Ik geloof dat de Boeddha (of de hele schare van monniken dat het pad uiteindelijk heeft opgetekend wat nu nog herleesbaar is) het juiste pad leert voor wat hij (of zij) als Verlichting zien. Ik deel daarin de mening dat die Verlichting het ultieme is. Ik deel daarin ook de mening dat Boeddha de verlichting heeft gehaald.
@Nathan
Wie verspilt er heel zijn leven aan een idee, aan kennis, aan een ideaal, aan geluk, aan pijn, aan liefde, aan moed, aan familie, aan het onderzoeken van allerlei dingen, aan enzovoort? Iedereen doet dit. Maar waarom noem je het verspillen, als het goede dingen veroorzaakt is het geen tijdverspilling, toch?
Ook kan je alles in twijfel blijven trekken en alles willen onderzoeken, ik ben hier ook erg geneigd naar, maar zal je ooit een antwoord vinden als je wil blijven twijfelen? Misschien zeg je, ik wil geen antwoord krijgen, dan vraag ik je waarom twijfel je? Misschien zeg je, ik wil een goed antwoord krijgen, dan zeg ik je zoek het niet alleen uit maar probeer het eens uit!
Weten is ook niks meer als geloven.
Wetenschappen, al het "weten" dat onderstaafd wordt met "bewijzen" noemt men wetenschap. Waarom bestaat dan al dat weten uit theori?n, niet meer dan interpretaties van gebeurtenissen. Onze zintuigen laten het flink afweten als we de werkelijkheid bekijken vanuit natuurkundige theori?n. Hoe kunnen we ooit iets bewijzen dat het waar is als we gewoon niet de juiste gevoeligheid hebben? Daarom is weten ook geloven. Alles is geloof.
Alles wat gesproken, nagedacht en gedaan wordt, doen we op basis van definities, de definities komen voort uit vroegere tijden, uit geschiedenis, moeten we dan nu elke definitie weer ter sprake stellen? Wat ik vijf minuten geleden neerschreef, is dat ook al geschiedenis?
Wat zeggen al deze dingen eigenlijk?
Brengt dit geluk?
Nee, maar als ik mij gedraag conform het achtvoudige pad dan voel ik me goed, dan voel ik me goed ten opzichte van anderen, dan voel ik me goed ten opzichte van mijn geweten. Het helpt mij en ik kan anderen mensen verblijden. Meer kan een mens niet doen en daar neem ik vrede mee.
Met metta,
Django