Auteur Topic: Obstakels!!!  (gelezen 5229 keer)

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • BE NOW!!!
Obstakels!!!
« Gepost op: 05-10-2015 16:40 »
Hallo allemaal :D,

Ik ben al een poosje geinspireerd door het boeddhisme en ik leer, mediteer en contempleer elke dag. Met als gevolg, dat ik een hoop aspecten, karakter eigenschappen en patronen van mezelf overstijg. Ik krijg meer inzicht en wijsheid over mezelf en daardoor (vind ik) ook over mijn medemens. Ik onderga bewustzijns veranderingen, maar de rest van mijn omgeving veranderdt niet met me mee en snappen ook niet wat ik doormaak. Ik kan het er over het algemeen niet over hebben, omdat het dan al snel gezien wordt als een spirituele zweverige religie, dus laat staan als ik zeg dat het mij echt veranderd. In ieder geval ervaar ik steeds meer een kloof (die steeds groter word) tussen mij en me medemens. Ik weet wel dat alles en iedereen wat IS één IS, maar ik ervaar het nog niet zo. In de tussentijd blijf ik wel doorgaan met het boeddhisme, omdat ik weet dat daar onze fundamentele waarheid getoond word op vele manieren. Ervaren jullie ook een kloof? Door die kloof voel ik me vaak eenzaam, omdat mensen uit mijn omgeving zich vaak zodanig gedragen, dat ik mij daar niet meer aan kan meten en instemmen. Voelen jullie je ook wel is eenzaam op het pad van het boeddhisme? Voor mijn gevoel kom ik elke dag weer iets meer in contact met onze fundamentele waarheid, maar ondanks dat, wordt de kloof tussen mij en mijn medemens steeds groter. Zijn er mensen met dezelfde obstakels? Zo ja, heb je tips? Ik hou absoluut van mij medemens en ik weet dat we een eenheid zijn, maar er zijn maar weinig mensen die dezelfde wijsheid met me delen. Ik vind dat erg lastig.

Nathan

• Gast
Re: Obstakels!!!
« Reactie #1 Gepost op: 05-10-2015 18:33 »
Hoi!
Ik weet wel dat alles en iedereen wat IS één IS, maar ik ervaar het nog niet zo.
Boeddha had zo'n zijn vijanden in zijn tijd. Een neef bijvoorbeeld die hem naar het leven stond. Nota bene een boeddhistische monnik!....
Dat zal best geen eenheid in hebben gehouden, lijkt me  ;)
Boeddha leerde echter geen haat tegenover haat. En alle levende wezens te respecteren.
Niemand zegt dat het leven makkelijk is, Hendrikuss.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 05-10-2015 18:52 »

Ik ben al een poosje geinspireerd door het boeddhisme en ik leer, mediteer en contempleer elke dag. Met als gevolg, dat ik een hoop aspecten, karakter eigenschappen en patronen van mezelf overstijg. Ik krijg meer inzicht en wijsheid over mezelf en daardoor (vind ik) ook over mijn medemens. Ik onderga bewustzijns veranderingen, maar de rest van mijn omgeving veranderdt niet met me mee en snappen ook niet wat ik doormaak. Ik kan het er over het algemeen niet over hebben, omdat het dan al snel gezien wordt als een spirituele zweverige religie, dus laat staan als ik zeg dat het mij echt veranderd. In ieder geval ervaar ik steeds meer een kloof (die steeds groter word) tussen mij en me medemens. Ik weet wel dat alles en iedereen wat IS één IS, maar ik ervaar het nog niet zo. In de tussentijd blijf ik wel doorgaan met het boeddhisme, omdat ik weet dat daar onze fundamentele waarheid getoond word op vele manieren. Ervaren jullie ook een kloof? Door die kloof voel ik me vaak eenzaam, omdat mensen uit mijn omgeving zich vaak zodanig gedragen, dat ik mij daar niet meer aan kan meten en instemmen. Voelen jullie je ook wel is eenzaam op het pad van het boeddhisme? Voor mijn gevoel kom ik elke dag weer iets meer in contact met onze fundamentele waarheid, maar ondanks dat, wordt de kloof tussen mij en mijn medemens steeds groter. Zijn er mensen met dezelfde obstakels? Zo ja, heb je tips? Ik hou absoluut van mij medemens en ik weet dat we een eenheid zijn, maar er zijn maar weinig mensen die dezelfde wijsheid met me delen. Ik vind dat erg lastig.

Herken ik helemaal, en toch staat het nooit tussen mij en die anderen in. Ik werk als nerd in een zeer competitieve omgeving met veel andere nerds (en ook 'gewone mensen' :-) maar m'n bezig zijn als boeddhist laat ik vooral vertalen in waarden uit de vijf leefregels. Dus respect (wel andermans mening bestrijden maar nooit de persoon), nooit stelen (zelfs niet andermans tijd), geen bovenmatige consumptie van wat dan ook, eerlijkheid, helderheid. En dat voelt men, ook als men zelf helemaal niet spiritueel geïnteresseerd is.
Dus nee, die kloof hoeft niet groter te worden, zo'n moreel kompas overstijgt juist grenzen tussen mensen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 05-10-2015 20:52 »
Dus respect (wel andermans mening bestrijden maar nooit de persoon)....

uitzonderingen daar gelaten natuurlijk ;D

groet van je oud-strijdmakker Siebe

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-10-2015 21:06 »
Ik ervaar geen kloof tussen seculiere mensen en mij als mens die zich bezig houdt met religie. Aanvankelijk, toen ik begin 2014 van Zen-boeddhist plotsklaps veranderde in een Christen, kreeg ik helaas soms met onbegrip te maken, maar ik neem niemand iets kwalijk. Het Christelijk geloof roept bij veel mensen negatieve associaties op, iets wat de kerken deels op hun geweten hebben, door verkeerde informatie te verstrekken. Dus ik begrijp dat wel. Terwijl ze als kerken de taak hadden en hebben het Evangelie te verkondigen, de liefde van Christus en de genade van God de Vader. Eigenlijk praat ik bijna nooit over mijn geloof op mijn werk, en zelfs mijn partner is niet-gelovig. Toch voel ik me niet eenzaam of alleen in mijn geloof. Ik besef heel goed dat de omgeving niet met mij mee “verandert”, maar ik heb er totaal geen behoefte aan om daar last van te hebben. Ik heb gelukkig goede gesprekken met mijn buurman, die ook een overtuigd Christen is. Ik vind wel dat er weinig mensen zijn die echt diepgaand met religie bezig zijn, het proberen actief in hun leven te integreren. Veel mensen hebben of krijgen het er op den duur moeilijk mee, met een geloofskloof of een religiekloof, maar ik heb zoiets van: iedereen is vrij om te geloven of niet, danwel een andere religie aan te hangen, of niet.

Ik heb me zeer lang bezig gehouden met het Boeddhisme, en daarom ben ik (opnieuw) op dit forum. Ik zie het als mijn taak om met name religieuze karikaturen te weerleggen. En ik draag het Boeddhisme nog immer een warm hart toe. Veel mensen vinden het onbegrijpelijk dat ik een Christen ben, maar Jezus Christus past gewoon (nog) beter bij me dan Gautama de Boeddha. Ik heb in de voorstelronde al aangegeven dat ik op dit Boeddhaforum mijn Christelijke geloof niet kom propageren. Wanneer u mijn bijdragen tot nu toe doorleest, zult u merken dat ik het slechts summier heb over mijn leven als Christen. Ik ben nog wel van plan om in de daarvoor bestemde forums hier wat onderwerpen bespreekbaar te maken, die Boeddhisten aankaarten wat betreft hun perceptie van zaken die in het Christelijk geloof voorkomen, en die op dit Boeddhaforum helaas soms een karikaturaal karakter dragen. Maar nogmaals: ik neem niemand iets kwalijk. Ik geloof in de interreligieuze dialoog en het is in dat kader een groot voordeel dat ik ooit een Boeddhist ben geweest, daar ben ik van overtuigd.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 05-10-2015 22:00 »

Ik gun je een spirituele vriend, een echte vriend. Ik hoop dat je die vindt. Ik hoop ik ook :)

kloof Siebe

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • BE NOW!!!
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2015 14:03 »

Ik gun je een spirituele vriend, een echte vriend. Ik hoop dat je die vindt. Ik hoop ik ook :)

kloof Siebe

Bedankt Sybe,

Ik gun het jou ook. ;)
Vanavond ga ik naar een meditatie centrum in Rotterdam en kom ik waarschijnlijk wel gelijk gestemde tegen. Iedereen is gelijk, maar ik doel hier op gelijkheid in spirituele beoefening.

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • BE NOW!!!
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2015 14:37 »
Hoi!
Ik weet wel dat alles en iedereen wat IS één IS, maar ik ervaar het nog niet zo.
Boeddha had zo'n zijn vijanden in zijn tijd. Een neef bijvoorbeeld die hem naar het leven stond. Nota bene een boeddhistische monnik!....
Dat zal best geen eenheid in hebben gehouden, lijkt me  ;)
Boeddha leerde echter geen haat tegenover haat. En alle levende wezens te respecteren.
Niemand zegt dat het leven makkelijk is, Hendrikuss.

Klopt het leven is niet altijd gemakkelijk en het Boeddhisme daarmee ook niet. Ik respecteer mijn medemens en ik hou van ze, maar soms houden ze zo stevig vast aan hun mening en verstand, dat ze ongeluk, frustraties, pijn, woede enz, enz voor zichzelf scheppen. Ik zie dan vaak waar het aan ligt, maar ik kan ze dan niet overtuigen of tot ze doordringen. Ik zie b.v. dat ze geluk buiten zichzelf zoeken, in werk, een nieuwe auto, mooi huis, kinderen, relaties, enz, enz en sommige mensen (ik ben daar ook één van geweest) zoeken geluk in drugs, wat zich weer in verslaving kan uiten. Op dieper niveau is iedereen verslaafd aan liefde en geluk zolang ze dat buiten zichzelf zoeken. Ik kan mijn naaste, medemens, familie en vrienden er niet van overtuigen dat ze een bron van geluk en liefde bij zich dragen en dat doet mij pijn. Deze pijn schept voor mij een kloof, maar ik weet dat ik hem schep. Het is mijn pijn en ik projecteer op mijn medemens. Een pijn die ontstaat uit liefde, omdat ik het iedereen zo gun om hun fundamentele geluk te realiseren.

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • BE NOW!!!
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2015 14:42 »

Herken ik helemaal, en toch staat het nooit tussen mij en die anderen in. Ik werk als nerd in een zeer competitieve omgeving met veel andere nerds (en ook 'gewone mensen' :-) maar m'n bezig zijn als boeddhist laat ik vooral vertalen in waarden uit de vijf leefregels. Dus respect (wel andermans mening bestrijden maar nooit de persoon), nooit stelen (zelfs niet andermans tijd), geen bovenmatige consumptie van wat dan ook, eerlijkheid, helderheid. En dat voelt men, ook als men zelf helemaal niet spiritueel geïnteresseerd is.
Dus nee, die kloof hoeft niet groter te worden, zo'n moreel kompas overstijgt juist grenzen tussen mensen...

With folded palms,

<Ujukarin>
[/quote]

Bedankt voor je reactie,

Vooral je laatste zin vind ik er bemoedigend.  :)

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • BE NOW!!!
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2015 15:15 »
@ Aurelius Augustinus,

Bedankt voor je reactie.

Een Boeddhist, Christen, Moslim, Jood enz enz. De Dharma, Bijbel, Koraan, Tora, enz, enz. Bijna alle religies en geschriften verwijzen in principe allemaal naar een en dezelfde bron, waar iedereen onderdeel van is en tevens IS. Bepaalde religies hebben hun leer en wijsheden zodanig uit hun context getrokken, hetzij door mis-interpretaties of eigenbelang, dat veel mensen die nu aanhanger zijn van een bepaalde religie of geloof het doel mislopen en vaak niet eens weet van hebben. Ze doen geloven, maar geloven is verstandelijk. Onze fundamentele bron en het doel is om die bron te realiseren gaat voorbij verstand, dus geloven. Verstand en geloof is ook onderdeel van die bron, maar niet de bron.

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2015 15:48 »
Het is mijn pijn en ik projecteer op mijn medemens. Een pijn die ontstaat uit liefde, omdat ik het iedereen zo gun om hun fundamentele geluk te realiseren.
Projecteert liefde?
Probeer je de wereld te redden, Hendrikuss?
Wees een licht voor jezelf, zou ik zeggen en dan volgt volgens mij gewoon dat wat ook volgen moet  ;)

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • BE NOW!!!
« Reactie #11 Gepost op: 06-10-2015 16:17 »
Het is mijn pijn en ik projecteer op mijn medemens. Een pijn die ontstaat uit liefde, omdat ik het iedereen zo gun om hun fundamentele geluk te realiseren.
Projecteert liefde?
Probeer je de wereld te redden, Hendrikuss?
Wees een licht voor jezelf, zou ik zeggen en dan volgt volgens mij gewoon dat wat ook volgen moet  ;)

Ja dat probeer ik, maar bedankt voor je reactie. Ik zal meer waakzaam zijn voor mezelf en dan volgt de rest inderdaad vanzelf. Ik kan alleen mijn wereld veranderen, maar niet de wereld. Misschien een stukje.  :D