Auteur Topic: humor en boeddhisme  (gelezen 4521 keer)

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
humor en boeddhisme
« Gepost op: 27-09-2015 12:03 »
Ik ben iemand die altijd wel van humor houdt.
Nu is het natuurlijk subjectief wat de een grappig vind vindt de ander dus niet.
Grappen met zelfkritiek vind ik totaal geen probleem, andere mensen ook niet als het mij betreft ;-)
Wat me vaak opvalt is dat er vaak grappen worden gemaakt over anderen vindt men het prima maar zodra ze zelf in beeld komen wordt het opeens een heel stuk minder, dus wel kunnen uitdelen maar niet willen ontvangen...
Laatst had ik dat zelf ook een keer met een collega en verbaasde me daar echt over de reactie van deze.
We hadden samen een leuke dienst met grapjes over en weer totdat het moment kwam dat ik een grapje maakte wat hij totaal niet kon waarderen en ik opeens de wind van voren kreeg met alle extra's !
Normaal voel ik wel aardig aan hoe ver ik kan gaan met iemand qua humor maar deze keer sloeg ik de plank mis.
Het zou nooit en te nimmer mijn bedoeling zijn iemand opzettelijk te kwetsen maar achteraf ga je toch nadenken wat ik toch fout gedaan heb, vooral nu ik heel erg met het onderwerp boeddhisme bezig ben.
Het gaf me echt een gevoel van onmacht, ik dacht dat ik het allemaal wel in de hand had maar nu had ik het gevoel dat je het eigenlijk ook nooit goed kon doen bij iedereen ...
De vraag is dan ook, hoe ver kun je gaan met humor in het dagelijks leven ?
Het is voor mij een belangrijk onderdeel in mijn leven, mag graag lachen, moet ik hier nu een eind aan maken omdat ik per ongeluk iemand onbedoeld op de tenen kan trappen ?

Aurelius Augustinus

• Gast
Re: humor en boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2015 13:29 »
Ik denk niet dat u af hoeft te zien van humor, omdat het een keer fout is gegaan. Misschien kunt u uw vriend vertellen dat het niet zo bedoeld was en hem excuses maken. Wees maar gewoon de mindere, dat is geen schande. Meestal willen we dat liever niet, de mindere zijn, maar soms vraagt het leven dat van ons, om daar authentiek in te zijn. Ik wil u zeggen dat als religie geen humor meer kent, religie een dode letter zal worden. Lachen is heilig, zonder humor is ons leven saai en dor. Als u bijvoorbeeld de Boeddhistische Zenverhalen leest, of die van de Joodse Chassidische meesters, danwel de humor van de Islamitische Mulla Nasroedin, enzovoort, dan zult u beseffen dat humor een essentieel onderdeel uitmaakt van de menselijke spiritualiteit. Humor dient echter nooit ten koste te gaan van mensen, in die zin dat ze er onder zullen lijden. Want dan is het geen humor meer, maar spot. Mensen spelen er een rol in, in de humor, maar dan een komische rol. Dat er altijd mensen zijn die humor niet kunnen waarderen, zeer zeker niet als het om hun zelf gaat, dat is waar. Maar nogmaals, biedt hun dan maar uw welgemeende excuses aan, dan zijn ze meestal weer gerustgesteld. Wees voorzichtig en barmhartig en vóór alles uzelf, in alle authenticiteit. Dan kan er weinig mis gaan. Blijf vooral lachen, kijk naar de lachende Chinese Boeddha’s. Zij hebben het begrepen: vier het bestaan, en lachen hoort daar zeer zeker bij!

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2015 05:59 »
Precies dat heb ik ook gelijk gedaan, tot 2x toe zelfs,
Excuses en de uitleg dat ik de situatie het anders had ingeschat maar toen kwam juist de rest van zijn reactie er uit... Ik weet dat ik niet meer heb kunnen doen maar het voelde zo mag aan.
Voor mijn interesse in het boeddhisme had ik hem absoluut gezegd wat ik er van vond.
Mss dat dat voor mij wennen was, een andere reactie van mezelf.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2015 10:51 »
Ik ben iemand die altijd wel van humor houdt.
Nu is het natuurlijk subjectief wat de een grappig vind vindt de ander dus niet.
Grappen met zelfkritiek vind ik totaal geen probleem, andere mensen ook niet als het mij betreft ;-)
Wat me vaak opvalt is dat er vaak grappen worden gemaakt over anderen vindt men het prima maar zodra ze zelf in beeld komen wordt het opeens een heel stuk minder, dus wel kunnen uitdelen maar niet willen ontvangen...
Laatst had ik dat zelf ook een keer met een collega en verbaasde me daar echt over de reactie van deze.
We hadden samen een leuke dienst met grapjes over en weer totdat het moment kwam dat ik een grapje maakte wat hij totaal niet kon waarderen en ik opeens de wind van voren kreeg met alle extra's !
Normaal voel ik wel aardig aan hoe ver ik kan gaan met iemand qua humor maar deze keer sloeg ik de plank mis.
Het zou nooit en te nimmer mijn bedoeling zijn iemand opzettelijk te kwetsen maar achteraf ga je toch nadenken wat ik toch fout gedaan heb, vooral nu ik heel erg met het onderwerp boeddhisme bezig ben.
Het gaf me echt een gevoel van onmacht, ik dacht dat ik het allemaal wel in de hand had maar nu had ik het gevoel dat je het eigenlijk ook nooit goed kon doen bij iedereen ...
De vraag is dan ook, hoe ver kun je gaan met humor in het dagelijks leven ?
Het is voor mij een belangrijk onderdeel in mijn leven, mag graag lachen, moet ik hier nu een eind aan maken omdat ik per ongeluk iemand onbedoeld op de tenen kan trappen ?

Mijn beetje ervaring hier mee is dat humor in de praktijk van alledag vaak een soort overlevings-mechanisme is. Om de moed er maar in te houden. Het gezellig te houden. Het leuk te houden.
Diens functie is dan vooral verhullen. Verhullen van verveling. Van saaiheid. Dat je het eigenlijk niet kunt vinden onderling maar wel moet. Dat het eigenlijk niet zo leuk is allemaal. Dat.

Het is vaak geforceerd en niet spontaan en werkelijk grappig. Altijd maar grappen maken, dat zit toch ook helemaal scheef? Achter de humor zit vaak helemaal geen werkelijke vreugde maar eerder bitterheid, verdriet, negativiteit, onmacht, lijden. Humor is vaak een symptoom van gebrek aan werkelijke lol. Kijk naar kinderen. Die zijn zo goed als humorloos maar kunnen wel plezier maken. Volwassenen zijn vol humor maar hebben geen plezier meer. Even zwart-wit gesteld.

Ons leven is vaak zo buitengewoon triest, vooral op het werk, zo werkelijk onaangenaam, zo vervelend, zwaar, dat je maar wat moet doen om dit te overleven ook. Jammer, maar zo gaat het volgens mij meestal.

Siebe

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2015 17:47 »
Humor maakt het leven juist aangenaam en kleurrijk! Ik vind de uitleg van Sybe heel erg pessimistisch.
Humor is voor mij dikwijls een vorm van zelf relativering.
Ik vind mijn werk helemaal niet triest, onaangenaam en zwaar... Mocht dit wél het geval zijn, zoek ik onmiddellijk een andere job waar ik wel voldoening uit haal.
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2015 19:57 »
Ja, humor maakt het leven leuk en kleurrijker. Dat betekent...dat is het dus mooi niet.
Ook humor als zelfrelativering is dan ook enkel maar weer een middel tegen opgezwollenheid.
Het is allemaal versluierende activiteit die in wezen niks onthult, zichtbaar maakt, wijzer maakt.
Ik ben tegen humor en vind het zwaar overschat.
Echt oprechte lol en vreugde, dat is wat anders. Daar ben ik vandaag wel voor. Morgen misschien niet.

Humor...bah, vies, smerig, vuil, drek, gatsiederrie ;D

Siebe

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2015 20:22 »
Even lachen dan maar (ook al hebben we een apart forum voor humor, sorry):

Een man snuffelde rond bij een antiquair in de buurt van Mount Vernon en vond een vrij oud uitziende bijl.
‘Wat een prachtige oude bijl heb je daar,’ zei hij tegen de eigenaar.
‘Ja,’ zei de man, ‘die is nog van George Washington geweest.’
‘Echt?’ zei de klant. ‘Dan ziet hij er nog prima uit.’
‘Dat kan ook niet anders,’ zei de antiquair. ‘Hij heeft drie keer een nieuwe steel gekregen en twee keer een nieuw blad.’

:P

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28-09-2015 20:30 »
Even lachen dan maar (ook al hebben we een apart forum voor humor, sorry):

Een man snuffelde rond bij een antiquair in de buurt van Mount Vernon en vond een vrij oud uitziende bijl.
‘Wat een prachtige oude bijl heb je daar,’ zei hij tegen de eigenaar.
‘Ja,’ zei de man, ‘die is nog van George Washington geweest.’
‘Echt?’ zei de klant. ‘Dan ziet hij er nog prima uit.’
‘Dat kan ook niet anders,’ zei de antiquair. ‘Hij heeft drie keer een nieuwe steel gekregen en twee keer een nieuw blad.’

:P

Flauw. Kan Dirk niet ingrijpen ;D Dit kan echt niet.
Siebe

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28-09-2015 20:34 »
Nou, nog eentje dan:

‘Is je grootvader een godsdienstig man?’ vroeg een jonge studente aan de jongen met wie ze uitging.
‘Zo orthodox is hij,’ antwoordde de jongen, ‘dat wanneer hij schaak speelt, hij geen bisschoppen gebruikt (als lopers), maar rabbijnen.’

;D

Offline Daan

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30-09-2015 09:20 »
Ik denk zelf dat er meerdere soorten van humor zijn.
Wat Sybe zegt vind ik eerlijk gezegd ook wel erg somber, uiteraard wordt humor ook op deze manier gebruikt.
Maar toch niet alleen maar hoor, ikzelf hou gewoon veel van humor en dus van lachen 😆, zowel in het dagelijks leven als in films etc.
Sommige wel al te serieuze genomen zaken in het dagelijks leven welke in werkelijkheid helemaal niet belangrijk zijn worden dan met humor toch weer duidelijk gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2015 09:23 door Daan »

moesa

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27-03-2018 20:23 »
Zit hier werkelijk te janken van het lachen

Die Siebe is briljant

Het lijkt mij vreselijk om zonder humor te zijn.   :-X