Auteur Topic: In ieder van ons schuilt een Boedha  (gelezen 2690 keer)

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
In ieder van ons schuilt een Boedha
« Gepost op: 26-08-2015 19:01 »
In ieder van ons schuilt een Boedha.
Ik maak me de bedenking hoe ik dit moet interpreteren in het geval van de schutter op de Thalys?
Daar gaat die stelling toch niet op? Die persoon had toch alleen maar slechte bedoelingen en dit is toch op geen enkele manier goed te praten?
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: In ieder van ons schuilt een Boedha
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2015 20:43 »
Ik maak me de bedenking hoe ik dit moet interpreteren in het geval van de schutter op de Thalys?
Daar gaat die stelling toch niet op? Die persoon had toch alleen maar slechte bedoelingen en dit is toch op geen enkele manier goed te praten?

Dat ieder in een wezen een Boeddha is, verwijst naar de natuur van geest. Bedoeling, intentie, is in die natuur van geest een bijkomstig opkomend mentaal verschijnsel. Zoals een wolk of regenboog aan de lucht. Het doet zich wel voor maar het is niet inherent aan de lucht. Boeddha-activiteit wordt beschreven als intentieloos.

Intentie is niet-zelf in die zin dat het een bijkomstig verschijnsel is. Iemand verandert bijvoorbeeld niet wezenlijk wanneer ie met of zonder intenties is. Als in meditatie al je intenties verdwijnen, al je gedachten, plannen, dan verander je niet wezenlijk, nietwaar? Dat geeft aan dat die zaken bijkomstig zijn aan de natuur van geest. Niet-zelf.

Zo stel ik me verlichting ook voor. Boeddha is steeds dieper in meditatieve ervaring doorgedrongen. Eerst verdwenen gedachten, intenties etc. Toen gevoelens van geluk etc. En zo verdween er steeds meer. Maar Boeddha bleef gewoon zichzelf. En dat lijkt het eiereten. Wat we ook verliezen of kwijtraken , dat is gewoon niet-zelf. We raken onszelf niet kwijt.

Maar hier schuilt een stuk angst bij ons. We zijn gewend om toch te leven met mentale reuring, met pijn, verdriet, allerlei verschijnselen die we ervaren, en dat bevestigt ons bestaan. De volledig verlichte Boeddha nodigt ons uit dit te bezien. Is dat wat hier gebeurt, deze vorm van zelf-bevestiging wel juist? Hebben we werkelijk gedachten nodig om er te zijn? Pijn, verdriet, geluk, etc? Kortom wie of wat zijn we eigenlijk?

Boeddha is zo diep verzonken in meditatie, zo stil geworden, zo leeg, dat hij geen enkele waarneming meer had, zelfs geen gevoelens. En toch, was hij opgelost? Verdween geest?
Van hieruit ontdekte de Alwetende dat hij volledig veilig is, en dat er in wezen niks is om aan te hechten.
Dat het niet klopt dat mensen hun bestaan bevestigen via gedachten, emoties, verlangens, intenties, lichamelijke sensaties, wat dan ook. We zijn onwetend over onze ware aard, de natuur van geest.

Voor ieder mens is dit gelijk. De natuur van geest is voor de schutter precies zoals van de Boeddha, in wezen ook leeg, helder, gewaar. De schutter heeft zich enkel nooit herkend in die  leegte, in roerloosheid, heeft nooit vermoed en begrepen wie of wat hij is. Het is allemaal misverstand. De perfect verlichte, de ontwaakte, heeft gezegd dat alles enkel onwetendheid is.

Mogen wij allemaal zoals de Boeddha de ultieme toevlucht vinden, voorbij gaan aan onze gebruikelijke neuroses, emotionele verwardheid, ongeloof, scepsis en wantrouwen, angsten, spanning, verwarde manieren van zelf-bevestiging. Moge het licht van de Dharma ons bevrijden van deze hardnekkige verwardheid. Moge dankbaarheid ons Hart vullen en tranen over onze wangen rollen. Dat zo een Gezegende er geweest is en dat er zo'n voortreffelijk voorbeeld en de leer ons bekend is. Het valt niet mee maar we moeten doorzetten.

Het is niet bepaalde de tijd van rust, stilte en roerloosheid. Verkeerde zelf-bevestiging wordt alleen maar aangemoedigd in de wereld. Lijden, stoornis, spanning, verwardheid kan zo gewoon niet afnemen. Moge wij desondanks de moed, kracht en wijsheid bezitten tegen de stroom in te gaan.

Siebe

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2015 08:15 »
Het is een optie, geen feit. Een potentie. We 'kunnen'... maar 'moeten' niets. De mens draagt simpelweg de vruchten van zijn gedachten, gevoelens en gedrag, lijkt me.
Iedereen kan een boeddha zijn.  :)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2018 18:15 »
.

« Laatst bewerkt op: 19-07-2018 21:27 door Sybe »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2018 18:23 »
.

« Laatst bewerkt op: 19-07-2018 21:27 door Sybe »

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2018 15:28 »
Beste,

Iedereen kan een volmaakte heilige worden. Zelfs Devadatta die 3x probeerde de Boeddha te vermoorden, zal ooit de volmaakte Verlichting bereiken. Maar nu smoort hij nog ergens in de hel. Het duurt dus voor hem erg lang.
Iedereen heeft de mogelijkheid volmaakt heilig te worden; maar het kan voor de een een korte tijd duren, en voor de ander heel lang.

Vriendelijke groet
Nico

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2018 17:30 »
Wat info:

Het idee, in bijvoorbeeld Gampopa's Jewel Ornament of Liberation, is dat elk levend wezen in feite de hoofd-oorzaak van onovertroffen verlichting bezit.

In hoofdstuk 1 wordt het zo gezegd:

Alle levende wezens, inclusief onszelf, bezitten reeds de hoofd oorzaak van verlichting, de Essentie van de Welgegane. Zoals wordt vermeld in de ‘King of Meditative Absorption Sutra’:
-“De essentie van de Welgegane doordringt alle migreerders”

De ‘Small Parinirvana Sutra’ zegt:
-“Alle levende wezens hebben de Essentie van de Zo-gegane”.*
(*Skt. Tathagatagarbha)

Evenzo, de ‘Sutra of the Great Parinirvana’ zegt:
-“Ter illustratie, zoals boter is doordrongen van melk,
zo doordringt de Esssentie van de Zo-gegane alle levende wezens”.

En in de ‘Ornament of Mahayana Sutra’:
-“Ook al is de zoheid van enig wezen niet verschillend,
Iemand wordt een “Zo-gegane” genoemd wanneer het volledig gezuiverd is.
Vandaar, alle wezens zijn van diens essentie”.

Gampopa zegt hier dus dat de hoofd-oorzaak van onovertroffen verlichting de reeds aanwezige alles-doordringende leegte is, dharmakaya, boeddha-natuur, zoheid.

Toch, er worden ook door hem wezens onderscheiden die behoren tot de zogenaamde onverbonden familie. Zij hebben door hun karaktertrekken geen kans richting verlichting te werken. Maar ook zij hebben in wezen, volgens de bovenstaande redenering, wel de hoofd-oorzaak van verlichting. Niemand kan dat ooit kwijtraken.

Aansluitend op wat jij zegt Nico [ik citeer Gampopa]:" Zij [deze onverbonden familie] zullen voor erg lang ronddolen in samsara, maar dit betekent niet dat ze nooit verlichting zullen behalen. Als ze de inspanningen zouden maken, zouden zelfs zij uiteindelijk verlichting realiseren".

Binnen deze manier van denken is dus het idee dat iedereen de hoofd-oorzaak van verlichting al bezit, die wel de essentie van de Welgegane of Boeddha wordt genoemd, tathagatagarba of boeddha-natuur. Deze natuur kan niet worden vernietigd en wordt ook niet beter of slechter door welke daad dan ook. Het is onveranderlijk en ook onveranderbaar.

In de abhidhamma wordt volgens mij onderwezen dat er wezens zijn die een onvoordelige geboorte hebben, een zogenaamde dvihetuka patisandhi citta of ahetuka geboorte. Dat laatste wordt uitgelegd als mentaal gehandicapt, mensen met erg laag iq. Iemand met dvihetuka geboorte heeft weliswaar adosa en alobha maar geen amoha. Zo iemand schijnt in dit leven geen verlichting te kunnen bereiken.
bron: https://puredhamma.net/forums/reply/16549/.

Dit lijkt weer een iets andere benadering dan de benadering van Gampopa (en anderen) dat iedereen reeds de hoofdoorzaak van verlichting al bezit, de boeddha-natuur. Hier lijkt men juist een fundamenteel bezwaar gevonden te hebben. Zo fundamenteel dat al zou men zich ijverig en eindeloos inspannen, zich deugdzaam gedragen, men zal niet verlichting realiseren omdat men een ahetuka of dvihetuka patisandhi citta heeft.
Althans dat is wat ik er in lees. Waar Gampopa de verklaring voor het niet bereiken van verlichting zoekt in verkeerde karaktertrekken en gebrek aan deugdzaamheid, lijkt de Abhidhamma een soort fundamenteel obstakel te vinden.

Wat waar is weet ik niet. Misschien begrijp het ook verkeerd, maar dit is wat ik er van begrijp. Zoals altijd is mahayana optimistischer, met meer licht, met meer hoop maar of het ook realistisch is, wie zal het zeggen?

Ik denk dat Dorje nu weer aan de beurt is :P

Siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23-07-2018 08:11 »
Uitstekende vraag, uitstekende reacties.

Wellicht is het handig om toe te voegen dat wij in het Westen snel de neiging hebben om mensen als 'goed' of juist 'slecht' te betitelen. Gaan mensen die dit of dat gedaan hebben echt naar de hemel als ze net in de laatste minuut voor ze overlijden Jezus in hun hart vragen? Dat is een typisch westerse vraag.

De sutta's spreken zeker wel van kwaad doen of goed doen. Het is ook zonneklaar wat het morele leven inhoudt. Echter.. de focus licht veel meer op vaardigheid of kundigheid. Dit is vaardigheid wat betreft een hoogstaand leven maar vooral in het verder komen richting verlichting.

Plegers van aanslagen hebben vast nog een hele weg te gaan. Dat hebben we vrijwel allemaal. Aangezien dit niet één weg is en kamma niet één banksaldo kunnen we nauwelijks iets zeggen over hoe de ontwikkeling verder zal gaan in de nabije of de verdere toekomst. Dat is best. We hoeven niet alles te weten.

Met warme groet,

Maarten