Auteur Topic: Wat is transformatie?  (gelezen 5786 keer)

Nathan

• Gast
Wat is transformatie?
« Gepost op: 25-03-2015 11:16 »
Iedereen kan spiritualiteit ervaren op de een of andere manier, niet waar?
Zelfs tijdens het swingen!...
Iedereen kan praten over eenheid maar wat is eenheid ervaren?
Iedereen kan werken aan zijn verdriet, eenzaamheid, haat, angst,… Maar wanneer is het verdwenen? En wat heb je er allemaal bij nodig? Pillen, psychotherapie, meditatie beoefenen,…?

Als bijvoorbeeld, angst opduikt en niet terstond verdwijnt in jouw aanwezigheid dan heb je het tijdloze nog niet bereikt, zogezegd. Want slechts het directe waarnemen maakt er een einde aan.

Angst kan plotseling in je opduiken, volkomen onbewust! Maar als je angst bewust wordt, verdwijnt het dan ook terstond? Wat is de kracht van - jouw - waarnemen?
Als het waarnemen volledig vrij is heeft het de kracht van de zon. ‘Wees een licht voor jezelf.’
Bij zonsopgang verdwijnt de duisternis terstond.

Y1010

• Gast
Re: Wat is transformatie?
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2015 21:24 »
Zoals de regen in sneeuw kan veranderen, dat is transformatie. :)
Dus er is gewoon een aanpassing aan de omstandigheden.

Niet zeker of het volledig overeenkomt met boeddhistisch opvattingen, dus ik spreek hier uit eigen ervaring.
Transformatie vindt plaats als je een houding zal gaan aannemen die je normaal niet zou aannemen.
Dus je grijpt bewust in je handelingen en je gaat dan onderzoeken wat de gevolgen zijn die zullen euforisch en dramatisch zijn. dus - en + er is een transformatie

Angst verdwijnt niet als je je bewust wordt van je angst, net zomin als pijn verdwijnt als je je bewust wordt van de pijn.
Dacht je dat het wel zo zou zijn?

Wat is de kracht van - jouw - waarnemen?
Als het waarnemen volledig vrij is heeft het de kracht van de zon. ‘Wees een licht voor jezelf.’
Bij zonsopgang verdwijnt de duisternis terstond.

Wat bedoel je daarmee? De zon komt steeds geleidelijk op en er is ook een geleidelijke verdwijning van de duisternis.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28-03-2015 16:59 »
Angst verdwijnt niet als je je bewust wordt van je angst, net zomin als pijn verdwijnt als je je bewust wordt van de pijn.
Als de waarnemer ook het waargenomene is, verdwijnt ter stond bijvoorbeeld, angst, verdriet,...
Leef je in je ivoren toren: ik en mijn goddelijk zelfbeeld, dan isoleer je jezelf van het antwoord, wat dus ligt in het  direct (zonder enige bemiddeling) ervaren.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2015 17:01 door Nathan »

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2015 09:49 »

Mijn ervaring is dat als je je echt bewust wordt van angst, die angst oplost en echt verdwijnt. Hetzelfde met pijn, jeuk etc. Als het niet oplost, dan is er geen echte ervaring/bewustwording is mijn ervaring. Wel komt die angst weer terug op een later moment met minder kracht (overigens ook niet altijd, is hij helemaal doorleeft dan komt hij niet meer terug). Dit komt volgens mij door de neiging van de geest om vast te houden en teruggrijpen.

Y1010

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2015 22:09 »

Mijn ervaring is dat als je je echt bewust wordt van angst, die angst oplost en echt verdwijnt. Hetzelfde met pijn, jeuk etc. Als het niet oplost, dan is er geen echte ervaring/bewustwording is mijn ervaring. Wel komt die angst weer terug op een later moment met minder kracht (overigens ook niet altijd, is hij helemaal doorleeft dan komt hij niet meer terug). Dit komt volgens mij door de neiging van de geest om vast te houden en teruggrijpen.

Dankjewel voor je antwoord.
Als er een ervaring is van pijn,
dan is er blijkbaar een onderscheid tussen een echte en een onechte ervaring van de pijn.
Lijkt me werkelijk heel belangrijk.
Zou je dit wat meer kunnen toelichten?

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28-04-2015 19:04 »
Ik ben geen geleerde en zeker geen expert. Ik kan dan ook geen psychologisch of metafysische uitleg geven hierover. Iets in mij ervaart pijn, wat ik dan maar het ik noem. Bijvoorbeeld zere kniëen na lang mediteren, jeuk aan mijn neus etc. Als je met je volle bewustzijn dan die jeuk, pijn etc beleefd en voelt, dan lost het op. Is het dan echt of onecht? Doet er niet toe, die categorie of indeling zorgt voor een tweedeling en redeneren. Ervaren is het enige. Dit is mijn ervaring in meditatie: ervaar het ten volle en het lost op. Ervaar het zelf: mediteer en focus op je adem, vanzelf komt er iets voorbij als jeuk of zo, krab dan niet maar ervaar het en het lost op. Lost het niet op, dan heb je het nog niet ervaren. Betere uitleg dan je te wijzen op het zelf ervaren heb ik helaas niet.

Y1010

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28-04-2015 22:00 »
Als ik dat zo direct mag vragen: Welke leeftijd heb je Koenraad?

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30-04-2015 12:28 »
Doet mijn leeftijd er toe? Maakt het uit of ik 40, 35, 20 of 1 ben... of vele eonen of kalpa's oud. Hetzelfde of pijn echt of onecht is... Ik kreeg een mooie tekst pasgeleden: you're as stupid as a cow if you think that phenomana exist, you're even more stupid if you think they don't.

Echt of onecht is hetzelfde.

Y1010

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2015 15:54 »
Stupid as a cow?

Je bent geen vegetariër.

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2015 15:39 »
Stupid as a cow?

Je bent geen vegetariër.

Jij zegt het :) Maar die conclusie van jou over mij gaat voorbij aan het bericht  ;)

Y1010

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 06-05-2015 22:54 »
Gezien men is wat men eet, is het volkomen zinloos met een koe een gesprek te hebben over de verbeelding. :P

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 07-05-2015 08:59 »
Mooie verbeelding :)

Namasté.

« Laatst bewerkt op: 07-05-2015 09:34 door Koenraad »

Y1010

• Gast