Auteur Topic: Acht benodigdheden  (gelezen 2973 keer)

Y1010

• Gast
Acht benodigdheden
« Gepost op: 05-04-2015 21:27 »
Gezien dit onderwerp nog niet werd aangehaald en het toevallig ergens ontdekte.

Een monnik mag acht benodigdheden hebben die door de Boeddha zelf werden bepaald.
Op diverse sites deze informatie gevonden:
- Saffraangele, kastanjebruine of zwarte gewaden
- Bedelnap ( kom om voedsel in te doen)
- Riem
- Scheermes
- Naald
- Waterfilter
- Wandelstok
- Tandenstoker.

The traditional list of requisites allows the monk eight items: 3 robes, an alms bowl, a waistband, a razor, a sewing kit and a water strainer but the list has been gradually extended to accommodate social changes and varied climatic locations.
There are four primary requisites - the necessities of life: clothing (robes), food (related to the bowl), a dwelling and medecine.
http://www.buddhamind.info/leftside/arty/requiz/sundry.htm

Je ziet toch al eens monniken met een fototoestel ... gsm ... :)

« Laatst bewerkt op: 05-04-2015 21:28 door Y1010 »

Nathan

• Gast
Re: Acht benodigdheden
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2015 08:16 »
- Saffraangele, kastanjebruine of zwarte gewaden
- Bedelnap ( kom om voedsel in te doen)
- Riem
- Scheermes
- Naald
- Waterfilter
- Wandelstok
- Tandenstoker.
Saffraangele, kastanjebruine of zwarte gewaden - Heb ik niet.
Bedelnap ( kom om voedsel in te doen) - Heb ik niet maar wel een kom.
Riem - Heb ik wel.
Scheermes - Ook.
Naald - Ook.
Waterfilter - Niet.
Wandelstok - Heb ik ook.
Tandenstoker - Ook.

;)

Y1010

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07-04-2015 21:59 »
Nathan :)
Om eerlijk te zijn, als ik het lijstje las,was ik een beetje in shock omdat ik zoveel heb en het is eigenlijk niet nodig. Wat heeft die luxe gebracht, veel gemak en misschien ben ik nu wat negatief, sorry daarvoor..heel veel energie het kost iets en dus ook veel verspilling...vervuiling. Ok├ę het is allemaal ver van ons bed die effecten op lange termijn, toch begint het bij het kleine en eigenlijk is soberheid of eenvoud een fundamenteel principe dat een positief effect zal hebben op langere termijn.
Met zo weinig kan het allemaal ook.
Dus hoorde het en dacht dat is iets en omdat er geen zelf is, is het voor iedereen.
Dus hier, wees een beetje zuinig en denk aan de vervuiling, vervuiler...grrrrrrrrr :)
« Laatst bewerkt op: 07-04-2015 22:07 door Y1010 »

Nathan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2015 12:58 »
Dus hoorde het en dacht dat is iets en omdat er geen zelf is, is het voor iedereen.
Dus hier, wees een beetje zuinig en denk aan de vervuiling, vervuiler...grrrrrrrrr :)
Ik sta daar zeker bij stil!

Y1010

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-04-2015 19:41 »
Er is een hechten aan al die dingen die we hebben en het is veel eenvoudiger in het begin aandacht te besteden aan al die zaken die op je toekomen en dan neen te zeggen, want eenmaal alle comfort en luxe aangewend, dan is het toch wat moeilijker dat weer allemaal weg te doen.
Zou ik dat geweten hebben, ik zou het niet zo gedaan hebben.
Met deze meteen al een advies meegeven voor wie begint en nog jong is, hou alles klein, beperkt of eenvoudig.

Offline happydepeppy

• Ge├»ntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2015 10:03 »
Met deze meteen al een advies meegeven voor wie begint en nog jong is, hou alles klein, beperkt of eenvoudig.

Inderdaad! Al die overbodige luxe maken je ook alleen maar afhankelijk en dat is nergens voor nodig.