Auteur Topic: De liefde  (gelezen 2260 keer)

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
De liefde
« Gepost op: 06-07-2015 14:55 »
Hoe kijkt het boeddhisme naar de liefde tussen 2 mensen?
Ik mis het zelf erg en hoop dat er nog iets komt en Ik denk dat gene is wat me uiteindelijk gelukkig maakt. Niets anders.Is niet fout om zo te denken.?
« Laatst bewerkt op: 06-07-2015 15:07 door Kooo »
too understand everything you have to forgive everything

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: De liefde
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2015 16:22 »
Hoe kijkt het boeddhisme naar de liefde tussen 2 mensen?
Ik mis het zelf erg en hoop dat er nog iets komt en Ik denk dat gene is wat me uiteindelijk gelukkig maakt. Niets anders.Is niet fout om zo te denken.?

Niets mis mee maar binnen de juiste verwachtingen. Het is pema (gehechte liefde, afhankelijk van een wederdienst) en geen Metta (onvoorwaardelijke liefde). Je kunt boeddhisme en een relatie onderhouden prima combineren, maar verwar deze twee niet. Het is en blijft altijd hechting en je kunt dus het beste incalculeren dat je ook moet kunnen loslaten. En nee, de ander kan jou niet gelukkig maken. Je helpt elkaar om een stuk emotioneel geluk binnen de grenzen van samsara te ontwikkelen en houden, en liefst ook weer aan anderen door te geven (waarin een stuk Metta kan zitten), maar het moet geen 'cocon' worden waarin de ander en de relatie de belangrijkste waarde in je leven gaat worden...

With folded palms,

<Ujukarin>

Y1010

• Gast
Re: De liefde
« Reactie #2 Gepost op: 07-07-2015 22:17 »
2 understand everything u have 2 forgive everything

wie alles zou begrijpen en dus een superinlevingsvermogen heeft, is in staat alles te vergeven
door begrip is vergeving mogelijk
het is omdat er een tekort is aan begrip, dat er niet kan worden vergeven
maar wie kan alles begrijpen?
dat is een bovenmenselijke toestand, een goddelijke toestand
omdat we als mens bezig zijn met 'hoe kan ik zorgen dat hij/zij de rekening krijgt' en 'zij/hij zal boeten voor wat hij/zij heeft gedaan'. er is de nood aan afrekening voor wie iets veroorzaakt heeft wat pijn heeft veroorzaakt. wij zorgen ervoor dat 'loontje komt om zijn boontje'.
bij vergeving wordt de pijn die veroorzaakt werd, niet meer vergeldt, er is aanvaarding en dus ook begrip.
liefde is eigenlijk: volledige vergeving?
de noodzaak aan liefde is dat iemand je kan vergeven
dat de wereld jezelf zou aanvaarden zoals je bent
dan kan je de vleugels spreiden en de wereld verkennen
het is ook heel goed zoals je bent
je weet ook heel goed dat het de liefde is die alles zal herstellen
blijkbaar hebben we anderen nodig om iets te bevestigen