Auteur Topic: Wat het ego is...  (gelezen 6164 keer)

Nathan

• Gast
Wat het ego is...
« Gepost op: 09-03-2015 07:42 »
Als je positief staat tegenover alles en iedereen. Dan hoef je niet verder te lezen...
Maar als je twijfelt aan bepaalde dingen en ook twijfelt aan iets in jezelf, lees dan gerustig verder!

We gebruiken het begrip ego gauw voor iets wat ons stoort in onszelf of bij een ander, niet waar?
Maar het kan ook zijn dat je iets aanziet voor het ego maar het in werkelijkheid niet is. Jagen op spoken, zoiets. Of we denken iets te zien bij een ander maar dat blijkt dan een spiegeltje te zijn. We zien dan indirect iets van onszelf waar we eigenlijk nog mee worstelen, niet echt klaar zijn.

Hoe dan ook, je kunt maar beter afrekenen met dat wat je leven beperkt. Alleen lukt dat maar weinig mensen, want de meesten vluchten naar geestelijke hulpverleners, guru's en of in het gebruik van drugs of medicijnen. En dat de rest van hun leven, als ze niet uitkijken,...
Het lijkt dat iedereen zijn eigen pad creeert. Dat we de vruchten plukken van onze eigen gedachten, gevoelens en daden.

Hoe rekenen we af met dat wat we het ego noemen?
1) Wees alert. Wees zelfkritisch.
2) Neem geen genoegen met een halve waarheid.
3) Weet, begrijp dat haat niet haat verdrijft.
4) Zorg voor de juiste levensinstelling. Onderschat niet je houding en de eventuele gevolgen daarvan.
5) Maak van deze opsomming 1 t/m 4 geen pad, techniek en of regel. Maar kijk er gewoon naar, laat het even op je inwerken.

Het ego is slimmer dan je denkt omdat het een deel is van je denken en als je denkt over het ego hoe aan te pakken, denkt het altijd met je mee. Het ego blijft je een stap voor, als je niet bereid bent ook voorbij het denken, bekende te gaan.
Je bestaat niet alleen door het feit dat er denken is maar ook gevoelens en zintuigelijke ervaring.
Zelfobservatie omvat alles wat er op dit moment is. Dring erin door!
Het ego is als een slang onder het zand. Trap er niet op maar betrap het.
Het ego is niets anders dan al die beelden die zeggen wat je vooral wel of niet moet doen. Het zelfbeeld weet precies wie jij bent en wat goed en slecht voor je is. Maar dat zelfbeeld is het ego, de gevangenis.
Door volledig door te dringen tot je zelfbeeld (dat ontstaan is in de prille jaren) kun je het radicaal achter je laten, hier en nu. Mits je het met wortel en al pakt, zogezegd.
Als het zelfbeeld verdwijnt overkomt je de bevrijding. Een leven dat vrij is als zichzelf, door zichzelf.

Y1010

• Gast
Re: Wat het ego is...
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2015 12:13 »
Hoe rekenen we af met dat wat we het ego noemen?
1) Wees alert. Wees zelfkritisch.
2) Neem geen genoegen met een halve waarheid.
3) Weet, begrijp dat haat niet haat verdrijft.
4) Zorg voor de juiste levensinstelling. Onderschat niet je houding en de eventuele gevolgen daarvan.
5) Maak van deze opsomming 1 t/m 4 geen pad, techniek en of regel. Maar kijk er gewoon naar, laat het even op je inwerken.

Zou zeker nog enkele toevoegen voor het wat moeilijker te maken.
In yoga zijn er de niyama's en de yama's, in totaal 10, zoals de 10 geboden en ook in het boeddhisme zijn er 10 voorschriften. Altijd in 10-voud.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yogasoetra%27s
Yama verwijst naar de vijf onthoudingen:
Ahimsā: geweldloosheid;
Satya: waarheidslievendheid;
Āsthēya: niet stelen;
Brahmachārya: kuisheid, beheersing van de seksuele energie;
Aparigraha: vrij zijn van bezitzucht.
Niyama verwijst naar de vijf voorschriften:
Shaucha: reinheid (in alle opzichten);
Samtosha: tevredenheid, welbehagen;
Tapas: soberheid, ascese;
Svādhyāya: zelfbeschouwing, introspectie;
Īshvarapranidhāna: devotie en overgave aan God (Īshvara).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_Voorschriften
De Tien Voorschriften zijn:

Ik onderneem de training van het niet doden van levende wezens.
Ik onderneem de training van het niet nemen van wat aan anderen toebehoort (niet stelen).
Ik onderneem de training van het afzien van al het seksueel gedrag.
Ik onderneem de training van het niet liegen of de onwaarheid spreken.
Ik onderneem de training van het niet consumeren van middelen die de geest bedwelmen (drugs en alcohol).
Ik onderneem de training van het niet eten op de foute tijd (de foute tijd is van het middaguur tot het ochtendgloren).
Ik onderneem de training van het niet bezoeken van shows en gelegenheden van vermaak.
Ik onderneem de training van het niet dragen van lichamelijke versieringen en parfums.
Ik onderneem de training van het niet gebruiken van een hoge en comfortabele slaapplaats.
Ik onderneem de training van het niet gebruiken van goud en zilver (en geld).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden
De joodse indeling:
Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft.
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet moorden.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
Men verdeelt de woorden soms als 1 + 3 + 3 + 3: één afgezonderd (heilig) woord, drie met betrekking tot de relatie tussen mens en God, drie met betrekking tot de verhouding tot de naaste en drie met betrekking tot het innerlijk van de mens.

Katholieke indeling:
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Eer uw vader en uw moeder.
Gij zult niet doden.
Gij zult geen onkuisheid doen.
Gij zult niet stelen.
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
Gij zult geen onkuisheid begeren.
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 09-03-2015 12:23 »
Zou zeker nog enkele toevoegen voor het wat moeilijker te maken.
Maar waarom, dan?

Y1010

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 09-03-2015 14:11 »
Een score is best op 10, als je de helft hebt is dat voldoende; als je dus een lijst hanteert van 5 punten, daar kan je niet met scoren, 2 en een half op vijf ? Met halven is niet gemakkelijk te rekenen en je laatste vijfde punt is niet concreet genoeg en het eerste eigenlijk ook niet en het tweede ook niet want wat juist een halve waarheid is, dat kun je niet weten...

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2015 13:25 »
Een score is best op 10, als je de helft hebt is dat voldoende; als je dus een lijst hanteert van 5 punten, daar kan je niet met scoren, 2 en een half op vijf ? Met halven is niet gemakkelijk te rekenen en je laatste vijfde punt is niet concreet genoeg en het eerste eigenlijk ook niet en het tweede ook niet want wat juist een halve waarheid is, dat kun je niet weten...
Als je behoefte aan controle hebt over je leven, is volgens mij zelfs 10 niet voldoende. ;)

Y1010

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2015 15:08 »
Als je behoefte aan controle hebt over je leven, is volgens mij zelfs 10 niet voldoende. ;)

De middenweg is dat er controle en er geen controle is.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2015 15:09 »
Het ego is niets anders dan al die beelden die zeggen wat je vooral wel of niet moet doen. Het zelfbeeld weet precies wie jij bent en wat goed en slecht voor je is. Maar dat zelfbeeld is het ego, de gevangenis.
Door volledig door te dringen tot je zelfbeeld (dat ontstaan is in de prille jaren) kun je het radicaal achter je laten, hier en nu. Mits je het met wortel en al pakt, zogezegd.
Als het zelfbeeld verdwijnt overkomt je de bevrijding. Een leven dat vrij is als zichzelf, door zichzelf.

Als het zelfbeeld verdwijnt in de vorm van mentale beelden overkomt je een subtieler soort zelfgevoel. Iets wat eigenlijk aldoor al aanwezig was. Maar van bevrijding is nog geen sprake zolang de ware aard van dit zelf-gevoel niet met wijsheid is gezien. We blijven toch het gevoel houden dat dit subtieler zelfgevoel het zelf is, wie we zijn, ons zelf, de persoon wie we zijn, en dat brengt nog altijd allerlei reacties op gang zoals begeerte, haat, gehechtheid, overgevoeligheid etc. Een bevrijding door wijsheid is het niet. Nog altijd vraagt een persoon om aandacht, liefde, waardering, gezien te worden etc etc.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11-03-2015 11:08 »

De middenweg is dat er controle en er geen controle is.
Kom ik dan op de helft van 10 uit. :D

Nathan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11-03-2015 11:11 »

Als het zelfbeeld verdwijnt in de vorm van mentale beelden overkomt je een subtieler soort zelfgevoel. Iets wat eigenlijk aldoor al aanwezig was. Maar van bevrijding is nog geen sprake zolang de ware aard van dit zelf-gevoel niet met wijsheid is gezien. We blijven toch het gevoel houden dat dit subtieler zelfgevoel het zelf is, wie we zijn, ons zelf, de persoon wie we zijn, en dat brengt nog altijd allerlei reacties op gang zoals begeerte, haat, gehechtheid, overgevoeligheid etc. Een bevrijding door wijsheid is het niet. Nog altijd vraagt een persoon om aandacht, liefde, waardering, gezien te worden etc etc.

Siebe
Kijk, Siebe... Als we ons werkelijk bevrijden van ons zelfbeeld, is er geen sprake meer van de beperkte mens. Want het zelfbeeld beperkt hem. En niet zijn aanwezigheid. En ook niet dat ie een mens van vlees en bloed is. Het lijden is geestelijk lijden. Want lichamelijk lijden doen we allemaal t.z.t.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2015 12:54 »
Kijk, Siebe... Als we ons werkelijk bevrijden van ons zelfbeeld, is er geen sprake meer van de beperkte mens. Want het zelfbeeld beperkt hem. En niet zijn aanwezigheid. En ook niet dat ie een mens van vlees en bloed is. Het lijden is geestelijk lijden. Want lichamelijk lijden doen we allemaal t.z.t.

Als jij op een kussen gaat zitten mediteren, zeg twee uur, zal je waarschijnlijk een beperking ontmoeten in de zin dat het niet meevalt om dit lichamelijk en geestelijk vol te houden. Vooral als allerlei onrust opwelt dan wordt het moeilijk om daarmee te verwijlen en sta je misschien op. Dus meditatie-met/in-activiteit is beperkt ontwikkeld. Als ik jou de opdracht geef, concentreer je op die kaars, dan zal je dit waarschijnlijk ook niet een uur aanhoudend volhouden. Dus het concentratievermogen is mogelijk beperkt. Als ik je vraag, Nathan, transformeer jezelf nu in het element vuur, dan gaat dat waarschijnlijk niet, dus beheersing over de elementen is mogelijk beperkt. Als ik je vraag, Nathan ga nu de beëindiging van waarneming en gevoel binnen, dan is het maar de vraag of je weet wat ik bedoel en of dat gaat. Dus begrip hiervan en beheersing hierover is dan mogelijk beperkt. Als ik je vraag, Nathan, stijg nu kruiselings me je benen op in de lucht, dan gaat dat misschien niet. Dus beheersing over het lichaam is mogelijk beperkt.
Als ik je zou vragen iemand die je niet kent volledig te beschrijven maak je misschien inschattingsfouten over diens aard, dus intuitie is mogelijk beperkt. Als er misschien eens een negatief gevoel in je opkomt en bij je blijft, heb je misschien moeite dat te verdrijven, dus die vaardigheid van verdrijven is dan, stel, beperkt. Als ik je vraag, Nathan ga eens terug naar jezelf als puber, dan lukt dat misschien. Dan vraag ik of je terug wilt gaan naar herinneringen in je prille jeugd. Dan zie je misschien alleen nog kleine flarden. Dus geheugen is mogelijk beperkt. Herinneringen aan al je vorige levens zijn misschien ook beperkt. Als ik je vraag om zo levendig mogelijk een Boeddha te visualiseren krijg je dit misschien moeilijk voor elkaar, dus het voorstellingsvermogen is mogelijk beperkt.

Om aan te geven hoe ik dit zie met beperking.
Nee, je kunt mijns inziens niet zeggen dat, omdat je geen mentale zelfbeelden meer hebt, je niet meer beperkt bent. Een koe heeft misschien ook wel geen zelfbeeld.
Bovendien ben ik er ook niet van overtuigd dat het ontbreken van mentale zelfbeelden ook betekent dat het geloof in zelf is beëindigd. Iets zegt mij dat dit niet zo is.
Verder geloof ik dat bevrijding iets anders is dan mentale bevrijding. Het gaat wel degelijk om een volledige transformatie, ook van het lichaam. In een gezuiverd lichaam stromen winden anders en als alles zuiver is, recht, dan is er sprake van nirmanakaya. Veranderingen voltrekken zich ook op dit vlak van chakra's, nadi's etc.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12-03-2015 08:26 »

Om aan te geven hoe ik dit zie met beperking.
Nee, je kunt mijns inziens niet zeggen dat, omdat je geen mentale zelfbeelden meer hebt, je niet meer beperkt bent. Een koe heeft misschien ook wel geen zelfbeeld.
Bovendien ben ik er ook niet van overtuigd dat het ontbreken van mentale zelfbeelden ook betekent dat het geloof in zelf is beëindigd. Iets zegt mij dat dit niet zo is.
Verder geloof ik dat bevrijding iets anders is dan mentale bevrijding. Het gaat wel degelijk om een volledige transformatie, ook van het lichaam. In een gezuiverd lichaam stromen winden anders en als alles zuiver is, recht, dan is er sprake van nirmanakaya. Veranderingen voltrekken zich ook op dit vlak van chakra's, nadi's etc.

Siebe
Blijf vooral kritisch en alles onderzoeken, waarom niet?
Ik zeg niet dat ik in het geheel geen beelden heb.
Maar in ons prille jaren bouwen we een hardnekkig zelfbeeld op. Dat je aardig bent (want dat zei bijvoorbeeld je moeder) dat je nooit iets zal worden (dat zei misschien je docent), et cetera.
We voeden dat zelfbeeld, door erin te geloven of ons er agressief tegen te verzetten. ;)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12-03-2015 15:03 »
Blijf vooral kritisch en alles onderzoeken, waarom niet?
Ik zeg niet dat ik in het geheel geen beelden heb.
Maar in ons prille jaren bouwen we een hardnekkig zelfbeeld op. Dat je aardig bent (want dat zei bijvoorbeeld je moeder) dat je nooit iets zal worden (dat zei misschien je docent), et cetera.
We voeden dat zelfbeeld, door erin te geloven of ons er agressief tegen te verzetten. ;)

Ja, ik heb dit zelf met deels afgekeurd zijn. Siebe-wao´er-deugt-voor-niks-beeld, kan heel dominant aanwezig zijn. Ik heb ook nog geen eigenwaarde of vorm van zelfvertrouwen of stabiliteit gevonden die nergens op steunt. Het gevoel van tekortschieten, van falen, van negatief oordelen, snijdt als een mes in de geest. Het is als verscheuring.

Dat die verbeelding ketent omdat we er zoveel waarde aan hechten/in geloven dat vind ik ook. Vooral opspelend geweten speelt een rol vind ik.
Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12-03-2015 17:00 »

Ja, ik heb dit zelf met deels afgekeurd zijn. Siebe-wao´er-deugt-voor-niks-beeld, kan heel dominant aanwezig zijn. Ik heb ook nog geen eigenwaarde of vorm van zelfvertrouwen of stabiliteit gevonden die nergens op steunt. Het gevoel van tekortschieten, van falen, van negatief oordelen, snijdt als een mes in de geest. Het is als verscheuring.

Dat die verbeelding ketent omdat we er zoveel waarde aan hechten/in geloven dat vind ik ook. Vooral opspelend geweten speelt een rol vind ik.
Siebe
Ik noem het zelfbeeld het ego of het ego het zelfbeeld. Dat is volgens mij het zogenaamde zelf waar Gautama de Boeddha vijfentwintighonderd jaar geleden naar verwees.
Het aanwezig zijn, is niet het ego. Alert zijn zelf is van enorm belang. Omdat je dan kan doordringen tot de wortels van het zelfbeeld.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12-03-2015 19:49 »
Ik noem het zelfbeeld het ego of het ego het zelfbeeld. Dat is volgens mij het zogenaamde zelf waar Gautama de Boeddha vijfentwintighonderd jaar geleden naar verwees.
Het aanwezig zijn, is niet het ego. Alert zijn zelf is van enorm belang. Omdat je dan kan doordringen tot de wortels van het zelfbeeld.

Het lijkt zo te zijn dat de Boeddha onderwees dat het sowieso niet juist is enig zelf waar dan ook te poneren of te ervaren.

Als je zeg maar gewaarzijn echt ervaart als gewaarzijn, dus directe kennis hebt van gewaarzijn, dan is dat juist maar ervaar je toch iets van een persoon(lijkheid) of zelf er in/aan, dan is dat volgens mij geen juist weten.  Het is ook juist gewaarzijn dat wij zo sterk ervaren als iets persoonlijks, of als een persoon, toch? Dus, ik denk dat je wel degelijk kunt zeggen dat ook het aanwezig zijn al verbonden is met geloof in zelf.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18-03-2015 09:52 »
Dus, ik denk dat je wel degelijk kunt zeggen dat ook het aanwezig zijn al verbonden is met geloof in zelf.
Jij bent dan liever bewusteloos?   ;)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2015 14:05 »
Dus, ik denk dat je wel degelijk kunt zeggen dat ook het aanwezig zijn al verbonden is met geloof in zelf.
Jij bent dan liever bewusteloos?   ;)

Jij bent liever vol van je-zelf?
Misschien zegt een ander soms nog iets zinnigs?

Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 23-09-2018 11:10 »
sJajaja zo was het ...
wel uitdelen maar
niet kunnen incasseren....

het probleem,   het lijden,           
zit hem in de overdrijving

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 23-09-2018 11:38 »
sJajaja zo was het ...
wel uitdelen maar
niet kunnen incasseren....
Exact!

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 23-09-2018 11:42 »
...voor de duidelijkheid:
in dit geval verwees ik naar Nathan.
Maar aangezien die niet meer deelneemt
wilde ik dat niet expliciet uitschrijven.
Maar nu moest ik wel he....

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 23-09-2018 11:50 »
Maakt niet uit,

Ik zag er onmiddellijk een mooie omschrijving van ego in:

Kan wel rake klappen uitdelen, maar kan ze niet incasseren.
8)

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 23-09-2018 11:54 »
Dat blijft overeind.

En dan nu meteen maar met  de  toevoeging:

wie de schoen past trekke hem aan. ::) ;D

...is bedoeld als hele stille hint ......

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 23-09-2018 12:08 »
...is bedoeld als hele stille hint ......

Niet zo stil. En ik sluit mijzelf hier niet van uit, wees gerust.
;)

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 23-09-2018 12:09 »
....deze was nou juist weer
niet voor jou bedoeld........

de hint incrementeert wel snel zo
« Laatst bewerkt op: 23-09-2018 12:13 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 23-09-2018 12:43 »
Grappig.

Maakt niet uit, laten we concluderen dat de hint eigenlijk wel voor ons allemaal bedoeld is, dan sluiten we tenminste niemand buiten. En kan wijsheid (zelf-kennis) incrementeel vermeerderen.

:D

Offline Old Bhikkhu

• Boeddha Forum Favoriet
  • Oud, en (eigen)wijs?
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 23-09-2018 15:54 »
Zelf vind ik de volgende omschrijving passend voor wat het ego of “Ik” voorstelt, ik citeer:

“Ik: in de zin van het Latijnse ego. In het boeddhisme beschouwt men de voorstelling van het ego, dus de bewustheid van onszelf als een afzonderlijke individualiteit, als een illusie. Deze voorstelling komt op, omdat wij, begoocheld door ons tweespaltige intellect (het zesde zintuig) om het dualisme van ‘mijzelf’ en ‘niet-mijzelf’ te veronderstellen, ertoe verleid worden te denken en te handelen alsof we een afzonderlijke entiteit waren, gesteld tegenover een wereld die buiten ons ligt. Zo vestigt zich in ons onderbewustzijn de idee van ‘Ik’, van zelfheid, van waaruit gedachtegangen als ‘ik haat dit, ik bemin dat; dit is van mij, dat is van jou’ ontstaan. Door dit voer gevoed, gaat het ego-Ik de persoonlijkheid domineren, alles aanvallen wat zijn overheersing bedreigt, en alles aangrijpen om zijn macht te vergroten. Vijandschap, begeerte en vervreemding, die in lijden culmineren, zijn de onontkoombare consequenties van dit kringproces.”

Citaat uit Philip Kapleau: “De drie pijlers van Zen”, Uitgeverij Ankh Hermes, blz. 355. 

Met respectvolle groet,

[Old Bhikkhu]
"Veel kennis verschaft nog geen inzicht" - Heraclitus