Auteur Topic: Boeddhisten?  (gelezen 5176 keer)

Nathan

• Gast
Boeddhisten?
« Gepost op: 20-03-2015 09:19 »
Hoe ben je een goede boeddhist, door er geen te zijn?
Moet je een boeddhist zijn om geen geweld te gebruiken. Of liefdevol en vriendelijk?...

Kunnen we naar alles en iedereen kijken (inclusief onszelf) zonder een bepaalde gekleurde bril?
Ja allemaal vragen.

Ik heb op diverse manieren me verdiept in Gautama Boeddha, zijn leer en diens gemeenschap. Ik was zelfs daar waar volgens de overlevering wordt beweerd dat Boeddha het rad van zijn leer in werking zette, in het hertenkamp te Sarnath, India.

Ik ben geen boeddhist maar herken wel de waarheid in de boodschap van Gautama. En die is? Zijn boodschap gaat niet over meditatietechnieken en bijvoorbeeld vroeg opstaan maar over verlichting. En dat wordt weleens te makkelijk vergeten, vooral door mensen die graag bij een bepaalde club willen zitten.
Mensen volgen blijkbaar liever feesten en rituelen dan de geest te richten op de hete kern van de boodschap.
Er zijn mensen die bij een voetbalclub gaan of bijvoorbeeld een schaakvereniging of van carnaval houden, waarin zit nu echt het verschil?
Goed... welk pakje trek jij het liefst aan?
« Laatst bewerkt op: 20-03-2015 09:30 door Nathan »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Boeddhisten?
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2015 10:28 »
Hoe ben je een goede boeddhist, door er geen te zijn?
Moet je een boeddhist zijn om geen geweld te gebruiken. Of liefdevol en vriendelijk?...

Kunnen we naar alles en iedereen kijken (inclusief onszelf) zonder een bepaalde gekleurde bril?
Ja allemaal vragen.

Ik heb op diverse manieren me verdiept in Gautama Boeddha, zijn leer en diens gemeenschap. Ik was zelfs daar waar volgens de overlevering wordt beweerd dat Boeddha het rad van zijn leer in werking zette, in het hertenkamp te Sarnath, India.

Ik geen boeddhist maar herken wel de waarheid in de boodschap van Gautama. En die is? Zijn boodschap gaat niet over meditatietechnieken en bijvoorbeeld vroeg opstaan maar over verlichting. En dat wordt weleens te makkelijk vergeten, vooral door mensen die graag bij een bepaalde club willen zitten.
Mensen volgen blijkbaar liever feesten en rituelen dan de geest te richten op de hete kern van de boodschap.
Er zijn mensen die bij een voetbalclub gaan of bijvoorbeeld een schaakvereniging of van carnaval houden, waarin zit nu echt het verschil?
Goed... welk pakje trek jij het liefst aan?

Het overgrote merendeel van de mensheid voelt zich volgens mij zwaar ellendig zonder bekende structuur. Dus de mens vormt ook voortdurend structuren, innerlijk, als het Ik, en uiterlijk. Als er iets verandert in die bekende structuren bieden mensen weerstand. Het is voor een mens ook angstaanjagend om niet te kunnen terugvallen op bekende structuren. Vakantie bijvoorbeeld is voor velen een stress-factor van jewelste. Je bent helemaal uit je routine, uit bekende en vertrouwde omgeving. Of verhuizen, nog erger.

Je kunt wel denken, dit hoort toch niet en alles benaderen vanuit hoe het-zou-moeten-zijn, maar biologisch zit je niet zo in elkaar, misschien enkelen wel.  Als er echt onbekende dingen staan te doen, zien ook veel mensen daar meestal tegen op, want hoe moet je iets aanpakken. Dat geeft onzekerheid, stress, spanning. Als mensen hun baan verliezen, verliezen ze ook structuur. Die structuur kwijt zijn van opstaan, ontbijt, naar je werk, de bekende routine missen is voor mensen erger dan het werk missen.

Je zou zeggen, ach, ontspan, je hoeft niks, je moet niks, je kunt alles ontspannen op je laten afkomen, wat kan er gebeuren, en dat eindeloos tegen jezelf zeggen, maar mijn ervaring is, de biologie trekt zich er niks van aan en blijft die stress-hormonen pompen. Structuur heeft dan ook zo zijn nut, ook al beantwoordt het niet aan het ideaalbeeld van de vrije en verlichte mens.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2015 10:43 »
Het overgrote merendeel van de mensheid voelt zich volgens mij zwaar ellendig zonder bekende structuur. Dus de mens vormt ook voortdurend structuren, innerlijk, als het Ik, en uiterlijk. Als er iets verandert in die bekende structuren bieden mensen weerstand. Het is voor een mens ook angstaanjagend om niet te kunnen terugvallen op bekende structuren. Vakantie bijvoorbeeld is voor velen een stress-factor van jewelste. Je bent helemaal uit je routine, uit bekende en vertrouwde omgeving. Of verhuizen, nog erger.

Je kunt wel denken, dit hoort toch niet en alles benaderen vanuit hoe het-zou-moeten-zijn, maar biologisch zit je niet zo in elkaar, misschien enkelen wel.  Als er echt onbekende dingen staan te doen, zien ook veel mensen daar meestal tegen op, want hoe moet je iets aanpakken. Dat geeft onzekerheid, stress, spanning. Als mensen hun baan verliezen, verliezen ze ook structuur. Die structuur kwijt zijn van opstaan, ontbijt, naar je werk, de bekende routine missen is voor mensen erger dan het werk missen.

Je zou zeggen, ach, ontspan, je hoeft niks, je moet niks, je kunt alles ontspannen op je laten afkomen, wat kan er gebeuren, en dat eindeloos tegen jezelf zeggen, maar mijn ervaring is, de biologie trekt zich er niks van aan en blijft die stress-hormonen pompen. Structuur heeft dan ook zo zijn nut, ook al beantwoordt het niet aan het ideaalbeeld van de vrije en verlichte mens.
Ik doel op geestelijke structuur. En vanuit geestelijke structuur ergens in geloven, zoals een boeddhist dat doet, en een christen,... Uiterlijke structuur, ja daar kunnen we niet zonder. Lijkt me logisch!

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2015 20:23 »
Ik doel op geestelijke structuur. En vanuit geestelijke structuur ergens in geloven, zoals een boeddhist dat doet, en een christen,... Uiterlijke structuur, ja daar kunnen we niet zonder. Lijkt me logisch!

Het lijkt wel zo te werken dat je waar-maakt waarin je gelooft. Je moet wel eerst geloven in ideeen over het bouwen van een eigen huis. Dan kan het er op een dag van komen dat er een huis staat.
Dus geloven heeft denk ik dat aspect van waar-maken, verwezenlijken.

Als je zeg maar van jongsafaan nergens in gelooft, zou je dan verlichting kunnen realiseren?

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22-03-2015 05:46 »

Als je zeg maar van jongsafaan nergens in gelooft, zou je dan verlichting kunnen realiseren?

Siebe
Het gaat mij erom, ben je bereidt aan alles te tewijfelen, ook aan je eigen geloof?

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2015 14:45 »

Siebe
Het gaat mij erom, ben je bereidt aan alles te tewijfelen, ook aan je eigen geloof?

Het beste is denk ik te twijfelen aan wat je weet en/of aan aanspraken zoals 'ik ben een leraar', 'ik ben verlicht', 'ik kan en zal het wel vertellen', 'de ander is mijn leerling', 'de ander kan mij niks leren', 'er is geen wijsheid in religies', 'iedereen kletst behalve ik', 'ik weet de ware betekenis, een ander niet'.

In die hoek zat Krishnamurti ook vind ik. Niemand die hem iets kon leren, of wel? Hij leek zichzelf te zien als de enige ware gerealiseerde mens op Aarde. Dat een Ander ook maar iets zinnigs zou kunnen zeggen of misschien wel wijzer, bekwamer was dan hem, dat kwam geloof ik niet eens in hem op.

Dat is denk ik ook kenmerkend aan het Solistische Pad. Het twijfelt overal aan, vooral aan de capaciteiten van anderen, maar als het gaat om eigen capaciteiten dan worden die toch beschouwd als volmaakt. Je kunt zeggen wat je wilt over traditie, maar juist traditie beschermt tegen dit soort ontsporende eigen-waan.

Dus twijfelen aan je eigen capaciteiten dat is denk ik belangrijk.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2015 06:53 »
In die hoek zat Krishnamurti ook vind ik. Niemand die hem iets kon leren, of wel? Hij leek zichzelf te zien als de enige ware gerealiseerde mens op Aarde. Dat een Ander ook maar iets zinnigs zou kunnen zeggen of misschien wel wijzer, bekwamer was dan hem, dat kwam geloof ik niet eens in hem op.
De Boeddha was in zijn tijd niet anders: Hij claimde - volgens mij - direct na zijn ontwaken ook de enige te zijn in de wereld. ;)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2015 15:10 »
De Boeddha was in zijn tijd niet anders: Hij claimde - volgens mij - direct na zijn ontwaken ook de enige te zijn in de wereld. ;)

Er is wel verschil

Siebe

Y1010

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2015 22:08 »
Het lijkt wel zo te werken dat je waar-maakt waarin je gelooft. Je moet wel eerst geloven in idee├źn over het bouwen van een eigen huis. Dan kan het er op een dag van komen dat er een huis staat.
Dus geloven heeft denk ik dat aspect van waar-maken, verwezenlijken.

Dit is vergelijkbaar: De geest stuurt, vormt, geeft gestalte aan... Dhammapada 1.