Auteur Topic: De middenweg  (gelezen 3181 keer)

Nathan

• Gast
De middenweg
« Gepost op: 30-05-2015 08:58 »
Sommige mensen beweren dat je niets kunt doen aan je verslaving. Dat je gewoon zo geprogrammeerd bent. Dat je het brein bent. Dat er geen vrije wil is. Dat je maar beter gewoon zonder enig verzet verslaafd kunt zijn – en als je je toch verzet (toevallig) dan is dat ook zo geprogrammeerd!
Goed, hier heb ik dus helemaal niets mee. Met deze bovenstaande benadering. Een dwaalleer, die behoorlijk populair schijnt te zijn.
Gautama Boeddha was veel slimmer en moet een pracht mens zijn geweest, waarvan je tegenwoordig zo’n beetje overal wel een beeld van hem aantreft. Symbool van rust en vrede.
Hij leerde de middenweg. De uitersten vermijden! Dus: niet teveel of te weinig eten. Niet teveel slapen of te weinig. En dergelijke.
Als je wil stoppen met je verslaving, dan zou je jezelf daarbij niet onder een te grote druk moeten zetten of helemaal niets van jezelf verwachten.
En wees bij dat alles vriendelijk voor jezelf. En alert. Allemaal elementen uit zijn leer, van zo’n vijfentwintighonderd jaar geleden.
Tegenwoordig wordt zijn leer vooral heel veel bestudeerd door psychologen.

Y1010

• Gast
Re: De middenweg
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2015 22:40 »
Op een tafeltje hier staat de Boeddha in het midden en links heb ik een beeldje van een os geplaatst, die o z heel vermoeid van het werken, bijna op de grond uitgeput neervalt.
Rechts van de Boeddha staat een klein beeldje van een vlinder, dat is een symbool van de vrijheid. Niets en niemand kan een vlinder tot slaaf maken.
We hebben veel verplichtingen en ook we weten grenzen te stellen en hebben die vrijheid om dat te doen.
Die middenweg heb ik op die manier gezien. Daar moet ik ook de Boeddha voor danken.

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2015 08:17 »

Die middenweg heb ik op die manier gezien. Daar moet ik ook de Boeddha voor danken.
Zonder de Boeddha had je die niet gezien?

Y1010

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2015 22:39 »

Zonder de Boeddha had je die niet gezien?
zonder de boeddha zou in elk geval de wereld volkomen anders zijn geweest
je bent onvoldoende bewust van de effecten van wat de boeddha allemaal veroorzaakt heeft
dat is een ongelofelijke impact , voor India, China Japan en ook de westerse wereld
« Laatst bewerkt op: 03-06-2015 22:43 door Y1010 »

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2015 08:47 »

zonder de boeddha zou in elk geval de wereld volkomen anders zijn geweest
je bent onvoldoende bewust van de effecten van wat de boeddha allemaal veroorzaakt heeft
dat is een ongelofelijke impact , voor India, China Japan en ook de westerse wereld
Je maakt alleen maar van Boeddha een god, die hij niet wilde zijn. Wees een licht voor jezelf, zou ik zeggen.  ;)

Y1010

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2015 15:09 »
in elk geval vervorm ik de boeddha niet tot een god
je opmerking maakt ook duidelijk dat je geen kennis hebt van de godenwereld