Auteur Topic: Vermoeidheid en irritatie na meditatie  (gelezen 3203 keer)

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Vermoeidheid en irritatie na meditatie
« Gepost op: 30-08-2015 02:08 »
Ik ben nog maar beginner wat betreft het boeddhisme en de meditatie.
Mijn ervaringen zijn dat ik soms na een half uurtje meditatie echt moe ben en soms wat last heb van irritatie en even helemaal moet bijkomen, is dit normaal ?
Het lijkt mij dat je er eigenlijk toch wat van op zou moeten knappen qua energie maar hier lijkt het dus andersom te zijn.
En kunnen jullie een helder boek aanbevelen over vipassana meditatie ?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Vermoeidheid en irritatie na meditatie
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2015 10:28 »
Hoi Daan,

Komt vaker voor ja, en nog het meeste bij studenten die het vooral uit een boekje leren; echte regelmatige sangha-sessies met instructie (en dan boeken als aanvulling) zijn veel geschikter m.i. en dan heb je dit soort problemen ook minder. Komt door de atmosfeer van de meer ervaren sangha je intern 'meesleept' en ook doordat je dit soort vragen persoonlijk kunt bespreken met de instructeurtrice.

Anyway, wat er gebeurt is innerlijke strijd: de samsarische Daan die allerlei weerstanden tegen meditatie en verstilling heeft wordt 'bestreden' door de meditatieve Daan, veel teveel met wilskracht en te weinig met zelfMetta. Je zult het dus op een wat softere manier moeten proberen.

Goed boek: binnen Vipassana vind ik m'n oude makker Frits Koster altijd erg helder en inspirerend.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2015 12:29 »
Ik heb inderdaad ook al even onderzocht of er hier in Friesland vipassana meditatie wordt gegeven.
Er is ook al een mailtje gestuurd voor meer informatie.
Ik zit een beetje met het feit dat ik een beginner ben en me dan misschien wat opgelaten voel tegenover de meer gevorderden in de les. Ik hou het nu bijvoorbeeld krap aan 45 minuten vol en loop toch nog wel tegen dingetjes aan.
Of er moet een groep zijn meer gericht op beginners, dat zou het mooiste zijn natuurlijk.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2015 13:11 »
Ik heb inderdaad ook al even onderzocht of er hier in Friesland vipassana meditatie wordt gegeven.
Er is ook al een mailtje gestuurd voor meer informatie.
Ik zit een beetje met het feit dat ik een beginner ben en me dan misschien wat opgelaten voel tegenover de meer gevorderden in de les. Ik hou het nu bijvoorbeeld krap aan 45 minuten vol en loop toch nog wel tegen dingetjes aan.
Of er moet een groep zijn meer gericht op beginners, dat zou het mooiste zijn natuurlijk.
Hoi hoi,

In Leeuwarden en Sneek voorzover ik hier

http://www.simsara.nl/nederland/

lees.

Ze hebben altijd ook instapmogelijkheden / beginnersretraites hoor.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01-09-2015 14:02 »
Daar had ik dus ook een mailtje naar toegestuurd ;-)
Meer kon ik ook niet vinden in de buurt.
Bedankt trouwens voor het meedenken !