Auteur Topic: Noobbisme?  (gelezen 2410 keer)

Offline Noobbist

• Nieuwkomer
  • *
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Noobbisme?
« Gepost op: 14-09-2015 20:39 »
Hallo allen,

Laat ik mij even voorstellen, Ik ben Anne, mannelijk, 54 jaar en onderzoek momenteel of boeddhisme iets voor mij is. Veel van wat ik er over gelezen heb spreekt mij aan maar sommige dingen ook niet. De vier edele waarheden en het achtvoudig pad zie ik als mooie, logische en goede therapie├źn die absoluut werken.

Waar ik alleen tegenop zie is dat je alle gehechtheid los moet proberen te laten. Gedachtepatronen, emoties en dingen omdat die een bezoedelende invloed hebben. Maar ook je vrienden?
En er is nog veel dat ik niet begrijp. Zo lees ik veel op dit forum en wat een discussies zeg, in mijn ogen nogal oeverloos. Dit zeg ik met respect hoor, begrijp mij niet verkeerd.

Kort samengevat: ik weet denk ik genoeg om een redelijk beeld te hebben als noob wat het boeddhisme inhoudt maar hoe is het om een boeddhist te zijn?

lord rainbow

• Gast
Re: Noobbisme?
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2015 21:21 »
Hallo Noobbist,

Welkom.

Offline Snorlax

• Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15-09-2015 09:20 »
Dag Noobbist, welkom hier.

Gehechtheid opgeven betekent niet dat je je vrienden moet opgeven hoor! Boeddha leert ons wel dat er een onderscheid is tussen vriendschap, houden van en ongezonde gehechtheid, d.w.z. wanneer liefde of vriendschap bezitterig wordt en de relatie enkel gericht is op jouw geluk en niet zozeer op het geluk van de ander. Boeddhisten proberen hun mededogen uit te breiden naar alle mensen, ook diegenen die hen soms irriteren.

Wat het loslaten van emoties betreft: dit betekent streven naar meer gelijkmoedigheid, zodat je niet steeds de speelbal bent van je emoties. Zo beleef je minder hoge pieken en diepe dalen, maar wel een standvastiger gevoel van geluk. Je leert ook inzicht krijgen, o.a. via meditatie,  in steeds wederkerende negatieve gedachtepatronen en je ziet dat emoties, gedachten vergankelijk zijn : ze komen op en verdwijnen weer.

Ik wens je veel succes op je pad !

Snorlax

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2015 19:03 »
welkom op het forum.
too understand everything you have to forgive everything