Auteur Topic: 'Mijn boeddha beeld'  (gelezen 1960 keer)

Nathan

• Gast
'Mijn boeddha beeld'
« Gepost op: 01-03-2015 12:07 »
Misschien kun je niet zeggen wat verlichting is, want dan waren we het mogelijk allemaal. Zoals je kunt zeggen wat Amsterdam is en Koningsdag en mensen massaal daarna direct zullen afreizen.
Verlichting moet daarom wel een innerlijke reis zijn.
En je hebt altijd gidsen die daarbij een handje willen helpen. Maar… ‘goed advies is duur’.
Misschien staan we daarbij wel eerder klaar om iemand anders de weg te wijzen, dan zelf innerlijk echt verder te gaan.
Je vormt makkelijk een clubje hier op het internet of daar buiten en beweert HET te kennen.
Volgens mij is verlichting iets waarvan je vroeger of later in door zal dringen, als je innerlijk je weg gaat.
Een van de mooie voorbeeld verhalen vind ik die over het leven van de prins Siddhartha. Die alles had. Maar toch iets miste, namelijk het doel van het leven. Hij zag lijden om zich heen en vroeg zich af of daar een remedie voor bestond.
Hij verliet zijn huis en haard, tevens vrouw en kind, om de Waarheid alleen elders te gaan zoeken.
In het woud ontmoette hij leraren die zeiden de Waarheid te kennen of er iets van af te weten. Hij was een gretig leerling. Hij bereikte snel wat hem werd voorgehouden maar hij nam er geen genoegen mee, niet totaal! De Waarheid moest groter,  indringender, verlossender zijn!
Hij bewandelde extreme paden maar daar kwam ie gelukkig op terug, anders zou ie gestorven zijn voordat ie zijn levensdoel zou hebben bereikt.
Na zo’n zes jaar, alleen ergens in de natuur op een stille plek bereikte hij zijn verlichting.
Natuurlijk gaat het hier over een verhaal dat heel moeilijk te verifiëren is, want het speelde zich zo’n vijfentwintighonderd jaar geleden ergens in India af. Mogelijk werd de kern van zijn boodschap behouden en kennen we dat als de boeddha-dharma.
Een van de meest opvallende dingen die Gautama Boeddha leerde was, dat je hem niet hoefde te geloven. Maar hij zei: onderzoek zelf de leringen op waarheid.
Ook vroeg hij helemaal niet dat men beelden van hem moest maken tijdens of na zijn leven hier op aarde.
Kijk je nu om je heen, dan zijn boeddha beelden overal te verkrijgen en is de boeddha-dharma tot ‘boeddhisme’ vervallen, tot een geloof.
Het mooie vind ikzelf van zijn leer is, wees alert, wees een licht voor jezelf.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: 'Mijn boeddha beeld'
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2015 14:21 »
Misschien staan we daarbij wel eerder klaar om iemand anders de weg te wijzen, dan zelf innerlijk echt verder te gaan.

Ja, dat is een rake observatie vind ik. Leraar spelen is leuker dan leerling zijn.

Ook vroeg hij helemaal niet dat men beelden van hem moest maken tijdens of na zijn leven hier op aarde.
Kijk je nu om je heen, dan zijn boeddha beelden overal te verkrijgen en is de boeddha-dharma tot ‘boeddhisme’ vervallen, tot een geloof.
Het mooie vind ikzelf van zijn leer is, wees alert, wees een licht voor jezelf.

Wij voelen ons misschien aangetrokken door de vredevolle serene uitstraling van de Boeddha. Wij wensen ook die vrede, die sereniteit. Tegelijkertijd  zitten we zo in elkaar dat we emoties zoals boosheid, haat, begeerte, hebzucht, onvrede, hartstocht, niet willen prijsgeven. Waarom niet? Omdat we toch hierin onszelf herkennen en dit ook zien als iets menselijks en dus wenselijks of misschien waarderen als levendigheid.
Er zit waardering. Wat weinig waarde voor je heeft, geef je gemakkelijk prijs maar wat nu als emoties als boosheid, haat, begeerte, onvrede etc. veel waarde voor je hebben, zelfs zoveel dat dit je bestaan bevestigt of je geluk overeind houdt?

Siebe, Boeddha-vrezend.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 01-03-2015 15:55 »
Waarom niet? Omdat we toch hierin onszelf herkennen en dit ook zien als iets menselijks en dus wenselijks of misschien waarderen als levendigheid.
Ja, de illusie van 'het zelf' terwijl er in werkelijk enkel verandering bestaat.
We zijn bang voor verandering omdat we 'onszelf' niet willen verliezen... Niet willen opgeven!
Daarom adviseer ik ook, jezelf nauwkeurig in alles gade te slaan, zodat je hier en nu direct kunt ontdekken dat er niet zoiets bestaat als een zelf. Dat je mag en kan veranderen.

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2017 12:05 »
Is een boeddha beeld ook niet iets om ons eraan te herinneren dat wijzelf ook stervelingzijn ? en dat wij met dezelfde inzet to "verlichting "kunnen komen ?

Ik realiseer mij dat dit per persoon uiteraard heel verschillend kan zijn, Ik heb op mijn altaar een afbeelding van Dainichi Nyorai (primaire boeddha binnen het Shingon Boeddhisme)
Daarnaast heb ik ook wel een boeddhabeeld  op mijn altaar , maar ook een afbeelding van Kannon Bosatsu en Fudo-Myo-o. Beiden worden vereerd binnen Shingon ( ook binnen Tendai,als ik mij niet vergis)

Vovor mij betekent dit dat ik zelf ook deze capactiteiten, aspecten in mijzelf heb.
Kannon staat voor de genade en compassie.
Dainichi Nyorai is de Boeddha van het Universum.

Zodra ik voor mijn altaar ga zitten stel ik mij hier ook voor open.
Een dienst voor mijn altaar zorgt er dan ook voor dat ik mij weer opgeladen voel. Al mijn last en vermoeidheid valt van mij af.

Nogmaals, dit zla voor iedereen verschillende zijn :)
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_