Auteur Topic: karmische proces  (gelezen 2206 keer)

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
karmische proces
« Gepost op: 08-09-2015 14:11 »
Misschien is het handig om parallel aan de sutta's of sutta fragmenten over kamma (zie andere draad) een soort algemeen beeld te schetsen. Het is het beeld van zoals ik het tot nu toe begrijp. Als iemand denkt dat er iets niet klopt hoop ik dat die willen ingrijpen.

Aldus heb ik begrepen:

Bij kamma spelen verschillende aspecten. Die wil ik graag eens belichten en staan open voor aanvullingen of kritiek uiteraard.

In principe verwijst kamma naar wilsactiviteit. Dit hoeft niet perse in de vorm te zijn van een duidelijk welbewuste gemanifesteerde intentie, plan of voornemen maar het kan een vorm van wilsactiviteit zijn die het momentum/impuls/aandrang is van een geneigdheid, een neiging. Zulke initiële wilsactiviteit kan misschien wel onopgemerkt blijven. Het is een soort onbewuste motivatie. Misschien ziet een ander persoon dit nog wel beter dan wijzelf. Dit is denk ik ook een kwestie van indachtigheid cultiveren.
Vaak zal het in elkaar overlopen lijkt me. Een eerste misschien niet zo duidelijk ervaren aanzet tot kwade wil, mondt uit in een duidelijk bewuste kwade wil. Dus eerst is er het momentum/de impuls/aandrang van de latente neiging van kwade wil, en dat mondt uit in een duidelijke geest vol ergernis en gemotiveerd om iemand te slaan misschien of kwetsen. Kamma beslaat als wilsactiviteit volgens mij dit gehele traject en beslaat ook de soort wilsactiviteit die gepaard gaat met daden.

Als er wilsactiviteit is, is er ook een soort (doel)gerichtheid in de geest, een soort orientatie, bijvoorbeeld een orientatie van vijandigheid. Je geest is er mee verbonden geraakt, op gericht. Als je indachtig bent dan kun je opmerken hoe er richting in de geest komt.  Je kunt ook gericht raken, om een ander voorbeeld te gebruiken, op indruk maken. Je zult wel even laten zien hoe wijs je bent, hoe sterk of edel of wat dan ook. Geest maakt contact met bepaalde ideeen. Is ergens op gericht, gaat ergens naar uit. Is op een bepaalde manier gemotiveerd. Een ander bewust kwaad willen doen, willen kwetsen, willen kleineren, dat zijn ook voorbeelden van negatieve of onheilzame gerichtheid. Iemand willen helpen is een voorbeeld van een principe heilzame gerichtheid.

Er wordt gezegd dat van zulke gerichte wilsactiviteit mentale indrukken overblijven. Het is niet zo dat als je bijvoorbeeld een tijd lang mentaal gericht bent geweest op het willen kleineren van een ander, en dat in woorden omzette, dat het daarmee ook gedaan is. Dat daarna alles weer blanco en verschoond is. Nee, er blijft iets bij je van die activiteit. Er blijft een indruk van achter, vooral als de intensiteit groot was. Het aspect dat van activiteiten in geest, woord en gebaar, sporen of zaden bij je achterblijven is het aspect van verzamelen van kamma. Dagpo Rinpoche werkt in zijn boek Kamma gedetailleerd uit onder welke voorwaarden dit gebeurt.

Stel dat het zich nou vaak herhaalt dat je anderen wilt kleineren, zo gericht raakt. Dan verzamel je voortdurend de mentale indruk daarvan. Je hebt je geest verbonden met dat onzalige idee of plan en als je daar intensief mee bezig blijft, dan druk je als ware een stempel in je geest daarvan, als een afdruk in klei. Als dit zich nu regelmatig herhaalt dan ontstaat er een geneigdheid in de geest daartoe. De geest zal dan steeds sneller en gemakkelijker uitgaan naar zo'n onzalig idee.

Dus zulke gerichte beladen wilsactiviteiten ronden af als mentale indrukken en vele mentale indrukken van dezelfde soort activiteit vormen neigingen. Dit is een proces dat zichzelf in stand houdt en versterkt.
Dus wordt de al bestaande neiging tot kwade wil aangesproken, door welke oorzaken dan ook, en volg je die neiging, blijft je gericht op iemand kwaad doen, dan voedt en versterkt dat die latente neiging ook weer.

Als we ter wereld komen zijn er talloze indrukken verzameld, ook uit vorige levens, en bestaan er ook al latente neigingen. Een zuigeling komt zo bezien niet als onbeschreven blad ter wereld. Dus we waren al niet verschoond van kamma en we verzamelen gedurende ons leven ook weer meer, wat weer vorm geeft aan de toekomst. In principe gaan zulke indrukken niet verloren (zie verder).

Dus je hebt enerzijds kamma als gerichte wilsactiviteit, als cetana, en dat rondt af als kamma in de vorm van mentale indrukken, die vervolgens weer geneigdheden vormen.

De mentale indrukken die overblijven van de soort ondeugdzaam of deugdzaam gerichte wilsactiviteiten zoals iemand willen kwetsen of juist iemand willen helpen worden wel gezien als zaden in de geest.
En dan kom je bij weer een ander aspect van kamma namelijk dat zaden kunnen rijpen. In de teksten spreekt men ook wel over rijpend kamma. De eerste sutta in deze draad, http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2287.msg17361.html#new, geeft een algemeen overzicht wat de relatie is tussen deugdzame/heilzame daden en ondeugdzame/onheilzame daden en gevolgen.
Er wordt een strikte wetmatigheid onderscheiden, in die zin, dat uit negatieve/onheilzame zaden geen positieve/heilzame gevolgen kunnen komen en uit positieve/heilzame geen negatieve/onheilzame gevolgen.

Een ander aspect van kamma is dat je dit kan zuiveren of neutraliseren. Dat doe je door het toepassen van de vier krachten:

- spijt,berouw(gebaseerd op inzicht)
- het voornemen,de handeling niet meer te verrichten
- er iets positiefs tegenover stellen.
- de kracht van het object(hernieuwen van het toevlucht nemen).

De oprechtheid van spijt, is belangrijk heb ik begrepen maar het is niet zo dat je spijt niet bewust kunt opwekken en dat dan geen oprechte spijt zou zijn. Als je bijvoorbeeld niet onmiddellijk spijt voelt maar later stilstaat bij de gevolgen van je daden, kun je alsnog wel oprecht spijt voelen.

Een ander aspect van kamma is dat andermans kamma niet op jou rijpt. En dat je ook de gevolgen ervaart van je eigen kamma. “Student, wezens zijn eigenaren van hun daden (kamma), erfgenamen van hun daden; zij zijn gevormd door hun daden, zij zijn verbonden aan hun daden, zij hebben hun daden als hun thuisbasis". Als bijvoorbeeld iemand je kwetst, is het helemaal afhankelijk van hoe je daar zelf mee omgaat welk kamma je verzamelt. Als je vol ergernis en haat stroomt en die ander van alles toewenst en hem ook, bijvoorbeeld, verbaal of fysiek, te lijf gaat en leed toebrengt, dan verzamel je dit onheilzaam kamma.
Ik bedoel te zeggen, dit komt altijd vauit jezelf. Niemand kan je vormen. Ook bij gebeurtenissen, zoals trauma's, rampen, ellendige situaties. Wat je vormt is je perceptie er van en hoe je reageert vanuit jezelf.

Tot zover. Ik hoop dat het behulpzaam is geweest zo een aantal aspecten van kamma te belichten. Het is vooral handig vind ik te zien welk aspect van kamma wordt belicht in een sutta of verhandeling.

Voor mezelf beschouw ik het onderricht over kamma ook als een tegenhanger van het geloof dat er een bedoeling is in het bestaan of dat de mens, ik, op een bepaalde manier bedoeld is/ben. Nee, welke neiging ook, die is niet ingeplant of bedoeld door een God of Schepper, maar is ontstaan, in een langdurig proces van herhaling van activiteiten, zowel goede als slechte. Er zit geen God achter, geen plan, en ook geen Duivel. Elke neiging is bijkomstig aan geest, niet-zelf. Dit is volgens mij het soort wijsheid waardoor de Boeddha onder de gevangenschap van neigingen uitkwam meen ik. Als iemand vindt dat bepaalde neigingen hem/haar zo typeren, ja, dan zal je die niet bevrijden of prijsgeven. Nee, Boeddha onderwees de bijkomstigheid van elke neiging, zelfs goede.

Als jullie kritiek en/of aanvullende opmerkingen hebben, graag. Complimenten zijn vandaag verboden :D

Siebe

lord rainbow

• Gast
Contemplaties over karma
« Reactie #1 Gepost op: 08-09-2015 14:19 »