariya,
Ik kan je helaas (nog) geen tips geven hierover. Ik ben hier ook nog maar net op het forum en sta nog aan het begin van mijn zoektocht en moet nog ontdekken hoe ik het kan toepassen in het dagelijks leven. Ik ben wel heel erg benieuwd naar je ervaringen tot nu toe. Ik ga over mijn eigen ervaringen een blog bijhouden (hij moet nog helemaal worden opgebouwd, maar ik heb toevallig vandaag de website hosting geregeld bij dit bedrijf) en dacht dat het misschien wel interessant was voor je om te lezen als het af is. Ik vind het in ieder geval erg interessant op blogs van andere te lezen, het is heel leerzaam.

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2015 20:07 »
Hoi ariya,

Heel veel succes met je zoektocht.
too understand everything you have to forgive everything