Auteur Topic: God en nirvana ...  (gelezen 40525 keer)

lord rainbow

• Gast
Re: God en nirvana ...
« Reactie #50 Gepost op: 16-02-2007 18:23 »
Maar......er is dus toch ergens,op de een of andere manier wel 'iets' of 'iemand' die onderzoekt...een heldere onafhankelijke geest...? :-\

Nathan

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 16-02-2007 22:34 »
Maar......er is dus toch ergens,op de een of andere manier wel 'iets' of 'iemand' die onderzoekt...een heldere onafhankelijke geest...? :-\

Er is geen sprake van bewust iets gaan onderzoeken.
Je ziet spontaan iets in.
Er is niemand die iets van plan is.
Helder zien is onafhankelijk van het denken.

'Begrijpen' en 'onderzoeken' zijn twee dingen.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #52 Gepost op: 17-02-2007 11:47 »
Ok, ik snap je nou helemaal. Ik ben het er niet mee eens maar ik respecteer hem wel  :).

Met metta,
Django
Als je liefde hebt voor de waarheid, neem je geen genoegen met een mening, noch die van jezelf noch die van een ander.
Jammer.

Groet!
Dan heb ik nog een lange weg te gaan.

Dat zeg je maar.
?
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

redwasp

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 06-10-2007 11:47 »
slm,

god is liefde

slm,

redwasp

Nathan

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 09-10-2007 11:46 »

god is liefde

Liefde is liefde, zoals een bloem een bloem is. Waarom er iets anders achter zoeken?

Mvg.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 09-10-2007 12:29 »
dan is god god...

Nathan

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 09-10-2007 15:20 »
dan is god god...
Ja, enzo verlies je iedere bewijsvoering over god.

Batman

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 09-10-2007 20:03 »
Zonder jou bestaat er niets.
Lijkt er niets te bestaan, ervaringsgewijs gesproken. De werkelijkheid is uiteraard wel anders.
Hallo,

Je kunt het boeddhisme zien als een natuurkundig experiment.  Als ik een appel laat vallen, dan zal deze naar de grond komen.  De vraag is nu of het relevant is dat ik geloof in zwaartekracht of niet? Als ik in zwaartekracht geloof zal de appel vallen. Als ik niet in zwaartekracht geloof zal de appel vallen.  Het maakt niet uit wat mijn geloof of overtuigingen zijn omtrend zwaartekracht. Zij zijn niet van toepassing op hoe de werkelijkheid functioneerd.

Voor het Boeddhisme geldt hetzelfde. Het maakt niet uit of ik in de leer van de Boeddha geloof of niet. Het maakt niet uit of je vertrouwen heb in zijn verlichting. De Boeddha ging zelfs zo ver om te zeggen dat je hem niet moet geloven, maar dat je het zelf moet proberen en bevestigen of zijn leer correct is of niet. (Zie de kalama sutta bijvoorbeeld)
Mooi, maar je kunt je hele leven verspillen aan een of ander experiment.
Meten is weten. Zonder experiment geen getoetste en gedegen kennis. Dat duurt heus niet je hele leven hoor. In hoeveel seconden valt zo'n appel al, denk je?
Citaat
Het vergelijken met een appel en zwaarte kracht is een kromme vergelijking. De appel is hier en nu.
De zwaartekracht is evenzo hier en nu. Het gaat erom dat het wel of geen geloof in die zwaartekracht niets af doet aan de realiteit van die zwaartekracht.
Ik vind zo'n appel eigenlijk best wel een leuk maar vooral ook klassiek voorbeeld met die goede oude Newton.
Citaat
Boeddha is een of andere geschiedenis.
Maar wel een mooie en inspirerende geschiedenis.
Goed, je bent blijkbaar een zeer nuchter iemand. De Boeddha vindt je maar vaag omdat hij "geschiedenis" is en "tweede hands kennis" zoals je het zo graag noemt. Want het zijn maar overleveringen, etc. Je ziet liever echt bewijs. Het hier en nu. To the point. That's the way you like it.
Maar juist als je gedegen bewijs wilt zien en niets zweverigs zou je juist niets tegen het experiment moeten hebben, lijkt me. Want dan krijg je een antwoord die getoetst is aan de werkelijkheid.

Vriendelijke groet,
Batman

redwasp

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 11-10-2007 14:50 »
Liefde is liefde, zoals een bloem een bloem is. Waarom er iets anders achter zoeken?

Liefde is liefde, zoals een bloem een bloem is. Waarom er niets anders achter zoeken?

slm,

redwasp

Batman

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 12-10-2007 18:08 »
Ja, enzo verlies je iedere bewijsvoering over god.
God en bewijsvoering en zaken die gewoon niet samen gaan. Religie is geloof. Waarom zou God bewezen m?eten worden? De religieuze mens heeft daar gewoon een behoefte aan en heeft er ook terecht geen boodschap aan dat anderen het niet willen geloven. Hij voelt zich gewoon thuis in zijn religie.
En zo betreft het ook een geloof dat God liefde zou zijn, maar dan de volmaakte vorm van die liefde. Een liefde die andere soorten van liefde overstijgt.
Maar aangezien er vele vormen van liefde zijn, is "Liefde is liefde" in feite onzin.

Vriendelijke groeten,
Batman

Nathan

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 13-10-2007 06:10 »

Maar aangezien er vele vormen van liefde zijn, is "Liefde is liefde" in feite onzin.

Je hebt feitelijk maar Een soort liefde, zij die niet berekenend is. Agape.

Mvg.

Batman

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 14-10-2007 14:15 »
    Nee hoor, er is...
    • moederliefde...
    • kalverliefde...
    • vaderlandsliefde...
    • liefde voor de plaatselijke voetbalclub...
    • eigenliefde...
    • "hart voor de zaak"-liefde...

Moet ik doorgaan? Wie zegt dat die vormen van liefde berekenend zijn?

Vriendelijke groeten,
    Batman[/list]

Nathan

• Gast
    « Reactie #62 Gepost op: 14-10-2007 16:08 »
      Nee hoor, er is...
      • moederliefde...
      • kalverliefde...
      • vaderlandsliefde...
      • liefde voor de plaatselijke voetbalclub...
      • eigenliefde...
      • "hart voor de zaak"-liefde...

Moet ik doorgaan? Wie zegt dat die vormen van liefde berekenend zijn?

Vriendelijke groeten,
      Batman[/list]
      Omdat ze onderscheid(ing) maken, daarom.

Mvg.

Batman

• Gast
      « Reactie #63 Gepost op: 14-10-2007 21:25 »
      Omdat ze onderscheid(ing) maken, daarom.
      Nou ja, onderscheid. Niet geheel bewust denk ik. Ik zou het eerder "beperkt" willen noemen. Alleen vind ik jouw woord "berekenend" een beetje klinken alsof het onoprecht en sneaky zou zijn. Alsof het altijd iets terugverwaxcht en beloond wil worden. Moederliefde is geen onechte liefde.

Vriendelijke groeten,
      Batman

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
      • Lid van het boeddhaforum!
        • Bekijk profiel
      « Reactie #64 Gepost op: 16-10-2007 20:34 »
      Citaat
      Het vergelijken met een appel en zwaarte kracht is een kromme vergelijking. De appel is hier en nu.

Precies, die appel moet je gewoon lekker opeten!
      Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
      • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
        • Bekijk profiel
      « Reactie #65 Gepost op: 30-06-2011 17:38 »
      Verlangen ...
      Vertrouwen ...

We vertrouwen op de Boeddha en verlangen stiekem of niet naar de verlichting.

Mijn vraag is: hebben we het vertrouwen in Gautama nodig? Zonder vertrouwen in hem geen vrijheid? Of is vrijheid juist zonder dit soort zaken?, gewoon onvoorwaardelijk!

Kan onvoorwaardelijke vrijheid steunen op iets of iemand? Of zorgt de Waarheid voor zichzelf?
      Zijn we werkelijk geinteresseerd in verlichting of zijn we als kinderen, enkel goedgelovig?
      Dit keer geen ouder die ons handje vasthoudt maar gewoon iemand anders ...

Laat ik toch zeggen dat er niets mis mee is...

Wie zoekt vertrouwen ?   Wiens vertrouwen verloren is gegaan.  Zo is het dus goed dat vertrouwen wedergevonden werd.

Wie vertrouwen heeft, zoekt ook geen vertrouwen in Boeddha, maar zoals ik al schreef, er is niets mis mee om via Boeddha terug tot vertrouwen te komen.

Dit is voor mij dan ook de grote positieve kracht van religie, namelijk dat het vertrouwen kan herstellen, bij mensen wiens vertrouwen verloren is gegaan.

Ik heb altijd het idee gehad dat religie niet dogmatisch en niet-ritueel gericht moet zijn. Maar dat is een verkeerde zienswijze gebleken. Je bent uiteindelijk verplicht om de controle over je leven (dat je toch al niet had) op te geven.
      Je probeert het leven te controleren via ...  maar dat lukt niet.
      Je probeert het leven te controleren via ...  maar dat lukt niet.
      Je probeert het leven te controleren via ..., maar dat lukt niet.

Maar in devotie is er geen vragen of proberen te controleren. Natuurlijk weet je dat vertrouwen niet het doel is maar slechts een sublimaat.

Wanneer dat vat van vertrouwen terug vol is, dan maakt het ook  allemaal niet uit dat het niet zo nauwkeurig en precies is.
      Je hebt de muizenissen en teleurstellingen terug langs de kant kunnen zetten.
      Verdriet en boze spanning kan terug wegvloeien.
      De vragen waar je mee worstelt krijgen misschien een andere kijk.

Dat het misschien allemaal niet zo 100% juist is, ach, als het maar het vertrouwen kan herstellen.
      Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Buddha Amitabha

• Gast
      Re:God en nirvana ...
      « Reactie #66 Gepost op: 04-07-2011 19:58 »
      .
      « Laatst bewerkt op: 28-09-2011 18:56 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
        • Bekijk profiel
      « Reactie #67 Gepost op: 04-07-2011 21:32 »
      Voordat we weten of God en Nirvana vergelijkbare conceptern zijn zouden we eerst moeten weten wat God is en wat nirvana is.
      Het feit dat Boeddha zich niet in het bijzonder heeft uitgelaten over wat God is of niet is lijkt mij geen reden om op voorhand aan te nemen dat omdat Boeddha zich daar niet zo in het bijzonder over heeft uitgelaten er dus ook niet een God zou bestaan. Wat dat dan ook zou kunnen zijn.
      Als iemand zich kan vinden in de openingswoorden van het Johannesevangelie, waar wordt gezegd wat God is dan lijkt het me al helemaal niet onmogelijk dat zowel God als nirvana bestaat.
      De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
      De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
      De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
      Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

lord rainbow

• Gast
      « Reactie #68 Gepost op: 03-07-2012 12:51 »

Shridana

• Gast
      « Reactie #69 Gepost op: 28-02-2017 23:43 »
      Materie, molecuul, atoom, kern, elektron, proton, neutron, quark, neutrino.
      tussen deze nano deeltjes zitten gluon. Ga dieper en men spreekt over een graviton.

Mocht gluon het kleinste deeltje zijn, dan is alles leeg.
      Mocht foton het kleinste deeltje zijn, dan is alles energie.
      Maar een foton heeft geen rustmassa, omdat licht met de snelheid van het licht beweegt.
      Iets met massa kan nooit de snelheid van het licht bereiken. Daarom is licht geen leegte.

Dit heeft niks met God te maken, maar iemand die in God gelooft, gelooft waarschijnlijk ook in de ziel.
      En de ziel staat buiten materie. Ze zeggen dat de ziel hetgeen is dat qi door het lichaam laat
      stromen.