Auteur Topic: 'Mindfulness kan slecht zijn voor het geheugen'  (gelezen 1868 keer)

Nathan

• Gast
'Mindfulness kan slecht zijn voor het geheugen'
« Gepost op: 05-10-2015 17:39 »
'Mindfulness, meditatie waarin mensen leren om afstand te nemen van negatieve gedachten, kan slecht zijn voor het geheugen. Onderzoekers van de Universiteit van Californië concluderen dat proefpersonen herinnering en inbeelding door elkaar halen. Dat meldt NU.nl.

De onderzoekers uit Amerika lieten 153 mensen willekeurig een minfulness-sessie doen van vijftien minuten, of een kwartier 'gewoon' nadenken. De proefpersonen werden daarna gevraagd om een lijstje van vijftien woorden te bestuderen en te onthouden. Al die woorden waren synoniemen van het woord 'vuilnis', alleen dat woord zelf stond niet in de lijst.

Vervolgens bleek dat van de mensen die een mindfulness-sessie hadden gedaan, 39 procent zich ten onrechte herinnerde dat het woord vuilnis op de lijst stond. Bij de mensen die 'gewoon' nadachten, was dit twintig procent. De onderzoekers denken dat het vermogen om te bepalen hoe echte herinneringen zijn, afnemen door de meditatie. Een verrassende uitkomst, zo stellen de onderzoekers, want eerdere onderzoeken toonden juist positeve effecten van mindfulness aan.

© Nationale Zorggids'
Bron: http://www.nationalezorggids.nl/ggz/nieuws/27172-mindfulness-kan-slecht-zijn-voor-het-geheugen.html

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Man
  • BE NOW!!!
    • Bekijk profiel
Re: 'Mindfulness kan slecht zijn voor het geheugen'
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2015 16:28 »
Ergens ook weer logisch. Denken refereert altijd naar verleden of toekomst. Mindfulness speelt zich af in het nu. Het verstand plakt en koppelt alles aan elkaar. Mindfulness/meditatie observeerd.

Offline Anapanasati

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2016 22:31 »
Mediteren is inderdaad vooral het observeren met de rechterhersenhelft waar het bewustzijn zich bevindt. Dit neemt de wereld waar in allesverbindende eenheid. De linkerhersenhelft doet neemt waar in de wereld van logica en verschillen (ik-jij) perspectief. Wanneer men eerst nadenkt is dus de linkerhelft actief gemaakt. Waardoor alle vuilnis niet op 1 hoop gegooid wordt zoals bij de mindfulness groep. Mediteren is opzich dus niet slecht voor het geheugen lijkt mij. Volgens mij is dit bij het onderzoek over het hoofd gezien en kunnen de resultaten in de spreekwoordelijke vuilnisemmer.

Offline Anapanasati

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2016 22:44 »
Maar ik vind zo'n soort conclusies erg slecht. Omdat het mensen heel veel hulp kan bieden en door dit soort onzin het mensen weerhoudt. Net als je gaat onderzoeken een groep gaat 5km hardlopen en de ander blijft zitten de hardlopers zijn moe. Dus van hardlopen gaat je energie achteruit