Auteur Topic: Manieren van Beoefening; pijnlijk/plezierig-snel/langzaam  (gelezen 2382 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2962
    • Bekijk profiel
Manieren van Beoefening; pijnlijk/plezierig-snel/langzaam
[bron; Anguttara Nikaya vertaling van Bhikkhu Bodhi, 2012. Sutta door mij vertaald]

Anguttara Nikaya 4.162 (2), In Detail

“Bhikkhu’s, er zijn deze vier manieren van beoefenen. Welke vier?
(1) Beoefening die pijnlijk is met langzame directe kennis; (2) beoefening die pijnlijk is met snelle directe kennis; (3) beoefening die plezierig is met langzame directe kennis; en (4) beoefening die plezierig is met snelle directe kennis.
(1) “En wat bhikkhu’s is de beoefening die pijnlijk is met langzame directe kennis? Hier is iemand van nature sterk geneigd tot wellust/begeerte en ervaart vaak pijn en misnoegen1 die geboren wordt uit wellust. Van nature is hij sterk geneigd tot haat en ervaart vaak pijn en misnoegen geboren uit haat. Van nature is hij sterk geneigd tot begoocheling en ervaart vaak pijn en misnoegen geboren uit begoocheling. Deze vijf vermogens komen in hem zwak tot ontwikkeling: het vermogen te vertrouwen, het vermogen van energie, het vermogen van mindfulness, het concentratievermogen en het vermogen van wijsheid (begripsvermogen). Omdat deze vijf vermogens zwak aanwezig zijn in hem, realiseert hij op een langzame manier de ogenblikkelijke voorwaarde voor de vernietiging van de asava’s. Dit wordt de beoefening genoemd die pijnlijk is met langzame directe kennis.
(2) “En wat is beoefening die pijnlijk is met snelle directe kennis? Hier is iemand van nature sterk geneigd tot wellust en ervaart vaak pijn en misnoegen die geboren wordt uit wellust. Van nature is hij sterk geneigd tot haat en ervaart vaak pijn en misnoegen geboren uit haat. Van nature is hij sterk geneigd tot begoocheling en ervaart vaak pijn en misnoegen geboren uit begoocheling. Deze vijf vermogens komen in hem prominent tot ontwikkeling: het vermogen te vertrouwen, het vermogen van energie, het vermogen van mindfulness, het concentratievermogen en het vermogen van wijsheid. Omdat deze vijf vermogens  prominent aanwezig zijn in hem, realiseert hij op een snelle manier de ogenblikkelijke voorwaarde voor de vernietiging van de asava’s.
(3) “En wat is beoefening die plezierig is met langzame directe kennis? Hier is iemand van nature niet sterk geneigd tot wellust en ervaart niet vaak pijn en misnoegen die geboren wordt uit wellust. Van nature is hij niet sterk geneigd tot haat en ervaart niet vaak pijn en misnoegen geboren uit haat. Van nature is hij niet sterk geneigd tot begoocheling en ervaart niet vaak pijn en misnoegen geboren uit begoocheling. Deze vijf vermogens komen in hem zwak tot ontwikkeling: het vermogen te vertrouwen, het vermogen van energie, het vermogen van mindfulness, het concentratievermogen en het vermogen van wijsheid. Omdat deze vijf vermogens zwak aanwezig zijn in hem, realiseert hij op een langzame manier de ogenblikkelijke voorwaarde voor de vernietiging van de asava’s. Dit wordt de beoefening genoemd die plezierig is met langzame directe kennis.
(4) “En wat is de beoefening die plezierig is met snelle directe kennis? Hier is iemand van nature niet sterk geneigd tot wellust en ervaart niet vaak pijn en misnoegen die geboren wordt uit wellust. Van nature is hij niet sterk geneigd tot haat en ervaart niet vaak pijn en misnoegen geboren uit haat. Van nature is hij niet sterk geneigd tot begoocheling en ervaart niet vaak pijn en misnoegen geboren uit begoocheling. Deze vijf vermogens komen in hem prominent tot ontwikkeling: het vermogen te vertrouwen, het vermogen van energie, het vermogen van mindfulness, het concentratievermogen en het vermogen van wijsheid. Omdat deze vijf vermogens prominent aanwezig zijn in hem, realiseert hij op een snelle manier de ogenblikkelijke voorwaarde voor de vernietiging van de asava’s. Dit wordt de beoefening genoemd die plezierig is met snelle directe kennis.
“Bhikkhu’s, dit zijn de vier manieren van beoefenen”.

1. "Dejection"; droefgeestigheid, moedeloosheid, neerslachtigheid, zwaarmoedigheid, afmatting, beklemming, bedroefheid, vermoeienis.

Siebe



Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2962
    • Bekijk profiel
Pijnlijk/Plezierig-Snel/Langzaam, meer info
« Reactie #1 Gepost op: 19-06-2015 17:09 »
In Anguttara Nikaya 4.167 vraagt Sariputta aan Mahamoggallana hoe zijn geest bevrijd werd van de asava's/bezoedelingen door niet-hechten. Moggalana geeft aan dat dit was door de pijnlijke manier met snelle directe kennis.

Mahamoggallana stond bekend om zijn beheersing van bovennatuurlijke krachten.
Hier wat meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Maudgalyayana

In Anguttara Nikaya 4.168 vraagt Mahamoggallana hetzelfde aan Sariputta. Deze antwoordt dat zijn geest bevrijd werd van de asava's op de plezierige manier met snelle kennis.

Anguttara Nikaya 4.166 geeft aan dat deze laatste manier superieur is omdat het niet pijnlijk is maar plezierig, en omdat het niet traag is maar snel.

Anguttara Nikaya 4.163 geeft aan dat het plezier komt omdat iemand de vier jhana stadia beheerst.

Als het gaat om het tempo dan is de onderscheidende factor (blijkbaar) of de vijf vermogens langzaam/ zwak of juist prominent/sterk tot ontwikkeling komen/ontstaan. Wie niet snel tot vertrouwen komt, die vordert ook niet snel. Bij wie mindfullness moeizaam tot ontwikkeling komt en zwak blijft, die maakt ook niet snelle vorderingen. Enzovoort. Dus het onderscheidend aspect is hier de ontwikkeling van de vijf vermogens; vertrouwen, energie, mindfullness, concentratie en wijsheid. Als de vijf vermogens sterk zijn dan worden het de vijf krachten genoemd.

Siebe


Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2962
    • Bekijk profiel
Mahamoggallana
« Reactie #2 Gepost op: 19-06-2015 23:24 »
Sariputta en Mahamoggallana leefden net als de Boeddha in hun jeugd heel comfortabel. En net zoals bij de Boeddha ontstond er een soort gevoel van zinloosheid over al dat vermaak en vluchtig genoegen. Ze genoten gewoonweg niet meer van de feesten die ze bezochten. "Is dit alles?" Beide ervoeren ze het zo.

Ze besloten samen huis en haard te verlaten op zoek naar een goede leraar. Ze vonden niet wat ze zochten. Na twintig jaar zo gezworven en gezocht te hebben, gaven ze hun leven als thuislozen weer op. Hun hoop was echter niet vervlogen. Ze kwamen op het pad van de Boeddha toen Sariputta erg onder de indruk raakte van de serene uitstraling van een monnik die hij tegenkwam. Dit was Assaji, één van de eerste vijf leerlingen van de Boeddha.

Mahamoggallana had onder andere moeite het obstakel van slaperigheid/dufheid/vermoeidheid te overwinnen toen hij toevlucht had genomen tot de Boeddha en diens leer.  Nadat hij dit met instructies van de Boeddha had overwonnen, vroeg Mahamoggallana:

“Op welke manier, O Heer, kan in het kort uitgelegd worden hoe een monnik bevrijd wordt door de eliminatie van begeerte; hoe hij iemand wordt die het definitieve einde heeft bereikt, de definitieve bescherming voor gebondenheid, het definitieve Heilige Leven, de definitieve voltooiing, en hij de voornaamste is onder de goden en mensen?”

De Boeddha:

“Hierbij, Moggallana, heeft een monnik dit geleerd: ‘Niets is geschikt om aan te hechten!’. Wanneer een monnik geleerd heeft dat niets geschikt is om aan te hechten, dan weet hij alles; door alles te weten, begrijpt hij alles volledig; wanneer hij alles volledig begrijpt, welk gevoel hij dan ook ervaart, ofwel plezierig, pijnlijk of neutraal, hij verwijlt met betrekking tot deze gevoelens contemplerend vergankelijkheid, passieloosheid, beeindiging, het opgeven. Wanneer hij zo verwijlt, is hij aan niets gehecht in de wereld; zonder gehechtheid hunkert hij niet; en zonder hunkering bereikt hij in zichzelf volledige uitdoving (van begeerte). ‘Wedergeboorte is beëindigd, het heilige leven geleefd, de taak afgerond, er is niet meer deze of die staat’, zo weet hij”. [bron; zie de site beneden]

Sariputta en Mahamoggallana, de twee die in hun jeugd onafscheidelijk waren, bereikten heel vlot arahantschap.

Voor details over de spirituele zoektocht van met name Mahamoggallana, diens obstakels, dat hij één van de voornaamste leerlingen van de Boeddha werd, over diens bijzondere vermogens, over zijn sterven, zie, http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/hecker/wheel263.html#ch6.

Ik vond het een ontroerend mooi verslag.

Siebe