Auteur Topic: Tijdens meditatie schokken  (gelezen 6532 keer)

Offline Asgard19

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
Tijdens meditatie schokken
« Gepost op: 09-09-2015 20:20 »
Hallo.

Sinds een paar dagen heb ik tijdens meditatie lichaamsschokken, hiermee bedoel ik dat het net lijkt alsof iemand mij met een soort van stroomstoot apparaat bepaalde lichaamsdelen van mij schokt en het lichaamsdeel ook zo'n beweging maakt . ( heel soms ook even mijn hele lichaam en dat voel ik vaak ook van te voren wanneer zo'n actie komt en dan maakt mijn lichaam even een hele rare beweging zonder dat ik er iets kan doen ), het is net alsof je bijna in slaap valt maar dan opeens een schok krijgt en meteen weer wakker bent, alleen bij mij gaat het soms om precieze lichaamsdelen zoals een teen of vinger of nek of hoofd. Daarna maak ik de fout om er op te gaan letten en dan gebeurt het natuurlijk veel vaker...., en dan word bijna elke uitademing de trigger voor nog een schok... Pittig om zoiets los te laten.

Zijn er mensen hier die dit ook herkennen?

Probeer dan gewoon door te mediteren al is de afleiding dan hevig met al die schokken.

Aurelius Augustinus

• Gast
Re: Tijdens meditatie schokken
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2015 00:20 »
Dit lijkt sterk op wat in de yoga wereld het zich roeren van de kundalini wordt genoemd. Hoogstwaarschijnlijk komt er (tot nu toe) geblokkeerde energie los in je lijf, wat die schokkende bewegingen veroorzaakt. Het is een vrij normaal verschijnsel in de wereld van de meditatie. Ik heb zelf ooit te maken gehad met een overweldigend wit licht, duizelingen en emotionele huilbuien. Daarna leek ik bijna zwevend te lopen, zo diep was de ontspanning na het ontladen van de energie.

Wat je eventueel kunt doen, is voor zover ik weet "aarden". Dat kan het beste door sporten gebeuren. Je kunt ook meerdere dagen een intensieve wandeling maken van minimaal 5 km per keer. Kom in beweging, blijf niet slechts stil zitten.

Mocht het niet minder worden, stop dan desnoods even met meditatie. Geef het de tijd. Forceer vooral niets. Tilopa zei dat je alles "los en natuurlijk" moet doen. Het leven kent zijn eigen ritme, als je gaat mediteren en je ervaart vreemde gewaarwordingen dan is dat een teken dat je meditatie zich verdiept. Prima, maar je lijf zoekt een nieuwe balans als er zich ergens een energieblokkade bevindt. Misschien heb je ergens een emotie onderdrukt, dat kan zelfs bijna ongemerkt gebeurd zijn. We zijn allen kinderen van onze cultuur, die ons wil voorschrijven welke emoties we mogen tonen, en welke we eigenlijk zouden moeten ontkennen. Met alle gevolgen van dien in ons emotionele leven.

Maak u vooral geen zorgen, anders kunt u in een vicieuze cirkel terecht komen die uw meditatie verder kan hinderen.
« Laatst bewerkt op: 10-09-2015 00:26 door Aurelius Augustinus »

Offline Asgard19

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2015 21:30 »
Zal het is proberen met het wandelen.

Uw bericht heeft mij sowieso al geholpen met mijn zorgen en gedachten die ik wel even had toen het gebeurde.

Heel erg bedankt!

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2015 08:54 »
Ik mediteer nog niet lang, zo'n maand of 3.
Maar het komt me allemaal bekend voor hoor ;-)
Ik ervaar de schokken dan alsof je in een keer weer wakker-/ recht geschud wordt en voel het in mijn hele bovenlijf en vervolgens ben ik dan weer bij de les, dit is vaak wel het geval als ik al last had van erge vermoeidheid (heb ik vaak last van).
Ook heb ik een paar keer een meditatie meegemaakt waarbij ik me gewoon echt misselijk/ziek klam voelde met bijna neigingen om te kokhalzen.
Deze meditaties heb ik gewoon voortgezet met als object mijn misselijkheid.
Dit zijn dan wel lange meditaties op deze manier en dat vraagt dan wel doorzettingsvermogen omdat je eigenlijk geneigd bent gelijk te stoppen omdat je je niet lekker voelt...na de meditatie trekt het zieke gevoel wel weer weg.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 02-10-2015 10:46 »
Hallo Daan,

Ik ben wat huiverig om hier als een soort adviseur op te treden omdat ik zelf ook voldoende zaken te verwerken heb, maar wil je toch wel meegeven dat voor een beginner jij lang mediteert. Schroom niet de tijd terug te brengen naar 10 of zelfs 5 minuten. Maak er niet teveel een prestatie-zaak van, snap je. Bij mij werken lange meditatie-sessies niet. Automatisch gaan er dan alarmbellen af, het stress-systeem activeert.
Vergeet vooral ook niet je hart mee te nemen. Het hart wat draait om liefdevolle vriendelijkheid, warmte, mededogen, mildheid naar jezelf en anderen, geen fanatisme, niet zo prestatiegericht.

hartelijke groet,
Siebe

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2015 12:34 »
Ik mediteer meestal zo rond de 30 minuten, dat valt toch mee.
Maar je hebt gelijk dat ik soms moeilijk met mijn fanatisme om kan gaan.
Meestal als ik iets aangrijp ga ik er gelijk voor 100% voor, dat wil ik sowieso wat omlaag schroeven, want van fanatisme komen weer andere negatieve gevolgen.
Het is bij meditatie vind ik nog moeilijk aan te geven om het gevoel te accepteren die je waarneemt en deze te observeren als object of hierbij te stoppen en deze als een alarmbel te zien ...
De overige zaken die je benoemt m.b.t. je hart vind ik absoluut ook heel belangrijk en daar wordt ook aan gewerkt ;-)
Bedankt voor je inbreng Sybe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 02-10-2015 14:42 »
Ik mediteer meestal zo rond de 30 minuten, dat valt toch mee.
Maar je hebt gelijk dat ik soms moeilijk met mijn fanatisme om kan gaan.
Meestal als ik iets aangrijp ga ik er gelijk voor 100% voor, dat wil ik sowieso wat omlaag schroeven, want van fanatisme komen weer andere negatieve gevolgen.
Het is bij meditatie vind ik nog moeilijk aan te geven om het gevoel te accepteren die je waarneemt en deze te observeren als object of hierbij te stoppen en deze als een alarmbel te zien ...
De overige zaken die je benoemt m.b.t. je hart vind ik absoluut ook heel belangrijk en daar wordt ook aan gewerkt ;-)
Bedankt voor je inbreng Sybe

Ik vind 30 minuten voor iemand die net begint heel lang. Maar je moet het zelf weten natuurlijk. Als het maar niet allemaal te geforceerd gebeurt.
Groetjes
Siebe

Offline Asgard19

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2015 20:02 »
Mediteerde vroeger ook 30 minuten, echter sinds ik nieuwe adviezen heb gekregen hoe te mediteren en sowieso om bepaalde manieren toch te proberen werd mij ook geadviseerd om vanaf minuut 1 te beginnen en zo weer op te bouwen. Hoewel ik wel iets had van moet ik weer vanaf minuut 1 beginnen en met wat gemopper in mijn gedachten heb ik het wel gedaan. Zit nu op 20 minuten en om de week doe ik er een minuut bij totdat ik bij 30 minuten kom en dan zal ik een tijd lang die 30 minuten behouden.

Hoewel de adviezen grotendeels gelijk waren was er 1 waarbij het verschillend werd. Toen ik het mediteren opnieuw leerde zei ik al van ik ga tot 30 minuten zoals ik vroeger ook kon en dat was prima, zolang ik het maar rustig opbouw. De ander gaf mij het advies om het echt maximaal 25 minuten per keer te doen. Mijn voorkeur gaat uiteindelijk wel naar die 30 minuten.

Hoewel toen ik in de zen meditatie training zat deden we altijd 2x 25 minuten meditatie, dat hield ik nog wel vol, maar soms na die 2x 25 minuten en als er genoeg tijd over was deden wij nog een 3e keer van 15/20 minuten maar dat hield ik vaak niet vol, dat werd mij te veel. Uiteindelijk wil ik wel weer in de groep maar wil eerst zelf die 30 minuten volhouden en dan weer in de groep te gaan.

Kan nu trouwens een beetje op een kussen zitten hoewel ik de voorkeur behoud voor het meditatie bankje, hoewel ik laatst iemand had ontmoet die er afkeurend tegen deed over het mediteren op zo'n bankje waardoor ik wel even ging twijfelen.

Ben ook aan het wandelen trouwens en de schokken verminderen ook qua intensiviteit, hoewel ik laatst een flinke schok kreeg door mijn lichaam toen ik lag te rusten en ik had mijn ogen dicht en toen leek het net alsof er wat blauw licht voor mijn ogen scheen en toen herinnerde ik mij weer dat ik zoiets vaker heb gehad dat het net leek tijdens zo'n hele lichaam schok dat iemand heel even met een zaklamp naar mijn oogleden scheen, en dit zijn andere schokken dan die van als je bijna in slaap valt, die ken ik ook en dat is tijdens meditatie pogingen ook wel is gebeurd maar die voelen ook heel anders aan.

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03-10-2015 13:41 »
Het beste advies lijkt mij, dat iedereen zelf zijn of haar gevoel volgt. De één mediteert 10 minuten, de volgende 20 minuten, een derde 30 minuten. Het gaat niet om de tijd die je er aan besteedt, eerder gaat het om de kwaliteit van de meditatie. Iemand die 5 minuten mediteert op kwalitatief hoog niveau, volledig waakzaam en één met de methode, kan daar meer aan hebben dan iemand die zichzelf bijna dwingen moet om per sé 30 minuten te mediteren of langer. Volg dus uw eigen gevoel, los en natuurlijk.

En wat meditatiehoudingen betreft: de lotushouding is totaal ongeschikt voor Westerse mensen. U kunt in mijn optiek beter een meditatiebankje gebruiken, zodat een lotushouding overbodig wordt. Ik heb veel mensen zichzelf zien pijnigen om zo nodig de lotushouding te kunnen aannemen. Het is een drogreden dat meditatie afhankelijk zou zijn van een bepaalde houding. Gebruik liever een natuurlijke houding die u alert houdt, dat kan ook rechtop zittend in een stoel zijn. Als een goede meditatie afhankelijk zou zijn van een bepaalde houding, dan zou de houding leiden tot realisatie en besef, en dat is natuurlijk volkomen onzinnig. Voor een Oosters mens is de lotushouding misschien een logisch perspectief, omdat kinderen in India vanaf kleins af aan worden geleerd om zo te zitten. Ze zijn er aan gewend, het is voor hun een natuurlijke houding geworden. De Westerling is een dergelijke houding totaal niet gewend, met als gevolg pijn en lijden. Iets wat totaal niet nodig is, kijk uit voor idioten die u iets opdringen wat pijn veroorzaakt.

Met beleefde groet,

Aurelius Augustinus ;)

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 04-10-2015 08:53 »
In de Triatna-beweging waar ik al enkele malen naartoe geweest ben, worden er verschillende houdingen toegepast.
Je hebt de halve lotushouding, de volledige lotushouding, een meditatiekussen, een meditatiebankje,...
Er werd daar verteld dat het er op neer komt dat je voor jezelf een ontspannen houding zoekt waarbij je liefst de rug recht houdt.
Er zijn daar zelfs mensen die gewoon op een stoel zitten.
Ik volg dus de stelling van Augustinus Aurelius.
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

lord rainbow

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04-10-2015 10:11 »
Aanverwant topic:

Meditatie: ongemakkelijkheden en tips:

zie hier