Auteur Topic: Voorbij lucide dromen  (gelezen 1696 keer)

Nathan

• Gast
Voorbij lucide dromen
« Gepost op: 14-08-2015 19:09 »
Tijdens de nacht, tijdens de slaap/het dromen, kun je even wakker zijn als overdag, als je bijvoorbeeld ergens wandelt.
 Plotseling besef je tijdens een droom dat je er bent, je hebt dan een heldere droom ervaring. Je kijkt dan even bewust om je heen als gewoon, tijdens het wakker zijn maar dan tijdens je droomreis. Je voelt je dan als iemand die zijn wil bewust is.
 Stel je voor, altijd bewust, dag en nacht.
 Is dat slechts een beeld, ideaal?
 Ik heb vaak gedacht, dat verlichting dat zou kunnen inhouden.
 Maar onze identificatie met het bewuste deel van bewustzijn is relatief. Want ook het onderbewuste deel ben je. En in werkelijkheid – mogelijk moeilijk te begrijpen – is er niet zoiets als het bewuste en onderbewuste. Ik vergelijk dat met een ijsberg in het water waarvan 10% slechts boven water uitsteekt. Maar denk je het water weg. Dan steekt er helemaal niets meer boven water of onder water. Dan bestaat die zogenaamde grens simpelweg niet. Is er alleen maar sprake van een grote ijsberg. Nou zo zou je bewustzijn kunnen zien.
 Zonder die identificatie met dat bewuste deel van onszelf, de waaktoestand, is er simpelweg zijn, wat alles omvat.
 Je gevoel dat je er bent en niet bent, is relatief. ‘Ik ben’ mezelf niet bewust. ‘Ik ben’ mezelf wel bewust. In beide gevallen is er sprake van ‘ik ben’. Als de identificatie met het bewuste deel wegvalt, valt ook het gevoel weg dat je wakker wordt en er niet bent geweest. Het feit blijft wel bestaan, dat er een praktisch verschil is tussen bewust en onderbewust handelen. Omdat je bij het ene duidelijk een zelf-herinnering hebt. Maar dat zelf, is niets anders dan de herinnering aan naam en vorm. De vraag is: ben je (slechts) naam en vorm?
 Als ik ben, als zijn, keuzeloos gewaarzijn is er geen sprake van je innerlijk verdeeld voelen. Je ‘gevoel’ is altijd compleet, heel. Een oergrond in alles. Je kunt niet langer zeggen dat je er niet was en nu wel. Die ervaring is voorgoed van je weggevallen. Je gaat niet slapen en je wordt niet wakker. Op die manier heb je ook de dood achter je gelaten. ‘Nimmer geboren, nimmer gestorven.’

Shridana

• Gast
Re: Voorbij lucide dromen
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2017 00:38 »
Ah lucide dromen.
Een onderwerp waarbij, mits degene waarmee je spreekt, je omschrijving omtrent de eigenschappen van deze droom
herkent. Deze gegarandeert is een reeks unieke scenarios en tevens uiterst persoonlijke en interessante gespreksstof
voort te brengen.

Ikzelf heb veel ervaring met lucide dromen, al vanaf mijn derde levensjaar. Ik had elke nacht een nachtmerrie waar ik van de
trap afreed met mijn rode speelgoed auto. Totdat ik op een dag de droom herkende en besloot het niet te doen.

Sindsdien heb ik vele lucide dromen gehad. Ook op commando. Ook nachten achter elkaar.
Verder kun je met appelsap deze toestand opwekken. Ik zelf zie een lucide droom als een innerlijke
kracht. Omdat het te leren valt. Ik heb verder geen opmerkbare veranderingen ervaren omtrent herstel
of rust. Wel heb ik verschillende entiteiten mogen ontmoeten. Maar waarschijnlijk allen producten van de
creatieve geest. Alle lucide dromen zijn unieke ervaringen die tot zelfinzicht leiden.

groetjes