Auteur Topic: Ik stel mezelf even voor  (gelezen 8118 keer)

Aurelius Augustinus

• Gast
Ik stel mezelf even voor
« Gepost op: 05-09-2015 17:20 »
Hallo allemaal,

Na een behoorlijk lange tijd afwezig te zijn geweest op dit forum, wil ik bij wijze van proef op dit forum participeren.

Waarom? Ik ben ooit hier actief als Boeddhist geweest via de naam "Basho". Uiteindelijk ben ik vertrokken, omdat ik Christen ben geworden. Ik kom hier pertinent niet om het Christelijk geloof te verkondigen. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het Boeddhisme, en nog steeds. Ook mediteer ik nog elke dag.

Ik wil soms van gedachten wisselen, over wat ik nog immer weet van het Boeddhisme, maar ook inzake de overeenkomsten danwel verschillen tussen het Christelijk geloof en het Boeddhisme. Daarbij is uitleg in mijn optiek van belang, met name om karikaturen te ontkrachten. Zowel wat betreft het Boeddhisme als welke religie dan ook bestaan hardnekkige misverstanden. Misschien kan ik daarover het een en ander nader verklaren of uitleggen. Dit is uit dienstbaarheid, tot dienst van dit forum. U mag mij dus desgewenst van alles vragen over mijn religie.

Hierboven stelde ik al dat ik een proefperiode instel van één maand. Mocht mijn participatie niet bevallen, onder andere omwille van hoe ik het vind gaan hier, dan vertrek ik na die maand gewoon weer. Ik ben erg twijfelend over of ik hier mijn bijdrage wel kan leveren. Maar ik wil het toch graag proberen, met uw welnemen.

Mocht ik met redenen omkleed niet "welkom" zijn, dan neem ik mijn stap meteen terug en kan mijn profiel direct verwijderd worden.

Ik benadruk dat ik hier verschijn voor wijsheid en liefdevolle vriendelijkheid. Dat is alles.

Met beleefde groet,

Aurelius Augustinus ;)

lord rainbow

• Gast
Re: Ik stel mezelf even voor
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2015 18:26 »
Hallo Aurelius Augustinus,

Welkom.

Ik kom hier pertinent niet om het Christelijk geloof te verkondigen.

Dat is een belangrijk punt.

We gaan het zien.

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2015 18:35 »
Bedankt voor het welkom heten. Het is inderdaad een belangrijk punt dat ik hier slechts kom voor de interreligieuze dialoog. Daarvoor zal ik slechts het daarvoor bestemde forum gebruiken.

Daarentegen denk ik ook wat betreft het Boeddhisme een bijdrage te kunnen leveren, ook al is dat niet de religie die ik actief belijd. Ik ben er wel altijd mee beziggeweest, en nog wel. Ik neem aan dat het delen van gepaste kennis van het Boeddhisme altijd is toegestaan, ook al ben ik zelf geen Boeddhist meer?

Ik wil hierover absoluut geen misverstanden, dus geef dat a.u.b. duidelijk aan.

Ik vermoed dat ik minder actief zal zijn als in het verleden. Eigenlijk heb ik geen zin in debatten of het Christelijk geloof wel deugt of niet, of dat het Boeddhisme "beter" zou zijn of andersom: dat het Christelijke geloof "beter" zou zijn. Dat zijn eigenlijk kinderachtige vormen van discussie, die ik wil mijden. Ik zei al, dat ik hier kom voor wijsheid (ook ik kan genoeg van anderen leren) en om mogelijk het e.e.a. te verduidelijken omtrent zaken die wellicht het geloof of whatever in de spirituele wereld tot een karikatuur dreigen te maken. Vaak is dat onbedoeld, dus ik beschuldig niemand. Mensen weten vaak niet precies wat bepaalde zaken betekenen, omdat ze beïnvloed zijn door wat ze gezien, gehoord hebben, of waar ze zelf mee zijn opgevoed.

Het benaderen van de waarheid in wijsheid, dat is wat mij interesseert, niet of je Boeddhist bent of Christen of Moslim of anderszins. Mensen zijn allen broeders van elkaar, eindeloze debatten over wie "gelijk" zou hebben hebben mijn interesse eigenlijk niet.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg.

Voor vragen sta ik altijd open.
« Laatst bewerkt op: 05-09-2015 18:38 door Aurelius Augustinus »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-09-2015 18:41 »
Ik neem aan dat het delen van gepaste kennis van het Boeddhisme altijd is toegestaan, ook al ben ik zelf geen Boeddhist meer?

Natuurlijk.

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-09-2015 18:42 »
Ik neem aan dat het delen van gepaste kennis van het Boeddhisme altijd is toegestaan, ook al ben ik zelf geen Boeddhist meer?

Natuurlijk.

Dank u, het is mij duidelijk ;)

Offline Asgard19

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05-09-2015 18:53 »
Hey Aurelius Augustinus!

Hoewel ik die naam moeilijker vind te schrijven dan Basho   ;D

Vond het al erg jammer toen ik zag dat jij het forum had verlaten ( hoewel ik je redenen echt wel begreep ) maar hoopte toch nog is dat je zou terug komen.

Sinds een paar maanden heb ik een Tibetaans boeddhist leren kennen en vond het vooral grappig & interessant dat hij ook veel over Jezus sprak. Dus het kan echt wel samen gaan.

Het botst nog wel is hier op het forum maar dat heb je wel vaker op forums waar 2 tegenover elkaar staan.

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 05-09-2015 19:00 »
Hey Aurelius Augustinus!

Hoewel ik die naam moeilijker vind te schrijven dan Basho   ;D

Vond het al erg jammer toen ik zag dat jij het forum had verlaten ( hoewel ik je redenen echt wel begreep ) maar hoopte toch nog is dat je zou terug komen.

Sinds een paar maanden heb ik een Tibetaans boeddhist leren kennen en vond het vooral grappig & interessant dat hij ook veel over Jezus sprak. Dus het kan echt wel samen gaan.

Het botst nog wel is hier op het forum maar dat heb je wel vaker op forums waar 2 tegenover elkaar staan.

Bedankt voor je welkom en je toelichting. Over het algemeen tellen veel volgelingen van de meester niet de liefdevolle zegeningen die ze ontvangen, maar gaan ze kissebissen over wie de juiste leer kent. Met alle gevolgen van dien. Vaak zijn leerlingen strenger in de leer dan de meester zelf. Ik erken de Boeddha nog altijd als een zeer groot leraar, alleen past Christus meer bij mijn levenservaringen. Soms vraag ik me wel eens af waarom, maar niet van alles past eenmaal zomaar bij iedereen. Ik heb geleerd dat liefde het allerbelangrijkste is wat wij allen nodig hebben. Zonder liefde zijn we verloren. Dus is het zaak meer liefde in deze wereld te brengen, ook al is dat niet altijd gemakkelijk. De liefde laat zich niet dwingen, laat staan dat je het desgewenst zomaar op kunt roepen. Slechts als invoelingsvermogen opwelt, wanneer we open staan voor de ander en naar zijn of haar levensverhaal luisteren, is liefde mogelijk. Liefdevolle vriendelijkheid, compassie, zegt de Boeddha. Naastenliefde, de naaste liefhebben als jezelf, zoals Christus ons lief heeft. Dat is waar het volgens mij om draait. Religie moet geen wetticisme worden, anders doodt de letter. Religie moet geen angst kweken, want welke liefdevolle God wil dat zijn kinderen angstig zijn?
« Laatst bewerkt op: 05-09-2015 19:02 door Aurelius Augustinus »

Offline Snorlax

• Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05-09-2015 20:41 »
Dag Aurelius Augustinus,

Ik ben vrij nieuw hier op het forum, maar lees ook al langer uw waardevolle bijdragen uit uw "Basho-tijd" en kijk er naar uit om weer van u te lezen.

Groetjes,

Snorlax

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2015 20:56 »
Welkom terug Basho, Aurelius Augustinus!

Siebe

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 05-09-2015 22:48 »
Bedankt voor het welkom. ;)

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2015 19:04 »
Welkom op het forum.
too understand everything you have to forgive everything

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 02-12-2015 22:01 »
Ik heb op twee dagen na dit forum herbezocht gedurende drie maanden. De aanvankelijke proefperiode is uiteindelijk wat langer geworden. Het was een hele belevenis. Na dit bezoek ga ik de stilte weer in. Ik weet nog niet of ik nog wat ga posten in de toekomst, het ligt er maar net aan of ik daar nog wel zin en tijd voor zal willen vrijmaken.

Mijn account hoeft niet te worden verwijderd. Die tijd hebben we gehad. Ik wens iedereen veel plezier en wijsheid op dit forum. In het verleden heb ik er het een en ander van mogen leren. Jammer dat de deelname aan dit Boeddhaforum zo summier is geworden. Maar ja, ik hoop dat het voor de weinige deelnemers toch nog wat kan opleveren.

Met respectvolle en vooral vriendelijke groet aan iedereen hier.

Misschien tot in de toekomst, maar ik beloof niets.

Aurelius Augustinus ;)
« Laatst bewerkt op: 02-12-2015 22:04 door Aurelius Augustinus »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 03-12-2015 22:40 »
dag, Boeddha. Ik hoop je snel weer te zien.

christen Siebe

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 04-12-2015 22:40 »
Zucht...
« Laatst bewerkt op: 05-12-2015 01:59 door Aurelius Augustinus »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 05-12-2015 13:38 »

Als eenmaal het grijpen naar identiteit niet meer beleefd wordt als vergrijp, maar men er zelfs trots op is, het vasthoudt, er in volhardt, de relativiteit niet meer van inziet, dan komt er een punt dat aanstoot wordt genomen aan de waarheid. Welke waarheid? Dat naar waarheid niemand, wie dan ook, een christen, een boeddhist, een moslim, een jood etc. IS. Jezus was geen christen. Boeddha geen boeddhist. En het is precies omdat deze meesters der mensheid dat NIET waren, dat ze zo waarachtig hebben geleefd, zo voorbeeldig, zo voortreffelijk.

Als het grijpen naar identiteit (ik ben....christen, moslim, boeddhist, jood etc)  niet meer begrepen mag worden als ver-grijp, maar zelfs vereert moet worden, gerespecteerd, lof gegeven; als het niet meer begrepen mag worden als een niet helemaal integere mentale daad, een daad van dwaling, een daad die niet werkelijk deugdzaam is ook, niet zuiver, niet waarachtig, dan is zo'n mens in potentie tot alles in staat.

Natuurlijk ontkom je niet aan psychologische duiding van de geest die zo hunkert naar identiteit, die zo graag iets wil voorstellen, zo graag iemand wil zijn dat ie voorstellingen (ik ben christen, moslim, boeddhist, jood etc) aanziet voor wie ie werkelijk is. Natuurlijk vraagt dat om beschouwing, bezinning en herziening.

Dat jij er aanstoot aan neemt dat betreur ik.

Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 06-12-2015 16:53 »
Dit punt heb je elders :
                                     - Sterallures
                                     - De wijsheid van berusting
                                     - godsdienst en identiteit

al dubbel en dwars gemaakt.
Wat is de zin ervan dat hier alweer te doen?

Het is niet zo vruchtbaar om een gesprekspartner aanhoudend
te vertellen dat ie het niet goed ziet en verkeerd bezig is.
Afgezien van het antwoord op de vraag of dat wel of niet zo is,
kan dat niet werken, want dan weet jij het toch beter.
Dan is er geen ruimte waarin een ander zich gerespecteerd/gehoord
zou kunnen voelen. Dan is er zowiezo geen ruimte voor wat dan ook.

Je kunt ergens teveel een punt van maken.
Bij elke herhaling versteend de situatie steeds meer.
Hoe harder het punt, hoe minder dialoog.

Dit is een advies door observatie.
Goedbedoeld dus.

Overigens is dit gericht  aan iedere forum deelne(e)m(st)er.
Wie de schoen past trekke hem aan.
« Laatst bewerkt op: 06-12-2015 17:15 door Dirk Knol »

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 06-12-2015 17:28 »
Het enige wat ons kan verbinden is liefde. Gautama de Boeddha leerde de liefdevolle vriendelijkheid. Jezus Christus sprak over de liefde tot de naaste.

Wijsheid leidt tot liefde, als het dat niet doet, is het geen wijsheid.

Mocht ik iemand verkeerd begrepen (of bejegend) hebben op dit forum, wie dan ook, dan spijt mij dat oprecht. Ik weet dat mijn woorden misschien soms wat harder over kunnen komen dan ik bedoel. De eigen aard van woorden is een poging tot communicatie. Soms kan dat leiden tot tegenstellingen of onbegrip. Laten we nooit vergeten dat we slechts datgene kunnen begrijpen, wat we zelf gerealiseerd hebben.

Wij zijn sterrenstof, wij zijn geboren uit liefde. Misschien noemt de één dat Gods liefde en de ander duidt het op een andere manier. Maar dat neemt niet weg, dat wij de liefde zijn.

Ik kan het niet anders verwoorden dan op deze wijze.

Vrede zij met ieder mens,

Met beleefde groet,

Aurelius Augustinus :)
« Laatst bewerkt op: 06-12-2015 17:30 door Aurelius Augustinus »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 06-12-2015 17:34 »
anders gezegd:

christendom en boeddhisme hebben elk
hun eigen filosofie, daarin verschillen zij.

de praktijk,de beoefening is in wezen hetzelfde.

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 11-12-2015 17:54 »
Ik neem helaas waar dat er op dit forum eigenlijk niet langer een plaats voor mij bedoeld is. Vroeger was ik een Boeddhist, en heb ik zeer actief meegedaan aan de discussie. Nu ik een Christen ben, lijk ik niet langer op dit forum te passen, het is immers een maatkostuum voor Boeddhisten. Logisch ook, want het heet niet voor niets een Boeddhaforum. Van een eventuele interreligieuze dialoog komt weinig, helaas... Ik heb me daarin blijkbaar vergist. Maar dat is niet erg.

Het lijkt mij beter dat ik vooralsnog voor onbepaalde tijd ga zwijgen. Ik had dit vorige week ook al een keer aangekondigd, maar ik heb de afgelopen week toch nog even wat geschreven op het één en ander. Vooral vanwege diverse specifieke onduidelijkheden, waar ik toch graag nog op wilde reageren. Helderheid over wenste te geven. Ik merk echter, dat het één en ander niet gaat zoals ik had gehoopt dat het zou gaan. Daarom is zwijgen de beste optie. Het is niet anders.

Ik heb al eerder aangegeven dat mijn account niet hoeft te worden verwijderd. Mocht ik toch ooit het gevoel hebben om weer wat bij te kunnen dragen, dan zal men dat vanzelf merken.

Iedereen nog een fijne en vredige tijd op dit forum toegewenst.

Met hartelijke groet,

Aurelius Augustinus ;)