Auteur Topic: 'Help, ik ben depressief!'  (gelezen 4174 keer)

Nathan

• Gast
'Help, ik ben depressief!'
« Gepost op: 07-05-2015 19:34 »
Is het nare gevoel het echte probleem of dat je het simpelweg niet wil ervaren, zodat je op de vlucht bent, innerlijk?
Bijvoorbeeld iemand verliezen waarvan je houdt is onvermijdelijk, dit overkomt ons allemaal. Daar kun je weinig aan doen maar wel hoe je erop reageert! Ga je ervoor, zie je simpelweg wat is, direct of vlucht je innerlijk? Als de waarnemer het waargenomene is, ben je een licht voor jezelf want daarin kan namelijk 'het drama' niet nestelen. Maar als je twijfelt aan jezelf, aan je innerlijk vermogen om een licht te zijn, zul je je toevlucht zoeken in methodes, behandelingen, medicijnen, hulpverleners, goeroes, en dergelijke.
Onverdeelde aandacht is het antwoord maar meng je de aandacht met iets anders dan verliest het..., heeft het niet langer de kracht van een atoombom.
Iedere neiging tot controle is het vernietigen van 'keuzeloos gewaarzijn'. In keuzeloos gewaarzijn is er geen sprake van een ego, verkramping op de verkramping. Zonder ego (zelfbeeld) ben je volledig vrij wanneer er iets opduikt als bijvoorbeeld verdriet, en in vrijheid kan het niet nestelen, enkel gezien worden zoals het is. Er is ervaren zonder angst voor... of verlangen naar... Het ego verzamelt ervaringen, maar bij ervaren is er geen ruimte voor het ego wel voor transformatie.

Y1010

• Gast
Re: 'Help, ik ben depressief!'
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2015 16:39 »
Het lijkt dat je een zondebokje, egootje genoemd, gevonden hebt die moet opgeofferd worden om de problemen op te lossen.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2015 08:37 »
Het lijkt dat je een zondebokje, egootje genoemd, gevonden hebt die moet opgeofferd worden om de problemen op te lossen.
Het gaat om het zelfbeeld, dat wat zegt wat we moeten doen of niet moeten doen. Waar op we behoren te lijken of niet behoren te lijken. Het ego is dat wat controle uitoefent of denkt uit te oefenen.
« Laatst bewerkt op: 10-05-2015 08:39 door Nathan »

Y1010

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2015 22:16 »
dankjewel
is dat niet wat freud noemde het ueberich?

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2015 18:31 »
dankjewel
is dat niet wat freud noemde het ueberich?
Ik weet het niet.

Y1010

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14-05-2015 20:39 »
Heb je het hier over nathan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cber-ich
Het Über-ich, ook het superego genoemd, functioneert in de theorieën van Sigmund Freud als een censurerende kracht ten opzichte van het Es. Het ontstaat door een identificatieproces met de sanctionerende (= belonende en straffende) ouders. De ouderlijke attitudes en gedragsregels worden overgenomen (= introjectie), voornamelijk gedurende de fallische fase. Het Über-ich is dus het innerlijke, verbiedende aspect van de persoonlijkheid (= geweten).

Tegelijk met het overnemen van de verboden uit de buitenwereld neemt het kind ook gevoelens en handelingen van de buitenwereld over die het zou willen evenaren. Dit deel van de persoonlijkheid kunnen we het Ich-ideaal noemen. Sigmund Freud gebruikte de twee termen door elkaar. Het Über-ich geeft dus de moraal weer en de idealen die het individu wil bereiken. Het vormt de neerslag van de cultuurnormen in het individu. Door het Über-ich weet het individu wat goed en kwaad is.

Het Über-ich is ook verantwoordelijk voor gevoelens van schuld en schaamte. Het Über-ich is zowel met het Es als met het Ich in conflict. Het kan zowel op het bewust als op het onbewust niveau functioneren. Het Über-ich op het bewuste niveau is bijvoorbeeld dat je een bepaalde handeling niet doet omdat je van oordeel bent dat die in strijd is met je morele normen. Het Über-ich op het onbewust niveau is bijvoorbeeld dat een bepaalde begeerte niet in het bewustzijn komt omdat ze reeds door de gewetensfunctie van het Über-ich geblokkeerd werd in het onbewuste.

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15-05-2015 08:23 »
Heb je het hier over nathan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cber-ich
Het Über-ich, ook het superego genoemd, functioneert in de theorieën van Sigmund Freud als een censurerende kracht ten opzichte van het Es. Het ontstaat door een identificatieproces met de sanctionerende (= belonende en straffende) ouders. De ouderlijke attitudes en gedragsregels worden overgenomen (= introjectie), voornamelijk gedurende de fallische fase. Het Über-ich is dus het innerlijke, verbiedende aspect van de persoonlijkheid (= geweten).

Tegelijk met het overnemen van de verboden uit de buitenwereld neemt het kind ook gevoelens en handelingen van de buitenwereld over die het zou willen evenaren. Dit deel van de persoonlijkheid kunnen we het Ich-ideaal noemen. Sigmund Freud gebruikte de twee termen door elkaar. Het Über-ich geeft dus de moraal weer en de idealen die het individu wil bereiken. Het vormt de neerslag van de cultuurnormen in het individu. Door het Über-ich weet het individu wat goed en kwaad is.

Het Über-ich is ook verantwoordelijk voor gevoelens van schuld en schaamte. Het Über-ich is zowel met het Es als met het Ich in conflict. Het kan zowel op het bewust als op het onbewust niveau functioneren. Het Über-ich op het bewuste niveau is bijvoorbeeld dat je een bepaalde handeling niet doet omdat je van oordeel bent dat die in strijd is met je morele normen. Het Über-ich op het onbewust niveau is bijvoorbeeld dat een bepaalde begeerte niet in het bewustzijn komt omdat ze reeds door de gewetensfunctie van het Über-ich geblokkeerd werd in het onbewuste.
Bedankt, ik had het al gelezen, er zitten raakvlakken maar ik ben geen kenner van Freud!  ;)

Y1010

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16-05-2015 15:20 »
Welke raakvlakken herken je in de tekst van Freud?