Auteur Topic: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?  (gelezen 2646 keer)

Nathan

• Gast
(...)
'Het boeddhisme kan op verschillende manieren helpen om van verslavingen af te komen. Boeddha heeft ons bestaan heel nauwkeurig beschreven. Hij zegt dat we lijden of ontevredenheid goed moeten identificeren. En dat dit lijden oorzaken heeft die we moeten opgeven om de opheffing van het lijden te ervaren. En dat er methoden zijn die dit mogelijk maakt. We vinden dit als basisprincipe terug in alle behandelingen van een verslaving, ook in westerse, psychologische benaderingen. 
Een kernbegrip in het boeddhisme is om geen schade toe te brengen aan zichzelf of anderen, en verslaving is een duidelijk geval van schade aan jezelf toebrengen. Het boeddhisme moedigt ons aan om zelfrespect en eigen verantwoordelijkheid, liefde, mededogen en gelijkmoedigheid te ontwikkelen. Hierdoor krijgen we onszelf beter onder controle waarbij we ook verslaving kunnen vermijden of overwinnen.'
(...)

Lees alles: http://www.bosrtv.nl/forum.aspx?lIntForumId=9&lIntEntityId=771

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2015 17:37 »
(...)
'Het boeddhisme kan op verschillende manieren helpen om van verslavingen af te komen. Boeddha heeft ons bestaan heel nauwkeurig beschreven. Hij zegt dat we lijden of ontevredenheid goed moeten identificeren. En dat dit lijden oorzaken heeft die we moeten opgeven om de opheffing van het lijden te ervaren. En dat er methoden zijn die dit mogelijk maakt. We vinden dit als basisprincipe terug in alle behandelingen van een verslaving, ook in westerse, psychologische benaderingen. 
Een kernbegrip in het boeddhisme is om geen schade toe te brengen aan zichzelf of anderen, en verslaving is een duidelijk geval van schade aan jezelf toebrengen. Het boeddhisme moedigt ons aan om zelfrespect en eigen verantwoordelijkheid, liefde, mededogen en gelijkmoedigheid te ontwikkelen. Hierdoor krijgen we onszelf beter onder controle waarbij we ook verslaving kunnen vermijden of overwinnen.'
(...)

Ik denk dat toevlucht heel goed is. Door toevlucht te doen, erken je, "slechte gewoonten ben ik niet de baas, zij zijn mij de baas. Zo ben ik een vijand voor mezelf. Ik vermink mezelf terwijl ik die slechte gewoonten volg, ik breng mezelf (en anderen) schade toe, via verwoestende/verstorende lichamelijke, verbale en mentale activiteiten. Ik heb een veilige richting nodig, bescherming, een toevlucht tegen het kwaad wat ik duidelijk in mezelf heb herkend, en begrijp als iets wat mij kwaad doet ook en ik zeker niet de baas ben". 

Het is heel belangrijk gewoon te erkennen dat je geen licht bent voor jezelf of anderen. Dat is misschien niet zo leuk om te erkennen maar wel realistisch. Atisha vond toevlucht daarom zo belangrijk dat hij de toevlucht-pandit werd genoemd. Toevlucht betekent dat je erkent dat je een Pad nodig hebt, een leraar, iemand die je kan gidsen uit de gevangenis van negativiteit. Je hebt bescherming nodig!

Je kunt jezelf disciplineren, of beveiligen, door elke dag bij opstaan geloften te doen, bijvoorbeeld, ik zal niet doden, liegen, stelen, vreemd gaan, roddelen, kwaad spreken, tweedracht zaaien. Ik zal wanneer ik hebzucht ervaar, kwade wil dit niet volgen. Ik zal er allen aan doen om dit kwaad wat mij duidelijk in de greep heeft te overwinnen. Je hebt via deze geloften een veilige richting, je beschermt jezelf door je hieraan te houden. Elke avond kun je de geloften even evalueren en dan misschien spijt opwekken als het niet gelukt is of de gelofte nog steviger doen.

Mocht het nou weer eens misgaan, begin gewoon opnieuw. Elke dag heeft genoeg aan zichzelf. Het is vallen en opstaan maar altijd gewoon doorgaan. En een poging die niet lukt, is geen vergeefse moeite.
Ontwikkel de wijsheid dat jezelf belonen met sigaretten, drank, drugs of welke verslaving ook, waanzin is. Maak jezelf dit niet meer wijs.

Bedenk ook, elke keer niet toegeven aan verslavingsgedrag, put slechte neigingen geleidelijk uit. Zoals elke keer dat je er aan toegeeft ze verstevigt. Wees bereid diep te gaan en de rijpende gevolgen van oude slechte gewoonten geduldig te aanvaarden. Weet dat ook aan deze rijpende ellende een einde komt. Hou vol.

Het belangrijkste is dat je zeker in jezelf afkeer/verzet zult voelen voor alles wat riekt naar heiligheid, naar wijsheid, licht maar oordeel niet---"dit verzet ben ik, dit verzet is van-mij, dit is belangrijk om naar te luisteren". Begrijp het als de oorzaak van je ellende. Begrijp dat het echt nodig is dat je vertrouwd raakt met een andere sfeer, ja met eentje van licht.  Dus, ook wanneer je bewust oefeningen doet, liefde meditatie, mantra recitatie, gebeden, voor het eerst op een kussen plaatsneemt om te mediteren, wees zeker, een gedeelte van jezelf zal zich hier tegen blijven verzetten, zal je influisteren wat voor aansteller je bent, waardeloos type, onoprecht figuur, maar doe er niks mee. Het zijn Mara's ingevingen. Val vooral niet in de valkuil..."maar zo ben ik niet mezelf...dit voelt niet oprecht". Dat is echt enkel een kwestie van tijd en gewenning, meer niet. Er zit niks diepers achter. Dat je je wel thuis voelt in negativiteit en niet-heiligheid was ook ooit niet gewoon maar dat werd gewoon. Wees dus beducht op het verzet in jezelf tegen een positieve richting, maar neem dit verzet niet te serieus en sla elke dag weer die positieve richting bewust in.

Weet dat de Boeddha en vele meesters in het verleden ook zo zijn gegaan en de overkant bereikten.

Groet,
Siebe

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • BE NOW!!!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2015 11:11 »
Volgens mij geeft Jan Geurtz er op boedishtische wijze vermixt met westerse psychologie er een goed beeld van over hoe een verslaving nu precies werkt. Het boek heet: De versaving voorbij. Als ik uit ervaring spreek vind ik het een geweldig boek. Het heeft mij geholpen om bepaalde contraproductieve patronen te leren doorzien en te overstijgen.